Rockwool Akustikkplater - Lytteinntrykk, bilder og frekvensmålinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• O

omholt

Gjest
    Ivaols skrev:
    Platene du referer til omholt er ganske like vanlige Rockwool akustikk plater. Ser en på de målingene jeg har tatt kan jeg vanskelig forstå hvordan en plate som ligner såpass skal kunne gi en kraftig demping rundt 80 hz.
    Nå har GIK Acoustics proffe målinger og vise til, så de lyger nok ikke. Handler nok mest om antall ville jeg tro. Du dempet bare i et hjørne, noe som er i minste laget. Mener GIK bruker mineral ull i produktene sine.
    Du kan se målingene her med 8 stk. og hjørneplassering:
    http://www.gikacoustics.com/docs/A06_015_060118_A.pdf

Men for all del, Helmholzresonatorer vil også gi ønsket resultat. Fordelen med GIK sine plater eller noe DIY greier, er som vi har vært inne på at de vil dempe i et bredere området. Platene til GIK er også veldig bra priset. Frakt og moms gjør selvfølgelig at prisen stiger en del. Men mine DIY plater som jeg nettopp har mekket, blir faktisk ikke billigere enn tilsvarende (242) fra GIK Acoustics. Trekker jeg de i tillegg med dyrt stoff som Marimekko, blir de dyrere. Men det virket som du fikk fikk dine Rockwool plater rimeligere enn jeg. Jeg betalte ca. 870 kr for fire stykker på 75mm, frakten utgjorde da 500 kr. Virker ut som det varierer mye hva folk betaler i frakt. Så kommer det en del ann på hvor man kjøper materialer. Mine materialer fra Byggmakker var nok ikke de billigste.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    551
    Sted
    Flekkerøy
    Antall har garantert mye å bety. Ville sikkert fått en svært god effekt med Rockwooll også hadde jeg hatt 2 stk i hvert hjørne.

Sliter fremdeles med en eller annen hissig frekvens, lurer på om det kan være toppen rundt 7000 hz som er synderen. Ligger problemet høyere får jeg ikke målt det med RS.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    551
    Sted
    Flekkerøy
    Jeg gir meg ikke!

I følge Acoustic Tuning skal hjørne-platene deres monteres 60cm opp fra gulvet. Disse målingene skal derfor snart gjennomføres med Rockwool Akustikkplater:

1. Gulv plassert VS 60cm opp fra gulvet i høyre hjørne forran. Gir forskjellen i kun ett hjørne, se bilde tidligere i tråden for hvordan de står nå.

2. Plassering av en akustikkplate på skrå i venstre hjørne forran, blir da oppå suben i 65cm høyde. Viser hvor mye mer demping jeg får med demping av begge hjørnene forran.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    551
    Sted
    Flekkerøy
    3. Henter 6mm tykke MDF plater i dag, disse skal være på baksiden av Rockwool Akustikkplatene inn mot veggen. Stadig i følge Acoustic Tuning skal dette fungere som en bassfelle. Blir derfor i tillegg målinger uten MDF VS med MDF.

Oriel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    7
    Ifølge Stig så vil det være bedre å fylle opp hele hjørnet med akustikkplater/rockwool plater. Gjerne kappet i 45 grader og lagt oppå hverandre. Ved å gjøre det på denne måten kan man jo lytte seg frem til om det er ønskelig å fylle på helt opp til taket.

omholt skrev:
    80Hz? Da tror jeg et par av disse vil gjøre susen.
    http://www.gikacoustics.com/gik_monster.html
    Sendte en forespørsel til GIK acoustics for en mnd siden om pris på frakt til Norge. Dette ble såpass dyrt(pris av to tri-traps*2) at jeg ikke vurderer dette som at alternativ. Vurdere heller som nevnt overfor å bruke Rockwool.

Mvh

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Men hvorfor ignorerer dere den effekten som luftrom bak platene gir?

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    el_mariachi skrev:
    Men hvorfor ignorerer dere den effekten som luftrom bak platene gir?

Grön och Blå kurvar visar väl på 300 mm luftspalt? Ger såklart djupare absorption...

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    551
    Sted
    Flekkerøy
    Gjorde målinger i går med:

1: 6mm MDF plate bak Rockwool Akustikk platene
    2: Hevet Rockwool Akustikkplatene 45cm fra gulvet (stod på en krakk)
    3: En Rockwoll plate i venstre hjørne forran i tillegg til de to i høyre hjørne
    4: En tynn absorbent fra Biltema festet i 3 av rommet hjørner i taket
    5: En stk Rockwool plate i 3 av rommets hjørner

Ingen av disse plasseringene gjorde noe nevneverdig med målingene

6: Satt en Rockwool plate opp etter pipa som er ca 1 meter forran og til høyre side for sweetspot. Her viste målingene en markert dempende effekt i 2khz området, men det er ikke dette området som er problematisk så den ble ikke stående

Hovedproblemet nå som dere ser i grafene over, er hevningen som starter rundt 5khz. Usikkerheten er at RS ikke måler riktig over dette nivået, så jeg er ikke sikker på om resultatet er reelt. Jeg har et problem i en høyere frekvens, f.eks. Celine Dion høres skarp ut når hun drar på. Ser for meg at dette kan ligge rundt 5khz , mao kan målingene være reelle.

Hvor skapes dette problemet?

Skal gjøre noen målinger der jeg flytter mikrofonene fremover i rommet. Ut over det vet jeg ikke hvor jeg skal prøve å dempe som jeg ikke allerede har testet.

StereoJoe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    2
    Godt og grundig arbeid dette her, Ivaols! Veldig interessant med disse siste målingene der du testet alternativ plassering ifht høyde over gulv og i de andre hjørnene. Tror jeg og LydKarl må ta turen bort til deg om ikke så lenge...

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    5 K begynner å bli lyst det. Kanskje tunge/tykke gulvtepper kan gjøre susun og/ eller akustikkplater i taket ved førsterefleksområdet?

Mvh
    Sniff

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    551
    Sted
    Flekkerøy
    Den som leter den finner:

http://www.audioxpress.com/magsdirx/ax/addenda/media/koya2811.pdf

Her er en test av RS som viser at en økning i 5khz området er karakteristisk for denne måleren. Kanskje ikke så galt som det ser ut da, men jeg har uansett en problemfrekvens litt høyt oppe.

Må nok bite i det sure eplet og gå til anskaffelse av en skikkelig mic.

Målingene gjort av meg i denne tråden kan nok bare ansees å være gyldige i bass området der RS er korrigert.

Takk for det StereoJoe, dere er hjertelig velkommen! Vi får avtale nærmere etterhvert.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    551
    Sted
    Flekkerøy
    Sniff skrev:
    5 K begynner å bli lyst det. Kanskje tunge/tykke gulvtepper kan gjøre susun og/ eller akustikkplater i taket ved førsterefleksområdet?

Mvh
    Sniff
    Demping av 1ref. i gulvet ble også målt uten noe nevneverdig resultat. Akustikkplater i taket er utelukket siden det er en stue.

Får PM Audio på besøk til uka for siste finpussing av plassering. Skal gi Paul mulighet for å flytte sitteposisjonen nærmere høyttalerene hvis det gir mer homogent resultat i bassen. Mulig dette kan hjelpe i diskanten også.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kvinnestemmer kan fort få et slitsomt preg om det er en heving i nivået rundt 3khz....

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Det stemmer. Ikke bare når de synger... ;)

Mvh
    Sniff

K

kbwh

Gjest
    johna skrev:
    Kvinnestemmer kan fort få et slitsomt preg om det er en heving i nivået rundt 3khz....
    Hen høyttaler som ikke har helt homogen powerrespons har ofte løftet akkurat i det området. Førsterefleksjonsdrap kan hjelpe.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Valentino skrev:
    johna skrev:
    Hen høyttaler som ikke har helt homogen powerrespons har ofte løftet akkurat i det området. Førsterefleksjonsdrap kan hjelpe.
    YES! Eksakt kjære SF-ambassadør, Rockwool to the resque! ;)

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ser flere plasserer platene på høykant for å ta førsterefleksjon fra den høyttaleren som er nærmest veggen. Hvorfor er det ikke flere som tar og demper førsterefleksjonen fra den høyttaleren som står lengst borte? Det er jo fra den lydbølgene har "lengst å gå" og som dermed skaper mest negativ tidsdelta.

Vedlegg

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    551
    Sted
    Flekkerøy
    Fant problemet. Kjøleskapet bak lytteposisjonen! Satte en 100mm akustikkplate foran, og vips var problemet løst.

Endte opp med 2 stk 100mm Rockwool Akustikkplater i ett hjørne, to pledd på gulvet og en akustikkplate foran kjøleskapet. De to sistnevnte fjernes etter endt lytting.

Oh happy day ;D

A

atledreier

Gjest
    Når får vi kurver og grafer med frekvensrespons, waterfall og impulsrespons da? ;) Her må det dokumenteres. Er i akkurat samme situasjon som deg, driver og mekker DIY bassfeller så glassfiberen spruter. Kommer ALDRI til å slutte å klø!

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    551
    Sted
    Flekkerøy
    Målte frekvensrespons første gang jeg prøvde en plassering foran kjøleskapet, det gav synlig dempende effekt på kurvene, men den gangen trodde jeg ikke problemet lå i det området jeg så virkningen. Lyttet derfor ikke til resultatet, noe jeg burde gjort...

Skal ta måling med og uten siste dempetiltak så fort jeg får ny receiver i hus. Kan ta en stund for jeg må først selge den jeg har.

En liten fotnote til meg selv (har en følelse at noen har nevnt lignende før): Det lønner seg å lytte, ikke bare måle.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.681
    Sted
    Kongsberg
    Har drevet å målt litt selv i helga og ser at jeg må inn med noen bassfeller jeg også. Jeg har heldigvis en ganske forståelsesfull kone så jeg har fått innvilget å henge opp litt bassfeller. Hva slags typer bassfeller er det du lager Maverick? har du noen tegninger og målinger?

A

atledreier

Gjest
    10cm rockwool akustikkplater, delt i 8 like trekanter, stablet oppå hverandre.
    Lager en trekant av stender i bunn like stor som platene og stabler 6-10 trekanter oppå hverandre, alt etter hvor høye fellene skal være. Lager så stendere som jeg skrur på 'utsiden' av bunntrekanten, og en stendertrekant på toppen av det hele. Kler hele greia inn med lett stoff fra IKEA og stapper det inn i hjørnet. Har hatt hele plater stående løst i hjørnet i lange tider, men fant ut at det var på tide å gjøre noe mer substansielt. Jeg har mye bass i rommet mitt, og en del bassfeller må nok inn. Jeg har aldri kommet så langt at jeg har målt forskjeller med og uten platene i rommet. Skal bygge en del trekantfeller og måle effekten litt mer 'ordentlig' når jeg har kledd dem og de er litt mer egnet til å flytte på. Kan ta bilde av 'prototypen' når jeg kommer hjem i dag.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    HVordan kom du frem til denne patenten? Har du noe ide om hvordan denne vil dempe?

Mvh
    Sniff

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.046
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Sørsmål: Vil den akustiske absorbsjonskoeffisienten være tilnærmet lik for 1 stk 10cm tykk Rockwoolplate, som 2 stk 5cm plater eller 3 stk 3 cm plater. Det jeg egentlig lurer på om det har noen negativ betydning om man stabler flere plater oppå hverandre? Poenget er at en pakke med 10 stk. 3cm plater er mer fleksibelt enn en pakke med 3 stk. 10 cm plater.

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    551
    Sted
    Flekkerøy
    Så lenge du får platene helt inntil hverandre vil den eneste forskjellen bli at det er flere framsider. Med tanke på de frekvensene som skal dempes kan jeg ikke tro at dette skal ha en målbar eller hørbar effekt. Tror nok det må større forskjeller til før de vil få en annen virkning!

Litt synsing der fra min side ;)

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.681
    Sted
    Kongsberg
    Støtter Ivaols helt på den.

Og så føler jeg kallet for å oppklare en ting. Jeg har sett at det har vært et par spørsmål her inne å hvorfor det er bedre å plassere akustikkplater lenger i fra veggen.

Generelt:
    Lydbølger som reiser rundt i et rom er trykkendringer. Når slike trykkendringer skal gjennom en akustikkplate på de nødvendigvis sette fibrene inne i platen i bevegelse.
    En frekvens med bølgelenge på 1 cm vil ha 10 trykkmaksimum og trykkminimum inne i en plate på 10 cm. Jo flere minimum og maksimum, jo bedre demping.

Når det gjelder stående bølger, så har vi den situasjonen at det ikke er noen trykkendring (eller lyd) helt inntil veggen. Det kan man sjekke ved å spille den tonen som tilsvarer en halv eller hel bølgelenge mellom veggene i lytterommet og høre inntil veggen. (Har du f.eks 4 meter mellom veggene så vil du ha stående helbølge ved 340/4=85 og halvbølge ved 85/2= 42.5 Hz.)
    Maksimum trykkendring skjer altså lenger ut i rommet og det er der vi vil få mest bevegelse i fibrene i akustikkplata og dermed mest demping. Selv om vi ikke får plata helt ut til trykkmaksimum, så vil det bli bedre jo lenger unna veggen vi har den. (Opptil en viss grense selvfølgelig)
    Se på de fantastisk flotte bildene mine som beskriver dette.

Dette er det jeg har lest et sted en gang, og det høres jo også fornuftig ut synes jeg. Kom gjerne med kommentarer hvis det har skrevet ikke er helt riktig.

mvh
    Armand

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Trodde trykket var størst inne ved veggen? For det er jo i hjørner lyd blir forsterket mest i rommet? Hjørner er stedet som er anbefalt for størst effekt av bassfeller som f.eks. Helmholtz bl.a. Men bølgehastigheten er jo null i veggoverflaten.

Mvh

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.326
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    toref skrev:
    Trodde trykket var størst inne ved veggen? For det er jo i hjørner lyd blir forsterket mest i rommet? Hjørner er stedet som er anbefalt for størst effekt av bassfeller som f.eks. Helmholtz bl.a. Men bølgehastigheten er jo null i veggoverflaten.

Mvh
    Det var slik jeg også trodde!

K

kbwh

Gjest
    Rockwools målinger viser iallefall at platene virker lenger ned i frekvens når de monteres med rom bak seg. Jeg ville heller fylle tomrommet med mer Rockwool.

A

atledreier

Gjest
    Drar fram denne igjen jeg.

Når det gjelder avstand til vegg har det seg vel slik at platene demper best i HASTIGHETSmaksima, ikke trykkmaksima. Størst hastighet har man ved 1/4 bølgelengde, størst trykk har man ved veggen. Snakker om lufthastighet, altså.

Forøvrig stusser jeg litt på dette med å montere en akustikkplate på tvers i hjørnet, opp fra gulvet. Det er definitivt flest resonanser som 'samler seg' der tre flater møtes, altså ved gulv og tak. Ved å løfte platen fra gulvet vil man i prinsippet ikke dempe de resonansene, bare de som møtes midt på veggen.

Jeg har hatt bassfeller en stund, og har fått litt erfaring med hva som fungerer og ikke. Jeg hadde feller som var 105cm høye, og hadde to slike stablet oppå hverandre. Hadde da ca 20-25cm uten demping øverst. Har nå laget noen flere feller og ommøblert litt, så nå har jeg en 105cm felle i hvert hjørne på gulvet, og en 10cm akustikkplate stående oppå denne, slik at jeg når 225cm opp, og dermed bare ca 5cm gap øverst. Det gjorde STOR forskjell! Bare det å få dempet hjørnene oppe ved taket også. Kjører nå hjørnefeller fra gulv til ca 200cm i hjørnene bak, med 10cm akustikkplate foran den øverste slit at det når helt til taket, og en 105cm felle i hvert hjørne framme, med 10cm akustikkplate oppå så det når til ca 225cm. Ikke så veldig stort utslag på målinger, men du store for en opplevd forskjell i bass/midbass! Dypbassen får man ikke gjort stort med med bredbåndsabsorbsjon. Jeg har to skikkelige noder, på 33 og 66Hz (ca). Dette er lengderetningen på rommet. Det er minimalt med påvirkning med demping på disse. Har lekt med tanken på å bygge HH for å knekke disse, men foreløpig funker det sånn noenlunde med EQ. Får ikke gjort stort med decay, men nivået blir i alle fall levelig.

Fant noen gamle målinger med og uten demping i rommet. Jeg har en del mer demping i rommet nå enn når disse målingene ble tatt, men det illustrerer ganske tydelig hva som skjer ved å dempe litt.

Vedlegg

O

omholt

Gjest
    Interessant å lese maverick. Har du noen bilder av bassfellene i hjørnene?

O

omholt

Gjest
    De ligner veldig på mine Tri-Traps fra GIK. Bra gjort. Skulle vært artig og sammenlignet effekten mot Tri-Trap for å se om man kan lage like bra selv. Har du laget noe luftrom?

Er forøvrig litt fan av Dali høyttalerne dine. Det er de beste høyttalerne jeg har hørt i den prisklassen med god margin. Jeg vil tippe anlegget ditt låter meget bra sammen med Lyngdorfen og de akustiske tiltakene du har gjort.

A

atledreier

Gjest
    Det er lenge siden jeg kvittet meg med Lyngdorfen. Kjører NAD Master surround nå. Det er faktisk enda bedre. Mye mer musikalsk og morro. Kjører Euphonia senteren også, og Mentor 2 bak. Biamper frontene. Kjører også DIY subber i hjørnene bak.

Mor10

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2005
    Antall liker
    0
    Har brukt litt mer tid på bassfeller i rommet mitt og denne gangen har jeg ikke brukt Akustikkplater men vanlige 15cm Rockwool og Glava isolasjon og rullet de inn i et nydelig grønt hagegjerde.

Plassert den største og minste, tilsammen ca 220cm i hjørnene i front og 2 stk. på 120cm litt lenger inn fra hjørnet oppå subbene.

Utrolig oppstramming i bass/mellombass og Pioneerene har aldri spilt så godt før:

Lekre klumper:

Ikke fullt så lekker innpakning heller:

Litt penere med gradin fra KID:

Vedlegg

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    27.326
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan fungerte det Mor10?

Jeg har fire lydplater fra rocwool i garasjen, som bare står der, tenkte å lage en demper til å bruke på det ene hjørnet hos meg.

Noen som har noen forslag til greie enkel (litt pene) dempere til et hjørne?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn