RME - eiernes pludretråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    theStig

    Gjest
    Er det stor forskjell på Fireface 800 og 400 ?
    Dårligere spec på 400. Den koster nesten like mye som 800, så jeg skjønner ikke helt poenget jeg.
     
    T

    timc

    Gjest
    ok. Får se om de har 800 inne da. På nettshopen deres fant jeg bare 400.

    MVh
     
    T

    timc

    Gjest
    Joda..Men jeg håper at 345 har den inne så jeg får lånt den i morgen ;)
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    da må jeg prøve en. Jeg trenger kun en digital inngang. Skal bli interessant å se hvordan den står seg mot dCS.

    Mvh

    Edit:  Skal på tre45 å se om de har den inne i morgen.
    Ja du får komme med tilbakemelding, dette blir spennende å høre om.
     
    T

    timc

    Gjest
    Æsj. De hadde den ikke inne så jeg må vente noen dager.

    Da blir det sammenligning av Fireface800 og ADI-2

    Han i butikken mente de spilte litt som Benchmark. Stemmer dette?

    Mvh
     
    O

    OivindJ

    Gjest
    Æsj. De hadde den ikke inne så jeg må vente noen dager.

    Da blir det sammenligning av Fireface800 og ADI-2

    Han i butikken mente de spilte litt som Benchmark. Stemmer dette?

    Mvh
    Se dac-tråden til thestig.

    Han mente vel at ADI-2 var litt bedre enn Benchmark på flere punkter.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    theStig har sammenliknet ADI-2 og DAC1 i en tråd her på forumet. De er ikke veldig ulike, mener jeg å huske, selv om RMEen ble foretrukket.

    High Fidelitys Michael Madsen testet Benchmarken med overskriften "Vil du høre sannheten?". Poengtert overskrift det der.
     
    T

    timc

    Gjest
    Hm. Jeg har testet Benchmark ved et par annledninger. Synes den var forferdelig dårlig...Håper ADI-2/Fireface800 er betydelig bedre.......
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Hm. Jeg har testet Benchmark ved et par annledninger. Synes den var forferdelig dårlig...Håper ADI-2/Fireface800 er betydelig bedre.......
    Har ikke fått hørt den selv. Husker du hvorfor du synes den var dårlig?
     
    T

    timc

    Gjest
    Har ikke fått hørt den selv. Husker du hvorfor du synes den var dårlig?

    Totalt fravær av dynamikk. Tilbaketrukket innesluttet lydbilde og pløsete bass.

    Leste nå gjennom sammenligningstesten det ble linket til. Lover jo bra for RME sin del.

    Den ble testet på ulike forsterkere og høyttalere.

    Mvh
     
    T

    theStig

    Gjest
    Vel, enten tar du fryktelig i.... ellers så har du andre preferanser enn mange andre. Jeg kan ikke si jeg opplevde noe av de du beskriver rundt Benchmark'en.
     
    T

    timc

    Gjest
    Jeg tar litt i, men ikke så veldig føler jeg. Kan legge til at eieren satt med samme opplevelse.

    Mvh
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.983
    Totalt fravær av dynamikk. Tilbaketrukket innesluttet lydbilde og pløsete bass.

    Leste nå gjennom sammenligningstesten det ble linket til. Lover jo bra for RME sin del.

    Den ble testet på ulike forsterkere og høyttalere.

    Mvh
    Nå ble jeg veldig nysgjerrig. Hvilke type oppsett i hva slags rom testet dere Benchmarken?
    Sitter med en ganske anderledes opplevelse tilbake i tid hjemme i eget anlegg. Enlighten me, please!
    For orden skyld har ikke jeg fått lagt lyttemuskelen til noen av RME alternativene her.
     
    T

    timc

    Gjest
    Rommet var ganske greit akustisk. Var en vanlig stue. Forsterker var MF KW500 og høyttalere B&W 804S. Den ble også testet i butikklokale med NAD Master M3/Denon(husker ikke nr) og samme høyttalere.

    Den ble sammenlignet med dCS Delius i første oppsettet, og dCS/Denon/Classe i det andre.

    Vi rangerte Benchmark som litt bedre enn Denonen til 15k. Men godt bak Classe.

    Mvh
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Totalt fravær av dynamikk. Tilbaketrukket innesluttet lydbilde og pløsete bass.
    Leste nå gjennom sammenligningstesten det ble linket til. Lover jo bra for RME sin del.
    Den ble testet på ulike forsterkere og høyttalere.
    Mvh
    Fascinerende hvordan lydprodukter kan gi totalt forskjellige inntrykk. Denne Benchmark`en (håper det er ok med litt fortsatt offtopic), er blitt vurdert av Lyd&Bilde med motsatt resultat, timc ;D
    http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=43659&kategori=&testid=1358
     
    T

    timc

    Gjest
    Joda jeg har lest den der.

    Men nok OT nå. Jeg skal komme tilbake med sammenligning RME/dCS, de skulle ha den på torsdag. Dersom noen vil diskutere Benchmark mer så kan vi gjøre det på PM

    For galt å ødelegge pludretråden helt ;D

    Mvh
     

    we417

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2006
    Innlegg
    28
    Antall liker
    0
    Må bare legge til at jeg har kvittet meg med siste rest av analog forurensning i anlegget mitt, og kjører nå alt via RME Fireface 800'en. Det gjelder også platespilleren, som tas inn på 2 mic innganger, og så kjøres via RIAA filter i software. Mindre bokser, bedre lyd.
    Hvilken software?? VST?? og har du preset dersom du bruker Ozone 3, som du kan dele med andre??

    ::)
     
    T

    timc

    Gjest
    Da fikk jeg lånt meg en ADI-2

    Den store nedturen først: Volumkontrollen virker bare på headphoneutgangen og ikke linjeutgangen slike jeg fikk opplyst på tre45. Dette gjør den helt uaktuell for min del desverre. Pga dette gidder jeg ikke å dra den med hjem, men tester den litt på jobben.

    Så til det positive: Lyden slik jeg opplever den er utrolig mye bedre enn Benchmark DAC-1 Spesielt i diskanten. Den gir et mye mer troverdig inntrykk av cymbaler/skarptrommer/blåsere ol. Basser er også betydelig strammere og godt definert prisen tatt i betraktning. Det svakeste leddet med ADI-2 opplever jeg i mellomtonen, den er litt tilbaketrukket og mangler litt dynamikk og fylde. Stemmer blir litt slanke og ikke tilstedeværende. Her snakke jeg ikke om mye altså, men litt mer nærvær hadde gjordt seg.

    Nå hadde jeg ikke dCS'en der til å sammenligne med men jeg har brukt den på samme oppsett tidligere og det er desverre klasseforskjell. Største forskjellen, og som er lettest å legge merke til er lydbildet. dCS'en drar det ut betydelig bedre både i høyde, dybde og bredde. Den låter strammere og mer dynamisk, samtidig som den gir en mer fyldig og troverdig mellomtone. Prisen tatt i betraktning bør det være slik.

    Så til det som er viktig for de fleste. Er ADI-2 verdt pengene? Ja absolutt vil jeg si, MEN man må like en nøktern gjenngivelse uten noen særlig form for morrofaktor, og den må matches med omhu, ellers kan resultatet bli kjedelig. I forhold til hva jeg annser som nøytralt, mangler den en del på dynamikk og romfølelse, samtidig som den kunne vært enda strammere og mer definert nedover i bassen.

    Dersom noen har noen spørsmål tar jeg dem gjerne på PM

    Mvh TimC
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Er det snakk om en helt ny og ubrukt enhet?

    Frode
     

    Thomas_A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2002
    Innlegg
    407
    Antall liker
    2
    Og er erfaringene på både Benchmark og RME gjort på samme anlegg?
     
    T

    timc

    Gjest
    Desverre er det snakk om en ny enhet. Så litt forbedringer kan nok forventes.

    Benchmark er ikke prøvd i samme oppsett, men i andre kjente oppsett beskrevet tidligere. Alle oppsettene var så avslørende at jeg føler meg trygg på at resultatet ville holdt om jeg hadde hatt en DAC-1 tilgjengelig. Er det noen frivillige i Trondheim som låner ut en?

    Mvh

    Edit: dCS'en er prøvd i alle oppsettene så den er en fast referanse.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg velger å tro på timc , he he he.

    Men jeg kunne tenkt meg å fått lånt en RME ADI-2 for å teste selv. Fins det noe sted i Bergen som selger disse?
     
    T

    timc

    Gjest
    sorry...jeg blandet med et annet produkt jeg satt å lest om...prolyd er det så klart :p
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Volumkontrollen virker bare på headphoneutgangen og ikke linjeutgangen slike jeg fikk opplyst på tre45. Dette gjør den helt uaktuell for min del desverre. Pga dette gidder jeg ikke å dra den med hjem, men tester den litt på jobben.
    Dersom QS-leden på fronten er hvit er det hardware revisjon 1.4 du har. Da kan du åpne kassa og flytte en jumper eller to og vips så har du variabel linjeutgang.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    el_mariachi trenger:
    Et sett med signalkabler med RCA til monojack. De skal fra tuner til analog inn på RMEen.
    En optisk digitalkabel som du kopler fra optical out til optical inn på RMEen.

    Velg kilde med opt/coax-knappen på fronten.
    Sannsynligvis må du også trykke på master/slaveclockknappen også når du bytter kilde. Jeg har ikke fått testet dette ordentlig.

    Les også litt i manualen om samplingfrekvenser og analog inputlevel. Lurt å bruke p4 eller p3 eller noe sånt til å finne riktig nivå slik at du ikke får digital klipping.
    Har nå fått skaffet til veie den toslinkkabelen og koblet dette opp, og det fungerer Exellent ;D

    Men det jeg lurer på da, er om jeg kanskje burde bruke toslinken til cdspilleren istedefor loopen?

    PS. Er det Jens Stoltenberg du har fått i avataren Valentino?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Det er ikke Jens, som jeg tviler på at er særlig musikalsk. Det er Arturo Benedetti Michelangeli.

    Er det ikke bare å prøve om du hører forskjell på toslink og spdif?
    Han var litt brålik Jens ;D

    Jeg skal prøve å høre om jeg hører forskjell, kan jeg loope spdif'n da?

    Har skaffet meg en 90 graders neutrikplugg til bruk på hodetelefonutgangen også, slik at jeg ikke surrer meg inn i kabel når jeg justerer volumet. :D
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Han er litt brålik meg også, iallefall finnes det gamle bilder av meg som likner på det bildet av ham.

    Loope spdif ja. Detgårsåbraså.
     
    T

    timc

    Gjest
    aha...skal sjekke etter det i morgen :) Håper det er slik. Takker.

    Mvh
     
    T

    theStig

    Gjest
    Hvilken software??  VST?? og har du preset dersom du bruker Ozone 3, som du kan dele med andre??

    ::)
    Fullstendig off-topic... men
    Ja, VST plugin. Bruker Waves Q10 med settinger basert på følgende oppskrift:

     
    T

    timc

    Gjest
    De står på forriege side :)

    Desverre ble det en kort test siden den ikke hadde volumkontrol slik jeg fikk opplyst.

    Mvh
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Sånn var det det var ja. Ingen hvit QS-lampe på den du prøvde forstår jeg?
     
    T

    timc

    Gjest
    Nei :(

    Holdt jo på å ta livet av et sett høyttalere, da jeg koblet opp uten pre....Gikk heldigvis bra.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Må bare si at jeg blir mer og mer fornøyd med min ADI-2 etterhvert som den blir brukt. Desverre har heller ikke den hvit QS-lampe, men hva gjør vel det..................
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn