O
omholt
Gjest
Nå har GIK Acoustics proffe målinger og vise til, så de lyger nok ikke. Handler nok mest om antall ville jeg tro. Du dempet bare i et hjørne, noe som er i minste laget. Mener GIK bruker mineral ull i produktene sine.Ivaols skrev:Platene du referer til omholt er ganske like vanlige Rockwool akustikk plater. Ser en på de målingene jeg har tatt kan jeg vanskelig forstå hvordan en plate som ligner såpass skal kunne gi en kraftig demping rundt 80 hz.
Du kan se målingene her med 8 stk. og hjørneplassering:
http://www.gikacoustics.com/docs/A06_015_060118_A.pdf
Men for all del, Helmholzresonatorer vil også gi ønsket resultat. Fordelen med GIK sine plater eller noe DIY greier, er som vi har vært inne på at de vil dempe i et bredere området. Platene til GIK er også veldig bra priset. Frakt og moms gjør selvfølgelig at prisen stiger en del. Men mine DIY plater som jeg nettopp har mekket, blir faktisk ikke billigere enn tilsvarende (242) fra GIK Acoustics. Trekker jeg de i tillegg med dyrt stoff som Marimekko, blir de dyrere. Men det virket som du fikk fikk dine Rockwool plater rimeligere enn jeg. Jeg betalte ca. 870 kr for fire stykker på 75mm, frakten utgjorde da 500 kr. Virker ut som det varierer mye hva folk betaler i frakt. Så kommer det en del ann på hvor man kjøper materialer. Mine materialer fra Byggmakker var nok ikke de billigste.