RoDa's anlegg

  • Trådstarter Konrad_Johnsen
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.613
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    Ikke så vidt jeg har fått med meg. Merkelig nok står ikke kvinnene i kø. Til tross for fylde og Magnepan i skjønn forening. Merkelig, det der.
    Du burde kanskje tenke på å skifte høyttalere. ;D

    mvh
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Nå sklir dere ut mine herrer, både fyldige og skrinne ;D





    Frem med XTZ RA!!!





    Frekvensgang 0-1000 Hz












    Basstillegget isolert






    Måtte bare sjekke om mine antakelser/tidligere målinger fortsatt så bra ut på papiret... ::)
    Synes dette låter "rett" i mine ører, men det er like fullt veldig givende å diskutere med andre! :)

    R
     

    Vedlegg

    R

    RoDa

    Gjest
    Mbare skrev:
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

    Du tar opp en rekke ting i det du skriver som får meg til å tenke videre. La oss begynne med dette med mikrodynamikk, bakgrunnsstøy, bakgrunn. Noe av det som var mest slående med MBL slik jeg hørte de var den ravnsvarte bakgrunnen de presenterte musikken i mot. Som sagt, de tegnet ikke opp studioet/lytterommet/whatever, de mer rullet ut ett ravnsvart teppe som musikerne fikk stå på og gjøre sine ting. Jeg tror dette gjorde at den umiddelbare opplevelsen av oppløsning og mikrodynamikk og luft ikke ble slående - før jeg prøvde å konsentrere meg på det og oppdaget at det bare var der - uten å gjøre noe ut av seg. Ingen anlegg jeg har hørt noengang har gjort akkurat den greia.

    Det interessante spørsmålet er hva som skal tilskrives denne effekten, samt hva den gjør med hvordan vi oppfatter lyden. La oss forsøke å dele denne argumentasjonen i to: i mitt anlegg syns jeg lydbildet funker litt på samme måte som hos MBL - du hører ikke studioveggene, du får ikke tegnet opp avgrensinga av rommet musikken skjer i på samme måte som hos deg. Mitt anlegg og MBL sitt anlegg har kanskje den biten til felles at de bare slipper musikerne inn i rommet og lar de spille (for ordens skyld så er det jævla mange andre parametre som mitt og MBL sitt anlegg har lite til felles på :) ). MBL er ominpolare, mine er dipole. Jeg lurer på om det sånn sett er selve høyttalerprinsippet jeg "hører" når jeg beskriver dette.

    Jeg kjenner noe igjen av denne måten å presentere musikken på i de anleggene jeg har hørt hos Lille_Adam og Lagga, som begge har Mirage-HT. Her finner du heller ikke denne opptegninga av rommet som jeg oftere mener å høre hos mer direksjonelle HT - Avantgarde Mezzo som jeg hørte hos Gago inkludert. Så opptegning av rom er kanskje en primærfunksjon av HT-prinispp?

    Mikrodynamikk har jeg blitt imponert av på tre anlegg jeg kommer på i farta: mitt eget, Quad 2805 og Avantgarde Mezzo. Og når jeg skriver det, blir jeg litt usikker på om det egentlig handler om mikrodynamikk eller noe annet. La meg se om jeg klarer å skrive meg ut av denne usikkerheten. :)

    Med mikrodynamikk forstår jeg de ørsmå endringene i anslag på strenger, trommer, intonasjon i stemmeleiet, slike ting. Det at en skarptromme i et band vil (nesten?) aldri bli slått like hardt hver gang - det vil være en variasjon, en forskjell i hvor hardt det slår. Og mikrodynamikk handler om å "ta" denne forskjellen og å framvise den. Avantgarde Mezzo og mitt anlegg syns jeg er slående på akkurat dette - og det gjør noe med følelsen av ekthet, av at det er ekte mennesker som spiller, slår på trommer, slike ting.

    En annen ting, og som jeg lurer på om jeg må bli flinkere å skille fra mikrodynamikk, er denne følelsen av at musikken bare skjer - den blir ikke kreert, den bare skjer foran ditt (forhåpentligvis måpende) uttrykk. Her tror jeg det finnes ulike måter å framvise dette på - mitt og Avantgarde Mezzo hørte jeg som om ting bare skjedde. Lyd blir skapt "ut av ingenting", det sitter ikke igjen en følelse av at "noe" skaper lyden (faen dette er vanskelig å forklare :mad:). Samtidig har Mezzo og mitt anlegg en følelse av at ting er litt for lett - musikken bare skjer, ja, men det føles ikke helt på en måte som om det er noen der som skaper musikken.

    På MBL var dette noe av det mest imponerende. Den litt absurde greia å kunne (illusorisk, selvfølgelig) skille mellom musikern og instrumentet - som om du kunne "se" Miles Davis og "høre" trompeten hans. Jeg har aldri hørt noe liknende som det MBL gjorde på akkurat det området og det var, mildt sagt, besnærende.

    Hos deg hører jeg en slags mellomting - du har mer kropp og tyngde bak lyden enn jeg har og (på en litt anna måte) mer enn Mezzo. Det er litt mer den følelsen av at det er mennesker bak lydene som skapes, hvis du skjønner hva jeg mener? Samtidig er det ikke den vektløsheten i notene, i musikken, som jeg syns mitt og Gago sitt gjør.

    (Når jeg leser gjennom dette blir det viktig å si følgende: dette er ekstrem-nerde-analyseringer av pitte-bitte-små forskjeller og jeg har knapt nok tenkt gjennom det jeg skriver. Dette er de nyansene som vil få ikke-audiofile til å himle med øynene og sannsynligvis mange audiofile med. :) Men det er jo gøy, da.)

    Til sist er det dette med bakgrunn, som jeg lurer på hva handler om - hva skaper bakgrunnen musikken framvises på? En ting er ro/støy i musikken, en annen ting er fargen på bakgrunnen. Hva var det som skapte den ravnsorte bakgrunnen med MBL kontra noe jeg mer ville kalt for pastell hos Gago? Og hva betyr denne bakgrunnen for musikken og lyden slik den framstår i et gitt anlegg? Og hva, om noe, har fargen på bakgrunnen med støy/ro å gjøre?

    Når jeg fikk på plass disse GIK-greiene hos meg opplevde jeg at lydbildet ble mer rolig, mer samlet der framme og ikke i hele rommet. Men jeg opplevde ikke at bakgrunnen musikken skjer mot forandret seg. Hos deg opplever jeg ikke noen klar støy i lyden, annet enn det du selv beskriver og som kan forventes gitt at det står i ei stue. Og jeg opplever ingen endring i "fargen" på bakgrunnen fra forrige gang. Men du tenker at tapet av mikrodynamikk er et resultat av den støyen som er i rommet? Jeg for min del har hatt for sedvane å tilskrive mikrodynamiske egenskaper til elektronikken og HT, til mangelen på forvrengning spesielt i elektronikken, men også i HT? Og ditto for bakgrunn, selv om jeg tror jeg vil intuitvt tenke at det primært har med elektronikken å gjøre? Altså: bakgrunn, støy i lydbildet og mikrodynamikk er forårsaket av forskjellige ting - bakgrunn og mikrodynamikk primært av elektronikk/HT, støy i lydbildet primært av rommet anlegget spiller i - rommet kan selvfølgelig bidra med så mye støy at bakgrunn/mikrodynamikk forandrer seg, dog er det ikke en erfaring jeg sitter med selv.

    Når jeg skriver om det området hvor jeg lurer på om du mangler trøkk, handler det ikke om frekvenskorrekthet, men mer om opplevd energi i det området. Hadde f.eks. vært interessant å hørt hva som skjedde hvis du hadde koplet opp noen solide forsterkere med enda mer watt - ville det ha gitt en større opplevelse av trøkk og energi i det området? Jeg lurer forøvrig på det samme for egen del og er sånn sett spent å høre hva som skjer når jeg får Audiolenset anlegget mitt.
    Spennende! Kommer tilbake angående dette!



    R
     

    Vedlegg

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Festlig lesestoff dere lager.
    Men åssen spilte det, Mbare ?
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Når du poster frekvensgrafer Roda, kan du ikke begrense skalaen oppover noget? Ikke noe vits i den øverste over, blir for lite synlig. Skaler oppover med rundt 20-30db f.eks.

    0-70DB er for mye.
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Ska du gjøre nokka anna med den her tråden din enn å være schwær i kjeften, hm? :mad: Blei det for vanskelig for deg når eg begynte å skrive om mikrodynamikk og sånne ting? Hm?? HMMM???! ;D

    Forøvrig er "bra" et kompliment i min verden. Eg driv ikke med ekstase, hektiske utbrudd og plutselig glede eller nytelse. Ondskap og hat er mottoet. Livet er smerte. Så eg syns du skal være fornøyd med bra, eg. MBL spilte veldig bra. Capiche? 8)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Masse artig lesing her nå..om micro-skopiske ting ;D, men dog intr og flotte utredninger fra flere herrer ;)
    Jeg lurer på om du får til en god integrering av din Velodyne mot dine Usher jeg Rolf?
    Da mener jeg totalt sømløst, som om du skulle hatt en større høytaler med basser deri ::)
    Ser jo helt klart fleksibiliteten med endring av deling og separat volum etc. Hvor deler du nå f.eks., finner du en god delefrekvens som spiller bra på det meste eller blir det mye opp og ned?
    Leker litt med tanken selv igjen nå, jeg har jo testet masse tidligere med ymse stativ ht og subber, men fant liksom ikke det punktet der jeg kunne sette med ned å si...åå der satt den! ;D
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    I fravær av RoDa, kan jeg slå meg løs å svare og vel, svaret i mine ører er "ja". Du hører i anlegget hans at det er en sub der, i betydning av at bassen strekker seg lengre ned enn HT alene kan gjøre. Samtidig klarer ikke jeg i hvert fall å lokalisere den, jeg klarte ikke å høre at bassinstrumenter o.l. var lokaliserbart til verken sub eller "låst" i en posisjon i lydbildet. Alt anna teknisk dill kan han svare på sjøl. :)
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Takk, Mbare.

    Den er delt på ca 50Hz, volumet er satt til 18 (fra 0 til 100), høynivå inn.
    Jeg synes den passer jævli godt inn, uten å stikke seg ut. 8)
    Plasseringen er gjort med hyssingtrikset. Timing er viktig i min bok.

    R
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er vel en avstandsgreie? Samme avstand fra øre(r) til både hovedhøyttalere og sub?

    I min bok er ikke timing så viktig, men heller overgang uten utfasing mellom de forskjellige høyttalerelementer. Det er mer litteratur som understøtter en slik tilnærming enn en timingtilnærming lar jeg meg fortelle.

    Kjekt å se at den lille boksen får bli, RoDa, og jeg tror også at du har truffet godt på både grensefrekvens og gain utfra hva du viser.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Mbare skrev:
    I fravær av RoDa, kan jeg slå meg løs å svare og vel, svaret i mine ører er "ja". Du hører i anlegget hans at det er en sub der, i betydning av at bassen strekker seg lengre ned enn HT alene kan gjøre. Samtidig klarer ikke jeg i hvert fall å lokalisere den, jeg klarte ikke å høre at bassinstrumenter o.l. var lokaliserbart til verken sub eller "låst" i en posisjon i lydbildet. Alt anna teknisk dill kan han svare på sjøl. :)
    RoDa skrev:
    Takk, Mbare.

    Den er delt på ca 50Hz, volumet er satt til 18 (fra 0 til 100), høynivå inn.
    Jeg synes den passer jævli godt inn, uten å stikke seg ut. 8)
    Plasseringen er gjort med hyssingtrikset. Timing er viktig i min bok.

    R

    Takker for svar gutter ;)
    Da kan det høres bra ut fra de svar dere begge gir ;D

    Når du Mbare ikke kan lokalisere noen av bassinstrumentene hverken fra sub eller Ht så kan dette virke lovende. At du er på ca 50HZ i deling er også noe som høres flott ut, da bruker du den bare som en "liten" understøtte der nede og volumet ditt tilsier jo også det samme. Virker lovende og frister en gammel mann å dra igang med samme utforsking igjen ;D
    Hyssingen rekker fra sweetspot og til basselement i begge ht og sub tenker jeg, uten å svare for RoDa ::)
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Hyssingtriks:

    Sett kjærringa i sweetspot, gi henne ene enden av hyssingen.
    Be henne holde denne i øret, og strekk så ut hyssingen til du når senter av basselement i hovedhøyttalerne.
    Da har du lengden og (fortsatt mens kjærringa sitter rolig) kan måle til senter av basselement på subwooferen..... ;)




    R
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    RoDa skrev:
    Hyssingtriks:

    Sett kjærringa i sweetspot, gi henne ene enden av hyssingen.
    Be henne holde denne i øret, og strekk så ut hyssingen til du når senter av basselement i hovedhøyttalerne.
    Da har du lengden og (fortsatt mens kjærringa sitter rolig) kan måle til senter av basselement på subwooferen..... ;)




    R
    Dressur og autoritet er tingen ;D :p
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Hyssingtrickset til Roda må nok utføres tidlig i et forhold. Veldig tidlig.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.030
    Antall liker
    539
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Du som er så flink til å ta bilder av alt som gjøres med anlegget ditt må da ha dokumentert dette på tilsvarende vis. Få se noen bilder av konemor som holder i hyssingen nå da ;D ;D
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Elleve år, ozzy. Tilvenning over tid.

    Har ikke dokumentert det Ludo, ho er ikke så begeistret for å bli tatt bilder av mens ho leker med hyssingen min... ::)

    Ho passa på å dokumentere meg (tidligere i forholdet) da jeg skulle sjekke ørehøyde på gamlelytterommet mitt
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Hehe -kanskje et bra tweak det. ;)
     

    Berg

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    1.039
    Antall liker
    1
    Lenge siden jeg har vært her inne, men morsomt å se hva du har endt opp med Roda. Audionet + usher, ser kjent ut ;)
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Takker Berg.
    Tror det virker kjent for deg ja.... ;D
    Du har vel SAM + X-719?

    R
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Det var altså denne ekte SACDn som hadde kommet i posten i dag.
    Har også i bestilling den knallgode liveplata Joy & Pain.

    Mighty Sam









    R
     

    Vedlegg

    anders.s

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    75
    Antall liker
    18
    Hej Roda

    Spännande skiva! Mighty Sam Maclain. Vad ger du den för Betyg?

    Hur går det med kablarna?

    Mvh Anders.S :)
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Mbare skrev:
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

    Du tar opp en rekke ting i det du skriver som får meg til å tenke videre. La oss begynne med dette med mikrodynamikk, bakgrunnsstøy, bakgrunn. Noe av det som var mest slående med MBL slik jeg hørte de var den ravnsvarte bakgrunnen de presenterte musikken i mot. Som sagt, de tegnet ikke opp studioet/lytterommet/whatever, de mer rullet ut ett ravnsvart teppe som musikerne fikk stå på og gjøre sine ting. Jeg tror dette gjorde at den umiddelbare opplevelsen av oppløsning og mikrodynamikk og luft ikke ble slående - før jeg prøvde å konsentrere meg på det og oppdaget at det bare var der - uten å gjøre noe ut av seg. Ingen anlegg jeg har hørt noengang har gjort akkurat den greia.

    Det interessante spørsmålet er hva som skal tilskrives denne effekten, samt hva den gjør med hvordan vi oppfatter lyden. La oss forsøke å dele denne argumentasjonen i to: i mitt anlegg syns jeg lydbildet funker litt på samme måte som hos MBL - du hører ikke studioveggene, du får ikke tegnet opp avgrensinga av rommet musikken skjer i på samme måte som hos deg. Mitt anlegg og MBL sitt anlegg har kanskje den biten til felles at de bare slipper musikerne inn i rommet og lar de spille (for ordens skyld så er det jævla mange andre parametre som mitt og MBL sitt anlegg har lite til felles på :) ). MBL er ominpolare, mine er dipole. Jeg lurer på om det sånn sett er selve høyttalerprinsippet jeg "hører" når jeg beskriver dette.

    Jeg kjenner noe igjen av denne måten å presentere musikken på i de anleggene jeg har hørt hos Lille_Adam og Lagga, som begge har Mirage-HT. Her finner du heller ikke denne opptegninga av rommet som jeg oftere mener å høre hos mer direksjonelle HT - Avantgarde Mezzo som jeg hørte hos Gago inkludert. Så opptegning av rom er kanskje en primærfunksjon av HT-prinispp?

    Mikrodynamikk har jeg blitt imponert av på tre anlegg jeg kommer på i farta: mitt eget, Quad 2805 og Avantgarde Mezzo. Og når jeg skriver det, blir jeg litt usikker på om det egentlig handler om mikrodynamikk eller noe annet. La meg se om jeg klarer å skrive meg ut av denne usikkerheten. :)

    Med mikrodynamikk forstår jeg de ørsmå endringene i anslag på strenger, trommer, intonasjon i stemmeleiet, slike ting. Det at en skarptromme i et band vil (nesten?) aldri bli slått like hardt hver gang - det vil være en variasjon, en forskjell i hvor hardt det slår. Og mikrodynamikk handler om å "ta" denne forskjellen og å framvise den. Avantgarde Mezzo og mitt anlegg syns jeg er slående på akkurat dette - og det gjør noe med følelsen av ekthet, av at det er ekte mennesker som spiller, slår på trommer, slike ting.

    En annen ting, og som jeg lurer på om jeg må bli flinkere å skille fra mikrodynamikk, er denne følelsen av at musikken bare skjer - den blir ikke kreert, den bare skjer foran ditt (forhåpentligvis måpende) uttrykk. Her tror jeg det finnes ulike måter å framvise dette på - mitt og Avantgarde Mezzo hørte jeg som om ting bare skjedde. Lyd blir skapt "ut av ingenting", det sitter ikke igjen en følelse av at "noe" skaper lyden (faen dette er vanskelig å forklare :mad:). Samtidig har Mezzo og mitt anlegg en følelse av at ting er litt for lett - musikken bare skjer, ja, men det føles ikke helt på en måte som om det er noen der som skaper musikken.

    På MBL var dette noe av det mest imponerende. Den litt absurde greia å kunne (illusorisk, selvfølgelig) skille mellom musikern og instrumentet - som om du kunne "se" Miles Davis og "høre" trompeten hans. Jeg har aldri hørt noe liknende som det MBL gjorde på akkurat det området og det var, mildt sagt, besnærende.

    Hos deg hører jeg en slags mellomting - du har mer kropp og tyngde bak lyden enn jeg har og (på en litt anna måte) mer enn Mezzo. Det er litt mer den følelsen av at det er mennesker bak lydene som skapes, hvis du skjønner hva jeg mener? Samtidig er det ikke den vektløsheten i notene, i musikken, som jeg syns mitt og Gago sitt gjør.

    (Når jeg leser gjennom dette blir det viktig å si følgende: dette er ekstrem-nerde-analyseringer av pitte-bitte-små forskjeller og jeg har knapt nok tenkt gjennom det jeg skriver. Dette er de nyansene som vil få ikke-audiofile til å himle med øynene og sannsynligvis mange audiofile med. :) Men det er jo gøy, da.)

    Til sist er det dette med bakgrunn, som jeg lurer på hva handler om - hva skaper bakgrunnen musikken framvises på? En ting er ro/støy i musikken, en annen ting er fargen på bakgrunnen. Hva var det som skapte den ravnsorte bakgrunnen med MBL kontra noe jeg mer ville kalt for pastell hos Gago? Og hva betyr denne bakgrunnen for musikken og lyden slik den framstår i et gitt anlegg? Og hva, om noe, har fargen på bakgrunnen med støy/ro å gjøre?

    Når jeg fikk på plass disse GIK-greiene hos meg opplevde jeg at lydbildet ble mer rolig, mer samlet der framme og ikke i hele rommet. Men jeg opplevde ikke at bakgrunnen musikken skjer mot forandret seg. Hos deg opplever jeg ikke noen klar støy i lyden, annet enn det du selv beskriver og som kan forventes gitt at det står i ei stue. Og jeg opplever ingen endring i "fargen" på bakgrunnen fra forrige gang. Men du tenker at tapet av mikrodynamikk er et resultat av den støyen som er i rommet? Jeg for min del har hatt for sedvane å tilskrive mikrodynamiske egenskaper til elektronikken og HT, til mangelen på forvrengning spesielt i elektronikken, men også i HT? Og ditto for bakgrunn, selv om jeg tror jeg vil intuitvt tenke at det primært har med elektronikken å gjøre? Altså: bakgrunn, støy i lydbildet og mikrodynamikk er forårsaket av forskjellige ting - bakgrunn og mikrodynamikk primært av elektronikk/HT, støy i lydbildet primært av rommet anlegget spiller i - rommet kan selvfølgelig bidra med så mye støy at bakgrunn/mikrodynamikk forandrer seg, dog er det ikke en erfaring jeg sitter med selv.

    Når jeg skriver om det området hvor jeg lurer på om du mangler trøkk, handler det ikke om frekvenskorrekthet, men mer om opplevd energi i det området. Hadde f.eks. vært interessant å hørt hva som skjedde hvis du hadde koplet opp noen solide forsterkere med enda mer watt - ville det ha gitt en større opplevelse av trøkk og energi i det området? Jeg lurer forøvrig på det samme for egen del og er sånn sett spent å høre hva som skjer når jeg får Audiolenset anlegget mitt.

    Tok litt tid men......

    Ravnsvart MBL og musikerne ut i rommet. Musikerne ut i rommet tilskriver jeg høyttalerprinsipp. Uten sammenligninger forøvrig så husker jeg denne effekten fra Lille_Adam for lyden bare oppsto i rommet (lett udefinert) men også at det pinadø låt bra nesten inn på kjøkkenet!
    Det ravnsvarte er så lett å tro ligger i rommet, både grunnet egen (ørliten) erfaring med MBL og relatert til hvordan jeg hørte gamlerommet mitt.
    Men dette stemmer kun dersom rommet er dempet, behandlet. Hvor kan denne ravnsvarte opplevlsen komme fra hvis ikke fra lavt støygulv i elektronikk og rom? (Stor dynamikk og hurtighet forsterker inntrykket)

    Ja, jeg tror det er høyttalerprinsippet du hører. Noe av effekten ved mitt besøk hos Karma var at jeg hørte "mangelen" på refleksjoner i rommet. Jeg hørte det også som at lyden ikke omsluttet meg på samme måte som i andre anlegg. Det nærmest motsatte av Gaia er MBL, ikke spredningskontroll men full spredning.
    Dynaudio Confidence C1 hadde også mye av omsluttende-effekten, men da ikke grunnet refleksjoner. Heller mangelen på. (i frontbaffel og fra lytterom).
    Ikke fasit på dette heller.....? C1 hadde i tillegg til dette også en superpresis opptegning av opptaksrom.

    Hmmm.. Mikrodynamikk. Er det frekt å si at fellesnevneren for de tre oppsett du merker dette i størst grad er "lette" i klangbalansen? Klarer ikke helt å tro det er slik i Gago sitt da. Jeg har også litt problemer med å skille "din" mikrodynamikk fra detaljer/oppløsing?

    Bare skjer. Sjukt bra beskrivelse!! Akkurat den samme avveiningen sitter jeg tilbake med, lett og bare skjer eller tyngre og ikke like overraskende.
    BHO sine LaScala hadde begge deler slik jeg husker dem, noe lette men trøkk og kraft i sin plutselighet.
    Jeg tror (uten å ha hørt, snakk om å tro...) at Gago sitt oppsett gjør dette på en litt annen måte enn dine MG? Jeg vil tro Mezzo ikke "bare skjer" uten at det også er tyngde og trøkk i det. Det er netopp hva jeg mener er en av de store styrkene til SET+horn.
    Musicus sine Marten hadde denne "bare skjer" feelingen, men der mistet jeg også litt engasjement og innlevelse. Det tok ikke tak i meg, men sendte bassen bortetter gulvet slik at den var forbi før jeg hadde reagert etter blitt "beveget" :)
    Dette siste platekjøpet, Mighty Sam McClain - blues for the soul, er en ekte DSD-inspilling hele veien gjennom. Telarc også i tillegg. Den er virkelig pustfrarøvende (breathtaking) med måten ting "bare skjer" på og opplevelsen av dynamikk og spenn i den samme dynamikken. Spesielt, og det har fått meg til å tenke litt....

    Arti med Miles og trompeten! Det er som å høre meg selv ved første lytt på EC EMC-1up. ;D Pål Flaata kunne jeg "se" hodet på i lyden, jævli imponerende.

    Mellomting er fint, det er også hva jeg ønsker å komme til. Et kompromiss som jeg synes tradisjonelle dynamiske høyttalere klarer godt.
    Denne kroppen og det fysiske skyvet liker jeg godt. Ikke like raskt som SET+horn og ikke like stor lyd som type MGs, men mitt "perfekte kompromiss".

    Nerde-analyser er det vi lever for er det ikke? Hifi er ikke hobbyen for de store forskjellene, men for oss kan de likevel oppleves som enorme! ::) :D

    Bakgrunn, ro/støy. MBL kontra Gago tipper jeg er noe ala; tomgangsstøy, støygulv i rom, selve rommets egenskaper (romklang og tid før refleksjoner dør hen), stigetid i elektronikk og høyttalere, dempingsfaktor i elektronikken?
    Det vil ikke være så vanskelig å få MBL til å oppleves som mer støyete (lysere bakgrunn) enn Mezzo dersom rammebetingelsene er endret?

    Fikk du ikke en sortere bakgrunn med GiK? Dette er avvikende fra min egen erfaring med akuplater. Mikrodetaljer trer tydeligere frem og lyden er generelt roligere. Jeg tenker at tapet av mikrodynamikk (eller detaljer om du vil) spesielt når det spilles musikk er grunnet refleksjoner i rommet. Jo høyere jeg spiller (og vi spilte temmelig høyt) jo mer fylles rommet og gjengivelsen av reflektert lyd. Her inni drukner det noen detaljer som ikke drukner like mye med akuplater og denslags. Men siden jeg opplever lyden som rikere og mer levende uten akuplater så blir det slik. (siden kona er borte i kveld så skal jeg på garasjeloftet og hente et par akuplater for å teste de på frontvegg da.... ;) :D )
    Det du mener med mikrodynamikk er noe ala det atonal beskrev slik? "I den veggen av lyd som låta We're In This Together av Nine Inch Nails formidler, klarte anlegget uten anstrengelser å vise viktige nyanser som tross alt finnes der av gode, kunstneriske grunner."
    Igjen et eksempel på hvor forskjellige vi lyttere er.
    Jeg mener anlegget (mye grunnet SAM og hans enkle oppbygning) er bra på detaljer/presisjon grunnet delene det er bygget opp av, enkelt og ukomplisert oppbygging og signalvei.

    Opplevelsen av trøkk henger nok tettere sammen med 60-70Hz enn det området du beskriver, tror jeg.
    Nå er anlegget temmelig rakt nedover og den forrige humpen ved ca 65Hz stikker seg ikke like mye ut. Dermed oppleves det som litt "tammere" enn før i det området. Trykker jeg på "R&B ROCK" knappen på fjernkontrollen til Velodyne så kommer dette tilbake, moro er det jo. Men det oppleves som farget over tid.
    Når jeg lytter på litt "spe" innspillinger er denne knappen derimot kjærkommen, det gjenoppretter trøkk og liv i låtene!

    Det blir veldig spennende med Audiolense hos deg, helt klart!! Er det ikke rett rundt hjørnet?

    Mvh
    Rolf
     
    R

    RoDa

    Gjest
    RoDa skrev:
    .....de to på frontveggen igjen var det bare en ting å gjøre.....
    Bort med de siste to også :eek:
    Men pokker! Fraværet av platene bak bidrar i positiv retning til at 3d blir mer realistisk og det uten å miste nevneverdig presisjon.
    Dvs det jeg mister i presisjon er ikke farlig når jeg vinner såpass i størrelse og opplevd 3d.
    Lyden ekspanderer også i høyderetningen, fra strek mellom høyttalerne til "gulv til tak" for å overdrive.
    Sannsynligvis var lillerommet såpass problematisk at platene var nødvendige "onder", mens det i denne stua er grei akustikk og dermed ikke like nødvendig?
    Hadde ikke regnet med at jeg ville foretrekke plateløst, så masse overtalelse av kjærringa til ingen nytte! ::)

    Jeg liker det additive i refleksjonene i rommet!

    Det gir mer opplevd liv og låter mer realistisk, samt at musikken "spruter" mer.

    .........foreløpig lever jeg plateløst litt til.

    :) R
    ....og sånn går no dagan...

    Med kjærringa ute av huset prøvde jeg igjen.
    Samme resultat, fortsatt plateløst foretrukket.

    R
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    gismo skrev:
    RoDa skrev:
    Hyssingtriks:

    Sett kjærringa i sweetspot, gi henne ene enden av hyssingen.
    Be henne holde denne i øret, og strekk så ut hyssingen til du når senter av basselement i hovedhøyttalerne.
    Da har du lengden og (fortsatt mens kjærringa sitter rolig) kan måle til senter av basselement på subwooferen..... ;)




    R
    Dressur og autoritet er tingen ;D :p
    ;D
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.585
    Antall liker
    32.329
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    RoDa skrev:
    RoDa skrev:
    .....de to på frontveggen igjen var det bare en ting å gjøre.....
    Bort med de siste to også :eek:
    Men pokker! Fraværet av platene bak bidrar i positiv retning til at 3d blir mer realistisk og det uten å miste nevneverdig presisjon.
    Dvs det jeg mister i presisjon er ikke farlig når jeg vinner såpass i størrelse og opplevd 3d.
    Lyden ekspanderer også i høyderetningen, fra strek mellom høyttalerne til "gulv til tak" for å overdrive.
    Sannsynligvis var lillerommet såpass problematisk at platene var nødvendige "onder", mens det i denne stua er grei akustikk og dermed ikke like nødvendig?
    Hadde ikke regnet med at jeg ville foretrekke plateløst, så masse overtalelse av kjærringa til ingen nytte! ::)

    Jeg liker det additive i refleksjonene i rommet!

    Det gir mer opplevd liv og låter mer realistisk, samt at musikken "spruter" mer.

    .........foreløpig lever jeg plateløst litt til.

    :) R
    ....og sånn går no dagan...

    Med kjærringa ute av huset prøvde jeg igjen.
    Samme resultat, fortsatt plateløst foretrukket.

    R
    Må da være flott at dagan går på denne måten Rolf?
    Flott å oppdage sånne ting da,tross koneløs tilværelse ;)
    Meget intr å høre om dine "nye" erfaringer iht rom og akustikk.
    Fort gjort å drepe rommet med demping også ;D
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    27.912
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette var interessant Rolf!
    Jeg har sittet og klødd meg litt i hodet en god stund nå, over om det er noe som helst å hente ved demperemedier i stua - sett i forhold til at jeg har høyttalere som "lever av" refleksjoner.
    - og at jeg tenker at det kan være en fare for å kverke akustikken.

    Kjente at dette ikke ble en enklere problemstilling etter å ha lest de siste innleggene, hmmmmm.......

    :-\

    Vennlig hilsen

    Morten
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Det skal ikke være enkelt lagga! ;D

    Du kan gjerne låne mine fire akuplater dersom du vil teste litt.

    Mvh
    Rolf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn