RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.175
    Torget vurderinger
    10
    Treningen har gitt resultater ;) Cred som ungdommen sier.
    Godt gjort, nå skjønner jeg hvorfor det har blitt mindre hifi siste året ;D

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.175
    Torget vurderinger
    10
    For meg som prøver 2 ganger pr uke på spenst kun for å passe på hjertet osv så er det imponerende at du viser deg i shorts på HFS

Forslag: Lag en tråd hvor alle gutta på HFS viser seg frem i shorts så kan vi gi poeng ;D ;D ;D ;D ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.165
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg begynner sånn smått å forstå hva enkelte skriver om mellomtonen til Sonus Faber. Sitter å hører på The Shadows, og aldri før har Fendergitaren til Hank Marvin låt så stofflig, kroppslig og rå som dette her i heimen.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.779
    RoDa skrev:
    Ny dag, nye muligheter!
    I dag skinner høstsola, hvilke høyttalere skal jeg kjøpe/selge/bytte da....
    Nå må du snart skjønne det RoDa - QUAD ESL-63 ;)
    Ligger et par Magnepan 1.7 til salgs også.
    Du skal se du vil bli mer positivt rasket over enn du tror 8)
    Litt skifte av amp og annet småtteri hører med ;D
    Montanaene til RES vil lett kunne sette både mor og guttungen på plass 8) mhp spydige kommentarer.

Ellers må jeg si at herren var kledelig matfiksert under sitt greske eventyr på Skiathos.
    Slik skal det være ;D
    Hvor finner jeg en Mythos i dag?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.095
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, kanskje vinterprosjektet mitt kan bli å passere hundre? Hvordan bli en mann på 20 uker....
    Noe sier meg at det kan bli moro det og ;D ;D ;D

Du sier noe, Griff. Jeg får overraskelse på overraskelse her over fjorden også.
    Spesielt dette med råskap og trøkk hadde jeg ikke forventet. Safri Duo, Kraftwerk og Rammstein var ikke de jeg trodde jeg skulle bla frem til på SqueezeBox-en med italienerne i huset :eek:

Takker HEL, nå er vel R.E.S. hakket vassere som bretter seg ut på frokostbordet i de norske hjem da, HFS blir liten målestokk i forhold 8)

EDIT: Joda, Power. Så langt har ikke en eneste Maggie overbevist meg når det gjelder trøkk på rock.
    Så jeg holder meg unna basert på tidligere erfaringer. :-X

Hellas er mat, og en av de største grunnene til at jeg liker meg der.
    Så får bare Spania være Spania, Tyrkia være Tyrkia og Bulgaria være Bulgaria så mye de vil. :D
    Har til og med noen Drakmer liggende klare til neste tur ;D ;D

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Grattis med SF`ene, de er jammen flotte :) De eneste SF`ene jeg har hørt er Extrema, og de låter meget bra.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.095
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    atonal skrev:
    Grattis med SF`ene, de er jammen flotte :) De eneste SF`ene jeg har hørt er Extrema, og de låter meget bra.
    Takker :)
    Kan jeg godt tenke meg de gjør 8)
    Har også hørt at de skal være helt utrolig tungdrevne?

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    RoDa skrev:
    atonal skrev:
    Takker :)
    Kan jeg godt tenke meg de gjør 8)
    Har også hørt at de skal være helt utrolig tungdrevne?
    Jo, Extrema`ene er visst kjent for å måtte matches med omhu. Han karen jeg hørte dem hos kjørte dem med en Adyton, tror det er Cordis 1.8. Ingen pusteproblemer der, fin klang.

Men så var det dine SF som er fokus her da ;D Kanskje mulig å lytte til dem en gang (før du rekker å bytte igjen ;D ) Evt. i sammenheng med SEAS-visitten?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.095
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    atonal skrev:
    Men så var det dine SF som er fokus her da ;D Kanskje mulig å lytte til dem en gang (før du rekker å bytte igjen ;D ) Evt. i sammenheng med SEAS-visitten?
    Før jeg bytter ja... Må være kjapp da! ;D

Utfordringen her hjemme er logistikk.
    Med tre unger som hver driver med to aktiviteter og kona og meg selv som trener så er det ikke mye ledigtid i døgnet.
    Blir bedre når det blir mørkt på dagen nå utover, for å sitte i flomlys/dagslys å høre på musikk er ikke mye kos.
    Ungene er også så små at de helst skal sove på kvelden og da er heller ikke høy musikk over lang tid så godt mottatt... :p
    Klager ikke, bare så det er sagt, men det er ikke så lett å invitere bare.

Men det hender jo at jeg får huset for meg selv, så vi får se hva som lar seg gjøre.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Kjenner meg veldig igjen i din beskrivelse mht. logistikk, hvis det dukker opp en mulighet just say when :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.095
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Slag i trynet

Sonus Faber Grand Piano Domus har vist seg å være motsatt av hva jeg forventet når det gjelder rock og trøkk! :eek:
    Rammstein (Herzelied-Asche-Heirate), Kraftwerk (TDF Soundtrack-Elektro Kardiogramm), Bremnes (Live-Søvngjengersken), Kanye West (808-Love Lockdown), Metallica (Metallica-The Unforgiven-Enter Sandman, og så One fra ..and), Alice in Chains (Dirt-Would) og Audioslave (Audioslave-Like a Stone) som et lite utvalg. Her er GPene direkte sinna og tøffe i trynet. Bassen trøkker så det er hysterisk moro, samtidig som lyden videre oppover understreker hva bassen legger opp til. Det som overrasker mest er hvor hardtslående og rappe de er i bassen, vel vet jeg at SAM har kontroll... men han har aldri hatt sånn stålkontroll som nå. ::)
    Hvorvidt det bare er Bass from Moss, den direkte koblingen til gulvet med spikes eller en vinglete frekvensgang som lager effekten tør jeg ikke vedde på ennå, men hoi så kult det er 8)

De som (fortsatt?) tror ho Kari kun e snill og forsiktig kan forresten sette på Månestein og første spor. ;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.399
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    RoDa skrev:
    Slag i trynet

Sonus Faber Grand Piano Domus har vist seg å være motsatt av hva jeg forventet når det gjelder rock og trøkk! :eek:
    Rammstein (Herzelied-Asche-Heirate), Kraftwerk (TDF Soundtrack-Elektro Kardiogramm), Bremnes (Live-Søvngjengersken), Kanye West (808-Love Lockdown), Metallica (Metallica-The Unforgiven-Enter Sandman, og så One fra ..and), Alice in Chains (Dirt-Would) og Audioslave (Audioslave-Like a Stone) som et lite utvalg. Her er GPene direkte sinna og tøffe i trynet. Bassen trøkker så det er hysterisk moro, samtidig som lyden videre oppover understreker hva bassen legger opp til. Det som overrasker mest er hvor hardtslående og rappe de er i bassen, vel vet jeg at SAM har kontroll... men han har aldri hatt sånn stålkontroll som nå. ::)
    Hvorvidt det bare er Bass from Moss, den direkte koblingen til gulvet med spikes eller en vinglete frekvensgang som lager effekten tør jeg ikke vedde på ennå, men hoi så kult det er 8)

De som (fortsatt?) tror ho Kari kun e snill og forsiktig kan forresten sette på Månestein og første spor. ;)
    Et bra eksempel på at ho og hennes musikere har flere sider ;)
    Hyggelig med slag i trynet RoDa, når de kommer på denne måten ;D

gismo

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    429
    Torget vurderinger
    1
    Bruk sykkelhjelm for sikkerhets skyld du RoDa ;D

Destiny.. :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.095
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ikke trenger jeg hjelm, og ikke får jeg bakoversveis med hårmanken min heller, Destiny ;D

Disse Grand Piano har litt "Dynaudio-diskant", faktisk.
    Tilstede i lydbildet, men ikke fremtredende. Kan virke litt mørk og tilbaketrukket, men likevel så høres alle detaljer.
    Låter også mykt og fyldig i ordenes mest positive betydning, altså ikke tynn pistrete diskant.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.175
    Torget vurderinger
    10
    Spennende. Føler du at du har kommet i mål på bassfronten?
    Har du prøvd Brubecks Take Five, trommepartiet midt i?

Destiny

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    429
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Ikke trenger jeg hjelm, og ikke får jeg bakoversveis med hårmanken min heller, Destiny ;D

Tilstede i lydbildet, men ikke fremtredende. Kan virke litt mørk og tilbaketrukket, men likevel så høres alle detaljer.
    Låter også mykt og fyldig i ordenes mest positive betydning, altså ikke tynn pistrete diskant.
    Detta høres veldig bra ut RoDa ;) satser på at du har truffet riktig med høyttalervalget nå.

Nå trenger du bare å innvestere i en god cd rigg så er du i mål ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.095
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    HEL skrev:
    Spennende. Føler du at du har kommet i mål på bassfronten?
    Har du prøvd Brubecks Take Five, trommepartiet midt i?
    Tett på målet i alle fall, ja.
    Nå så har jeg spilt Dave, det var tøft 8)
    Er litt forundret over hvor dynamisk disse høyttalerne låter!
    Forstår liksom ikke helt hvordan det kan være så stor variasjon på "apekister" i opplevd dynamikk ::)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.095
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Destiny skrev:
    RoDa skrev:

Detta høres veldig bra ut RoDa ;) satser på at du har truffet riktig med høyttalervalget nå.

Nå trenger du bare å innvestere i en god cd rigg så er du i mål ;)

Hehe, du ser nå ut som en cd rigg au du sølvpilen ;D ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.095
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Pløyer fortsatt gjennom FLACsamlingen så det spruter null og en til Alicante... :eek:

Noen ferske inntrykk som fester seg er "lag på lag i mellomtonen" og "luft og detaljer i bassen".
    Igjen at de er så direkte i fremføringen er forunderlig langt unna fordommer/forventninger.
    Føler at jeg bruker lang tid for å bli kjent med dem siden de responderer så forskjellig på forskjellige innspillinger.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    Gjentar meg selv til det kjedsommelige nå; Hobbyen vår er FULL av MYTER og fordommer, halvkvedete viser og tredjeparts hearsay som ikke har rot i virkeligheten. Har man et snev av ører så oppdager man dette ved egen erfaring, og ørene dine er det ikke noe galt med. Beviset har du nettopp lagt frem... Bl.a. en av grunnene til at jeg ALDRI anbefaler komponenter. Jeg er IKKE lik den som spør; dette er ofte sterkt subjektivt og kun egen erfarte opplevelser har virkelig verdi.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.095
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Veldig godt poeng, sluket. :)
    Det er også noe av grunnen til at skrivingen ikke er like aktiv hos meg lengre.
    Selv om folk ofte er enige når noe låter (virkelig) godt, så spriker oppfattelsen generelt såvidt mye at det er vanskelig å teste/omtale en hifidings og mene sterkt om hva folk kommer til å høre/oppleve.
    Jeg misliker også bruken av "danket ut" "bedre enn" og den type uttrykk for å skille komponenter fra hverandre.
    Beskrivelser av lyden er mer verdt enn hvem som vinner konkurransen. :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.033
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    +1 til de to siste innleggene. Vi har prøvd en del forskjellig- og blitt voksne.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Da gjenstår bare å få alle til å bruke de samme uttrykkene for å beskrive lyd, og til å oppfatte dem på samme måte. Burde være lett. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    Det veldig mange glemmer/totalt ignorerer er at en komponents relative kvaliteter/egenskaper vil variere ganske mye avhengig av settingen, hva den brukes sammen med samt en haug med andre eksterne faktorer inkl. dagsformen.

Jeg får mange spørsmål om DIY, særlig høyttalere, spesielt elementer og drivere. Hvordan låter de, hva er signaturen osv. Dette er kul kramt umulig å svare på, omtrent som "hvor lang er en strikk" eller "hvor mange runder er det på Bislet".

Et hvert element/driver vil spille med forskjellige "egenskaper" avhengig av hvordan de benyttes og sammen med hvilke andre komponenter. Noen basisegenskaper, jo, men for å kunne bedømme den relative kvaliteten/egenskap så må de benyttes sammen med andre for å gi et fullgodt bilde, da alle komponentene påvirkes av hverandre i stor grad. Unntaket kan være fulltoner, men da i såfall kun brukt som fulltoner og i riktig kabinett-setting.

Alle andre uttalelser vil være gjettverk og det er farlig. Da er man på antagelser igjen, og jeg har opplevd så mange eksempler på at virkeligheten er stikk motsatt av teori/antagelser basert på kunnskap om et produkt I EN ANNEN SETTING så det tør jeg ikke lenger.

Never ASSUME - you will make an ASS out of U and ME....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    Dazed skrev:
    RoDa skrev:
    Da gjenstår bare å få alle til å bruke de samme uttrykkene for å beskrive lyd, og til å oppfatte dem på samme måte. Burde være lett. ;)
    Ja særlig. Hvordan vil du finne fellesnevneren for en anmelder fra beste vestkant, med "lyder meget oppløst og dynamisk" i forhold til en fra Øssfoll med "spellær som ville hælvete" som definisjon på samme lyden?? ;D ;D ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Dazed skrev:
    RoDa skrev:
    Ja særlig. Hvordan vil du finne fellesnevneren for en anmelder fra beste vestkant, med "lyder meget oppløst og dynamisk" i forhold til en fra Øssfoll med "spellær som ville hælvete" som definisjon på samme lyden?? ;D ;D ;D
    To sider av samme sak, det. ;)

My point exactly!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    Da må vi lage en Norsk-Øssfollsk ordbok:

Oppløst, detaljert; Spellær som ville f......
    Dynamisk, kontrastrik; Spellær som ville f......
    PRAT; Spellær som ville f......

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    Tja. Spellær som ville helvete tolkes som noe annet enn vestkanbeskrivelsen.

Liker godt Østfoldbeskrivelsen. Den dekker alt. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "lyder meget oppløst og dynamisk" = Brukeren liker blåmuggost, strykerkvartetter og andre fisefine greier, og har nylig fått seg superdiskanter.

"Spellær som ville helvete!" = Brukeren har et anlegg med engasjerende lyd som starter rockefoten og får ørevoksen til å drysse.

Verre var det ikke. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.602
    Torget vurderinger
    24
    - og Dazed blir snart et sett fortenner i manko... ;D ;D

Edit; Courtesy of "Forsvareren av blåmuggost, strykekvartetter og superdiskanter"!

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    - og Dazed blir snart et sett fortenner i manko... ;D ;D
    Det forutsetter jo at jeg fremdeles har dem. :)

pengesluk skrev:
    Edit; Courtesy of "Forsvareren av blåmuggost, strykekvartetter og superdiskanter"!
    Vi får finne ut av det på høsttreffet til helga. ;)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    pengesluk skrev:
    Da må vi lage en Norsk-Øssfollsk ordbok:

Oppløst, detaljert; Spellær som ville f......
    Dynamisk, kontrastrik; Spellær som ville f......
    PRAT; Spellær som ville f......
    Tror jeg dauær ;D ;D

Men ja, ser ut til å stemme bra det der.

/jan

L

larkus

Gjest
    RoDa skrev:
    Forstår liksom ikke helt hvordan det kan være så stor variasjon på "apekister" i opplevd dynamikk ::)
    Dynamikken i "apekister" (Liker ikke helt uttrykket. Hvem er i såfall apen? ;) ) har ut fra min erfaring ofte sammenheng med størrelsen på mellomtone elementet.

mvh
    ks

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn