RME - eiernes pludretråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    belia skrev:
    Noen som har gjort en seriøs test av ADI-2 som pre?

    Så et lite potensielt newbie-Q?

    Tenker jeg rett når jeg tror at siden volumkontrollen uansett er med i signalveien til en forforsterker, så blir det ikke bedre enn å bruke kun ADI-2 som pre?
    Jeg brukte hodetelefonutgangen på ADI-2 som volumkontroll etter at min Tandberg 3028A preamp oppgav ånden (Min ADI-2 hadde ikke jumpere til å sette utgangene bakpå variable).

    Det fungerer helt fint å bruke ADI-2 slik, men sånn malapropos låter en Logitech Transporter mer transparent.
     

    ckallest

    Medlem
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    38
    Antall liker
    0
    Sted
    Geilo/Bergen
    Hei! Har ikke peiling på DAC, trenger noe hjelp til å sette opp en RME DAC. Innput er optisk signal fra en laptop, og output
    er balansert analog.

    Følgende brytere må stilles inn:
    Input Level: Lo gain, + 4dBu, - 10 dBv
    Clock: Qs, Ds, 32
    Output: Adat, pro, con
    Output level: Lo gain, + 4dBu, - 10 dBv

    Noen som har gode forslag? Forsøkte noen kombinasjoner, men fikk bare maks volum bråkete lyd ut av høyttalerne på tross
    av lavt volum på forsterker.

    Takk for all hjelp :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hvis du ikke har, eller ikke har sjekket brukermanualen:

    http://www.rme-audio.de/en_downloads_manuals.php

    Bla deg nedover til du finner DACen din. Klikk og les.

    Jeg har et par hifivenner som har, eller har hatt, denne DACen og den skal ikke være spesielt vanskelig å finne ut av.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    RME UCX-ARC.jpg


    Er det for sent å melde seg inn her?

    Har har ikke rukket å sette meg inn i alt enda, men Totalmix FX er super og et par kjappe innspillinger jeg gjorde med mikrofoner låter strøkent.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Tråden er visst død, men jeg legger til dette da kanskje andre har lurt på det samme.

    Jeg spurte RME om dette:

    Question one: I have the RME UCX and a spare MiniDSP box with AES/EBU and S/PDIF (electrical and optical) ins and outs.Would I be able to set up the MiniDSP as a insert of some sort and use it to EQ my mains?
    Question two: Is it possible to set up a 'mix minus' in Totalmix?
    For your MiniDSP insert, connect the SPDIF I/O of both devices, then route the dry mix to your UCX's SPDIF output (in TotalMix FX). The wet signal will then come back in on the UCX's SPDIF input, which you can then route to your main monitor output.

    There is no automatic provision for Mix minus, however you can manually create one for each person quite quickly; Take the full mix and copy it to a musician's mix (right click ‘copy mix’ on the relevant output channel, select the output channel your musician is listening to in the bottom row of TotalMix, then ‘paste mix’).


    On the selected musician's mix, you can now simply bring down the fader on their own input.
     

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Er det noen som har en ucx til salgs?
     
    Sist redigert:

    bjos

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.08.2008
    Innlegg
    285
    Antall liker
    58
    Sted
    Grimstad
    Jeg vil også bli med her. Har en RME adi 2 dac
    Gratulerer med flott dac! denne tråden er nok mer eller mindre død. UCX er et åttekanals «lydkort» med dac , forforsterker, mikrofonforforsterker osv.bra produkt jeg skaffet meg for å prøve på aktiv deling. Fikk aldri helt dreis på det digitale delefilteret så nå er ucxen solgt.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med flott dac! denne tråden er nok mer eller mindre død. UCX er et åttekanals «lydkort» med dac , forforsterker, mikrofonforforsterker osv.bra produkt jeg skaffet meg for å prøve på aktiv deling. Fikk aldri helt dreis på det digitale delefilteret så nå er ucxen solgt.
    Takker👍 Litt synd d ikke ble noe av dette ucx prosjektet da.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Til dere med RME adi 2 fs dac.
    Er dere fornøyd med produktet.
    Hva bruker dere den til?

    Jeg vil starte uten equalizer korrigeringer først.
    Starter med forhåndsinnstillingene på lyden til hodetelefoner, da de blir referanselyden hos meg.
    Setter DA filter på slow (nye hodetelefoner), og auto ref level på. Der sitter lyden synes jeg.
    XLR inn brukes på forsterker.
    Linje ut ref level -5
    Auto ref level ON (ser ingen grunn til å bruke loudnessfunksjonen).
    Da filter foreløpig SD slow
    Lock volum off
    En annen fin innstilling er at RME kan slå av linjeutgang ved bruk av hodetelefoner👍
    Spennende
     
    Sist redigert:

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    IMG_20211128_203818.jpg


    Jeg har en Faital 15 pr400 pro 4 ohm bass, som har en fs på 35 hz. Basskasse er rundt 160 liter med en slavebass tunet rundt 33 hz.
    Justerte Q verdien til 5 ved 26hz på equalizeren, og får -12 db på frekvenser under 26 hz akkurat som ønsket. Den lyden som er fjernet under 26hz, kommer i pluss over 26 hz, noe som også er ønskelig. Jeg vet ikke hvordan elementet tåler dette, men dette låter bra ved lavt volum. Bør jeg senke noe av gain over 26 hz frekvens? Jeg bruker kun 2 bånd på equalizeren på basselementet nå -12 db 26hz q5 og en heving på +1 db og q0.5 ved 40 hz.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Kjekk boks, ADI-2.

    Her er inn og ut på min Fireface UC. Optisk inn fra Yamaha WXC-50 på Hardware Inputs AS 1/2. Sendes inn i PC for filtertygging og ut igjen på USB. Software Playback på AN 1-6 og PH 7/8. Hardware Outputs på (balansert) AN 1/2 (diskant), 3/4 (mellomtone), 5/6 (bass), og (single ended) Main (subbass).

    1638171341241.png
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Her er B1 flyttet til 7300 hz, bare for å bekrefte at frekvenser under frekvenspunktet er lavere under
    IMG_20211129_085855.jpg
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    799
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Vurderer en RME ADI-2 og har et spørsmål jeg håper noen kan hjelpe med.

    Kan EQ/DSP-funksjonen benyttes når man kun bruker den som DAC, altså ikke forforsterker? Tanken er at jeg kan måle responsen med UMIK/REW og trekke ned topper i ADI-2 før signalet sendes til en integrert forsterker?

    I tillegg er tanken at den kan brukes som forforsterker til et par aktive høyttalere ved å bruke balanserte utganger.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Vurderer en RME ADI-2 og har et spørsmål jeg håper noen kan hjelpe med.

    Kan EQ/DSP-funksjonen benyttes når man kun bruker den som DAC, altså ikke forforsterker? Tanken er at jeg kan måle responsen med UMIK/REW og trekke ned topper i ADI-2 før signalet sendes til en integrert forsterker?

    I tillegg er tanken at den kan brukes som forforsterker til et par aktive høyttalere ved å bruke balanserte utganger.
    Ja om du har adi 2 fs , så går dette fint.
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg plotter inn disse innstillingene på min RME ADI-2?


    Jeg er ganske grønn når det gjelder å bruke equalizer.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    379
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg klarer ikke å beskrive dette, da det er enklest å vise hvordan du gjør det. Sjekk YouTube. Der er det mange gode forklaringer på hvordan justere equalizer. Prøv deg forsiktig frem der de største utslagene er👍
     

    fhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    2
    Vil tro at den fungerer utmerket. Vurderer å anskaffe en selv. Har nettopp kjøpt meg en RME ADI-2 DAC FS selv og siden jeg nå har tatt ut min forforsterker (Hegel P4A) benyttes den som pre. Nedsiden er antall innganger, som det jo var flust av på Hegelen. Trodde USB2-en kunne benyttes som inngang, men det fordrer at Mac-en må kobles opp med kabel siden Airport Express sin USB-utgang kun kan brukes til printer. Dette burde jeg selvfølge vite siden det er nevnt flere ganger her på forumet.
    Syns forøvrig at RME-en fungerer flott som pre, men å sette seg inn i all funksjonaliteten tror jeg blir et langt lerret å bleke.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ADI-2 preamp-versjon med (selvfølgelig digital) RIAA. ASR har målt.


     

    VingromRoar

    Fersking
    Ble medlem
    13.12.2021
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Vingrom
    Jeg bruker et Fireface UFX I i et surround-oppsett med aktiv deling, men har nå brukt opp alle analoge inn- og utgangene til dette, til og med headsett-utgangene på fremsiden. Har derfor skaffet et Fireface 800 som jeg tenkte å bruke som et ekspansjons-lydkort slik at jeg slipper kabler på fremsiden, i tillegg ha flere inn- og utganger.

    Men hvordan får jeg TotalFX til å finne 800-kortet? MÅ jeg koble det til PC'en via FireWire (er jo ikke USB på dette kortet)? Mente det var nok å koble dem sammen via ADAT ut/inn-gangene, og la det være en slags "slave" for UFX-kortet? Noen som har gode tips til å få disse til til å fungere i sammen? :)

    RME.png
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Mente det var nok å koble dem sammen via ADAT ut/inn-gangene
    Det skal være nok ja. Mener huske UFX auotmatisk ser den som ADAT enhet når toslingkabel er på plass. Dog er det begrensing på sample rate om man nytter alle 8 kanalene.
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    422
    Antall liker
    282
    Torget vurderinger
    4
    Nice! Vet du om det kun er via PC, eller kan det lastes ned til mobil også?
    Ganske sikker på at kun er via usb/pc tilkoblet.
    Produktene er jo ikke tilrettelagt/produsert for Bluetooth/wifi app.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Wow - det så ganske bra ut :)

    Menyene på dacen kan være litt plundrete. Dette ser en del enklere ut. Veldig spennende.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Totalmix har vel allerede en remote app for iOS og Windows? Den nye remote app'n vil trolig benytte samme prinsipp hvor en vertsamaskin koblet med USB til DAC kjører en service som publiserer brukerflate over nettverket.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Så RME hadde laget en video som viser hvordan du kan Eq dine hodetelefoner:


    Liste med presets for aktuelle hodetelefoner:


    Jeg lastet ned pdf til mitt Focal Elear sett, blir spennende å teste.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Skrev om dette i en streamer tråd - men kanskje greit å ha her også - det finnes testfiler å laste ned fra RME - for å teste at du har bit-perfect i avspillingskjeden.



    Bit Test
    A bit test is used to check the playback path for unwanted changes in the playback data. Playback software can cut bits, add dither, or change the level - without these changes becoming noticed easily. A poorly programmed driver can manipulate bits, and a playback hardware could be both badly designed and defective (hanging bits, swapped bits). Even such features as proper channel assignment, left/right synchronicity and polarity can be tested by a well-made bit test.

    With a bit test, such errors can be detected and - more importantly - excluded.
    Finnes download et stykke ned på denne siden:


    Når alt er i orden kommer det opp en melding i display:



    Litt forvirrende med 2 tråder kan man tenke - burde kanskje vært slått sammen...

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Fikk tunet inn Focal Elear til Harman kurve, ble ikke så verst, kan ha mange presets å veksle mellom på direkten osv:



    Genial app, lett å justere inn verdier med mus :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Man kunne også laste ned noen ferdig lagede filer med forskjellige Eq presets - navnet på de viser hva de brukes til - her er de, sammen med min egenproduserte for Focal Elear:

     

    jasjas

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2014
    Innlegg
    39
    Antall liker
    71
    Til ADI-2 Remote.
    Tja. Det er et fremskritt fremfor å huske trykkekombinasjonene og meny kartet på selve boksen,men det var veldig vanskelig å justere EQ med de hjulene når man sitter på PC. Har ikke prøvd å gjøre det Ipad, hvor det sikkert et litt mer tilpasset.

    Får man til å lese ut gjeldende settinger på DACen fra applikasjon, eller overfører den bare settinger/filer til devicen?

    Bruker selv PEQ bare til å ta bort noen ugreie rom-noder i bassen på line-out og har ikke helt lyktes med gode justeringer av mine HiFiMAN HE400i.

    Legg gjerne ut forslag til gode setup. Det er en del å sette seg inn i på denne boksen og er ikke helt sikker på om jeg har forstått alt :).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn