Rockna og Audiobyte sine venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Ser ut som Moiz ikke fører Rockna eller Audiobyte lenger? Har fabrikken så store problemer at det stopper helt opp? Ser at det er en forhandler i Sverige, men ser dårlig ut i Norge ...
    Leverte Wavedream Signature 3 uker siden, leverer Wavedream Net om 3 uker.

    Produktene kommer paa websiden etterhvert.

    Ventetiden avhenger av produkt..Populære produkter..backlog er der.

    Godt å høre! Fine produkter som vekker interesse det der ... :)
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Jonas, Nikosidis og andre som har Audiobyte Black Dragon:
    Hvor lang break-in-tid mener dere det er ca? 100 timer? 150?

    (DEN SENDES FRA MOIZ I MORGEN!!!!!!!!) HAPPY DAYS!

    :cool:
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Jeg synes den spilte glimrende fra dag 1 :) blir spennende å høre hva du synes om den.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Ja det blir morro! Gratulerer tilbake, det blir jul hos deg også ser jeg 8)
     

    JBN

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2014
    Innlegg
    81
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det er bare å glede seg, både Rockna og Audiobyte holder et veldig høyt kvalitetsnivå teknisk og lydmessig.
     

    JBN

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2014
    Innlegg
    81
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Rockna Wavedream Dac:

    Nå har jeg levd med Rockna I et par mnd og føler at inspillingsperioden kommer mot slutt.
    Tillater meg derfor å komme med noen intrykk til de av dere som er nysjerrige på det.

    Viktigste stikkordet er I mine ører: RÅ, og med det mener jeg ubesudlet / ufiltrert (hvis jeg har forståt det riktig så har ikke Rockna noen analog filter ut).
    Denne råskapen star for mesteparten av karakteren til dacen.

    Sprø/krisp lyd: Det er en umiddelbarhet I dynamikken. Musikken fremtrer ut av intet og forsvinner tilbake til det beksvarte bakgrunnet, det du sitter igjen med er musikken er veldig godt definert uten at det er harde konturer for å markere det.

    Ingen instrumenter eller stemmer lyder noe bedre en de andre. Ingen musikksjanger er prioritert I gjengivelse.

    Kameleon: Lyden er ikke hard men den pynter ikke på noe heller, den gir deg det mest aukustiske, naturlige og harmoniske opptaket fremført like uanstrengt som rock eller klassisk. Man er mye mer I kontakt med opptaket, er den god får du tilgang til all musikken med tilhørende lydbildet med all dybde, høyde, bredde og liv som er der. Og er opptaket dårlig så hører du akkurat hva som mangler, men uten at dacen herper musikken noe mer enn de den allerede er.

    Er I en fase hvor jeg tester forforsterker, dette gir meg større inblikk I hva dacen gjør, to be continued....
     

    JBN

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2014
    Innlegg
    81
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er enig med Niko, den spiller veldig bra rett fra boksen. Rockna dacen derimot trengte mer tid.
    Jonas, Nikosidis og andre som har Audiobyte Black Dragon:
    Hvor lang break-in-tid mener dere det er ca? 100 timer? 150?

    (DEN SENDES FRA MOIZ I MORGEN!!!!!!!!) HAPPY DAYS!

    :cool:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Rockna Wavedream Dac:

    Nå har jeg levd med Rockna I et par mnd og føler at inspillingsperioden kommer mot slutt.
    Tillater meg derfor å komme med noen intrykk til de av dere som er nysjerrige på det.

    Viktigste stikkordet er I mine ører: RÅ, og med det mener jeg ubesudlet / ufiltrert (hvis jeg har forståt det riktig så har ikke Rockna noen analog filter ut).
    Denne råskapen star for mesteparten av karakteren til dacen.

    Sprø/krisp lyd: Det er en umiddelbarhet I dynamikken. Musikken fremtrer ut av intet og forsvinner tilbake til det beksvarte bakgrunnet, det du sitter igjen med er musikken er veldig godt definert uten at det er harde konturer for å markere det.

    Ingen instrumenter eller stemmer lyder noe bedre en de andre. Ingen musikksjanger er prioritert I gjengivelse.

    Kameleon: Lyden er ikke hard men den pynter ikke på noe heller, den gir deg det mest aukustiske, naturlige og harmoniske opptaket fremført like uanstrengt som rock eller klassisk. Man er mye mer I kontakt med opptaket, er den god får du tilgang til all musikken med tilhørende lydbildet med all dybde, høyde, bredde og liv som er der. Og er opptaket dårlig så hører du akkurat hva som mangler, men uten at dacen herper musikken noe mer enn de den allerede er.

    Er I en fase hvor jeg tester forforsterker, dette gir meg større inblikk I hva dacen gjør, to be continued....
    Mitt store dilemma er hvor mye der er å hente med den balanserte versjonen. Jeg kjører balansert på forsterkersiden. Problemet er det heftige prispåslaget, selvsagt.

    Ang. lytteinntrykk;
    Kan lyden tendensere til litt tørr og analytisk (men ikke blodfattig) til tider?
    Det er mitt inntrykk av min Audiobyte Hydra Z på den negative siden, siden det kan lede til lyttetretthet.
    Jeg kjenner dog igjen beskrivelsen av den rene, kontante og distinkte lyden.
     
    Sist redigert:

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    I går kom Audiobyte Black Dragon hjem til meg :)
    Den ble koblet opp og det ble testkjørt noen fragmenter fra ca 20 ulike musikkstykker, alt fra La Serenissimas fantastiske Quattro Stagioni av Vivaldi til AC/DC's like fantastiske Back in Black.
    (Litt knot med drivere først, men ikke mer enn forventet, så var vi oppe og gå.)

    Mye av det JBN skriver om Rockna stemmer med førsteinntrykket fra Audiobyte Black Dragon: noen har forgylt alle trompetene. Musikken "skinner", klinger ut, noen har hengt opp fløyelsgardiner rundt scenen. Trommeslageren har flyttet inn i rommet, fått nye trommeskinn og spisset stikkene, det er nye strenger på alle gitarene.

    BD har en fantastisk timing, ned på mikronivået, som gir en mikro- og makrodynamikk man hiver etter pusten av. Det er så naturlig. Jeg kom rett hjem fra Grieghallen i går, og var slått av naturligheten i denne fantastiske boksen.

    Hodetelefonutgangen/seksjonen er enten ikke innspilt ennå, eller avslørte at Sennheiser HD700 er rotete i bassregisteret.(!) Får vente og se.
    Preampdelen virket meget god, men vi får tro denne trenger innspilling.

    Er det riktig å tro at DAC-delen ikke trenger innspilling, men preampseksjonen og HTutgangen kan løfte seg med innspilling?
    (for preampdelen er det jo allerede nydelig)

    Distinctive - dette er definitivt ikke blodfattig - etter 2 låter glemte jeg å vurdere mot pris, jeg kunne ikke brydd meg om hva denne maskinen kostet. Den gjør rett og slett musikken interessant å høre på, alt annet gikk ut vinduet.

    Det er fristende å slå det fast allerede etter 30 minutter lytting - at dette er en fantastisk maskin - men jeg må reservere meg en liten uke for å få hørt mer på den.
    MEN FOR EN FANTASTISK MASKIN!

    En kjempestor takk til Jonas og Niko mfl.!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Distinctive - dette er definitivt ikke blodfattig - etter 2 låter glemte jeg å vurdere mot pris, jeg kunne ikke brydd meg om hva denne maskinen kostet. Den gjør rett og slett musikken interessant å høre på, alt annet gikk ut vinduet.
    Kjekt.
    Nå sa jeg vel '(men ikke blodfattig)' i min tekst over, altså så mener jeg at Hydra-Z ikke er blodfattig.....
     

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.143
    Antall liker
    777
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    I går kom Audiobyte Black Dragon hjem til meg :)
    Den ble koblet opp og det ble testkjørt noen fragmenter fra ca 20 ulike musikkstykker, alt fra La Serenissimas fantastiske Quattro Stagioni av Vivaldi til AC/DC's like fantastiske Back in Black.
    (Litt knot med drivere først, men ikke mer enn forventet, så var vi oppe og gå.)

    Mye av det JBN skriver om Rockna stemmer med førsteinntrykket fra Audiobyte Black Dragon: noen har forgylt alle trompetene. Musikken "skinner", klinger ut, noen har hengt opp fløyelsgardiner rundt scenen. Trommeslageren har flyttet inn i rommet, fått nye trommeskinn og spisset stikkene, det er nye strenger på alle gitarene.

    BD har en fantastisk timing, ned på mikronivået, som gir en mikro- og makrodynamikk man hiver etter pusten av. Det er så naturlig. Jeg kom rett hjem fra Grieghallen i går, og var slått av naturligheten i denne fantastiske boksen.

    Hodetelefonutgangen/seksjonen er enten ikke innspilt ennå, eller avslørte at Sennheiser HD700 er rotete i bassregisteret.(!) Får vente og se.
    Preampdelen virket meget god, men vi får tro denne trenger innspilling.

    Er det riktig å tro at DAC-delen ikke trenger innspilling, men preampseksjonen og HTutgangen kan løfte seg med innspilling?
    (for preampdelen er det jo allerede nydelig)

    Distinctive - dette er definitivt ikke blodfattig - etter 2 låter glemte jeg å vurdere mot pris, jeg kunne ikke brydd meg om hva denne maskinen kostet. Den gjør rett og slett musikken interessant å høre på, alt annet gikk ut vinduet.

    Det er fristende å slå det fast allerede etter 30 minutter lytting - at dette er en fantastisk maskin - men jeg må reservere meg en liten uke for å få hørt mer på den.
    MEN FOR EN FANTASTISK MASKIN!

    En kjempestor takk til Jonas og Niko mfl.!

    moro!
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Gratulerer. Glad på dine vegne. Og at du turde å ta sjansen på et lite Rumensk firma, som ikke er testet her til lands. Kun noen gode ord fra forumets brukere.
    Audiobyte er magi som de fleste har råd til. Ryktet om dette begynner å spre seg på verdens basis, noe som kan gi lenger ventetid, men det er det virkelig verdt. :cool:
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Det som gjorde det mulig å ta sjansen var nettopp den presise beskrivelsen fra forumets brukere om hvordan apparatet oppførte seg. Hadde jeg truffet på formuleringer som "høy feelgoodfaktor" eller lignende hadde jeg aldri i verden vært interessert. En god maskin skal ikke "ha" noen som helst stil, ideelt sett. Jeg ønsket et nøytralt apparat, for å høre musikken som blir spilt av musikerne bak det hele. Det som da kommer frem er nok musikalsk opplevelse for meg - det er det som er den egentlige musikken. Jeg ville ikke ha sminking, "passer godt til slike og slike høyttalere", osv. Da vet du at maskinen i så fall ikke er nøytral.

    Så tar det nok litt tid å finne ut av fjernkontroll og innstillinger før det hele er optimalt :)
    Men denne mannen er svært, svært tilfreds i dag. Jeg må tilstå at jeg kjente på en stor fallhøyde da jeg koblet den til i går kveld for en prøvekjøring. Det skulle vise seg ubegrunnet, og var en stor lettelse. Det føles herlig å totalt drite i penger eller hva man har betalt for Black Dragon. Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Jeg VET at denne maskinen her, ..........hvor mye energi skal jeg bruke på å erstatte noe slikt fram i tid? :) Den er også oppdaterbar, og tar formater vi i dag fremdeles bare unntaksvis får kjøpe musikk i.

    Har bare en ting å si: :cool::cool::cool:
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Og - æres den som æres bør:
    Moiz Audio var ryddig og korrekt i hele prosessen fram til pakken ble hentet. Så god ord den veien også.
    (Som vi alle vet er det ikke alltid det er slik.....)
     

    JBN

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2014
    Innlegg
    81
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Først av alt gratulerer! Det er virkelig godt å høre at du er fornøyd og at beskrivelser som har blitt skrevet her har vært i samsvar med produktet.
    For meg er det ekstra fornøyelig at flere tar glede av dette produktet da jeg faktisk brukte flere måneder og mye energi på å teste dacer.
    Audiobyte var den som kom sterkest ut av testingen og nå i ettertid storebror Rockna.
     

    JBN

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2014
    Innlegg
    81
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Rockna Wavedream Dac:

    Nå har jeg levd med Rockna I et par mnd og føler at inspillingsperioden kommer mot slutt.
    Tillater meg derfor å komme med noen intrykk til de av dere som er nysjerrige på det.

    Viktigste stikkordet er I mine ører: RÅ, og med det mener jeg ubesudlet / ufiltrert (hvis jeg har forståt det riktig så har ikke Rockna noen analog filter ut).
    Denne råskapen star for mesteparten av karakteren til dacen.

    Sprø/krisp lyd: Det er en umiddelbarhet I dynamikken. Musikken fremtrer ut av intet og forsvinner tilbake til det beksvarte bakgrunnet, det du sitter igjen med er musikken er veldig godt definert uten at det er harde konturer for å markere det.

    Ingen instrumenter eller stemmer lyder noe bedre en de andre. Ingen musikksjanger er prioritert I gjengivelse.

    Kameleon: Lyden er ikke hard men den pynter ikke på noe heller, den gir deg det mest aukustiske, naturlige og harmoniske opptaket fremført like uanstrengt som rock eller klassisk. Man er mye mer I kontakt med opptaket, er den god får du tilgang til all musikken med tilhørende lydbildet med all dybde, høyde, bredde og liv som er der. Og er opptaket dårlig så hører du akkurat hva som mangler, men uten at dacen herper musikken noe mer enn de den allerede er.

    Er I en fase hvor jeg tester forforsterker, dette gir meg større inblikk I hva dacen gjør, to be continued....
    Mitt store dilemma er hvor mye der er å hente med den balanserte versjonen. Jeg kjører balansert på forsterkersiden. Problemet er det heftige prispåslaget, selvsagt.

    Ang. lytteinntrykk;
    Kan lyden tendensere til litt tørr og analytisk (men ikke blodfattig) til tider?
    Det er mitt inntrykk av min Audiobyte Hydra Z på den negative siden, siden det kan lede til lyttetretthet.
    Jeg kjenner dog igjen beskrivelsen av den rene, kontante og distinkte lyden.
    Jeg synes verken lyden er tørr eller analytisk, jeg kan ikke fordra analytisk lyd da jeg lider av hyperacusis. jeg bruker anlegget mitt mellom 5-10 timer hver eneste dag 7 dager i uka så lyttetretthet er jeg godt kjent med fra andre produkter. Det må selvsagt nevnes at alle ledd i anlegget gjør sitt. En analytisk dac i et ellers vellydende anlegg kan ødelegge veldig mye av "godlyden" men det er ikke dermed sagt at en god dac kan fikse opp for resterende ledd i systemet. sånn har jeg erfart det hos meg i hvert fall.

    Hva gjelder den balanserte utgaven vil jeg si kjør på hvis du har råd, da har du en dac for "livet" Og da slipper å lure på hva du går "glipp av".
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hva gjelder den balanserte utgaven vil jeg si kjør på hvis du har råd, da har du en dac for "livet" Og da slipper å lure på hva du går "glipp av".
    Lite tvil om dette!
    Vi får se hvor stor fristelsen blir etterhvert. WD Net vil nok savne en kompis av samme kaliberet.

    Takk for inntrykkene. Selv om bruk av mange komponenter er de samme/design/layout/filosofi, mm. mellom Audiobyte og Rockna, så kan det være forskjell mellom Rockna og Audiobyte. Men som sagt så opplevde jeg H-Z som noe 'slank' uten at jeg dermed har vedtatt at dette ikke er nøytralt.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Jeg likte ikke så godt pre. Delen. Dacen er vanvittig bra ☺
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Synes pre delen i ABD er knallgod (til å være nettopp dac pre). Siden potensialet som dac er grisehøyt, så skal en ha en meget god pre for å holde følge og få ut potensialet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Da har Moiz bekreftet at min WD Net er på vei, så forhåpentligvis vil jeg kunne formidle noen inntrykk om ca. en ukes tid.
    Var skeptisk til om fabrikken klarte å levere på tid, men det ser ut for at de nå har fått litt svung på ting.
    De har visstnok flyttet samt utvidet staben.
    Jeg forstår at det primært er Asia markedet som utgjør mesteparten av ordrereserven, men man får sikkert øynene opp her på berget også etterhvert som merket får fotfeste der ute.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    < Here's what Fred Crane, dealer/importer of StereoDesk and AudioPrana, had to say about the Wavedream: "Nucu worked very hard on his own module. It deserves to be heard first on your pages. The feedback on it has been at the top of the game. The fully loaded unit is $20K stateside but once auditioned, has a very high success rate. To be more specific, the four owners with the top version all had them on contingency first but all kept them. The competitors we had to beat were Berkeley's new top unit, the new Nagra HD, a Bricasti and a Playback Design unit. Not bad company to keep. Two of those gents had systems designed by us so it's no wonder the Rockna played well." >

    Nuff said..... 8)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeg likte ikke så godt pre. Delen. Dacen er vanvittig bra ☺
    Jeg testet pre delen på Audiobyte Black Dragon når dacen var i innspillingsfasen og ny, og da syntes jeg den var deilig å lytte til, men manglet som alle andre dacer jeg har hatt litt tyngde og trøkk i bassen. Dybde og presisjon var meget bra, men til sammenligning med min egen pre i 20000kr pluss klassen, så kom den litt til kort på dynamikk og trøkk.

    De siste dagene har jeg brukt pre delen igjen og her har det skjedd MYE. Bassen er klart mer brutal, og heldigvis også superstram og detaljert. Fylde, rytme, timing og ro gir en fantastisk musikalsk opplevelse. Når detaljenivået og klangbalansen også er på nivå langt over andre dacer på begge sider av 20000kr, så blir denne boksen et high-end varp jeg ønsker å dele erfaring med dere om.

    Jeg trenger ikke lenger egen pre, og når dagen kommer for å oppgradere videre, må jeg nok på en pre i 40000-50000kr klassen for å dra det enda lenger.

    Som dac er ABD i egen klasse og flere hestehoder over alt jeg tidligere har hatt, og nå som pre delen også leverer så høyt nivå, har pris/ytelse på denne boksen gitt begrepet ny mening. legg også til at den tar omtrent alle formater og har en meget habil øretelefon utgang, så blir ikke det helt feil heller.
    Kontakt Moiz.no er mitt beste råd. Ekte solid high-end til godt under 20k er nå oppnåelig:cool:
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Jeg likte ikke så godt pre. Delen. Dacen er vanvittig bra ☺
    Jeg testet pre delen på Audiobyte Black Dragon når dacen var i innspillingsfasen og ny, og da syntes jeg den var deilig å lytte til, men manglet som alle andre dacer jeg har hatt litt tyngde og trøkk i bassen. Dybde og presisjon var meget bra, men til sammenligning med min egen pre i 20000kr pluss klassen, så kom den litt til kort på dynamikk og trøkk.

    De siste dagene har jeg brukt pre delen igjen og her har det skjedd MYE. Bassen er klart mer brutal, og heldigvis også superstram og detaljert. Fylde, rytme, timing og ro gir en fantastisk musikalsk opplevelse. Når detaljenivået og klangbalansen også er på nivå langt over andre dacer på begge sider av 20000kr, så blir denne boksen et high-end varp jeg ønsker å dele erfaring med dere om.

    Jeg trenger ikke lenger egen pre, og når dagen kommer for å oppgradere videre, må jeg nok på en pre i 40000-50000kr klassen for å dra det enda lenger.

    Som dac er ABD i egen klasse og flere hestehoder over alt jeg tidligere har hatt, og nå som pre delen også leverer så høyt nivå, har pris/ytelse på denne boksen gitt begrepet ny mening. legg også til at den tar omtrent alle formater og har en meget habil øretelefon utgang, så blir ikke det helt feil heller.
    Kontakt Moiz.no er mitt beste råd. Ekte solid high-end til godt under 20k er nå oppnåelig:cool:
    Nå skal jeg følge opp Jonas synspunkt her.
    Jeg tok en tur innom HiFiklubben i Bergen, avtalte med en kompis der å koble opp Audiobyte Black Dragon DAC direkte (uten pre) i Classe SIGMA amp 2 som dreiv B&W 802 D3.
    Vi gjorde følgende erfaringer:
    1. ABD er en aldeles glimrende DAC, det ble stjerner i øya på den ene og den andre. Han ene hadde lunsj, glemte å tygge, satt der bare med halvspist skive i hånda. Det låt kjempefint, virkelig.
    2. 802 D3 er et støkke av en høyttaler altså.
    3. Classe SIGMA amp2 gjorde en flott jobb ut fra pris, en viss forskjell i pris til B&W'ene er det jo. (Men lurer jo på hva taket til B&W'ene er med en riktig muskuløs kraftsak...)
    4. Preamp til ABD gir ikke mening hvis man ikke vil betale mangfoldige titusener.

    Tjohei, en morsom formiddag.
    Altså: det samme Jonas sa: predelen er faktisk meget meget bra. Denne boksen her den gidder jeg rett og slett ikke bytte ut på virkelig virkelig lenge.
    (Vi hadde FIR off hele veien, streamet TIDAL via kabel fra medieavspiller.)
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må melde meg inn i gruppen som ny eier av Audiobyte Black Dragon!

    I utgangspunktet var jeg på utkikk etter Hegel HD25 som erstatning for min HD11 i et rent Hegel-oppsett med P20/H20 kombo. Det viste seg å være vanskeligere å få tak i den enn jeg hadde tenkt. Plutselig dukket Black Dragon opp her på brukten, og etter å ha lest lovprisningen her inne valgte jeg å "gamble".
    Da jeg koblet opp BD hørte jeg at det var et steg i riktig retning i forhold til hva jeg hadde å utsette på lyden med HD11, den var mykere og rundere i kantene rundt skarpe lyder og fjernet denne "mekaniske" klangen jeg har irritert meg over. Annet enn det imponerte den ikke med noe umiddelbart.
    Men ingen panikk, jeg vet av erfaring med HD11 at ting må få varmen i seg for å finne godlyden.

    Så jeg lente meg tilbake i sofaen med tastaturet i fanget og lot tankene forsvinne i noen timer. Etterhvert slo det meg at her var det noe merkelige greier på ferde;
    manglet det bass i forhold til HD11? Så jeg lyttet mer oppmerksomt etter og, joda, her var det skjedd saker og ting med bassen. Men det var ikke hva jeg først trodde.
    Her var det jaggu langt strammere og bedre definert bass med tydelige forskjeller i bassnoter, noe jeg ikke har lagt så mye merke til med HD11.
    Steike, dette var kult, tenkte jeg!
    Jeg dro gjennom alt fra Hip Hop, rock, soul, R&B til reggae og frydet meg over at bassfundamentet i alle sanger kunne være så forskjellige! Jau, dette kunne jeg like!

    Men... Var det ikke mer luft rundt stemmer med HD11? Dette måtte sjekkes. Frem med Andrea Bocelli & Sarah Brightman med Time to say goodbye på youtube (fin livekonsert der). Hm, dette hørtes annerledes ut. Frem med Hd11 igjen, dette måtte sjekkes!
    Vel, det var en nedtur, det!
    Viste seg at lydbildet var flatere, kaldere og med mindre punch i mellombassen slik at diskanten ble mer fremtredende med HD11 og dermed ble opplevd som luftigere. Back to back testing demonstrerte fint at så ikke var tilfelle, BD matcher uten problem luftigheten til HD11- bare med mer varme og mindre skarpe kanter.
    Etter ytterligere timer foran bråkebøttene slo det meg; jeg hadde ingen antydning til lyttetretthet og ingen behov for å skru ned, noe jeg alltid gjorde etterhvert med HD11. Knallkveld!

    Jeg fikk forøvrig prøvd forforsterker-delen i BD i dag. Joda, man mister litt av roen og sødmen i lydbildet i forhold til P20 (17.000kr), men det var aldeles ingen stor forskjell. Grunnet latterlig høy gain i H20 (32db) på balanserte innganger ble det fort konkludert at BD som forforsterker til H20 er helt uaktuelt.
    På voluminnstilling 04 av 127 på BD var lydnivået høyt. På 05 nesten så høyt som jeg noen gang spiller. :rolleyes:
    På 01 var det normalt volum, mens på 00 helt tyst. Altså helt ubrukelig til alle praktiske formål ved så høy gain som H20 har. ;D

    Alt i alt må jeg må si at jeg er særdeles fornøyd med denne vakre klumpen av en dac! Selv Hd30 skuffet meg med en tilsvarende (dog langt mindre markant) "mekanisk" klang på samme høyttalere som jeg har i kombinasjon med H360 på soundgarden, noe som fikk meg til å lure på om det var høyttalerne som var årsaken.
    Høres ikke slik ut med BD i systemet, nei. Er dette en lydsignatur fra Hegels dacer?

    Sidenote: Jeg spiller med FIR filter på, som anbefalt av produsent. Med filter av blir lydbildet mer likt HD11, altså flatere og med litt mer fremtredende skarpe kanter. Klart å foretrekke filter på, uavhengig av hva som eventuelt er "korrekt".

    Jeg skal ikke konkludere for mye da jeg bare har hatt denne i mitt system i 2 dager, men det virker særdeles lovende :)
     

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Hvis ikke den Black Dragon du har kjøpt er av de aller gamleste utgavene av BD, så kan gain dempes.

    De første utgavene har ikke justeringer

    Den jeg har har noen jumpere på et tilleggskort som jeg kan flytte på

    If you look closely you will find that jumpers are probably already on the - 6 dB position (it's marked on the pcb)
    You can move them to -18 dB (all 4) - on the free pins.

    Valgene jeg har er
    XLR tilkobling
    -0db demping = 20v
    -6db demping = 10v
    -18db demping = 2,5v

    Har du en nyere utgave
    Har den dip switsh

    remove the cover, there are switches inside so you can set the gain much lower, - 6 dB or - 18 dB.
    Yes, you can adjust, just remove the cover, there are switches inside so you can set the gain much lower, - 6 dB or - 18 dB. See attachment.


    Du må ikke justere på de potmeterene der, da er du ille ute.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Grattis coolio med en herlig musikalsk kvalitets dac. Som du nevner, nå er det bare å lene seg tilbake å nyte musikken :cool:

    Jeg må melde meg inn i gruppen som ny eier av Audiobyte Black Dragon!

    I utgangspunktet var jeg på utkikk etter Hegel HD25 som erstatning for min HD11 i et rent Hegel-oppsett med P20/H20 kombo. Det viste seg å være vanskeligere å få tak i den enn jeg hadde tenkt. Plutselig dukket Black Dragon opp her på brukten, og etter å ha lest lovprisningen her inne valgte jeg å "gamble".
    Da jeg koblet opp BD hørte jeg at det var et steg i riktig retning i forhold til hva jeg hadde å utsette på lyden med HD11, den var mykere og rundere i kantene rundt skarpe lyder og fjernet denne "mekaniske" klangen jeg har irritert meg over. Annet enn det imponerte den ikke med noe umiddelbart.
    Men ingen panikk, jeg vet av erfaring med HD11 at ting må få varmen i seg for å finne godlyden.

    Så jeg lente meg tilbake i sofaen med tastaturet i fanget og lot tankene forsvinne i noen timer. Etterhvert slo det meg at her var det noe merkelige greier på ferde;
    manglet det bass i forhold til HD11? Så jeg lyttet mer oppmerksomt etter og, joda, her var det skjedd saker og ting med bassen. Men det var ikke hva jeg først trodde.
    Her var det jaggu langt strammere og bedre definert bass med tydelige forskjeller i bassnoter, noe jeg ikke har lagt så mye merke til med HD11.
    Steike, dette var kult, tenkte jeg!
    Jeg dro gjennom alt fra Hip Hop, rock, soul, R&B til reggae og frydet meg over at bassfundamentet i alle sanger kunne være så forskjellige! Jau, dette kunne jeg like!

    Men... Var det ikke mer luft rundt stemmer med HD11? Dette måtte sjekkes. Frem med Andrea Bocelli & Sarah Brightman med Time to say goodbye på youtube (fin livekonsert der). Hm, dette hørtes annerledes ut. Frem med Hd11 igjen, dette måtte sjekkes!
    Vel, det var en nedtur, det!
    Viste seg at lydbildet var flatere, kaldere og med mindre punch i mellombassen slik at diskanten ble mer fremtredende med HD11 og dermed ble opplevd som luftigere. Back to back testing demonstrerte fint at så ikke var tilfelle, BD matcher uten problem luftigheten til HD11- bare med mer varme og mindre skarpe kanter.
    Etter ytterligere timer foran bråkebøttene slo det meg; jeg hadde ingen antydning til lyttetretthet og ingen behov for å skru ned, noe jeg alltid gjorde etterhvert med HD11. Knallkveld!

    Jeg fikk forøvrig prøvd forforsterker-delen i BD i dag. Joda, man mister litt av roen og sødmen i lydbildet i forhold til P20 (17.000kr), men det var aldeles ingen stor forskjell. Grunnet latterlig høy gain i H20 (32db) på balanserte innganger ble det fort konkludert at BD som forforsterker til H20 er helt uaktuelt.
    På voluminnstilling 04 av 127 på BD var lydnivået høyt. På 05 nesten så høyt som jeg noen gang spiller. :rolleyes:
    På 01 var det normalt volum, mens på 00 helt tyst. Altså helt ubrukelig til alle praktiske formål ved så høy gain som H20 har. ;D

    Alt i alt må jeg må si at jeg er særdeles fornøyd med denne vakre klumpen av en dac! Selv Hd30 skuffet meg med en tilsvarende (dog langt mindre markant) "mekanisk" klang på samme høyttalere som jeg har i kombinasjon med H360 på soundgarden, noe som fikk meg til å lure på om det var høyttalerne som var årsaken.
    Høres ikke slik ut med BD i systemet, nei. Er dette en lydsignatur fra Hegels dacer?

    Sidenote: Jeg spiller med FIR filter på, som anbefalt av produsent. Med filter av blir lydbildet mer likt HD11, altså flatere og med litt mer fremtredende skarpe kanter. Klart å foretrekke filter på, uavhengig av hva som eventuelt er "korrekt".

    Jeg skal ikke konkludere for mye da jeg bare har hatt denne i mitt system i 2 dager, men det virker særdeles lovende :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis ikke den Black Dragon du har kjøpt er av de aller gamleste utgavene av BD, så kan gain dempes.

    Du må ikke justere på de potmeterene der, da er du ille ute.
    Må jeg ikke justere på switchene dersom jeg har nyere versjon? Vil nødig ødelegge boksen :)

    Grattis coolio med en herlig musikalsk kvalitets dac. Som du nevner, nå er det bare å lene seg tilbake å nyte musikken :cool:
    Thank you, kind sir! Må ærlig innrømme at jeg ble en smule påvirket av spesielt din anbefaling. Du beskrev opplevelsen din med dacen på en måte som gjorde det troverdig. Må takke for at du tok deg tid til å dele med befolkningen din opplevelse av et høyst ukurant merke her på berget! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn