RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ulf-B skrev:
    RoDa skrev:
    En av tankene det, ja. ;)
    Men har mest lyst å kaste helt loss, altså droppe digitalplater totalt.
    SB - DAC - og ferdig med det
    Fungerer helt utmerket, det. Det er bare å kaste loss.
    Hører du sier det :)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    cybervision_ skrev:
    RoDa skrev:
    Jeg fant ut da jeg gjorde den overgangen at SACD-er som har god lyd ofte har kloss på like god lyd i 16/44.1 også. Jeg mener mastering ofte spiller en stor del av rollen selv om det er klart SACD-sporet er "kneppet" bedre.
    God SACD er pokker så bra, og et godt knepp opp fra CD.
    Men så lite som jeg bruker spilleren så blir det litt for dumt å ha den stående.
    Er også enig i at master er det aller viktigste, men at godt produserte SACDer er veldig vellydende.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    musicman skrev:
    RoDa skrev:
    Hei Rolf Inge

Kjør på, du kommer ikke til å angre ett sek.

Bruker selv squeezebox touch, og kjører via s/pdif inn i Buffalo dac. ( inntil pc løsning med exa er klar )

Rett og slett nydelig og kunne surfe gjennom hundrevis av titler i timesvis via 2tb ekstern hd som står bak anlegget.

Når ny musikk skal utforskes, skifter jeg bare bibliotek i touch, og tar en runde på nettet og streamer ned mye snacks, fortsatt uten å løfte ræva fra gostolen ;D

Fan,,,blir vel feit av hele greia,,

Mvh
    Heisann :)

Hva styrer du SBen med, og ser du disken som sitter bakpå med usb kobling i squeezebox server?
    Sitte på ræva kombinert med vinyl er ok det ;D

Du er så feit/svær i overkroppen at det er bare å balansere ut litt.. ;)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Aldri likt å trene beina, tar like mye i benken som i knebøy ;D

Squeezeboxen styres med en Ipad.

Harddisken bak anlegget, velges,( med remote ), via usb inngangen på touch. Den andre muligheten er å streame direkte fra nettet. Jeg har valgt å kable denne forbindelsen da pc og router står i en annen etg. Det funker også trådløst, men har litt mere ro i sjela med kabel.

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.321
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Her skjer ting fort da du først hiver deg rundt RoDa ;) du er jo langt på vei til å bli en moderne mann ;D ;D
    Mens noen av oss andre står på stedet hvil 8)

gismo

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    musicman skrev:
    Aldri likt å trene beina, tar like mye i benken som i knebøy ;D

Squeezeboxen styres med en Ipad.

Harddisken bak anlegget, velges,( med remote ), via usb inngangen på touch. Den andre muligheten er å streame direkte fra nettet. Jeg har valgt å kable denne forbindelsen da pc og router står i en annen etg. Det funker også trådløst, men har litt mere ro i sjela med kabel.

mvh
    Hehe, vet hvordan det er ... Har ikke trent annet enn sykling på beina siden april :-X

Sånn iPad må det bli her hører jeg jo! 8)

Lurer også på kabel fra harddisk til SB, men har samtidig lyst (etterhvert) å få den inn på router sånn at ungene kan få tak på musikken fra rommene sine.

:)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    gismo skrev:
    Her skjer ting fort da du først hiver deg rundt RoDa ;) du er jo langt på vei til å bli en moderne mann ;D ;D

gismo
    En ART G2 er ikke mye hvilestilling da ;D
    Har du digital inn på G2n, så er det null grunn til ikke å skaffe seg en SB Touch fort som fy ;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.321
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    RoDa skrev:
    gismo skrev:

gismo
    En ART G2 er ikke mye hvilestilling da ;D
    Har du digital inn på G2n, så er det null grunn til ikke å skaffe seg en SB Touch fort som fy ;)
    Jeg har flere digitale inn på den RoDa og mener at dacen også er meget god, så jeg står jo nærme til å modernisere meg jeg også ja ::) Men har ikke innviet meg i denne verden i noe stor grad ennå ;)

gismo

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Svarer deg litt her, RoDa, siden du vurderer noen produkter jeg selv har testet ut.

Rega DAC vs Musical Fidelity M1 DAC: Begge to er strålende produkter, og rimelig likt priset. Selv oppfattet jeg Regaen mer lik Marantz SA-15s2 som jeg har i mitt eget oppsett. Det var ikke himmelstormende forskjeller, men det var litt mer oppløst og glatt i toppregisteret med den digitale inngangen på SA-15s2 enn med Rega DAC. Regaen hadde igjen litt mer pondus i mellombassen, men oppfattes å gå omtrent like dypt. Når det gjelder MF så er min mening at lydsignaturen på de nye MF-produktene er litt mer "lettflytende" og har mer info i toppen, strekker seg lengre oppover i frekvens (opplevd). Hva du selv foretrekker, er jo seff opp til deg.

