RME - eiernes pludretråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    2
    Jeg venter ADI-2 i posten hvilken dag som helst! Noen som vet noe om leveringstider?
    Den skal erstatte DA-delen i Pioneer PD-S06 og håper jo selvfølgelig det blir en reell forbedring.... Som pre bruker jeg SAT Amplifix enn så lenge, men jeg kommer til å koble RME-en via hodetelefon-utgangen direkte inn i min nyerhvervede Bryston 4B SST, noe som kanskje kan bli en permament ordning?
    Litt slitsomt uten fjernkontroll, men det skal nå prøves i alle fall.
    Noen som har erfaring med dette kontra å kobla via pre?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Jeg venter ADI-2 i posten hvilken dag som helst! Noen som vet noe om leveringstider?
    Den skal erstatte DA-delen i Pioneer PD-S06 og håper jo selvfølgelig det blir en reell forbedring.... Som pre bruker jeg SAT Amplifix enn så lenge, men jeg kommer til å koble RME-en via hodetelefon-utgangen direkte inn i min nyerhvervede Bryston 4B SST, noe som kanskje kan bli en permament ordning?
    Litt slitsomt uten fjernkontroll, men det skal nå prøves i alle fall.
    Noen som har erfaring med dette kontra å kobla via pre?
    Jeg kjører signal fra høretelefonutgangen på min og det fungerer absolutt utmerket. Ingen pre jeg har hatt i hus matcher denne løsningen.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Dersom du har flere kilder enn to er det jo bare å spare til Brystons preamp, hfe. Den gjør ikke fryktelig mye galt har jeg hørt folk mene...
     

    fhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    2
    Bortsett fra CD-spilleren er kun TV-en som er innom en gang i blandt. Men på sikt ser jeg for meg at jeg også vil anvende en PC/SB-løsning.
     

    finn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.07.2003
    Innlegg
    61
    Antall liker
    0
    Jeg har en Azur 640 spiller av første utgaven.
    Vil en RME dac gjøre underverker for lyden?
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Det er mange av oss som mener at en RME spiller i klasse med Hifi-DACer til 50000. Underverker? Lyden er nok mer realistisk enn som så...
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Har dere sammenlignet mot en Dac til 50 000 da? Neivel.
     

    kake

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2006
    Innlegg
    160
    Antall liker
    0
    50.000 haha den var god...
     

    Brevordner

    Medlem
    Ble medlem
    27.08.2006
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Det er mange av oss som mener at en RME spiller i klasse med Hifi-DACer til 50000. Underverker? Lyden er nok mer realistisk enn som så...
    Hva har dere sammenlignet med?
    Hvor mange er dere?
    En relativt drøy påstand som bør besvares godt.
     
    A

    Akle

    Gjest
    Slike konkrete påstander bør underbygges, det synest nå i alle fall lille meg.

    Mvh
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Hva har dere sammenlignet med?
     Hvor mange er dere?
    En relativt drøy påstand som bør besvares godt.
    Hvorfor det?
    Det er vel helt irrelevant, er det ikke slik at mystiske bokser fungerer best når det ikke foreligger noen dokumentasjon, test eller lignende.

    Det har i tidligere sammenhenger klart seg at en eller to har hørt hvor bra et produkt er.
    Da blir det umiddelbart opplest og vedtatt at det er "verdens beste",
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor det?
    Det er vel helt irrelevant, er det ikke slik at mystiske bokser fungerer best når det ikke foreligger noen dokumentasjon, test eller lignende.

    Det har i tidligere sammenhenger klart seg at en eller to har hørt hvor bra et produkt er.
    Da blir det umiddelbart opplest og vedtatt at det er "verdens beste",
    Men de som etterlyser dokumentasjon på alle påstander fra andre er jo de som aldri dokumenterer sine egne uttalelser, men kommer med grove generaliseringer ??? Merkelig holdning til det hele spør du meg................ Og når man ikke kan gulpe opp hva man testet opp mot så faller hele uttalelsen på sin egen urimelighet. Sier man at ICE ikke er bra så må man komme med en doktorgradsavhandling og testemetodikk etc etc etc........... ;) Merkelig dette at dokumentasjon og begrunnelse kun skal gå en vei..........................
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Men de som etterlyser dokumentasjon på alle påstander fra andre er jo de som aldri dokumenterer sine egne uttalelser, men kommer med grove generaliseringer ??? Merkelig holdning til det hele spør du meg................ Og når man ikke kan gulpe opp hva man testet opp mot så faller hele uttalelsen på sin egen urimelighet. Sier man at ICE ikke er bra så må man komme med en doktorgradsavhandling og testemetodikk etc etc etc........... ;) Merkelig dette at dokumentasjon og begrunnelse kun skal gå en vei..........................
    Nå har vel ikke jeg påstått verken den ene eller det andre da men ;)
     
    T

    theStig

    Gjest
    Man skal også være litt forsiktig med å påstå at et dyrere produkt alltid er bedre.... F.eks lager ikke en Porsche kaffetrakter til 2000 spenn bedre kaffe enn en Ikea presskanne til 79 kr..... Uten sammenligning forøvrig
     
    K

    kbwh

    Gjest
    La meg ydmykt påpeke at en påstand om at den lille RME-en spiller i klasse med en hifiDAC til 50 store ikke er annet enn en påstand. Les hva jeg skrev dere som krever.

    Det er da opp til folk som har tenkt seg en flott hifiDAC om de finner det interressant å ta med den alt for billige stygge andungen på listen over bokser som skal vurderes. Enkelt.

    At RME-dacen er SOTA teknisk plager ikke meg. Som jeg har skrevet tidligere (på tech trur eg): 16bitsDACer á la AN eller Opera (?) ville jeg aldri vurdert. Det er meg.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Valentino/ el_mariachi:

    Du skrev jo at du og mange andre mener at RME boksen spiller i klasse med DAC'er til 50000,-
    Jeg spør ikke etter dokumentasjon , testmetodikk, eller doktorgradsavhandling. Jeg er faktisk så lite kverulerende at jeg stoler på ørene deres. Så jeg spør igjen:
    Har dere sammenlignet selv? Nei? Da blir det en latterlig ting å "mene", og langt ifra nok til å kunne underbygge en påstand.

    ps!
    Eneste sammenligningen jeg klarte å finne etter å ha skummet gjennom RME-trådene var mot en Doxa 014, hvis forskjell mellom den og RME'en var heller liten. Doxa DAC'en har jeg også hatt selv og skulle jeg brukt 1 ord om den er det "grei", og ikke i nærheten av det _virkelig_ bra DAC'er gjør.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Valentino/ el_mariachi:

    Du skrev jo at du og mange andre mener at RME boksen spiller i klasse med DAC'er til 50000,-
    Jeg spør ikke etter dokumentasjon , testmetodikk,  eller doktorgradsavhandling. Jeg er faktisk så lite kverulerende at jeg stoler på ørene deres. Så jeg spør igjen:
    Har dere sammenlignet selv?  Nei? Da blir det en latterlig ting å "mene", og langt ifra nok til å kunne underbygge en påstand.

    ps!
    Eneste sammenligningen jeg klarte å finne etter å ha skummet gjennom RME-trådene var mot en Doxa 014, hvis forskjell mellom den og RME'en var heller liten. Doxa DAC'en har jeg også hatt selv og skulle jeg brukt 1 ord om den er det "grei", og ikke i nærheten av det _virkelig_ bra DAC'er gjør.
    For å svare for meg selv, forskjellen fra 014 var stor men jeg velger bevisst å ikke blååse opp ting her omkring.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.613
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Man skal også være litt forsiktig med å påstå at et dyrere produkt alltid er bedre.... F.eks lager ikke en Porsche kaffetrakter til 2000 spenn bedre kaffe enn en Ikea presskanne til 79 kr..... Uten sammenligning forøvrig
    Veldig pen, porschen da...
    mvh
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg skrev:
    Det er mange av oss som mener at en RME spiller i klasse med Hifi-DACer til 50000.
    Ok, hvem er "oss"? Ikke jeg og et par andre. Det var ikke intensjonen i ordene.
    Hvis jeg hadde kuttet "av oss" hva hadde dere hatt å ta tak i? Ikkeno.

    Dette ordspikkeriet kjeder meg. Bruk ørene. Avgjør for dere selv. Må jeg gjenta den meldingen ennå en gang mon tro?
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Uansett RME`ens pris-/verdimessige tilhørighet: Det er interessant å observere engasjementet som fulgte påstanden din, Valentino. Jeg tror ikke at det er tilfeldig at din sammenlikning nærmest blir å betrakte som et hår i den hifi-korrekte suppen, der det nok er et lineært forhold mellom pris og kvalitet :)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skrev:

    Ok, hvem er "oss"? Ikke jeg og et par andre. Det var ikke intensjonen i ordene.
    Hvis jeg hadde kuttet "av oss" hva hadde dere hatt å ta tak i? Ikkeno.
    Da hadde det vært kun deg, har du sammenlignet selv eller ikke?

    Dette ordspikkeriet kjeder meg. Bruk ørene. Avgjør for dere selv. Må jeg gjenta den meldingen ennå en gang mon tro?
    Det er jo ikke noe spikkeri, jeg er interessert i erfaringene dine. Men hvis du ikke har noen erfaring mht til veldig dyre DAC'er og bare kaster ut en påstand for rettferdiggjøre kjøpet ditt, så kommer vi ingen vei. Jeg er åpen for å bruke mine egne ører jeg, men her det jo dine ører som vi er interessert i, for så si det sånn.
     

    finn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.07.2003
    Innlegg
    61
    Antall liker
    0
    Den vil være lysår bedre :)
    jeg tolker ditt svar til at anskaffelse av en RME ADI2,
    vil være en fornuftig invistering, kansje til og med en
    bedre invistering enn en ny cd spiller i 6 til 8kkr klassen.
     
    T

    timc

    Gjest
    Absolutt verdt å test ut ja :)

    Men du må like en tørr nøktern lydgjenngivelse.

    Mvh
     

    fhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    2
    I går fikk jeg min RME ADI2 i hus etter altfor lang venting. Man blir nesten litt skjelven på handa når man driver og kobler opp nytt utstyr. Spesielt denne da, for det har jo vært skrevet så mye positivt.

    Som jeg har opplyst om tidligere, har oppsettet mitt til nå bestått av Pioneer PD-S06, SAT Amplifix og Aural høyttalere. Nylig gikk jeg til anskaffelse av Bryston 4B SST med SAT-en brukt som pre.

    CD-spilleren hadde jeg en gang tidligere tatt med meg til Hi-Fi klubben for å sjekke ut effekten av en Doxa dac som var tilsalgs brukt. Det ble ellers brukt en Gryphon integrert forsterker og B&W 803 høyttalere.
    CD-spilleren ble koblet opp både direkte analog og via DAC til hver sin inngang på forsterker slik at det var enkelt å sammenlikne de to kildene direkte ved å svitsje mellom inngangene.
    Og forskjeller var det! Jeg opplevde lyden via dac som mye mer organisk og naturlig.
    For å være på den sikre siden lånte jeg dac-en med hjem for test og der var skuffelsen stor når jeg opplevde at det var klin umulig å høre forskjell når jeg byttet mellom analog og via dac. Så noe kjøp ble det ikke dengang.

    Men RME-en måtte vel være bankers?
    Den måtte vel slå Pioneers innebygde ned i støvlene?

    Ikke!!!

    Som sist var det overhode INGEN forskjell å høre!!!!!
    Må si at det var en real nedtur. Det var overhode ingen forskjeller i lydbildet.
    Men siden jeg registrerte klare forskjeller på HIFI-klubben må det jo være andre ting som maskerer forskjellen?
    Pre-en? Høyttalerne? Bryston?

    Selvfølgelig endte jeg opp med RME rett i kroppen!
    Og ja.. det spiller bra, men fortsatt er det antydninger til sssssssssss-er. Og jeg er jo en beskjeden mann, så å påstå at jeg gikk fra helvete til himmelen ville være en grov overdrivelse.
    Er RME verd prisen? Fra meg er det et foreløpig tja.

    mvh en LITT småfrustrert RME-eier.
     

    StereoJoe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    651
    Antall liker
    2
    Selvfølgelig endte jeg opp med RME rett i kroppen!
    Og ja.. det spiller bra, men fortsatt er det antydninger til sssssssssss-er. Og jeg er jo en beskjeden mann, så å påstå at jeg gikk fra helvete til himmelen ville være en grov overdrivelse.
    Er RME verd prisen? Fra meg er det et foreløpig tja.

    mvh en LITT småfrustrert RME-eier.
    Hmm, dette var mystisk - ville absolutt trodd forskjellene var ganske hørbare. Har du testet de ulike utgangsnivåene, som velges vhja knapp på fronten?
     

    fhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    2
    Jeg brukte hodetelefon-utgangen og kan ikke si at jeg merket noen forskjell ved å endre utg. nivå vha knapp på fronten (ingen nivåendring).
    Er det sikkert at hodetelefon-utgangen er nivåregulert i tillegg til pot-meteret?
     

    fhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    2
    Vel, en ting jeg merket meg var at SAT-en som pre må dempe utgangs-signalet fra RME ganske betraktelig.

    Måtte redusere volumet fra RME veldig mye når jeg koblet den direkte mot effekt-forsterkeren.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Vurderer en DAC til min squeezebox og RME ADI-2 er en het kandidat, sammen med Lavry DA10.

    Liker å høre på anlegget mitt i mørket med display slått av, og vil helst ikke ha 5 lysdioder som forstyrrer stemningen.

    Hvor kraftige er disse lysdiodene?
    Er det mulig å slå de av?
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Vurderer en DAC til min squeezebox og RME ADI-2 er en het kandidat, sammen med Lavry DA10.

    Liker å høre på anlegget mitt i mørket med display slått av, og vil helst ikke ha 5 lysdioder som forstyrrer stemningen.

    Hvor kraftige er disse lysdiodene?
    Er det mulig å slå de av?
    Tror ikke diodene kan slås av. ADI`en er såpass lett å gjemme at utseendet ikke bør være det avgjørende i valget ditt :)
     

    fhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    2
    Og det finnes mye fint i solbriller! ;D
     

    fhe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.11.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    2
    Lar folket ADI-en stå på hele tiden? Er det beste å dra ut støpselet når den skal slås av, eller kan man bare dra ut pwr-pluggen til boksen?
     

    BR

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.09.2004
    Innlegg
    71
    Antall liker
    0
    Hei,
    jeg er(var) eier av et par Helicon 400,et biampet Thule-sett og en stk E-sound E5 cdspiller.

    Syntes dette stort sett spillte bra i mine ører,men etterhvert savnet jeg å få strammet opp bassen litt.
    (Thule og Helicon er vel ikke blitt kjendiser p.g.a strammhet)

    Det var da jeg skaffet meg RMEn.
    Og forventningene innfridde;For meg ble bassen passe
    stramm og lydbildet totalt litt tørrere.

    Jeg har overhode ingen referanse til noen andre DACer,
    og kunne sikkert oppnådd de ønskede lydendringene
    ved å bytte ut noe annet. ;)

    BR
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Tror ikke diodene kan slås av. ADI`en er såpass lett å gjemme at utseendet ikke bør være det avgjørende i valget ditt :)
    Nei, utseendet spiller ingen rolle, Dac'en vil nok uansett bli stående bak squeezeboxen.
    Vil bare ikke ha noe som står og lyser opp som et juletre inni der. Finnes jo mye fint i svart tape selvfølgelig...
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Lar folket ADI-en stå på hele tiden? Er det beste å dra ut støpselet når den skal slås av, eller kan man bare dra ut pwr-pluggen til boksen?
    Anlegget mitt får strøm fra en padde med sånn lysende av/på-bryter. Slår av der jeg når vi skal bort over natten. Man gjør vel tilsvarende ting i Lydstudioer vil jeg tro? Portal vet mer om akkurat det enn jeg.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Lar folket ADI-en stå på hele tiden? Er det beste å dra ut støpselet når den skal slås av, eller kan man bare dra ut pwr-pluggen til boksen?
    Min har stått på helt siden jeg fikk den, ettersom den ikke har noen bryter regner jeg med at det er ok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn