Takk for hyggelige tilbakemeldinger!
Du tar opp en rekke ting i det du skriver som får meg til å tenke videre. La oss begynne med dette med mikrodynamikk, bakgrunnsstøy, bakgrunn. Noe av det som var mest slående med MBL slik jeg hørte de var den ravnsvarte bakgrunnen de presenterte musikken i mot. Som sagt, de tegnet ikke opp studioet/lytterommet/whatever, de mer rullet ut ett ravnsvart teppe som musikerne fikk stå på og gjøre sine ting. Jeg tror dette gjorde at den umiddelbare opplevelsen av oppløsning og mikrodynamikk og luft ikke ble slående - før jeg prøvde å konsentrere meg på det og oppdaget at det bare var der - uten å gjøre noe ut av seg. Ingen anlegg jeg har hørt noengang har gjort akkurat den greia.
Det interessante spørsmålet er hva som skal tilskrives denne effekten, samt hva den gjør med hvordan vi oppfatter lyden. La oss forsøke å dele denne argumentasjonen i to: i mitt anlegg syns jeg lydbildet funker litt på samme måte som hos MBL - du hører ikke studioveggene, du får ikke tegnet opp avgrensinga av rommet musikken skjer i på samme måte som hos deg. Mitt anlegg og MBL sitt anlegg har kanskje den biten til felles at de bare slipper musikerne inn i rommet og lar de spille (for ordens skyld så er det jævla mange andre parametre som mitt og MBL sitt anlegg har lite til felles på
). MBL er ominpolare, mine er dipole. Jeg lurer på om det sånn sett er selve høyttalerprinsippet jeg "hører" når jeg beskriver dette.
Jeg kjenner noe igjen av denne måten å presentere musikken på i de anleggene jeg har hørt hos Lille_Adam og Lagga, som begge har Mirage-HT. Her finner du heller ikke denne opptegninga av rommet som jeg oftere mener å høre hos mer direksjonelle HT - Avantgarde Mezzo som jeg hørte hos Gago inkludert. Så opptegning av rom er kanskje en primærfunksjon av HT-prinispp?
Mikrodynamikk har jeg blitt imponert av på tre anlegg jeg kommer på i farta: mitt eget, Quad 2805 og Avantgarde Mezzo. Og når jeg skriver det, blir jeg litt usikker på om det egentlig handler om mikrodynamikk eller noe annet. La meg se om jeg klarer å skrive meg ut av denne usikkerheten.
Med mikrodynamikk forstår jeg de ørsmå endringene i anslag på strenger, trommer, intonasjon i stemmeleiet, slike ting. Det at en skarptromme i et band vil (nesten?) aldri bli slått like hardt hver gang - det vil være en variasjon, en forskjell i hvor hardt det slår. Og mikrodynamikk handler om å "ta" denne forskjellen og å framvise den. Avantgarde Mezzo og mitt anlegg syns jeg er slående på akkurat dette - og det gjør noe med følelsen av ekthet, av at det er ekte mennesker som spiller, slår på trommer, slike ting.
En annen ting, og som jeg lurer på om jeg må bli flinkere å skille fra mikrodynamikk, er denne følelsen av at musikken bare skjer - den blir ikke kreert, den bare skjer foran ditt (forhåpentligvis måpende) uttrykk. Her tror jeg det finnes ulike måter å framvise dette på - mitt og Avantgarde Mezzo hørte jeg som om ting bare skjedde. Lyd blir skapt "ut av ingenting", det sitter ikke igjen en følelse av at "noe" skaper lyden (faen dette er vanskelig å forklare
). Samtidig har Mezzo og mitt anlegg en følelse av at ting er litt for lett - musikken bare skjer, ja, men det føles ikke helt på en måte som om det er noen der som skaper musikken.
På MBL var dette noe av det mest imponerende. Den litt absurde greia å kunne (illusorisk, selvfølgelig) skille mellom musikern og instrumentet - som om du kunne "se" Miles Davis og "høre" trompeten hans. Jeg har aldri hørt noe liknende som det MBL gjorde på akkurat det området og det var, mildt sagt, besnærende.
Hos deg hører jeg en slags mellomting - du har mer kropp og tyngde bak lyden enn jeg har og (på en litt anna måte) mer enn Mezzo. Det er litt mer den følelsen av at det er mennesker bak lydene som skapes, hvis du skjønner hva jeg mener? Samtidig er det ikke den vektløsheten i notene, i musikken, som jeg syns mitt og Gago sitt gjør.
(Når jeg leser gjennom dette blir det viktig å si følgende: dette er ekstrem-nerde-analyseringer av pitte-bitte-små forskjeller og jeg har knapt nok tenkt gjennom det jeg skriver. Dette er de nyansene som vil få ikke-audiofile til å himle med øynene og sannsynligvis mange audiofile med.
Men det er jo gøy, da.)
Til sist er det dette med bakgrunn, som jeg lurer på hva handler om - hva skaper bakgrunnen musikken framvises på? En ting er ro/støy i musikken, en annen ting er fargen på bakgrunnen. Hva var det som skapte den ravnsorte bakgrunnen med MBL kontra noe jeg mer ville kalt for pastell hos Gago? Og hva betyr denne bakgrunnen for musikken og lyden slik den framstår i et gitt anlegg? Og hva, om noe, har fargen på bakgrunnen med støy/ro å gjøre?
Når jeg fikk på plass disse GIK-greiene hos meg opplevde jeg at lydbildet ble mer rolig, mer samlet der framme og ikke i hele rommet. Men jeg opplevde ikke at bakgrunnen musikken skjer mot forandret seg. Hos deg opplever jeg ikke noen klar støy i lyden, annet enn det du selv beskriver og som kan forventes gitt at det står i ei stue. Og jeg opplever ingen endring i "fargen" på bakgrunnen fra forrige gang. Men du tenker at tapet av mikrodynamikk er et resultat av den støyen som er i rommet? Jeg for min del har hatt for sedvane å tilskrive mikrodynamiske egenskaper til elektronikken og HT, til mangelen på forvrengning spesielt i elektronikken, men også i HT? Og ditto for bakgrunn, selv om jeg tror jeg vil intuitvt tenke at det primært har med elektronikken å gjøre? Altså: bakgrunn, støy i lydbildet og mikrodynamikk er forårsaket av forskjellige ting - bakgrunn og mikrodynamikk primært av elektronikk/HT, støy i lydbildet primært av rommet anlegget spiller i - rommet kan selvfølgelig bidra med så mye støy at bakgrunn/mikrodynamikk forandrer seg, dog er det ikke en erfaring jeg sitter med selv.
Når jeg skriver om det området hvor jeg lurer på om du mangler trøkk, handler det ikke om frekvenskorrekthet, men mer om opplevd energi i det området. Hadde f.eks. vært interessant å hørt hva som skjedde hvis du hadde koplet opp noen solide forsterkere med enda mer watt - ville det ha gitt en større opplevelse av trøkk og energi i det området? Jeg lurer forøvrig på det samme for egen del og er sånn sett spent å høre hva som skjer når jeg får Audiolenset anlegget mitt.