Ellers er det jo et tips å se nærmere på nye SA-15s2. Med sin digitale inngang får du jo "ja takk begge deler", og kan fremdeles benytte SACD, som jo er vanskelig å rippe. Jeg antar du har noen av disse? Bare en tanke....

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    rolfozzy skrev:
    Kanskje jeg får kjøpe meg opp så jeg har en 5-6 i reserve. ;D
    Det syns jeg, og så syns jeg det er på tide med en Marantz i gruva. ;)
    Så kan du får et par Dylan SACDer på kjøpet 8)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Anfield skrev:
    Svarer deg litt her, RoDa, siden du vurderer noen produkter jeg selv har testet ut.

Rega DAC vs Musical Fidelity M1 DAC: Begge to er strålende produkter, og rimelig likt priset. Selv oppfattet jeg Regaen mer lik Marantz SA-15s2 som jeg har i mitt eget oppsett. Det var ikke himmelstormende forskjeller, men det var litt mer oppløst og glatt i toppregisteret med den digitale inngangen på SA-15s2 enn med Rega DAC. Regaen hadde igjen litt mer pondus i mellombassen, men oppfattes å gå omtrent like dypt. Når det gjelder MF så er min mening at lydsignaturen på de nye MF-produktene er litt mer "lettflytende" og har mer info i toppen, strekker seg lengre oppover i frekvens (opplevd). Hva du selv foretrekker, er jo seff opp til deg.

Ellers er det jo et tips å se nærmere på nye SA-15s2. Med sin digitale inngang får du jo "ja takk begge deler", og kan fremdeles benytte SACD, som jo er vanskelig å rippe. Jeg antar du har noen av disse? Bare en tanke....

Takk for input! Meget interessant.
    Har du kjøpt DAC selv, hvilken havnet du da eventuelt på?

Anfield

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Antall liker
    42
    Jeg har Rega DAC i mitt hodetelefonoppsett. I hovedoppsettet mitt bruker jeg Marantz SA-15s2 sin innebygde dekoder streamet fra Sonos.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.730
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Lurer også på kabel fra harddisk til SB, men har samtidig lyst (etterhvert) å få den inn på router sånn at ungene kan få tak på musikken fra rommene sine.
    :)
    Her går det fort ser jeg. Gratulerer.

Husk bare at skal SB Touch finne musikken på nettverket og ikke i en tilkoblet usb-disk, må (iallefall bør) serverprogrammet kjøres fra en PC eller fra selve nettverksdisken. Det betyr at skal du ha en NAS (nettverksdisk), bør du skaffe deg en bra en. Det er altså ikke bare bare å bruke serverprogrammet på SB Touch når musikken befinner seg i nettverket.

Veit ikke om det siste her ble klart.?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk united

Jeg bruker squeezebox server når jeg spiller fra disk, foreløpig bare fra disken på laptopen i det trådløse nettet. Jeg kan vel bare endre adressen til biblioteket når jeg skal spille fra en harddisk i nettverket?

Det jeg sliter litt med nå, er at når jeg har spilt fra disken i pc-en og skal over på WiMP, så krøller det seg... Da starter tilsynelatende WiMP i squeezebox server, men den klarer ikke å spille og på displayet på SB Touch kommer det opp "connection was reset by local host" eller noe sånn.
    Lukker jeg ned squeezebox server og åpner mysqueezebox.com og fjernkontrollen der så spiller det.

Vedlegg

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.730
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Takk united

Jeg bruker squeezebox server når jeg spiller fra disk, foreløpig bare fra disken på laptopen i det trådløse nettet. Jeg kan vel bare endre adressen til biblioteket når jeg skal spille fra en harddisk i nettverket?
    Nei, det er dessverre det du IKKE kan gjøre (uten en del hacking, i det minste). Det er derfor jeg kom med advarselen, før du evnt kjøper harddisk/nettverksdisk.

I SB Touch er det en meget svak datamaskin som vel kan kjøre en miniversjon av squeezeboxserver, men ikke særlig annet. Denne greier å ha musikken plassert tilkoblet på en usb-disk, men klarer ikke særlig spenstigere oppgaver. Derfor vil den normalt ikke finne biblioteket ditt hvis det er plassert i nettverket.

Dette trenger ikke være noe problem, all den tid man også kan ha selve programvaren squeezeboxserver plassert et annet sted i nettverket enn på SB Touch. For eksempel kan man innstallere serverprogrammet på en laptop eller på den nettverksdisken (NAS) som evnt har musikkbiblioteket. I sistnevnte tilfelle må NAS'n være av en viss kvalitet (prosessor/minne) og helst av merkene ReadyNAs, QNAP eller Synology.

Jeg mistenker dine WIMP-problemer også å munne ut i at squeezeboxserveren nå kjører på prosessorsvake- sb touch.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    united59 skrev:
    Nei, det er dessverre det du IKKE kan gjøre (uten en del hacking, i det minste). Det er derfor jeg kom med advarselen, før du evnt kjøper harddisk/nettverksdisk.
    Det kan han i prinsippet godt gjøre. Det han bør gjøre er å bruke et NAS som kan kjøre Squeezebox Server selv, så man er helt uavgengig av PC. Alle NetGear ReadyNAS kan kjøre Squeezebox Server, f.eks.

I SB Touch er det en meget svak datamaskin som vel kan kjøre en miniversjon av squeezeboxserver, men ikke særlig annet. Denne greier å ha musikken plassert tilkoblet på en usb-disk, men klarer ikke særlig spenstigere oppgaver. Derfor vil den normalt ikke finne biblioteket ditt hvis det er plassert i nettverket.
    Han sier jo han kjører SBServer på laptopen nå.
    Dette trenger ikke være noe problem, all den tid man også kan ha selve programvaren squeezeboxserver plassert et annet sted i nettverket enn på SB Touch. For eksempel kan man innstallere serverprogrammet på en laptop eller på den nettverksdisken (NAS) som evnt har musikkbiblioteket. I sistnevnte tilfelle må NAS'n være av en viss kvalitet (prosessor/minne) og helst av merkene ReadyNAs, QNAP eller Synology.

Jeg mistenker dine WIMP-problemer også å munne ut i at squeezeboxserveren nå kjører på prosessorsvake- sb touch.
    [/quote]

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kjører SBserver på laptopen, og ikke på SB Touch, ikke sant?
    Hvorfor den da ikke vil spille WiMP, som den gjør når SB Touch kjører alene vet jeg ikke.
    Kanskje noe med innstillinger i SB server?

Jeg har jo nettopp byttet bibliotek fra å være iTunes til å bli FLAC, så hvorfor det da ikke skal kunne byttes til en annen disk i nettverket forstår jeg heller ikke...

Hvis jeg har forstått rett så er det at SB Touch har en liten SB server innebygd det som gjør at den kan kjøre uten SB server på annen pc eller server og dermed med USB rett i rompa?

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.730
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    OK my bad, så ikke at du hadde sbs kjørende på laptop. Da kan du gjøre hva du vil ja. ;D

Og ja: i prinsippet kan du kjøre SB touch sin inneboende server kun tilkoblet usb-disk, uten flere pc-er påslått. Det var litt av poenget med sb touch når den kom. Synd at prosessoren der er litt svak, bare.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ser jo også at på hovedmenyen på SBTouch (fjernkontrollen fra mysqueezebox.com) at jeg ikke har noe musikk der, men det har jeg når jeg kjører SBserver fra laptopen.

Tyder ikke det også på at jeg ikke bruker intern SBserver i SBTouch når jeg spiller fra laptopdisken?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    united59 skrev:
    OK my bad, så ikke at du hadde sbs kjørende på laptop. Da kan du gjøre hva du vil ja. ;D

Og ja: i prinsippet kan du kjøre SB touch sin inneboende server kun tilkoblet usb-disk, uten flere pc-er påslått. Det var litt av poenget med sb touch når den kom. Synd at prosessoren der er litt svak, bare.
    Oki, puhh, trodde jeg var ute og syklet nå ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Så var det bare å finne ut hvorfor WiMPen ikke vil spille når jeg switcher til den fra SBserver på laptopen.
    Lurer på om det ikke har noe å gjøre med at jeg allerede er pålogget den på intern SBserver i SBTouch? ::)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.730
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Du bruker trolig ikke serveren i sb touch i det hele tatt.
    Men helle programvaren på nettet (hos mysqueezebox.com) når du ikke bruker laptop'n.

Muligens går det bedre hvis du logger av WIMP her og kun er innlogget via laptop'n. Det er mulig du bare kan være innlogget ett sted av gangen.?

Men wimp har jeg null peil på.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nå funker det som bare det.
    Er ikke heeelt sikker på hva jeg gjorde, men koblet SB fra mysqueezebox.com og så var det liksom gjort...

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Litt musikk te arbe mens jeg ripper.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Da får det være bra med ripping for i dag, ble både bob og kari på disken. 8)
    Hørte for moro skyld på litt SB kontra vinyl. :eek: :eek: ;D :eek: ::)

Veldig urettferdig siden det ikke er noen DAC hengt på SBen, men....
    Klarer en DAC å hente inn dette så blir jeg overrasket.
    Det er grei kildebalanse med Marantz kontra Rega, det er ikke sånn med analoge utganger på SB kontra Rega. :-X

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    En CD-spiller til 30.000 for 6-7 år siden, stemmer ikke det? Det ville ikke overraske meg så veldig om en ny dac til 8-10K tangerte det i dag. Skal bli moro å følge med på. :)

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det er dac ,og hvor bra denne er, som avgjør hvor bra dette blir.

Før Touch og Buffalo kom på plass, vanr det en AAC-Capitole som sto for kilden hos meg.

Komboen, Touch/Buffalo, gruser Capitolen ettertraktelig. Tapper dig ut til S/PDIF inn på Buff.

Mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    RoDa skrev:
    En CD-spiller til 30.000 for 6-7 år siden, stemmer ikke det? Det ville ikke overraske meg så veldig om en ny dac til 8-10K tangerte det i dag. Skal bli moro å følge med på. :)
    Budsjettet åpner ikke for DAC til 8-10k, det er også for meg mer interessant om jeg kan finne en DAC til ca 5k jeg liker lyden av. Er mer interessert i at det spiller musikk slik som jeg liker det enn at det skal være bedre/best. I den divisjonen jeg leker i så er ikke superfidelity aktuelt uansett. ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Budsjettet åpner ikke for DAC til 8-10k, det er også for meg mer interessant om jeg kan finne en DAC til ca 5k jeg liker lyden av. Er mer interessert i at det spiller musikk slik som jeg liker det enn at det skal være bedre/best. I den divisjonen jeg leker i så er ikke superfidelity aktuelt uansett. ;)
    Kloke ord!

Likevel er jeg slett ikke overbevist om at det vil oppleves som noen nedgradering. ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    musicman skrev:
    Det er dac ,og hvor bra denne er, som avgjør hvor bra dette blir.
    Før Touch og Buffalo kom på plass, vanr det en AAC-Capitole som sto for kilden hos meg.
    Komboen, Touch/Buffalo, gruser Capitolen ettertraktelig. Tapper dig ut til S/PDIF inn på Buff.
    Mvh
    Hører mye bra om de Buffalo DACene.
    Det er vel for en SOTAløsning å regne?
    Om en sånn er realiserbar for rundt 5k er kanskje litt lite trolig.... :-X
    Men alt etter hvordan veien svinger så kan det jo være et fremtidig mål.
    Har jo hørt LMC sin Buffalo, og det var svinebra, men da vinylen snurret åpnet himmelen deg og det dalte engler ned i stua. Nakne, deilige engler med sprettrumper og vinger av fløyel. ;D 8)

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    RoDa skrev:
    men da vinylen snurret åpnet himmelen deg og det dalte engler ned i stua. Nakne, deilige engler med sprettrumper og vinger av fløyel. ;D 8)

/jan

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Marantz SA-11S1 ser ut til å bruke NPC SM5866AS dac-chip. Kanskje du får "lyden din" hvis du klarer å grave frem en D/A-converter som bruker den eller en annen/nyere NPC-chip?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    RoDa skrev:
    Kloke ord!
    Likevel er jeg slett ikke overbevist om at det vil oppleves som noen nedgradering. ;)
    Jeg er redd det kan bli nedgradering helt til jeg har glemt lyden av Mara'n ;D
    Korttidsminnet lenge leve.
    Det er også noe av grunnen til at jeg vil ha Mara'n vekk, intet cd-drivverk og CDene i esker, da trenger jeg ikke tenke på om jeg har en løsning med bedre digitallyd jeg kan bruke....
    Hvis ikke blir det fort tre kilder og å trekke frem CDer eller SACDer for lydkos, det får holde med vinyl. 8)

Nå lurer jeg på å selge racket mitt også, har holdt krampaktig på det en stund nå til tross for at det er for lite plass i det ....

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.034
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    Marantz SA-11S1 ser ut til å bruke NPC SM5866AS dac-chip. Kanskje du får "lyden din" hvis du klarer å grave frem en D/A-converter som bruker den eller en annen/nyere NPC-chip?
    Jeg TROR ikke det er så enkelt, og er en "lytt i eget anlegg og du skal høre" kind of guy. ;)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.332
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Muligens er folk lei av gnålet mitt, men jeg synes likevel at du skal se på hva proffsegmentet har å by på av dacer, De er kanskje ikke så pene, men man kan få veldig mye for pengene der.
    mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn