RME - eiernes pludretråd

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
368
Har nå blitt den lykkelige eier av en ADI-2, og denne er så bra at jeg synes denne dac'n og andre RME-produkter burde ha sin egen tråd her der eierne kan øse av sine erfaringer med disse produktene. Samt pludre om løst og fast som ikke nødvendigvis er direkte relatert til disse produktene.

Her er et bilde av min ADI-2, denne gjør også nytte som preamp via høretelefonutgangen. Denne løsningen overgår glatt det som har vært i hus av preamper.

Andre tråder som omhandler RME - produkter​

DAC

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
0
Du har ikke ett STØRRE bilde vel... :)

K

kbwh

Guest
Jammen så få bort de rackørene da! ADI-2en er stygg nok uten.

Har du prøvd å bruke den som ADC og DAC samtidig ennå?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
368

Har du prøvd å bruke den som ADC og DAC samtidig ennå?
Har ikke skaffet de nødvendige pluggene enda, har ikke hatt tid til å fjerne ørene, bare nyter musikken ;D

K

kbwh

Guest
Nå måtte jeg teste selv. Signalkjede:
Tuner > Preamp > tape out > ADI-2 analog inn > SPDIF out > spdif in > Hodetelefoner.

192kHz samplefrekvens skulle holde til FM. Funker som bare det.  ;D

T

theStig

Guest
Du burde kanskje prøve å kjøre direkte Valentino, altså skippe Tandberg preampen?

K

kbwh

Guest
Skal lytteteste det også en gang, men jeg ville her prøve å gjøre noe jeg trodde gikk an, samt hjelpe el_mariachi som har to signalkilder. Suksess!

Er sterkt avhengig av en kontrollsentral familien kan forstå. Tuner, tv, multispiller og kassettspiller skal velges mellom for tiden.

T

theStig

Guest
Her er min Fireface 800

Salaten bak er fra høyre mot venstre:
Strøm
Midi inn og ut
Firewire
6 analoge ut (3-veis aktivt)
Innimellom der en SP/DIF fra CD-spiller
2 analoge inn (fra preamp)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
368
Nå måtte jeg teste selv. Signalkjede:
Tuner > Preamp > tape out > ADI-2 analog inn > SPDIF out > spdif in > Hodetelefoner.

192kHz samplefrekvens skulle holde til FM. Funker som bare det.  ;D
Falt litt av lasset her jeg, nå er det vel SPDIF inn jeg bruker til cdspilleren.
Hva blir ståa da, for mitt vedkommende?

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
253
Torget vurderinger
4
Hvilke kabler er det du bruker stig? De så så nette og letthåndterlige ut. DIY?

K

kbwh

Guest
el_mariachi trenger:
Et sett med signalkabler med RCA til monojack. De skal fra tuner til analog inn på RMEen.
En optisk digitalkabel som du kopler fra optical out til optical inn på RMEen.

Velg kilde med opt/coax-knappen på fronten.
Sannsynligvis må du også trykke på master/slaveclockknappen også når du bytter kilde. Jeg har ikke fått testet dette ordentlig.

Les også litt i manualen om samplingfrekvenser og analog inputlevel. Lurt å bruke p4 eller p3 eller noe sånt til å finne riktig nivå slik at du ikke får digital klipping.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
15
Torget vurderinger
4
Det el_mariachi EGENTLIG trenger er et nytt kamera!
(kunnehattetsmilefjeshermensynesdetersåbarnslig) :-*

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Fjerne ørene? Er det ikke de som fungerer som input da? Og hva skjer med musikaliteten når stakkarn blir døv?!

K

kbwh

Guest
Fjerne ørene? Er det ikke de som fungerer som input da? Og hva skjer med musikaliteten når stakkarn blir døv?!
1) Ja
2) Nei
3) Skriver de flotteste strykekvartettene som noengang er skrevet?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
15
Torget vurderinger
4
Blirikkegromlydavnoenyttkameratoriamos!
Der sa du noe min mellomromsfattige venn, men utseende selger, i alle fall i denne bransjen.
Får faktisk mer og mer lyst på en RME for hvert bilde jeg ser, utseende begynner å tiltale meg.

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
kjøpte du ikke en doxa for litt siden? hvordan er den i forhold...
bedre enn noen preamp du har hatt i hus altså hmm

K

kbwh

Guest
utseende selger, i alle fall i denne bransjen.
Får faktisk mer og mer lyst på en RME for hvert bilde jeg ser, utseende begynner å tiltale meg.
RME er proffgreier og har et utseende som gjør dem nærmest intuitive å betjene. De scorer kanskje høyt på funksjonell estetikk?

A

Akle

Guest
RME er proffgreier og har et utseende som gjør dem nærmest intuitive å betjene. De scorer kanskje høyt på funksjonell estetikk?
Nei, finnes ei estetikk.

Jeg har en av verdens styggeste cdsnurrere, ved siden av den dacen ser den pen ut. Håper den låter bra da, for deres del...

Ai

K

kbwh

Guest
Nei, finnes ei estetikk.
Du har rett. Jeg brukte ordet feil.

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)
estetikk ~ik'k -en (gj nlat fra gr aisthetes 'den som sanser') læren om det skjønne, særlig i kunst

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
368
Det el_mariachi EGENTLIG trenger er et nytt kamera!
(kunnehattetsmilefjeshermensynesdetersåbarnslig) :-*
Nei , det gjør jeg ikke. Det er bare å skylde på fotografen. ;)

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
365
Sted
Friedrichstadt
ADI-2, ja. Den står høyt på min ønskeliste. Makan til ro og detaljer i lydbildet har jeg ikke hørt tidligere. Synes at det er rart at ikke flere har fått øynene opp for slike kildeløsninger, særlig blant drevne hifi-entusiaster. At den ikke har utseendet med seg synes jeg må være temmelig underordnet, siden den er så lett å gjemme bort :) Og prisen er jo latterlig lav, relativt sett.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
368
Her er min Fireface 800

Salaten bak er fra høyre mot venstre:
Strøm
Midi inn og ut
Firewire
6 analoge ut (3-veis aktivt)
Innimellom der en SP/DIF fra CD-spiller
2 analoge inn (fra preamp)
Er det den samme DA'n her som i ADI-2?

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Antall liker
3
Sted
Oslo
ADI-2, ja. Den står høyt på min ønskeliste. Makan til ro og detaljer i lydbildet har jeg ikke hørt tidligere. Synes at det er rart at ikke flere har fått øynene opp for slike kildeløsninger, særlig blant drevne hifi-entusiaster. At den ikke har utseendet med seg synes jeg må være temmelig underordnet, siden den er så lett å gjemme bort :) Og prisen er jo latterlig lav, relativt sett.

Din beskrivelse passer godt med min egen opplevelse. Har hatt en ADI-2 siden tidlig vår, og det var en åpenbaring.
Et fantastisk detaljnivå og en ro/autoritet som takler alle typer musikk. Det er ikke få timer som er tilbragt foran denne boksen.

Jeg er også overrasket over at ikke flere kjøper denne, istedetfor å kaste penger etter hifiindustriens designavdelinger. Her er pengene brukt på god lyd, og ikke på fancy design.

En kjempebonus er hvor altetende den er på drivverk.

Topp Bunn