Rockna og Audiobyte sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Den er klart best med Fire on. Det åpner seg opp enda mer, med både påndus og mer fløyel analog klang.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er helt enig der, blir litt spinklere i lyden med filteret av. Skjer noe rart med lyden også, litt som om sangere tar et steg vekk fra mikrofonen.
    Forskjellen er ikke veldig stor, men den er tydelig for meg.
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Hvis du åpner den finner du ut om det er dip switsher der eller om det er jumpere på et kort

    Hvis den ikke har noen av delene er det en gammel modell

    Min har jumpere som på foto og har serie nr 1412xxx

    Men er det en nyere modell har den noen små switsher (brytere)

    Her kan du velge DB 0-6-18

    Det du ikke skal justere på, er de små skruene på de blå firkantene.


    Hvilken utgave har du?
     
    Sist redigert:

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Dette er Dip Switch
    DIP2_200.jpg

    Det er 4 stk slike doble switsher
    alle skal stå på ON da har du 18db demping 2,5v det er det Hegel skal ha.
    jeg har sjekket på net.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    WP_20160621_003.jpg

    Har justeringen av dip switch noe med lyden å gjøre som dac eller pre? Eller er det kun volum i pre delen som oppfører seg annerledes?

    Hos meg har jeg fire stykker som ligner på dip switch. Toerene står på on og enerene står ikke på on. Jeg har en Copland CVA-306 forforsterker. Aner du hva jeg bør stille dem på?

    Her er spec på Copland

    The pure class A high output voltage amplifiers of CVA 306 has a substantial overload margin and will, with effortless ease, accommodate the full dynamic range available from the digital program sources.

    Vacuum tubes 12AX7 / ECC83 (6)
    Output voltage Rated 2V. max.15V
    T.H.D. Less than 0,1% (output 1V)
    Input sensitivity 300mV (output 1V )
    Input impedance 25 K ohms
    Output impedance Less than 600 ohms
    S/N ratio (IHF-A curve) More than 90 dB
    Power consumption 40W
    Nominal mains voltage 115V or 230V factory set for destination country only
    Mains voltage range +/- 12%
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette er Dip Switch Vis vedlegget 387195
    Det er 4 stk slike doble switsher
    alle skal stå på ON da har du 18db demping 2,5v det er det Hegel skal ha.
    jeg har sjekket på net.
    Takk skal du ha, Håkon, dette gjorde underverker! Jeg hadde slike dip switcher, så det var fort gjort.
    Plutselig ble volumstyring på P20 levelig også via fjernkontroll. Magisk!

    I morgen blir det ny test av BD som forforsterker!
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Har justeringen av dip switch noe med lyden å gjøre som dac eller pre? Eller er det kun volum i pre delen som oppfører seg annerledes?

    Hos meg har jeg fire stykker som ligner på dip switch. Toerene står på on og enerene står ikke på on. Jeg har en Copland CVA-306 forforsterker. Aner du hva jeg bør stille dem på?
    Jeg tror du skal la den stå på default 6db demping, den står nå.
    Den gir 5Volt ut på RCA pluggene slik den er levert fra Fabrikk.

    Om det har noen virkning hvis du bruker den som kun DAC det har jeg ikke svar på.
    Men jeg velger å tro det, da max volt ut endres.
    0db demping = 10volt på RCA
    6db demping = 5 volt på RCA
    18db demping = 1,25 volt på RCA


    Du kan joo spørre sjef guruen sjøl
    Nicolae Jitariu
    contact@audiobyte.net
    +40 374 994 025
     
    Sist redigert:

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Plutselig ble volumstyring på P20 levelig også via fjernkontroll. Magisk!
    I morgen blir det ny test av BD som forforsterker!
    Da får du skrive her hvordan det lyden ble.

    Hvis du vil gå tilbake til å kun bruke den som DAC, må du sikkert stille jumperene tilbake
    da den nå gir mindre volt ut på max.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da får du skrive her hvordan det lyden ble.

    Hvis du vil gå tilbake til å kun bruke den som DAC, må du sikkert stille jumperene tilbake
    da den nå gir mindre volt ut på max.
    Jeg prøvde den bare som DAC etter justering i går kveld, og det virket for meg som om lydkvaliteten var lik og at forskjellen lå i at jeg måtte skru mer opp på forforsterkeren for samme lydtrykk.

    Men jeg sendte mail til adressen du henviste til over for å være sikker :)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Selv bruker jeg ABD som ren dac, så da betyr kanskje ikke disse justeringene til mitt bruk?

    Har justeringen av dip switch noe med lyden å gjøre som dac eller pre? Eller er det kun volum i pre delen som oppfører seg annerledes?

    Hos meg har jeg fire stykker som ligner på dip switch. Toerene står på on og enerene står ikke på on. Jeg har en Copland CVA-306 forforsterker. Aner du hva jeg bør stille dem på?
    Jeg tror du skal la den stå på default 6db demping, den står nå.
    Den gir 5Volt ut på RCA pluggene slik den er levert fra Fabrikk.

    Om det har noen virkning hvis du bruker den som kun DAC det har jeg ikke svar på.
    Men jeg velger å tro det, da max volt ut endres.
    0db demping = 10volt på RCA
    6db demping = 5 volt på RCA
    18db demping = 1,25 volt på RCA


    Du kan joo spørre sjef guruen sjøl
    Nicolae Jitariu
    contact@audiobyte.net
    +40 374 994 025
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Selv bruker jeg ABD som ren dac, så da betyr kanskje ikke disse justeringene til mitt bruk?
    Det gjør jeg også, selv om jeg er interessert i å A/B teste den som forforsterker opp mot P20. Det forutsetter at denne tweaken gjør volumjusteringen mer levelig direkte inn i H20- hvilket blir spennende å prøve senere.

    Jeg har hørt flere ganger at det kan være lurt for lydkvalitetens del å ha en gainkjede som gjør at man må skru opp en del på volumkontrollen, men aner ikke om det stemmer. Så snart jeg får svar fra Audiobyte om hva de anbefaler ved bruk som ren DAC skal jeg informere her :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Selv bruker jeg ABD som ren dac, så da betyr kanskje ikke disse justeringene til mitt bruk?

    Har justeringen av dip switch noe med lyden å gjøre som dac eller pre? Eller er det kun volum i pre delen som oppfører seg annerledes?

    Hos meg har jeg fire stykker som ligner på dip switch. Toerene står på on og enerene står ikke på on. Jeg har en Copland CVA-306 forforsterker. Aner du hva jeg bør stille dem på?
    Jeg tror du skal la den stå på default 6db demping, den står nå.
    Den gir 5Volt ut på RCA pluggene slik den er levert fra Fabrikk.

    Om det har noen virkning hvis du bruker den som kun DAC det har jeg ikke svar på.
    Men jeg velger å tro det, da max volt ut endres.
    0db demping = 10volt på RCA
    6db demping = 5 volt på RCA
    18db demping = 1,25 volt på RCA


    Du kan joo spørre sjef guruen sjøl
    Nicolae Jitariu
    contact@audiobyte.net
    +40 374 994 025
    Gain justering er viktig å ta hensyn til for å oppnå best mulig s/n i systemet. Hva den skal stå på er helt avhengig av hva som er koblet i etterkant og hvilken tilkobling som er brukt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du noen eksempler på hvordan man regner/finner ut hva man bør bruke, thohaug?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for linken, thohaug :)

    Her er svaret fra Audiobyte, Jonas;

    Hello,

    thank you for your kind words. We deeply appreciate.
    The sound quality is not reduced for line level. Only difference can occur on high impedance headphones.

    Best Regards,
    Nicolae Jitariu
    Audiobyte
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg testet Black Dragon som forforsterker direkte opp mot P20 frem og tilbake med de samme låtene om og om igjen. Det er ingen tvil om at BD holder svært høyt nivå som en totalpakke, for det er svært liten umiddelbar forskjell målt opp mot P20.
    Ved ukritisk lytting ved normalt lydnivå vil jeg påstå at det er usannsynlig at man får med seg noen forskjeller. Ved back-to-back kritisk lytting på litt høyt nivå bet jeg meg likevel merke i et par ting;

    1. Bassfundamentet med P20 virket fyldigere og dypere, selv om selve slagene muligens er mer eller mindre identisk.
    2. P20 virker mindre skarp rundt kantene, litt mindre attack og bitt i disse ubehagelige s-lydene. Mer behagelig i lengden, vil jeg si.
    3. Jeg merket ingen forskjell i stereoperspektiv, dybde i lydbildet, luftighet osv.

    Jeg må påpeke at jeg fikk ingen hjelp, så jeg måtte ut av lytteposisjon og skifte om selv. Jeg har heller ingen indikasjon på at lydnivået var identisk. Det er langt ifra optimalt når man skal teste slikt, men jeg føler likevel jeg fikk svar på det jeg lurte på.
    En annen ting jeg har overbevist meg selv om er at jeg likte lyden bedre når disse switchene var satt på default, altså linjesignalet på -6db, når BD blir brukt som ren dac. Helt sikkert fri fantasi, uttalelsen fra Audiobyte tatt i betraktning, men kanskje verdt å sjekke selv?

    Jeg har ikke noe annet å si enn at denne boksen er utrolig, prisen tatt i betraktning. Man kan helt fint leve med denne som forforsterker, forskjellen opp mot ren forforsterker til samme pris som BD er skremmende liten. Kanskje til og med bedre for noen?
    Dac-delen er utrolig smooth og behagelig i forhold til hva jeg har hørt før, uten å mangle luftighet og oppløsning.

    Jeg oppgraderte fra Hegel HD11 for å heve nivået på den svakeste komponenten i oppsettet mitt (sett vekk ifra rommet), men hadde vel ikke sett for meg at nivåhevingen ville være så stor at HD11 ville virke direkte dårlig i sammenligning. Vel vel, da får jeg si meg fornøyd og sette i gang med rommet, da! :cool:
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Jeg har bygget meg en egn PC som kun er til lyd avspilling
    Den Har ingen vifte ingen HDD, bruker SSD den er altså helt lydløs.

    Denne kjører en optimalisert Windows 2012r2 Highend-AudioPC | AudiophileOptimizer
    den har et USB pci lydkort SOTM, kjøpte de av samme mannen som selger ABD.
    Den har egen ssd til Operativsystem Musikk på en annen.
    Denne kjører i Core mode, det betyr at den booter direkte inn i Jriver.

    Da får man en PC som spiller Lydfiler med analog lyd.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har bygget meg en egn PC som kun er til lyd avspilling
    Den Har ingen vifte ingen HDD, bruker SSD den er altså helt lydløs.

    Denne kjører en optimalisert Windows 2012r2 Highend-AudioPC | AudiophileOptimizer
    den har et USB pci lydkort SOTM, kjøpte de av samme mannen som selger ABD.
    Den har egen ssd til Operativsystem Musikk på en annen.
    Denne kjører i Core mode, det betyr at den booter direkte inn i Jriver.

    Da får man en PC som spiller Lydfiler med analog lyd.
    Har du prøvd HQ Player på denne?
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Jeg spurte Nicolae for et år siden om utgangs effekten på Hodetelefon utgangen
    Her er svaret jeg fikk
    Tror ikke jeg ville ha brukt noen med Høyere ohm en 150

    32 Ohm =800mW
    50 Ohm =400mW max. power approx.
    300 Ohm =100mW max. power approx.
    600 Ohm = 50mw max. power approx.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jau jau, folkens. Da har gutten vært på Soundgarden og lyttet til ørene blødde på komboen Hegel H360- HD30- Monitor Audio Gold 300.
    Dette ble utført da jeg vurderer å bytte ut de separate H20-P20 med H360 grunnet plass/estetikk.
    Det viste seg etter en liten stund at H360 + Hd30 ikke kan konkurrere mot P20 + H20 + Black Dragon på disse høyttalerne. Grunnen er simpelthen at diskanten blir for skarp og skjærende, rett og slett anstrengt og ubehagelig. Basskontrollen og kraften kan muligens være bedre på H360, men min kombo er varmere og mer naturlig i klangbalansen, spesielt oppover i registeret.

    Jeg lyttet på mye forskjellig musikk og fant egentlig ut at det meste høres mer avslappet, balansert og naturlig med mitt oppsett, og jeg har sterke mistanker om at ABD er mye av årsaken her. Etter sesjonen gikk jeg rett hjem og spilte musikk - og det var en lettelse for ørene mine.
    Spilte kun av musikk via Tidal Hifi i begge oppsett, så den biten skal være lik.

    Har blitt tilbudt innbytte av H20 + P20 mot H360, men jeg vet ikke om jeg har så lyst til dette lenger. Skal ta med ABD til soundgarden i dag for å dobbelsjekke at det ikke er forsterkeren som er skyld i lidelsen :)

    To be continued.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Dette blir spennende. H360 skal jo egentlig låte mer naturlig enn tidligere modeller i følge Hegel selv. Husk også at rommet har mye betydning, men skulle jo tro at Butikken har tatt demping seriøst når de har hatt Hegel produkter i salg i mange år?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Godt poeng. Lytterommet til soundgarden i dette rommet er langtfra optimalt, men likevel bedre enn min ubehandlede stue da de har akustiske takplater og demping av førsterefleksjoner på sideveggene. Romproblematikken var jeg oppmerksom på og sørget for at jeg flyttet meg litt rundt for å høre mest mulig direktelyd og minst mulig romproblemer.
    Jeg kjente igjen en del av denne ubehagelige klangen fra sammenligningen mellom ABD og min tidligere HD11, og mistenker derfor at en stor del av skylden kan ligge nettopp i HD30. Men jeg stoler ikke på slike magefølelser, så det må dobbeltsjekkes slik at jeg ikke (bare) skyter fra hoften.

    Synergi, enkeltkomponenter, uinnspilte saker, nordost-kabler osv kan alle være mulige årsaker til den opplevde lydkvalitet. Så da er det bare å ta ABD fatt og fått sjekket dette direkte opp mot HD30.
    Blir spennende, for det var riktig så artig trykk i bassen på HD30-H360!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hva med å få låne med deg hjem. Feks lørdag rett før stengetid til mandag rett etter opning. Butikken taper ivertfall ikke noe på det.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg vært hos Soundgarden med min ABD og hørt den direkte opp mot HD30 og den integrerte dacen i H360. Det var mindre forskjell mellom HD30 og ABD enn jeg så for meg, men forskjellen var likevel tydelig. HD30 er klarere og plasserer gitarer lenger frem i lydbildet med tydeligere klangfarger og bedre definisjon. Låter mer realistisk med akustisk musikk samt litt bedre 3D-effekt i lydbildet.
    Jeg forventet at HD30 spilte sterkere og definerte bassen bedre, men ved avspilling på samme (via volumkontrollen på H360) volum var det lite forskjell å merke på de volumene jeg spilte på.

    ABD på sin side legger et ørlite romantisk slør over musikken og er litt mer tilbakeholden på å la akustiske gitarer klange ut skikkelig. Den runder litt av de skarpe kantene både på stemmer og instrumenter, men gjør dette uten å virke "sløret", i mangel på bedre forklaring.
    Så hva er så konklusjonen min?

    Vel, ABD ofrer det siste av detaljer og oppløsning til fordel for et balansert og behagelig lydbilde med mindre fokus på fremheving av detaljer. Med mindre imponator-effekt og hakket mer avbalansert og tilbakelent fremføring enn HD30 synes jeg at ABD fremstår som et mer ørevennlig allround-produkt enn HD30, som for meg blir litt i overkant ivrig i formidlingen av hissige detaljer som s-lyder og skarpe toner. Det er ingen tvil om at HD30 er et "bedre" produkt i rene hifi-termer, men den er nådeløs. I kombinasjon med nådeløse Monitor Audio Gold 300 og Hegel H360 tar HD30 ingen fanger og sender lydbildet over kanten for min del hva angår detaljer og oppløsning.

    Den innebygde dacen i H360 vil jeg ikke bruke mer tid på å prate om enn tiden jeg brukte på å høre på den. Så jeg nøyer meg med å si at den er grei, men et kraftig steg ned fra disse klassene separate dacer.

    Jeg må konkludere at for meg, med disse høyttalerne og H360, er det ingen tvil om hva jeg hadde valgt til å leve med hjemme, helt uavhengig av pris. Realisme, oppløsning og 3d-perspektiv spiller liten rolle når lyttetrettheten kommer krypende.

    Må forøvrig også konkludere med at H360 skuffet meg i forhold til P20+H20. Det var en liten nedtur, så innbytte blir uaktuelt her.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å gå for Devialet som integrert alt-i-ett løsning da dette synet irriterer meg hver dag;

    20160607_180858_Richtone(HDR) (1).jpg


    20160607_180834_Richtone(HDR) (1).jpg


    H20 får ikke plass og må stå langt utenfor tv-benken og det er et helt hav av ledninger jeg har vanskelig for å skjule. Derfor har jeg bestemt meg for å få noe som gjør fruen litt lettere til sinns. Derfor har jeg lagt Audiobyte Black Dragon og resten av oppsettet til salgs. Det har altså null og niks med kvalitet på lyden å gjøre. Beklager sviket, folkens :)
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å gå for Devialet som integrert alt-i-ett løsning da dette synet irriterer meg hver dag;

    Vis vedlegget 388365

    Vis vedlegget 388366

    H20 får ikke plass og må stå langt utenfor tv-benken og det er et helt hav av ledninger jeg har vanskelig for å skjule. Derfor har jeg bestemt meg for å få noe som gjør fruen litt lettere til sinns. Derfor har jeg lagt Audiobyte Black Dragon og resten av oppsettet til salgs. Det har altså null og niks med kvalitet på lyden å gjøre. Beklager sviket, folkens :)
    Hehe. Den problemstillingen tror jeg vi er mange som kjenner :) Men har du hørt Devialet? Jeg har eid Devialet i to omganger. De spiller utrolig kraftig, krystallklart og med "trøkk". Men til slutt ble det umulig for meg å leve med Devialet, fordi de avslørte alt for mye i mine mange dårlige innspillinger, med tilhørende fortvilelse. Så Devialet er et tveegget sverd.
     

    JBN

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2014
    Innlegg
    81
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å gå for Devialet som integrert alt-i-ett løsning da dette synet irriterer meg hver dag;

    Vis vedlegget 388365

    Vis vedlegget 388366

    H20 får ikke plass og må stå langt utenfor tv-benken og det er et helt hav av ledninger jeg har vanskelig for å skjule. Derfor har jeg bestemt meg for å få noe som gjør fruen litt lettere til sinns. Derfor har jeg lagt Audiobyte Black Dragon og resten av oppsettet til salgs. Det har altså null og niks med kvalitet på lyden å gjøre. Beklager sviket, folkens :)
    Hvis du har mulighet test ABD mot den innebygde dacen i Devialet. Da kan det hende du velger å beholde dacen.
    Dacen i Devialet er etter min smak flat og livløs. Uansett hva du velger å gjøre ønsker jeg deg lykke til.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Den problemstillingen tror jeg vi er mange som kjenner :) Men har du hørt Devialet? Jeg har eid Devialet i to omganger. De spiller utrolig kraftig, krystallklart og med "trøkk". Men til slutt ble det umulig for meg å leve med Devialet, fordi de avslørte alt for mye i mine mange dårlige innspillinger, med tilhørende fortvilelse. Så Devialet er et tveegget sverd.
    Jeg har bare hørt den med Focal Sopra no2, så det er vel egentlig ikke et godt grunnlag å basere seg på. Jeg har fått med meg at 120 er hakket mer vennlig enn de modellene over, har du noen formening om det?

    Det er et godt poeng du kommer med, så det vil bli spennende å se. Som mange andre er jeg allergisk mot pågående og skarp diskant, så dette er en reell bekymring. Spesielt med Gold 200 som er latterlig avslørende høyttalere.
    Samtidig er jeg utrolig glad i oppløsning og detaljer, så det er en veeeldig hårfin balanse der. Er det noe jeg hater, så er det lyd hvor det høres ut som det ligger et tykt teppe over høyttaleren. Sonus Faber Venere og Olympica 1 og 2 springer frem som eksempler her.

    Jeg hører mye musikk på veldig lavt volum da jeg liker å sløve om kvelden med musikk på når jeg er trøtt. Da takler jeg ikke høye lyder. Lydmessig er det eneste jeg har å utsette på P20-H20 egenstøyen til H20 som tydelig legger et teppe av hvit støy over lydbildet når volumet er veldig lavt.
    Her er visst Devialet (og Benchmark ABH2) i særklasse. Husker du dette som en styrke?

    Edit: Dette er en massiv avsporing i denne tråden, svar gjerne på ting om Devialet i Devialets vennetråd.
     
    Sist redigert:

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Hehe. Den problemstillingen tror jeg vi er mange som kjenner :) Men har du hørt Devialet? Jeg har eid Devialet i to omganger. De spiller utrolig kraftig, krystallklart og med "trøkk". Men til slutt ble det umulig for meg å leve med Devialet, fordi de avslørte alt for mye i mine mange dårlige innspillinger, med tilhørende fortvilelse. Så Devialet er et tveegget sverd.
    Jeg har bare hørt den med Focal Sopra no2, så det er vel egentlig ikke et godt grunnlag å basere seg på. Jeg har fått med meg at 120 er hakket mer vennlig enn de modellene over, har du noen formening om det?

    Det er et godt poeng du kommer med, så det vil bli spennende å se. Som mange andre er jeg allergisk mot pågående og skarp diskant, så dette er en reell bekymring. Spesielt med Gold 200 som er latterlig avslørende høyttalere.
    Samtidig er jeg utrolig glad i oppløsning og detaljer, så det er en veeeldig hårfin balanse der. Er det noe jeg hater, så er det lyd hvor det høres ut som det ligger et tykt teppe over høyttaleren. Sonus Faber Venere og Olympica 1 og 2 springer frem som eksempler her.

    Jeg hører mye musikk på veldig lavt volum da jeg liker å sløve om kvelden med musikk på når jeg er trøtt. Da takler jeg ikke høye lyder. Lydmessig er det eneste jeg har å utsette på P20-H20 egenstøyen til H20 som tydelig legger et teppe av hvit støy over lydbildet når volumet er veldig lavt.
    Her er visst Devialet (og Benchmark ABH2) i særklasse. Husker du dette som en styrke?

    Edit: Dette er en massiv avsporing i denne tråden, svar gjerne på ting om Devialet i Devialets vennetråd.
    Personlig synes jeg at Devialet 120 er litt mer "romatisk" i lyden enn Devialet 200, men Devialet 200 gir et litt større lydbilde. Jeg har forstått det slik at Devialet 250 er "kongen" på lyd, men den har jeg ikke hørt.

    Jeg tror det er mange her i tråden som er allergisk mot "hvit støy" - støy som legger seg som en hinne over musikken. Devialet har tidligere hatt dette når det gjelder trådløs overføring, men på CD får du servert det som ligger på plata - med kullsort bakgrunn.

    Devialet-ingeniørene har vel vært ganske flinke til å gi et noenlunde riktig instrumentfokus på disse forsterkerne, selv om jeg ville ha hatt enda mer fokus på rytmikk og timing - slik at de kanskje ikke hadde blitt like nådeløse på innspillingene. "Shit in - shit out" gir mening med disse forsterkerne, uten at de blir overanalytiske og kjedelige. Men for meg ble de umulig å leve med på lang sikt med både mp3-innspillinger og CD-plater fra 1980-tallet.

    Du nevner Hegel tidligere i tråden, og med fare for å spore av; Hegel H160 er for meg en langt bedre forsterker enn H360. H160 spiller renere i det øvre frekvensormådet og er mer detaljert enn H360. H360 har riktignok mer kraft, men for meg er den dårligere, ja mer "rufsete" i det øvre frekvensområdet. Jeg ble trøtt i ørene av både Hegel H360, H300 og H80 - men altså ikke av H160. For meg som har hatet alt av Hegel tidligere, fordi de låt skarp, analytisk og kjedelig, så var Hegel H160 en stor overraskelse. Det er neppe uten grunn at H160 vant EISA AWARDS - kanskje den eneste prisen som kan gis høy troverdighet (over 50 blader må bli enige om produktene).

    Jeg ser at noen nevner å beholde ABD Dac`n sammen med Devialet. Det tror jeg du kan glemme først som sist. Gjennom Deivalet vil du ikke få et rent signal pga oppbyggingen (må gjennom flere konverteringer). Jeg hadde selv den temmelig brukbare Chord Hugo Dac sammen med Devialet og det funket heller dårlig. Så jeg endte opp med å bruke den interne dac`n - så lenge forsterkerne var i hus.

    Jeg skulle gjerne selv ha hørt mer av den ABD-dac`n. Men når du skrev "tilbakelent" framføring, så ble jeg litt bekymret. Mener du at den låter kjedelig? En tilbakelent dac eller forsterker låt jo som regel rolig, avslappet og kjedelig, der musikken fremføres så tregt som sirup, mens en uptempo-dac er tingen for de som liker rock og heavy :)
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Hva med Wadia Intuition 01
    Det er mannen bak Audiobyte/Rockna som har utviklet DAC delen i denne POWER DAC
    INTUITION 01
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Personlig synes jeg at Devialet 120 er litt mer "romatisk" i lyden enn Devialet 200, men Devialet 200 gir et litt større lydbilde. Jeg har forstått det slik at Devialet 250 er "kongen" på lyd, men den har jeg ikke hørt.
    Har hørt dette jeg også, derfor tror jeg 120 er bedre match for meg.

    Du nevner Hegel tidligere i tråden, og med fare for å spore av; Hegel H160 er for meg en langt bedre forsterker enn H360. H160 spiller renere i det øvre frekvensormådet og er mer detaljert enn H360. H360 har riktignok mer kraft, men for meg er den dårligere, ja mer "rufsete" i det øvre frekvensområdet. Jeg ble trøtt i ørene av både Hegel H360, H300 og H80 - men altså ikke av H160. For meg som har hatet alt av Hegel tidligere, fordi de låt skarp, analytisk og kjedelig, så var Hegel H160 en stor overraskelse. Det er neppe uten grunn at H160 vant EISA AWARDS - kanskje den eneste prisen som kan gis høy troverdighet (over 50 blader må bli enige om produktene).
    Veldig interessant da de fleste mener H360 er et steg opp på alle områder, men det er nok sikkert noe i det. Ble aldri lyttetrett med H20+P20, men det tok ikke mer enn noen minutter med H360.
    ABD gjorde det langt mer levelig enn HD30, men tendensen var der selv da.

    Jeg ser at noen nevner å beholde ABD Dac`n sammen med Devialet. Det tror jeg du kan glemme først som sist. Gjennom Deivalet vil du ikke få et rent signal pga oppbyggingen (må gjennom flere konverteringer). Jeg hadde selv den temmelig brukbare Chord Hugo Dac sammen med Devialet og det funket heller dårlig. Så jeg endte opp med å bruke den interne dac`n - så lenge forsterkerne var i hus.

    Jeg skulle gjerne selv ha hørt mer av den ABD-dac`n. Men når du skrev "tilbakelent" framføring, så ble jeg litt bekymret. Mener du at den låter kjedelig? En tilbakelent dac eller forsterker låt jo som regel rolig, avslappet og kjedelig, der musikken fremføres så tregt som sirup, mens en uptempo-dac er tingen for de som liker rock og heavy :)
    Tilbakelent kun sammenlignet direkte med HD30 ved back-to-back testing. For meg låt den på ingen måte kjedelig, men jeg har aldri hørt disse produktene som skal ha så utrolig rytmikk- som Chord og Naim- så jeg vet ærlig talt ikke hvordan ABD er på dette området i forhold. HD30 fremsto som mer dynamisk og kjappere, men det kan likegodt være fordi den virkelig kastet de skarpe lydende helt frem i lydbildet som noe annet. Det må mer testing til enn en times tid for å avgjøre slike ting.

    Jeg er ikke spesielt glad i rock og hard musikk, så jeg er ikke den rette til å svare på om ABD er spesielt bra eller dårlig på tempo, rytmikk og sprut.

    Sitter forøvrig her med min nye Devialet 120 som jeg har nå prøvd i 15-20 min. Den virker veldig såpeglatt og polert i forhold til det jeg er vant til, så dette blir interessant 8)
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.576
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Oslo
    Da har jeg testet Black Dragon som forforsterker direkte opp mot P20 frem og tilbake med de samme låtene om og om igjen. Det er ingen tvil om at BD holder svært høyt nivå som en totalpakke, for det er svært liten umiddelbar forskjell målt opp mot P20.
    Ved ukritisk lytting ved normalt lydnivå vil jeg påstå at det er usannsynlig at man får med seg noen forskjeller. Ved back-to-back kritisk lytting på litt høyt nivå bet jeg meg likevel merke i et par ting;

    1. Bassfundamentet med P20 virket fyldigere og dypere, selv om selve slagene muligens er mer eller mindre identisk.
    2. P20 virker mindre skarp rundt kantene, litt mindre attack og bitt i disse ubehagelige s-lydene. Mer behagelig i lengden, vil jeg si.
    3. Jeg merket ingen forskjell i stereoperspektiv, dybde i lydbildet, luftighet osv.

    Jeg må påpeke at jeg fikk ingen hjelp, så jeg måtte ut av lytteposisjon og skifte om selv. Jeg har heller ingen indikasjon på at lydnivået var identisk. Det er langt ifra optimalt når man skal teste slikt, men jeg føler likevel jeg fikk svar på det jeg lurte på.
    En annen ting jeg har overbevist meg selv om er at jeg likte lyden bedre når disse switchene var satt på default, altså linjesignalet på -6db, når BD blir brukt som ren dac. Helt sikkert fri fantasi, uttalelsen fra Audiobyte tatt i betraktning, men kanskje verdt å sjekke selv?

    Jeg har ikke noe annet å si enn at denne boksen er utrolig, prisen tatt i betraktning. Man kan helt fint leve med denne som forforsterker, forskjellen opp mot ren forforsterker til samme pris som BD er skremmende liten. Kanskje til og med bedre for noen?
    Dac-delen er utrolig smooth og behagelig i forhold til hva jeg har hørt før, uten å mangle luftighet og oppløsning.

    Jeg oppgraderte fra Hegel HD11 for å heve nivået på den svakeste komponenten i oppsettet mitt (sett vekk ifra rommet), men hadde vel ikke sett for meg at nivåhevingen ville være så stor at HD11 ville virke direkte dårlig i sammenligning. Vel vel, da får jeg si meg fornøyd og sette i gang med rommet, da! :cool:
    Nå ble jeg virkelig fornøyd. Har kjøpt en usett som jeg får iløpet av neste uke : WOHO
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Sitter forøvrig her med min nye Devialet 120 som jeg har nå prøvd i 15-20 min. Den virker veldig såpeglatt og polert i forhold til det jeg er vant til, så dette blir interessant 8)
    Det blir moro å høre om hva du synes etter en dag eller to. Spørsmålet er om det kan bli for polert?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    ABD er på ingen måter tilbakelent. Det som skal fremover smeller ut og den har god dybde også. Nøytral og tøff med naturlig klang. Den mest komplette og samtidig behagelig å lytte til.
    I prisklasse rundt 20000kr, så er ABD og Hegel HD25 de jeg liker best. HD25 ble solgt til fordel for ABD.
    De andre dacene i denne prisklassen jeg har hatt er enten overfokusert på detaljer som gir lyttetretthet, eller så blir det for kjedelig.
    Et anlegg skal være meget rått i alle ledd før ABD blir det svakeste leddet med andre ord.
    Husk at det er som ren dac at den virkelig skiller seg ut. At det følger med habil pre del og hpdetelefon utgang er ren bonus. For de som vil bruke det, men å få fram dacens egenskaper, så må du ha en high-end forforsterker.
    ABD har også en strålende kvalitet i bassen med tanke på både trøkk, rytme og detaljer. Spiller selv mye rock og metal, og det låter fett hos meg.
    I prisklassen over fra ca 30000kr, så finnes det flere gode dacer som drar det enda litt lenger. Ayres DSD dac er bedre enn ABD, men så koster den det dobbelte og har kun 1 usb inngang.
     
    Sist redigert:

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Litt sammenligning

    Audiobyte Black Dragon
    32 bit over I2S and USB
    24 bit over S/PDIF, AES/EBU, TOSLINK

    44.1 kHz sample rate
    48 kHz sample rate
    88.2 kHz sample rate
    96 kHz sample rate
    192 kHz sample rate
    384 khz sample rate
    DXD 176.4 kHz sample rate
    DXD 352,8 kHz sample rate
    DSD 64
    DSD 128


    AYRE QB-9 DSD
    24 bits

    44.1 kHz sample rate
    48 kHz sample rate
    88.2 kHz sample rate
    96 kHz sample rate
    176.4 kHz sample rate
    192 kHz sample rate)
    DSD 64
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.576
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Oslo
    defekt utgang på tv var problemet. fungerer i get boksen.. Mod kan slette innleggene :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn