Takk for en grundig og god tilbakemelding, Mbare!
Jeg er takknemlig for at du bruker tid på det.
Synes også selv at lyden har sluppet litt mer, tilskriver det innspilling av høyttalerne samt en stativhøyde som er mer tilpasset lyttehøyde.
Kunne nok på sikt ha lekt litt med å få mer kropp (dette er dog noe jeg synes er passelig sjøl), selv om dette er den berømte knivseggen. Vil ikke ha en for feit og laidback lyd all den tid oppsettet også skal benyttes til å evaluere andre komponenter.
At anlegget er mainstream og plassert midt på når det gjelder klangbalanse er også for meg et poeng av samme grunn.
Det neste du adresserer angående opptegning av rom og atmosfære er samme sak som jeg selv erfarer. Høyttalerne gjør dette greit, men gjør ikke om ditt eget rom til innspillingsrommet. Her var også den største forskjellen til Dynaudio Confidence C1, disse var helt rå på å projisere innspillingen ut i rommet mitt. Men så var det dette med penger da.
Usher gjør i tillegg mye annet helt i tråd med mine preferanser som gjør de til "mine" 8)
Jeg hadde også C1 litt lengre ut i rommet og bredere, noe som var med på å "suge meg inn".
Nært eller lengre fra er som du sier preferanser. For meg er det også litt Valentino-effekten, herunder det at jeg er blitt så vant til relativt jevn frekvensgang uten resonanser at det å skulle flytte lytteposisjon i et område som plukker opp romnoder er lite aktuelt.
Siden jeg ofte lytter på mer moderat volum enn vi gjorde samt liker nærheten i lyden gjør dette valget enkelt for meg.
(Kanskje Valentino bør feste både stol og Ottoman til gulvet før vi kommer? ;D )
Det senker også krav til basskapasitet og lydtrykk når du sitter nært høyttalerne, en velkommen bieffekt.
Ironisk nok sto høyttalerne lengre ute på gulvet i det gamle lillerommet enn de gjør nå i stua... Det er et kompromiss grunnet flere ting. Kjærringpleie, avstand til lytteposisjon (som nå er 1/3 av rommets lengde) , oddetallsopprettholdelse...
Men jeg skal finne frem to av akuplatene (og noe gardinstoff) og sette dem mot frontvegg for å se om det kan hjelpe litt.
Så kan jeg også legge en plan for og flytte et par cm i uka slik at jeg i løpet av ikke alt for lang tid har kommer lengre fra veggen uten at kona merker det..?
Med XTZ kan jeg sjekke at jeg holder grei frekvensgang under flyttingen også. 8)
Noe av det jeg merker forskjell på fra gamlerommet (jævli synd at du ikke fikk hørt det btw) er bakgrunnsstøy/svarte i lyden. Med en roligere bakgrunn stiger også detaljene mer frem og det som nå drukner i gressklippende naboer, kjøleskap og kjøkkenvifte, samt annet som "forurenser" gjør at jeg ikke opplever samme knekknivå mellom grunnstøy og detaljer som i tidligere rom. For meg er det en balanse mellom dødt og levende rom, er ikke ferdig med dette....
Så jeg tror ikke apekister er dårligere enn MGs eller Horn på mikrodynamikk, der er nok heller at mitt oppsett og rom ikke er spesielt godt på det.
Må legge til at jeg selv ikke mener dette er noe drawback i oppsettet, og at det muligens bedres under alenelytting?
Det er nok ikke spesielt lavt nivå i området du beskriver, men dette området er nettopp der hvor mange anlegg sliter.
(Skulle tro du hadde lest KV sine artikler, han har messet om dette i mange år!)
Jeg har en topp på ca 63Hz i rommet og de pleier å være i sammenheng med dip på ca doble frekvensen.
Har ikke planlagt Heimholtz eller lignende ennå, får se hva tiden bringer.
Det er også min efraring at det koster litt å få oppsett som gjør dette området glimrende, penger altså......
Kan hende at større gulvstående med flere/større basselementer som dekker området klarer slikt bedre, her blir det for meg en avveining mellom intimiteten som 2-veis (stativ)høyttalere klarer og mer øs som større kasser får til.
Jeg setter pris på at du tror dette er optimalisering av stativhøyttalere (pluss sub), men det er nok et stykke fra.
For eksempel Dynaudio Confidence (uten sub) hos KV ville snudd opp-ned på et par fordommer. Både angående størrelse og hva stativhøyttalere makter.
At det finnes egenskaper man kan tilskrive MGs og Mirage'r og Horn som er prinsippspesifikke er vi enige om.
Det er heller ikke noe poeng å kjøpe vanlige dynamiske stativhøyttalere hvis man elsker lyden av rundstrålere, man velger etter det som rører hjertet når man spiller musikk.
Som du selv nevner er anlegget strekt litt lengre fra sist du lyttet. Dette er også min mål med oppsettet, jobbe med de sakene man har for å optimalisere.
Høyttalerne er fortsatt for meg ferske, og det bor mer i dem tror jeg.
Der er meget lærerikt og givende å trekke maks ut av de komponentene man eier, istedet for å kaste det på dør og kjøpe nytt.
Dette ER meg, denne typen "mainstream" oppsett med komponenter til ca 30k hver.
Man kommmer ikke helt i hi-end himmelen, og det er ting som SET+HORN gjør som slikt ikke klarer, men det kan skape pokker så fin musikk og samtidig være greit å integrere i stua.
Det er fantastisk å kunne få slike genuint interesserte og fine folk på besøk for å høre musikk, det er herlig å få slike gode grundige tilbakemeldinger om lyden som både trigger meg til videre vei og lange svar på tilbakemeldingene!!
Vi er heldige som bor på en del av landet med mange hifisjeler i kort avstand, og at vi klarer å rive ræva ut av egen sofa for og besøke andre!
Dette bør alle andre gjøre masse av!! Les bare om siste besøk hos BHO, dere forstår at vi har det fint på slike turer? 8)
Igjen, Mats, takk for gode tilbakemeldinger!!
Takk til Atonal og TOO for besøket også!
Mvh
Rolf