RME - eiernes pludretråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Til ADI-2 Remote.
    Tja. Det er et fremskritt fremfor å huske trykkekombinasjonene og meny kartet på selve boksen,men det var veldig vanskelig å justere EQ med de hjulene når man sitter på PC. Har ikke prøvd å gjøre det Ipad, hvor det sikkert et litt mer tilpasset.
    Hvordan prøvde du å justere Eq hjulene i appen på din pc?

    Jeg fører musepekeren over Eq hjulet i appen og snurrer på musehjulet. Enklere og mer nøyaktig enn dette - tror jeg det er nesten umulig å gjøre?

    Se om du kan finne en Harman kurve Eq oppsett for ditt headsett og test den - eventuelt justere litt i tillegg for egen smak.

    Kanskje du kan bruke kurven for HE400se som utgangspunkt?


    Se listen i mitt innlegg lenger opp for liste over Harman Eq kurver for Headset #271
     

    jasjas

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2014
    Innlegg
    39
    Antall liker
    71
    Sitter med en laptop og bare touchpad. Får finne frem en mus med hjul :) Takk for den. Det var ikke så lett å justere med å flytte muspekeren.

    Leste at det var relativt store forskjeller på HE400se og HE400i. Kunne tenkt meg å prøve å justere til harman kurve for å sjekke ut hvordan det låter. Må prøve å finne utgangspunktet for 400i.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Sitter med en laptop og bare touchpad. Får finne frem en mus med hjul :) Takk for den. Det var ikke så lett å justere med å flytte muspekeren.

    Leste at det var relativt store forskjeller på HE400se og HE400i. Kunne tenkt meg å prøve å justere til harman kurve for å sjekke ut hvordan det låter. Må prøve å finne utgangspunktet for 400i.
    Jeg tenkte faktisk akkurat på det - tenk om han sitter med en laptop 😄

    Jeg bruker ikke laptop - men det finnes vel en slags kombi bruk med taster og pekeflaten som gjøre det samme som musehjul?
     
    Sist redigert:

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkte faktisk akkurat på det - tenk om han sitter med en laptop 😄

    Jeg bruker ikke laptop - men det finnes vel en slags kombi bruk med taster og pekeflaten som gjøre det samme som musehjul?
    Høyreklikk, dobbeltklikk gir uante muligheter : )
     
    Sist redigert:

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Ang adi2 remote. For en åpenbarelse!
    Å sitte på PCen å gjøre kjappe korrigeringer fremfor klundring i et tungvint menysystem på dac, GULL!
    Har sett studioteknikere omtale dette som en gamechanger...
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    RME dac erstattet en Benchmark DAC1HDR. Lydmessig ingen stor forskjell, men de ubegrensede mulighetene med RME utgjør en vannvittig forskjell. Elsker den variable loudness funksjonen...
    Run honey Run...
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    424
    Antall liker
    283
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har erfaring med RME ADI-2/4 PRO SE som riaa ?

    "Shortly after the release of the original ADI-2 Pro we received many requests for digitizing vinyl records. Thanks to MM (Moving Magnet) compatibility, the ADI-2/4 Pro SE does not require an external preamplifier anymore and can directly be connected to turntables. It has suitable input impedance, RIAA equalization, and the necessary preamplification"

    Knut :)
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg selger unna en 2 år gammel RME Adi 2 dac fs . Hva kan man forvente å få igjen?
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Kjøpte meg en ADI-2 FS dac i dag! Noen forslag til innstillinger ? Liker som regel litt ‘farging’ av lyden hvis det er noen filter innstillinger etc
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kjøpte meg en ADI-2 FS dac i dag! Noen forslag til innstillinger ? Liker som regel litt ‘farging’ av lyden hvis det er noen filter innstillinger etc
    Jeg har testet å bytte filter - det er flere å velge mellom - men klarte ikke å skille de fra hverandre, men du kan prøve selv.

    Grattis med ny dac - det er en fantastisk dings.

    Jeg bruker min mest til hodetelefoner og bruker da eq.

     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har testet å bytte filter - det er flere å velge mellom - men klarte ikke å skille de fra hverandre, men du kan prøve selv.

    Grattis med ny dac - det er en fantastisk dings.

    Jeg bruker min mest til hodetelefoner og bruker da eq.

    Ja ser at EQ og Loudness brukes av mange til vanlig
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.770
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    NOS er jo fint til å få puttet litt uforutsigbare høyfrekvensartifakter inn i lavfrekvensen. :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    NOS er jo fint til å få puttet litt uforutsigbare høyfrekvensartifakter inn i lavfrekvensen. :)
    Men man minimerer impulse responsen 😁

    Men jeg bytter på de - gjøres så enkelt, med et par klikk. Men hører som nevnt ikke noen forskjell.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Hei da er ADI oppe og går men er helt grønn på dette! Hva gjør jeg med volum når jeg bruker den kun som Dac ? Ser ikke hvordan jeg evt slår av eller låser volum hvis det er noen vits.
    Står foreløpig på Nos filter, EQ av og loudness på
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Hei da er ADI oppe og går men er helt grønn på dette! Hva gjør jeg med volum når jeg bruker den kun som Dac ? Ser ikke hvordan jeg evt slår av eller låser volum hvis det er noen vits.
    Står foreløpig på Nos filter, EQ av og loudness på
    image.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hvis nivå ut er ok ville jeg bare hatt den på 0. Loudness er jo koblet til volum, den ville jeg slått av.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Hei noen som vet hvor jeg ser hvilken oppløsning jeg spiller i ?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Står ikke sampligsfrekvens nede til høyre i displayet på RME-enheten? :unsure:
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Står ikke sampligsfrekvens nede til høyre i displayet på RME-enheten? :unsure:
    Der står det 44.1 men Wiim streamer står på 24/192 og den avspilte testtonen så litt usikker her på hva jeg faktisk spiller
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.770
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kommer an på versjonen ADI-2. Den enkleste viser grunn-FS med lysdioder, og en DS-diode for dobling og QS for firedobling.

    Er du sikker på at testtonen er 24/192? Har din versjon av ADI-2 mulighet for å sette fast resampling?
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    424
    Antall liker
    283
    Torget vurderinger
    4
    Der står det 44.1 men Wiim streamer står på 24/192 og den avspilte testtonen så litt usikker her på hva jeg faktisk spiller
    Nå vise vel Wiim at den slipper gjennom opptil 24/192
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Kommer an på versjonen ADI-2. Den enkleste viser grunn-FS med lysdioder, og en DS-diode for dobling og QS for firedobling.

    Er du sikker på at testtonen er 24/192? Har din versjon av ADI-2 mulighet for å sette fast resampling?
    Hei det fungerer nå 👍 spilte vist av et album i 24/44.1 så stod 44.1nede i høyre hjørne 🤣
    Takk for svar 🙏
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    424
    Antall liker
    283
    Torget vurderinger
    4
    Istedenfor at det opprettes så mange nye tråder, så har vi jo RME - eiernes pludretråd
    bedre å spørre og samle alt på samme sted :)


    Foreslår at alt slås sammen hit 🙏
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    424
    Antall liker
    283
    Torget vurderinger
    4

    For de som ikke er kjent på RME's forum.
    Her får en svar på det meste rimelig raskt og fantastisk service og oppdateringer fra RME og folkene tett på ❤
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    RME Audio have released a free firmware update that brings immersive audio and binaural rendering features to a range of their existing interfaces.
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    398
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    14
    Hei! Har google litt for å finne erfaringer, men ingen funn som svarer direkte på det jeg lurer på. Er det noen som har RME ADI-2 som preamp på et par Genelec i G-serien, eller tilsvarende aktiv monitor, og vil dele noen inntrykk? Lurer litt på et kompakt anlegg nr to til et mellomstort rom. Tanken er Mac-RME-Genelec.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Dere som bruker RME og Totalmix.
    Får dere brukt Totalmix til å rute systemlyd (applyder) til convolver/DSP via Totalmix ruting?
    Altså kontrollere hva som skal til DSP med mixeren.

    Gjelder et desktop oppsett der jeg vil ha lyd fra browser og teams til å bruke DSP. Vurderer å kjøpe en Fireface ucx ii.
    (i dag bruker jeg virtuell lydutgang på mac med ruting til convolver og Topping DM7 som DAC)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Hei hvorfor får jeg ikke høyere enn 48 kHz fra Youtube ?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    @amason Du må kanskje si litt om hvordan du spiller av Youtube. Hva bruker du som avspiller? -Mobil, tablet,pc, streamer?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    @amason Du må kanskje si litt om hvordan du spiller av Youtube. Hva bruker du som avspiller? -Mobil, tablet,pc, streamer?
    Kjører optisk gjennom en LG C3 tv! Gjennom streamer og Qobuz så forandrer kHz i displayet etter hvilken kvalitet men altså låst på 48khz under Youtube avspilling
    NB! Ser at det samme skjer via Netflix etc også
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Ok, så det er optisk ut fra TV som kun gir 48 kHz.
    Umiddelbart så tenker jeg på at om TV kjører Android, så er jo 48 kHz standard ut da. (kan også være samme begrensning i annet operativsystem på tv'en også)
    Om ikke app (Youtube i dette tilfellet) har driver for å gå rundt operativsystemet, så er det operativsystemt som bestemmer/begrenser.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Ok, så det er optisk ut fra TV som kun gir 48 kHz.
    Umiddelbart så tenker jeg på at om TV kjører Android, så er jo 48 kHz standard ut da. (kan også være samme begrensning i annet operativsystem på tv'en også)
    Om ikke app (Youtube i dette tilfellet) har driver for å gå rundt operativsystemet, så er det operativsystemt som bestemmer/begrenser.
    LG C3 bruker IOS og tar Dolby Atmos og 192 kHz! Kjører film fra Netflix nå men kun 48khz fra RME
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    LG C3 bruker IOS og tar Dolby Atmos og 192 kHz! Kjører film fra Netflix nå men kun 48khz fra RME
    IOS (aka Apple sitt operativsystem) er det vel få TV'er som har. :unsure:
    Anyways, vet fra før at LG tv'er gjerne bruker det de kaller Web OS, og et raskt internettsøk ga Web OS 23 på nyere LG C3.
    Vet ikke om det er noen begrensninger der, men vil foreslå at du ev tar en ny titt på lydoppsette på TV og ser om det er justeringer der som sier noe om optisk utgang.

    OBS: Verdt også å merke seg at Toslink/Optisk har jo sikkert også en innebygget begrensing i dette at den er oppfunnet i 1983 eller noe.
    Så, det er mulig at utgang fra TV ikke støtter noe mere enn 48 kHz?
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Jeg elsker RME sin dedikerte holdning til å forbedre selv eldre produkter. Gratis!!

    https://forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=38691

    Siste oppdatering av Totalmix gir mulighet for enda fler bånd med EQ og bør være nok for Room EQ for de fleste. I tillegg til crossfeed og annet snadder som nevnt i videoen ovenfor.

    Har fått utrolig bra effekt av REW målinger og bruk av flere målepunkter og vector average. Har lagt EQ i bla Crown, i avspillerprogrammet J.River men å kunne ha det direkte på utgangene er jo helt perfekt.

    Mao en gratis DSP for min UFX II som de sluttet å lage for sikkert 4 år siden. Med de andre firmware oppdateringene er den nå 99% lik en UFX III som de selger i dag. Gratis.

    RME for president!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn