RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har jo en liten Benchmark DAC-1 periode bak meg, så er ikke fremmed for det, tkr. :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Står en ART G3 med EPS på børsen nå, GJETT om jeg har lyst på den.. ;D :eek: ;D
    Kan jo hende lottoen går inn på lørdag da.... :-\

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Dazed skrev:
    Marantz SA-11S1 ser ut til å bruke NPC SM5866AS dac-chip. Kanskje du får "lyden din" hvis du klarer å grave frem en D/A-converter som bruker den eller en annen/nyere NPC-chip?
    Jeg TROR ikke det er så enkelt, og er en "lytt i eget anlegg og du skal høre" kind of guy. ;)
    Jeg tenkte mer på et utgangspunkt for å finne produkter å lytte til, da. ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er et bra tips, Dazed. Vet ikke hvor lett det er å finne modeller med samme DAC-chip?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Det er et bra tips, Dazed. Vet ikke hvor lett det er å finne modeller med samme DAC-chip?
    Det viste seg å ikke være så fryktelig lett. jeg googlet litt, men fant ikke stort, er jeg redd. Det kan ha noe med saken å gjøre at den dac-en er for SACD/DSD, kanskje, og at det ikke er så mange separate dac-er som støtter det. (Men jeg trodde at selve chippene ofte kunne det. ...Nuvel.)

Det er kanskje mer sannsynlig at den chippen kanskje er både fire og fem generasjoner gammel, og at markedet kanskje har beveget seg mer over mot andre produsenter i den senere tid?

Vel, vel. Du får bare begynne å invitere venner og kjente med dac-er hjem til deg. ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du er jo blitt en Rega-mann, og Roy Gandys nyeste DAC sies jo å være et kanonkjøp, så hva med å begynne der?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    impulse skrev:
    Du er jo blitt en Rega-mann, og Roy Gandys nyeste DAC sies jo å være et kanonkjøp, så hva med å begynne der?
    Tenker veldig hardt på det, impulse! ;)
    Har den klangkarakter som platespillerne dems så... 8)

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.250
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    RoDa skrev:
    Dazed skrev:
    RoDa skrev:
    Budsjettet åpner ikke for DAC til 8-10k, det er også for meg mer interessant om jeg kan finne en DAC til ca 5k jeg liker lyden av. Er mer interessert i at det spiller musikk slik som jeg liker det enn at det skal være bedre/best. I den divisjonen jeg leker i så er ikke superfidelity aktuelt uansett. ;)
    Kloke ord!
    Likevel er jeg slett ikke overbevist om at det vil oppleves som noen nedgradering. ;)
    Jeg er redd det kan bli nedgradering helt til jeg har glemt lyden av Mara'n ;D
    Korttidsminnet lenge leve.
    Det er også noe av grunnen til at jeg vil ha Mara'n vekk, intet cd-drivverk og CDene i esker, da trenger jeg ikke tenke på om jeg har en løsning med bedre digitallyd jeg kan bruke....
    Hvis ikke blir det fort tre kilder og å trekke frem CDer eller SACDer for lydkos, det får holde med vinyl. 8)

Nå lurer jeg på å selge racket mitt også, har holdt krampaktig på det en stund nå til tross for at det er for lite plass i det ....
    Denne koster kun 7995kr og jeg TROR den er like god eller bedre enn Meridian G08.2 / Linn Majik / Audio Analogue Maestro / Rega Saturn , som jeg har hatt tidligere. Dette blir ren jetting, da jeg ikke har testet de opp mot hverandre, men Audiolab 8200CD er KLART bedre enn Rega DAC (har begge for øyeblikket), som igjen er omtrent like god som Rega Saturn.
    Som ren CD spiller tipper jeg Audiolab 8200CD fint kan sammenlignes med andre spillere til 20000-30000kr.
    På kjøpet får du også DAC delen med USB og 3 digitale innganger, samt både RCA og XLR utganger. Den kan også fås med forforsterker for 2000kr ekstra (8200CDQ til 9995kr).
    De nye spillerene fra Audiolab har knust konkurentene og satt ny standard for pris / ytelse, og hva du må gi for å oppnå high-end.
    Her er både flyt, rytme, dynamikk, trøkk, detaljer og oppløsning av så høy kvalitet at det nesten er for godt til å være sant 8)
    Så langt har den spist alt av brente og orginale skiver. Tror neppe nedgraderingen blir stor. ANBEFALES STERKT (til test) ;)
    mvh
    Bjørn

Vedlegg

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.275
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Ligger en komplett Buffalo II med USB -> I2S tilkobling på brukt'n til en latterlig pris...

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.339
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    RoDa skrev:
    Står en ART G3 med EPS på børsen nå, GJETT om jeg har lyst på den.. ;D :eek: ;D
    Kan jo hende lottoen går inn på lørdag da.... :-\
    Skjønner lysten din RoDa, jeg kjenner den jeg også ;D ;D
    Husk at nærmeste lotto trekkes i morgen 8)
    En utrolig flott kombo med ALT du kan ønske deg der RoDa. ;) EPS bidrar også mye, tro meg!!
    Hmmm.....G3 frister veldig, men økonomien tilsier at G2 får stå her, den har jo nærmest det samme :)

gismo

Edit: Og G2 har en meget god High end D/A, på samme måte som G3.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ludo skrev:
    Ligger en komplett Buffalo II med USB -> I2S tilkobling på brukt'n til en latterlig pris...
    "Komplett" som i at "det følger mer nok deler til å lage en dac med en fungerende Toslink-inngang samt USB", ja. Den må bare bygges sammen først. ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    jonas skrev:
    Audiolab 8200CD er KLART bedre enn Rega DAC, som igjen er omtrent like god som Rega Saturn.
    Takk for innspill.
    Hva legger du i "klart bedre enn"?
    Smaken er så forskjellig at jeg liker bedre lydbeskrivelser enn ordet "bedre" ;)

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.250
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    RoDa skrev:
    jonas skrev:
    Audiolab 8200CD er KLART bedre enn Rega DAC, som igjen er omtrent like god som Rega Saturn.
    Takk for innspill.
    Hva legger du i "klart bedre enn"?
    Smaken er så forskjellig at jeg liker bedre lydbeskrivelser enn ordet "bedre" ;)
    Audiolab klarer kunstykket å låte like analogt som Rega, men låter klart bedre da den innehar mer rytme, dynamikk og oppløsning. Bassen er mer deffinert og har bedre skyv. Mellomtonen er himmelsk. Diskanten låter mer oppløst og har bedre fremdrift. Mer dybde og bredde i lydbilde. Spiller med nydelig flyt, som bare meget dyre CD spillere kan. Rega DACen er utrolig god, det samme gjelder Bel Canto DAC 1.5, men Audiolab har høynet listen ytterligere med god margin ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Faen, du har SAM og du.... ;D
    Spennende, men hjemlån er ikke enkelt med denne, dansk importør for Norge?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.583
    Torget vurderinger
    24
    Drar du til Vika bør du ikke vise frem et bestemt bilde, RoDa.. 8)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Apropos din lytteopplevelse hos lmc ,Roda.

Der har det skjedd saker med lyden siden du var der. EXA sin usb device har kommet på plass i buffalo.

Forstod det på Leif at det nå er så close race mellom vinyl og pc lyden, at i enkelte tilfeller funker pc ,via exa og buffalo bedre enn vinyl.

Når det er sagt, så holder nok Leif fortsatt en knapp på vinyl 8)

Hadde jeg vært deg så hadde jeg fått tak i den Buffaloen som Ludo nevner, og fått en med peil til å bygge den.

Det må være ett av hifi histotiens beste produkt mtp ytelse pr krone.

Mvh

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.250
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    RoDa skrev:
    Faen, du har SAM og du.... ;D
    Spennende, men hjemlån er ikke enkelt med denne, dansk importør for Norge?

Den har blitt testet i 6moon, HIFI World og fler, med vannvittig ros og beundring og her er et interesant utrag fra en test som treffer meg for hjertet:

"The closest performer I’ve heard is the Benchmark DAC1 HDR. The 8200CDQ using the Optimal Spectrum filter sounds incredibly similar to the DAC1 HDR. Switch the Audiolab to one of the three Optimal Transient settings, and it’s game over. The Audiolab gains a level of musicality and attack that I’ve never experienced. There’s a dynamic realism in percussion that is breath taking, the attack of bass drums (real or synth based), the snap of drum sticks against the skin of snare enthrall you with a lifelike dynamic I’ve not heard before. One can hear the Attack, Sustain, Decay, Release as distinct elements of each note. The 82000CDQ lays bare the energy and dynamics of music, honestly and realistically. Bass drum kicks are so detailed, snares so vibrant, if you love percussion, this is the player/DAC for you."

Hele testen på 5 sider kan leses her:
    http://www.hometheaterhifi.com/cd-players/1301-audiolab-8200cdq-dac-for-audiophiles.html

Kan høres og ses hos flere forhandlere i norge. Her er en link til OHC http://oslohificenter.no/produkter?...age=flypage.tpl&product_id=939&category_id=89

Trenger du ikke forforsterker delen så har du CD/DAC varianten til 7995kr her http://oslohificenter.no/produkter?...age=flypage.tpl&product_id=938&category_id=89

http://www.stilimento.no/ har også Audiolab i sitt sortiment

Jeg jobber ikke på OHC, men er så fornøyd at fler burde få øynene opp for denne spilleren/ dacen. Fikk samme aha opplevelsen med Audionet Sam V2 forsterkeren, da jeg har hatt det meste, men SAM åpnet opp et nytt nirvana for meg.

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du vil kunne få en Buffalo DAC til 5-6k. Da er det i så fall en budsjett modell, men er nok fortsatt knakende bra. En som selger slike med jevne mellomrom her på sentralen.

Ved å gå fra Marantzen (som jeg selv har hatt) til f.eks Buffalo vil du nok oppleve en mer nøytral og litt mer åpen lydgjengivelse. Marantzen har slik jeg husker den litt betoning i noen frekvensområder.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ....og der fløy racket, sattan det gikk fort :eek:

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    RoDa skrev:

det er takket være bildekvaliteten, det, roda.

hadde jeg lagt ut mezzoene nå, så hadde de gått på dagen. 8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.583
    Torget vurderinger
    24
    I så fall burde RoDa begynne med portrettfotografering; har en lang liste med folk som også burde gått på dagen ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.583
    Torget vurderinger
    24
    Det er RoDa år i år; ny kropp, kommet i gang med PC-avspilling, i det hele tatt..

C

Cyber

Gjest
    pengesluk skrev:
    Det er RoDa år i år
    Er det noe av det samme som et huggormår, sluket? Eller mer som et år med gode avlinger og mye godt enda i vente? :) Blir artig å følge veien, RoDa!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Roda = lean and mean... Playing music from his fucking pc machine... 8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.583
    Torget vurderinger
    24
    cybervision_ skrev:
    pengesluk skrev:
    Det er RoDa år i år
    Er det noe av det samme som et huggormår, sluket? Eller mer som et år med gode avlinger og mye godt enda i vente? :) Blir artig å følge veien, RoDa!
    Mere som lemen..

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    Fan hva du står på nåda ;D og dessuten har jeg ingen tro på at vinul er bedre enn diginul bare så det er sagt.

Its Roda time...

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    pengesluk skrev:
    cybervision_ skrev:
    pengesluk skrev:
    Det er RoDa år i år
    Mere som lemen..
    Jepp her oppe i Finnmarka e d lemen år, det er så E6'en er tapesert med skitten helt inn til Tana bru, Og kjører du uheldigvis med vinduet oppe hører du skrikene etterhvert som gummien ruller over småtrollene.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Når Finite skal ut, så må annet inn.
    Har lyst på lavt og bredt og synes lassemann sin løsning er gullende fin.

Hva består denne av, sikkert IKEA? Link mottas med glede. :)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har IKEA og de har mange fine løsninger, ikke er de spesielt kostbare heller. Jeg måtte ha minimum 60cm dybde og fant det rimelig kjapt liker godt når jeg for skjult ledninger under utenatt det syntes.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Lassemann sin er vel samme som jeg bruker til lp's. (tror jeg)
    Expedit heter de vel.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/series/09064/

/jan
    Den har for tykke skillevegger til å være Expedit. Dessuten går de lange platene utenpå de korte, og ikke omvendt som de gjør på Expedit.

(Ingen Ikea-ekspert, men hadde samme idé, og sjekket.) ;)
    Nyere expedit har tynnere skillevegger, de gamle (aner ikke om det het expedit) hadde tykkere. Noe ala mitt gamle "rack"

Uansett hva skiten heter, verdt en tur innom ikea og titte litt :)

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Expedit heter de vel.

/jan
    Den har for tykke skillevegger til å være Expedit. Dessuten går de lange platene utenpå de korte, og ikke omvendt som de gjør på Expedit.

Nyere expedit har tynnere skillevegger, de gamle (aner ikke om det het expedit) hadde tykkere. Noe ala mitt gamle "rack"

/jan
    Har en vag følelse av at de du sikter til het "Lack". kan det stemme?

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Expedit heter de vel.

/jan

/jan
    Har en vag følelse av at de du sikter til het "Lack". kan det stemme?
    Aner ikke. Bare bruker jeg ;)
    En ting vet jeg, skal ikke bruke denslags hyller til annet enn lagringsplass (tenkte på den gamle min)

/jan

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn