Rockwool Akustikkplater - Lytteinntrykk, bilder og frekvensmålinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mor10

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Antall liker
    0
    HoJ skrev:
    Hvordan fungerte det Mor10?

Jeg har fire lydplater fra rocwool i garasjen, som bare står der, tenkte å lage en demper til å bruke på det ene hjørnet hos meg.

Noen som har noen forslag til greie enkel (litt pene) dempere til et hjørne?
    Strammet utrolig opp i bass(100Hz->) og mellombass. Endelig er Pioneerene der de skal være. Har veldig mye demping i rommet nå, så meker godt at jeg må guffe på ganske mye for å få litt dB, men du verden å detaljene sitter.
    Vi har ikke testet dette hos kompisen som har Maggie's, men det er mulig det blir en liten tur bort til han om ikke altfor lenge for å integrere en SVS 20-39 tube, og det hadde vært moro å se om det har noen effekt på Maggiene.

Hvis du skal bruke akustikkplatene i et hjørne, så ville jeg kledd de med et pent, gjennomluftig stoff og satt de på tvers av hjørnet oppå hverandre. Dytt de først inn i et gammelt dynetrekk og prøv deg fram litt. Er de f.eks. 50mm tykke ville jeg satt de sammen 2 og 2 og oppå hverandre, som sagt. Prøv å få en del luft bak.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.310
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Mor10 skrev:
    HoJ skrev:
    Hvordan fungerte det Mor10?

Jeg har fire lydplater fra rocwool i garasjen, som bare står der, tenkte å lage en demper til å bruke på det ene hjørnet hos meg.

Noen som har noen forslag til greie enkel (litt pene) dempere til et hjørne?
    Strammet utrolig opp i bass(100Hz->) og mellombass. Endelig er Pioneerene der de skal være. Har veldig mye demping i rommet nå, så meker godt at jeg må guffe på ganske mye for å få litt dB, men du verden å detaljene sitter.
    Vi har ikke testet dette hos kompisen som har Maggie's, men det er mulig det blir en liten tur bort til han om ikke altfor lenge for å integrere en SVS 20-39 tube, og det hadde vært moro å se om det har noen effekt på Maggiene.

Hvis du skal bruke akustikkplatene i et hjørne, så ville jeg kledd de med et pent, gjennomluftig stoff og satt de på tvers av hjørnet oppå hverandre. Dytt de først inn i et gammelt dynetrekk og prøv deg fram litt. Er de f.eks. 50mm tykke ville jeg satt de sammen 2 og 2 og oppå hverandre, som sagt. Prøv å få en del luft bak.
    Takker Mor10

Tok en test med REW i går, og det var som jeg hørte en liten peak ved 40..

Det jeg har er ikke plater (akustikplater) men lydisolering, ser ut som vanlig glava isolasjon..

Mor10

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Antall liker
    0
    OK, da ville jeg prøvd trikset med litt hønsenetting, rulle inn og kle de med et pent stoff. Utrolig mye mer effekt med disse høyballene enn med akustikkplater i hjørnene.

Dersom du føler at de event. demper for mye i diskant-området, så kan de kle inn halvparten av høyballen(siden mot høyttalerne) med plast eller lignende. Da vil den virke som en diffusor i diskantområdet og spre lyden samtidig som du beholder litt lysere klang.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    342
    Ivaols skrev:
    Sjekket litt med speilen i går og du har rett omholt. Skal platene komme midt i førsterefleksjonsområdet havner de et stykke inn på lerretet. For en permanent løsning er det selvsagt ikke ønskelig, men jeg kommer til å måle med platene både på riktig sted og der de blir stående.

Kompromisser blir det til den dagen jeg sitter med dedikert nerde-rom ;)
    Kan du ikke bare sette dempeplata rett bak høyttalerne? Da demper du bakoverstrålingen, og dermed førsterefleksjonen ved lerrettet og veggen omkring. Setter du en rett ved siden i tillegg, eller rett og slett lager en "pen" kasse i dempeplater, med åpen front...og putter høyttaleren inni. Det blir sikkert skrekkelig pent å se på, med netto rockwhool akustikkplatekasse rundt høyttaleren :) Det er jo LYDEN som teller, ikke sant?

Vidar

Mor10

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Antall liker
    0
    Low-Q skrev:
    Kan du ikke bare sette dempeplata rett bak høyttalerne? Da demper du bakoverstrålingen, og dermed førsterefleksjonen ved lerrettet og veggen omkring. Setter du en rett ved siden i tillegg, eller rett og slett lager en "pen" kasse i dempeplater, med åpen front...og putter høyttaleren inni. Det blir sikkert skrekkelig pent å se på, med netto rockwhool akustikkplatekasse rundt høyttaleren :) Det er jo LYDEN som teller, ikke sant?

Vidar
    Hva var hensikten med dette innlegget? Hva skal han konkludere med her?

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Mor10 skrev:
    Low-Q skrev:

Vidar
    Hva var hensikten med dette innlegget? Hva skal han konkludere med her?

Var vel en fleip ???

Jeg har 2 isolasjonsruller stående som dempere i rommet mitt ved frontveggen. De står i originalplasten, men jeg har lagd mange huller i dem og stoff utenpå. De er jo rullet sånn fra fabrikken men jeg lurte på om de er for hardt rullet sammen? Burde jeg løsne litt og få et større rom innvendig og kanskje erstatte plasten med noe slags netting som beskrevet foran ? Vil de fungere bedre som bassfeller da? Noen synspunkter?

Mor10

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Antall liker
    0
    oyvjorge skrev:
    Var vel en fleip ???

Jeg har 2 isolasjonsruller stående som dempere i rommet mitt ved frontveggen. De står i originalplasten, men jeg har lagd mange huller i dem og stoff utenpå. De er jo rullet sånn fra fabrikken men jeg lurte på om de er for hardt rullet sammen? Burde jeg løsne litt og få et større rom innvendig og kanskje erstatte plasten med noe slags netting som beskrevet foran ? Vil de fungere bedre som bassfeller da? Noen synspunkter?
    Jeg ville forsøkt å rullet de ut og lagd "høyballer" av de, da jeg mener at det er mye luften inne i isolasjonen og hulrommet i midten som hjelper til med å dempe de lave frekvensene. Lyddempingen foregår også ved at fibrene i isolasjonen gjør om luft-trykket til varme og det vil ikke fungere like godt med sammenrullede, pressede fibre etter min erfaring.

Du kan oppleve at det blir for mye demping i diskant/mellomtone og da bør du sette på et lag med litt tykk plast på siden som vender mot høyttalerne. Skal teste dette selv snart, da jeg har bassfeller som dekker hele hjørnet opp til taket og 2 til i førsterefleksjonen av HT på frontvegg.

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Mor10 skrev:
    oyvjorge skrev:
    Var vel en fleip ???

Jeg ville forsøkt å rullet de ut og lagd "høyballer" av de, da jeg mener at det er mye luften inne i isolasjonen og hulrommet i midten som hjelper til med å dempe de lave frekvensene. Lyddempingen foregår også ved at fibrene i isolasjonen gjør om luft-trykket til varme og det vil ikke fungere like godt med sammenrullede, pressede fibre etter min erfaring.

Du kan oppleve at det blir for mye demping i diskant/mellomtone og da bør du sette på et lag med litt tykk plast på siden som vender mot høyttalerne. Skal teste dette selv snart, da jeg har bassfeller som dekker hele hjørnet opp til taket og 2 til i førsterefleksjonen av HT på frontvegg.
    Skal prøve, Hvor mange lag har du rullet sammen i dine bassfeller? Hvilke diameter har de? Leser litt lenger ned her at det er lurt å dempe hjørner helt opp til taket. Kanskje jeg skal lage flere ruller og sette dem opp i hjørnet.

Mor10

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Antall liker
    0
    Jeg brukte 150mm tykke plater, så kun en i hver rull. Hele lengden, dvs. 120 cm rullet sammen gir ca 40 cm i diameter og høyde da på 60cm.

Fylte helt opp til taket hos meg, da mye av bassen lå der oppe. Har du en Radioshack lydtrykksmåler, så kan du måle deg til hvor problemene ligger.

Lykke til og post resultatet her? Kom gjerne med flere spørsmål hvis jeg kan hjelpe.

offpist

Medlem
    Ble medlem
    11.11.2004
    Antall liker
    0
    Må nesten teste ut dette jeg også.
    Jeg går for å lage 3 stk av 5 cm tykke hvite Akustikkplater, som skal henge på veggen rett bak høytalerne i front.

Rammene er ferdig allerede (tok ca 4 timer) så nå gjenstår bare pussing med sandpapir og maling/lakking.
    Ikke helt bestemt meg for om jeg vil lakke de for å prøve å matche høytalerne, eller om jeg maler de i samme farge som veggen. Legger ved et bilde av anlegget slik det står i dag. Om noen har noen synspunkter på det vil jeg gjerne høre det.

For å lage rammene brukte jeg 12x70 mm glattkant furu list(den gir 2 cm klaring bak platen mot veggen).
    Samt 6x21 mm glattkant furu list i fronten. Den gir 9 mm støtte mot platene på hver side hele veien rundt.

Det hele er limt og spikret sammen.
    Regner med å bli ferdig i løpet av helgen, så da legger jeg ut nye bilder og målinger.

Vedlegg

O

omholt

Gjest
    Blir spennende offpist. Flott oppsett forresten. Ser ut som du kjører HTPC?

Bare sånn i tilfellet du ikke er klar over det: Akustikk platene har best virkning i speilbildet til høyttalerne. Det blir ikke rett bak høyttalerne, men litt på innsiden. Bruk et speil for å finne optimal plassering. Så bør du også trekke høyttalerne lengre ut slik at får samme avtand til platene som du har til veggen i dag. For meg ser det også ut som det kunne vært bra for høyttalerne med større avstand til veggene enn hva du har i dag, men det vet du best.

offpist

Medlem
    Ble medlem
    11.11.2004
    Antall liker
    0
    Takk for tipset med speilet. Men er litt viktig at det ser symetrisk ut også i en stue.
    Så når jeg sitter i stolen og holder speilet der platen skal være så skal jeg se baksiden av høytaleren.. right?

Ja kjører HTPC, den står for øvrig i et annet rom så den kan bare bråke så mye den vil.

Skal utforske mer på det med plassering av høytalerne i helgen, da er min bedre halvdel bortreist så jeg slipper ubehagelig støy (les:syting).

Fungerer dette bra tenker jeg på å lage en hengende himling i taket med 3 eller 4 plater.
    En gulvmatte på skifer gulvet forran høytalerne hadde sikkert også gjort seg...

O

omholt

Gjest
    Jepp, du sitter i sweetspot mens en annen holder speilet inntil veggen. Der du ser midten av høyttaleren, plasserer du midten av platen. Det kan muligens være en fordel og også løfte platene opp fra gulvet. De virker ikke noe særlig i bassen, så mellomtonen og diskanten er viktigst. Det kan du prøve deg fram med.

Symmetrisk ja. Kjører du HTPC, så har du en kjempe mulighet her. Nemlig romkorreksjon som kan ratte på den ulike frekvensgangen til høyttalerne. I tillegg til selvfølgelig å få større bukt med romproblemer. Audiolense er et slikt program:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,15931.0.html

offpist

Medlem
    Ble medlem
    11.11.2004
    Antall liker
    0
    Rammene er pusset og oljet med teakolje for å få frem et litt mørkere og rødere farge.
    Hjørnene er forsterket med møbelhjørner, sånn for stivhetens skyld.

På nederste bildet vises 6 stk 120 cm lange vinkel lister a 21x21 mm.
    Disse skrur jeg fast på innsiden av rammen bak akustikkplatene for å holde de godt på plass.
    I og med at det er 20 mm plass bak vil platene ligge med 1 mm press på seg, det burde bli toppers.

Har også kjøpt inn det jeg trenger for å henge rammene på veggen (lette å ta av for testing, med/uten) og små møbelknotter for å henge bak slik at de ikke vibrerer mot veggen når bassen står på som værst.

I morgen skal de opp og testes, må bare tørke skikkelig først.

Har allerede kjøpt inn materiale for å lage takhimling av 3 plater i samme utførelse, bare at det blir 3 plater i en sammenhengende ramme selvfølgelig. Kroker og fornikklet kjetting for å henge i taket osv...
    Satser på å få den ferdig i helgen også..

Vedlegg

offpist

Medlem
    Ble medlem
    11.11.2004
    Antall liker
    0
    Da var de oppe..
    Kan hende det hadde vært penere å male rammene hvite, eller i samme fargen som veggen.
    Ikke helt bestemt meg for hva jeg gjør der enda.

Vedlegg

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.734
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Pent stykke arbeide det der.. Heldig du som får "lov" å til å montere i taket. Blir ikke noe i tak her hos oss nei, MEN har en slu plan om å lage og montere opp noen plater med hvitt trekk/ramme i mini-hjemmekinorommet, og se hvor lang tid det tar for det oppdages :D

mvh Kai

offpist

Medlem
    Ble medlem
    11.11.2004
    Antall liker
    0
    Bedre å spørre om tilgivelse enn tillatelse har jeg alltid sagt.

Da var takplatene på plass også. Den ene platen hadde en stygg flekk ut av esken, ganske så irriterende så den skal nok byttes. Har ikke pusset eller behandlet rammen til taket enda, det får bli en dag det blir fint vær igjen så man kan holde på ute.

Ideelt sett så skulle jeg hatt akustikkplater i taket bak sitteposisjonen samt på bakveggen siden jeg kjører fullt 7.1. Men da tror jeg nok ikke mitt første utsagn om å be om tilgivelse etterpå vil være tilstrekkelig lengre.

Slenger ved noen bilder

Vedlegg

offpist

Medlem
    Ble medlem
    11.11.2004
    Antall liker
    0
    General8 skrev:
    Jeg håpet jo selfølgelig på en forbedring i lydbildet, men jeg hadde virkelig ingen anelse..
    Har sittet 6 timer i strekk og bare lyttet på musikk og sett en film. Dette er antagelig den beste oppgraderingen jeg har gjort i nyere tid.
    Har også lagt en gulvmatte på ca 230 x 180 cm mellom meg og høytalerne, flyttet høyttalerne inn og ut fra veggen, endret vinkelen osv.
    Merker blandt annet jeg kan ha høyere lyd nå uten at lydbildet blir anstrengt og forvrengt.
    Detaljer kommer bedre frem og dynamikken er forbedret. Merker det også veldig godt på film.
    Kunne sikkert med fordel ha prøvd å flytte akustikkplatene opp/ned osv, men jeg tror nesten de får henge der de er av estetiske årsaker.

Jeg vil absolutt anbefale andre å prøve dette, spesiellt om man har et rom som er litt "akustisk utfordrende".
    Det er uansett en billig invistering, og det kan faktisk være pent også om man tar seg tid til å være litt grundig.

Får vel frem med målemikrofonen etter hvert, men det viktigste er tross alt det man hører selv. Litt fort gjort å henge seg for mye opp i kurver.

bjørnab

Medlem
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    0
    hei ,hva heter disse platene dere henviser til ,på hjemmesidene til Rockwool er det en del å velge i

Mor10

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Antall liker
    0
    bjørnab skrev:
    hei ,hva heter disse platene dere henviser til ,på hjemmesidene til Rockwool er det en del å velge i
    Rockwool Akustikkplate heter de - ligger under "Himlinger" i "Produktguiden".

O

omholt

Gjest
    Veldig artig å lese offpist. Kjenner igjen din beskrivelse. Du har jo mulighet til å endre utseendet på platene slik du ønsker ved å trekke de med stoff. Jeg tror en farge med litt gul i eller kanskje knall svart kunne tatt seg veldig bra ut.

bjørnab

Medlem
    Ble medlem
    01.08.2008
    Antall liker
    0
    hei har et spørsmål jeg ,hva heter disse platene ,vært inne på hjemmesidene deres og der er det noen typer gitt

Mor10

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Antall liker
    0
    bjørnab skrev:
    hei har et spørsmål jeg ,hva heter disse platene ,vært inne på hjemmesidene deres og der er det noen typer gitt
    Du har fått et svar på det ca. 2 innlegg lenger opp ;)

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen forskjell på hvilken side som peker ut mot rommet og som peker inn mot veggen?
    Den ene siden er jo hvit (eller annen farge) og er ment ut mot rom. Men har det noen å si?
    Er den behandlet med noe annet enn litt farge?

Mor10

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Antall liker
    0
    Holmium skrev:
    Er det noen forskjell på hvilken side som peker ut mot rommet og som peker inn mot veggen?
    Den ene siden er jo hvit (eller annen farge) og er ment ut mot rom. Men har det noen å si?
    Er den behandlet med noe annet enn litt farge?
    Tror ikke det har noen betydning!

Har brukt mine begge veier uten å merke noen forskjell.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn