RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.089
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takker, 65finger :)
    Fortsatt er det 100% reversible tweaks, som planen har vært hele tiden. :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.351
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    RoDa skrev:
    gismo skrev:
    Ble lekkre kabler RoDa, og "riktig" utført også ;D
    Nå blir det ekstra godlyd ;)

gismo

Takker, kjenner jo litt fagfolk som tipser meg vettu ;)
    Fornøyd med kablene RoDa?
    Syns du de gav noen effekt hos deg?
    Jeg bygde 2 stk (nesten like dine / LMC - Oyaide) for en tid tilbake, og må innrømme at jeg da umiddelbart syns den merkbar effekt uteble. ::)
    Men senere, etter litt nøyere bytting frem og tilbake mellom disse og skolisser, så kan man faktisk oppleve en aning mer dynamikk, men mest oppleves en bedre ro og sortere bakgrunn i lydbildet. Dette vil jeg nok tilskrive bedre skjerming fra støy og muligens også bedre kvalitet på både ledere i selve kabelen og de bedre kontaktene ;)
    Men vi snakker her om små marginene forskjeller hos meg syns jeg, men som vi alle vet, summen av mange sånne osv...... ;D
    Også er de jo konge å se på da 8)

gismo

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.089
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har jo litt erfaring med disse LMC kablene fra før av, og mine tanker om hvordan de låter.
    Det er trøkk i lyden fra dem, for eksempel stemmer synes jeg det blir mer smell i med LMC-kabler.
    Det blir også sortere bakgrunn og en slags laid-back ro over lyden som gir sterk kontrast med trøkket som er i dem.
    Bakdelen er at de kan bli for tøffe i trynet noen ganger og jeg synes fra tidligere at mange sånne i anlegget har vært for mye for meg.

Derfor prøver jeg nå gullplugger som skal være en tanke varmere i lyden, mer glød kanskje? :D
    Småtteri helt klart, men småtteri er godteri.

Tror tverrsnittet sammen med den doble flettede kobberskjermen er "hemmeligheten" med disse kablene.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe, pass deg for hva du sier nå Roda...Etter sommerns slagferdighets-konkuranse er vel fasiten at "småtteri er lik snobberi"... ;D... Forøvrig, kablene ble lekre, artig med slike tweaks en har lagd og har glede av selv.

J

J.J

Gjest
    Jålekåpp du er - kur ingen finnes - Yoda ;D

Ser bra ut - og for meg så ser det ut som at du er nøye og flink og :D
    Jeg har ca 10-12 kabler som trengs........ ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.089
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nå har strømkablene kommet litt i skyggen her, fremtiden truer! :eek:

Fikk en sånn liten søt og ufattelig innholdsrik tass inn i anlegget i går kveld.
    Det kan fort bli et lite ras det her, kjenner jeg.
    Første tankene er ut med Mara og inn med DAC, men jeg skal prøve å puste rolig... ;D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    Nå har strømkablene kommet litt i skyggen her, fremtiden truer! :eek:

Fikk en sånn liten søt og ufattelig innholdsrik tass inn i anlegget i går kveld.
    Det kan fort bli et lite ras det her, kjenner jeg.
    Første tankene er ut med Mara og inn med DAC, men jeg skal prøve å puste rolig... ;D

Ingen dig in på Marataten :D ?

Grattis !

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.089
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    johnnygrandis skrev:

Grattis !
    Nope, den er "bare" en SACD/CD-spiller, den. ::)
    Får eventuelt selge den for å finansiere ny DAC......urk

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    RoDa skrev:
    johnnygrandis skrev:

Grattis !
    Nope, den er "bare" en SACD/CD-spiller, den. ::)
    Får eventuelt selge den for å finansiere ny DAC......urk
    Støtter ikke den 24/96khz ? Har alltids noen slike filer som det trengs backup av ;D
    Greit også å ha i bakhodet å vite når dac skal kjøpes selv om det skal sies at de fleste dacer støtter vel denne oppløsningen.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.089
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    johnnygrandis skrev:
    Støtter ikke den 24/96khz ? Har alltids noen slike filer som det trengs backup av ;D
    Greit også å ha i bakhodet å vite når dac skal kjøpes selv om det skal sies at de fleste dacer støtter vel denne oppløsningen.
    Hva er 24/96kHz..? :eek: ::) :-X
    Er beredt på en nedgradering på DAC-siden, men det er jo uansett vinyl som er selve livet...? ;D ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Hva er 24/96kHz..? :eek: ::) :-X
    Er beredt på en nedgradering på DAC-siden, men det er jo uansett vinyl som er selve livet...? ;D ;D
    Den støtter det. I teorien skal den støtte 192KHz også, men det fikk jeg ikke til på de to minuttene jeg prøvde på det. ;)

Tror ikke en DAC behøver å bli noen nedgradering fra CD-lyden, forøvrig. Har du sett på noen spesielle?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.089
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    Den støtter det. I teorien skal den støtte 192KHz også, men det fikk jeg ikke til på de to minuttene jeg prøvde på det. ;)

Tror ikke en DAC behøver å bli noen nedgradering fra CD-lyden, forøvrig. Har du sett på noen spesielle?
    Javisst, nå er jeg med. Jeg trodde det var Mara som skulle støtte 24/96. :-[

Titter litt på en Rega DAC, holde det innenfor merket som jeg har likt så godt på vinylsiden. 8)
    At det blir nedover er jeg temmelig sikker på, men siden vinyl er lyset og veien så.... ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Titter litt på en Rega DAC, holde det innenfor merket som jeg har likt så godt på vinylsiden. 8)
    At det blir nedover er jeg temmelig sikker på, men siden vinyl er lyset og veien så.... ;D
    Har regas lydsignatur i platespillerene noe til felles med den i D/-converteren, altså? Nuvel. Uansett har den fått gode skussmål, den.

I samme prisklasse har jeg sett på denne et par ganger:

http://www.musicalfidelity.com/products/M1-Series/M1DAC/M1DAC.asp

Jeg er ikke så sikker, jeg, på at en ny "standalone" DAC i denne prisklassen vil lyde noe dårligere enn den innebygde i Marantz-en din. Faktisk tror jeg det slett ikke. Du kan (bør) jo beholde Marantz-en som drivverk for sølvplater. Da kan du fremdeles spille SACD gjennom analogutgangen dens også. De vil du nemlig slite med å få spilt uten nedsampling/konvertering i "drivverket" gjennom de aller, aller fleste DAC-er.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Må si meg enig med Dazed her trenger ikke bety nedgradering, den MF dacen hadde vært mitt alternativ også.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.089
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    DAC til denne prisen er hva jeg tenker på, ser spennende ut den MFen!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.089
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den blir litt overkill, gismo. ;)
    Det der er en nettverksspiller som da vil gjøre jobben jeg har satt SB til nå. :)

Dessuten... Ser det ut som jeg har god plass i racket?? ;D
    Dessuten 2... Tror du kjærringa vil ha flere dingser inn i stua, eller færre?? ;D

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.351
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    RoDa skrev:
    Den blir litt overkill, gismo. ;)
    Det der er en nettverksspiller som da vil gjøre jobben jeg har satt SB til nå. :)

Dessuten... Ser det ut som jeg har god plass i racket?? ;D
    Dessuten 2... Tror du kjærringa vil ha flere dingser inn i stua, eller færre?? ;D
    Jeg skjønner deg på det området RoDa, men med denne har du jo SB og en event ekstern DAC i en å samme boks da ;)
    Så bare en hylle til i racket og vips ;D Ingen flere løse smådingser 8)

gismo

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    • Behold Marantz som drivverk, og spill SACD gjennom den innebygde dac-en! Den er jo kul, og du får antakelig ikke igjen nok penger for den uansett.
    • Kjøp Dac som du kan koble denne, squeezebox og evt. andre kilder med digitalutgang til!
    • Lag plass!
    • Bob's your uncle!

C

Cyber

Gjest
    Jeg er meget godt fornøyd med regaen her. Den lager deilig musikk her uansett kilde. MF er nok også et godt alternativ, men jeg har falt litt for rega selv. Veldig kjekt med squeezebox og slippe å løpe og lete etter ny cd når man kommer på noe man ønsker å lytte til mens man sitter i sweetspot.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.089
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    • Behold Marantz som drivverk, og spill SACD gjennom den innebygde dac-en! Den er jo kul, og du får antakelig ikke igjen nok penger for den uansett.
    • Kjøp Dac som du kan koble denne, squeezebox og evt. andre kilder med digitalutgang til!
    • Lag plass!
    • Bob's your uncle!
    Jeg har ingen onkel Bob, og pængskit er en faktor.... ;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Dazed skrev:
    • Lag plass!
    • Bob's your uncle!
    Ja, men du vil vel uansett ha et drivverk for CD/SACD tilgjengelig? Da spørs det vel hva du får for Marantzen ved et evt. salg, da.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    RoDa skrev:
    Dazed skrev:
    • Lag plass!
    • Bob's your uncle!
    Jeg har heller ingen "onkel Bob", og vet vel ikke helt hva Dazed mente med akkurat det. Jeg har heller ikke spesielt mye penger.

Derimot har jeg tålmodighet og vilje til å spare og prioritere. Noen ganger (etter min mening ofte) kan det lønne seg å spare tålmodig og deretter kjøpe en god løsning. Logitech Squeezebox Touch har dessuten faktisk fått ganske mye ros for sine analoge utganger. Det er m.a.o. fullt mulig å leve med den uten DAK i en (kortere eller) lengre spareperiode.

Jeg og en god del andre synes det er praktisk med en god CD-spiller selv om man benytter Squeezeboxer, datamaskinbasert musikkavspilling, Sonos el.l. Ripping av mange CDer tar tid, ripping av en nyinnkjøpt CD er kanskje ikke like lett for alle i familien, ripping og organisering av store (klassiske) CD-bokser kan være styrete som bl.a. Vidar P har påpekt osv. osv.

Såvidt jeg har forstått har du en (meget) god CD-spiller. Den er antagelig betydelig mer verdt så lenge den virker enn det du vil få for den ved salg (forøvrig normalt ved bruktsalg). For meg fremstår et slikt salg nærmest som å spare seg til fant. Som min far pleier å si: "Alle bytter (og alle kjøp og salg) koster penger". Nedbetalte og "avskrevne" eiendeler er billige eiendeler.

Hva med en brukt Hegel HD10? Nypris er for tiden 4.995,- (ned fra 7.995,-). Da må jo denne kunne fås til kuppris brukt(?) Den har fått ros over en lav sko i inn- og utland.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg har heller ingen "onkel Bob", og vet vel ikke helt hva Dazed mente med akkurat det. Jeg har heller ikke spesielt mye penger.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bob%27s_your_uncle skrev:
    Bob's your uncle (sometimes elaborately Robert's your mother's brother) is an expression commonly used mainly in Britain and Commonwealth nations. Typically, someone says it to conclude a set of simple instructions to mean, "And there you have it", or "You're all set". For example, "To make a ham sandwich, just put a piece of ham between two slices of buttered bread, and Bob's your uncle". (Cf. voilà and presto.)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    Dazed skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Bob's your uncle (sometimes elaborately Robert's your mother's brother) is an expression commonly used mainly in Britain and Commonwealth nations. Typically, someone says it to conclude a set of simple instructions to mean, "And there you have it", or "You're all set". For example, "To make a ham sandwich, just put a piece of ham between two slices of buttered bread, and Bob's your uncle". (Cf. voilà and presto.)
    Takk.

Hifisentralen er et norsk forum. Da er det naturlig (hvis man ønsker å bli forstått) å bruke norske uttrykk og idiomer som f.eks. "Fru Blom" og "Det er ikke mitt bord". I engelskspråklige land bruker man engelskspråklige som f.eks. "The real McCoy", "The whole nine yards" og "It's not my cup of tea". Tyskspråklige benytter tyske som f.eks. "Das ist nicht mein Bier".

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    CDWMcInSpots skrev:
    Dazed skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Takk.

Hifisentralen er et norsk forum. Da er det naturlig (hvis man ønsker å bli forstått) å bruke norske uttrykk og idiomer som f.eks. "Fru Blom" og "Det er ikke mitt bord". I engelskspråklige land bruker man engelskspråklige som f.eks. "The real McCoy", "The whole nine yards" og "It's not my cup of tea". Tyskspråklige benytter tyske som f.eks. "Das ist nicht mein Bier".
    Jada. Enig. Det var ikke så viktig, heldigvis.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.089
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du har gode poeng CDWdfjdfogndlgødkjfgfg, men jeg har vært for kjedelig for lenge. ;D
    Jeg hopper i det og satser alt. ;)
    Får spille vinyl mens jeg ripper.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.290
    Torget vurderinger
    2
    CDWMcInSpots skrev:
    Dazed skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Takk.

Slik som "det blir født en idiot hvert minutt" f.eks. ?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.089
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    rolfozzy skrev:
    Slik som "det blir født en idiot hvert minutt" f.eks. ?
    Du må ikke komme her og komme her
    Du kan ikke lære far din å pule
    De gamle er eldst

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.089
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    En av tankene det, ja. ;)
    Men har mest lyst å kaste helt loss, altså droppe digitalplater totalt.
    SB - DAC - og ferdig med det

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Joda... Selv har jeg ikke spilt en eneste CD etter at SB Touch kom i hus. Det måtte være hvis du hadde mange SACD-er, da.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.089
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke så mange single layer i alle fall, og med det oppsvinget SACD har nå så kan de sikkert selges. ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    RoDa skrev:
    Fungerer helt utmerket, det. Det er bare å kaste loss.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.784
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    RoDa skrev:

jeg er litt der, jeg og.
    men bare litt.

C

Cyber

Gjest
    RoDa skrev:
    Jeg fant ut da jeg gjorde den overgangen at SACD-er som har god lyd ofte har kloss på like god lyd i 16/44.1 også. Jeg mener mastering ofte spiller en stor del av rollen selv om det er klart SACD-sporet er "kneppet" bedre.

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Hei Rolf Inge

Kjør på, du kommer ikke til å angre ett sek.

Bruker selv squeezebox touch, og kjører via s/pdif inn i Buffalo dac. ( inntil pc løsning med exa er klar )

Rett og slett nydelig og kunne surfe gjennom hundrevis av titler i timesvis via 2tb ekstern hd som står bak anlegget.

Når ny musikk skal utforskes, skifter jeg bare bibliotek i touch, og tar en runde på nettet og streamer ned mye snacks, fortsatt uten å løfte ræva fra gostolen ;D

Fan,,,blir vel feit av hele greia,,

Mvh

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.089
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Canales skrev:
    RoDa skrev:

jeg er litt der, jeg og.
    men bare litt.
    Ja, du har jo snart fiksa platespilleren og? snart .. ;D ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn