Rippe cder med Exact Audio Copy...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Takk, trykte bare ordet inn i Wikien her på sentralen. Kanskje en sentral feil... ;D

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.513
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    selvpining, som i Itunes ;D

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.565
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Brukte også eac tidligere (har ikke testet siste versjon) og gikk over til dbpoweramp. Ikke noen spesiell grunn men ønsket å teste og likte programmet. Fant en "løsning" som gjorde at jeg ikke har betalt for dB (og også Jriver samt xxhighend)

Må også bruke itunes til forskjellig desverre (har iphone4)

C

Cyber

Gjest
    bambadoo skrev:
    Du har min medfølelse. Jeg bet også på den iPhone greia men fikk heldigvis solgt den for det jeg gav. Makan til tungvint opplegg for de som bruker den som telefon. Den gamle nokiaen er jo helt overlegen på telefoni og sms.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.565
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Finfin skjerm da :) Så det er da noe. Så faktisk en film da jeg ventet på et fly på en flyplass. Med klipsch i øret gikk det overaskene bra og jeg fikk en bra filmopplevelse.

Men nå er vi OT så det holder.....

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    cybervision_ skrev:
    bambadoo skrev:
    Du har min medfølelse. Jeg bet også på den iPhone greia men fikk heldigvis solgt den for det jeg gav. Makan til tungvint opplegg for de som bruker den som telefon. Den gamle nokiaen er jo helt overlegen på telefoni og sms.
    Det er det man kan kalle flaks, hvordan den har blitt så populær skjønner jeg ikke.
    Lyden er i beste fall middelmådig og skjermen går istykker ved den minste påkjenning.

V

vredensgnag

Gjest
    Vi får ta noen spørsmål vedr. iTunes rip som ikke er nøyaktig nok.

1. Man forutsetter at ALAC ble valgt, og ikke AAC? ikke første gang den feilen er gjort.

2. Drevet er kompatibelt? iTunes feilkorreksjon er beregnet på drev som er installert i Mac'er; disse er gjennomtestet.

3. Accuraterip robringerfunksjonen som skaper sjelefred er kompatibel med ALAC?

4. En ekstra sjekk, for sikkerhets skyld:

a. Trekk en ALAC-kopi av en CD.
    b. Konvertér den til WAV.
    c. Sjekk WAV-versjonen mot Accuraterip..

Få sjelefred og lyttero.

Naturligvis må det under ingen omstendigheter være enkelt å rippe en lydfil.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.565
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    ALAC er jo bare apple sin versjon av FLAC. (har vel brukt koden og skrevet den om bittelitt? - leste noe om det en gang). Burde være kurrant nok.

V

vredensgnag

Gjest
    Joda, men i følge tidligere heseblesende innlegg er det ikke lossless. Grei måte å sjekke det på.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Anonym skrev:
    cybervision_ skrev:
    bambadoo skrev:
    Det er det man kan kalle flaks, hvordan den har blitt så populær skjønner jeg ikke.
    Nei si det du....

Noen gode apps, en utrolig skjerm, fantastisk enkel i bruk og i tillegg ser meget bra ut - merkelig det der.

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    218
    Torget vurderinger
    19
    Loevhagen skrev:
    Jeg ser nytten ved at EAC gir brukeren feedback, og nedsiden ved at iTunes ikke gjør det.

Så dersom Trond_B kan bekrefte at iTunes ikke ripper perfekt med feilkorrigering aktivert, så er det en signifikant oplysning for oss alle. Så, dersom dette er riktig så vil jeg vurdere å gå over til EAC, e.l. anbefalt av AccurateRip.
    Ja. Jeg rippet plata med med iTunes og feilkorrigering aktivert. Rippet så samme plata med EAC til flac og CUERipper til ALAC. Brukte samme Plextor PX-716AL drevet på alle tre. EAC og CUERipper rippet plata korrekt opp mot AccurateRip databasen. Ikke iTunes.

V

vredensgnag

Gjest
    Trond_B skrev:
    Loevhagen skrev:
    Jeg ser nytten ved at EAC gir brukeren feedback, og nedsiden ved at iTunes ikke gjør det.

Så dersom Trond_B kan bekrefte at iTunes ikke ripper perfekt med feilkorrigering aktivert, så er det en signifikant oplysning for oss alle. Så, dersom dette er riktig så vil jeg vurdere å gå over til EAC, e.l. anbefalt av AccurateRip.
    Ja. Jeg rippet plata med med iTunes og feilkorrigering aktivert. Rippet så samme plata med EAC til flac og CUERipper til ALAC. Brukte samme Plextor PX-716AL drevet på alle tre. EAC og CUERipper rippet plata korrekt opp mot AccurateRip databasen. Ikke iTunes.
    Sjekk at du rippet til ALAC og ikke AAC (de får samme .m4a tag)

Deretter konverterer du ALAC-filen til WAV.

Og så sjekker du WAV-filen mot Accuraterip.

Da kan du konstatere om (1) du har rippet rett (2) Din Accuraterip er satt opp rett mot ALAC (3) Hvorvidt filen er bit-perfect eller ikke.

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    218
    Torget vurderinger
    19
    nb skrev:
    Trond_B skrev:
    men lengden på gaps og slike ting som gjør filene til en eksakt kopi av originalen gir en ekstra ro i sjelen.
    Får du også ro i sjelen av å trykke på "play" på nøyaktig riktig tidspunkt på dagen;)
    Hvis du synes det er kjempegøy å sitte å rippe hundrevis, ja kanskje tusenvis av CD-plater så be my guest. Er noe av det kjedeligste jeg har drevet med på PC'n. Brukte nesten all fritid i flere måneder med å putte CDer inn og ut av plateskuffa. :(
    Har funnet mange lossless ripped plater på nettet som har hatt sync error, X antall sekunder ekstra gaps ++. Da foretrekker ihvertfall jeg tryggheten av å ha ei plate som er korrekt rippet og testet opp mot AccurateRip. Greit å gjøre det skikkelig med en gang og bli ferdig med det.

"Får du også ro i sjelen av å trykke på "play" på nøyaktig riktig tidspunkt på dagen;)"

Er dette en setning du har stjålet fra Einstein? ::)

Vedlegg

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    218
    Torget vurderinger
    19
    vredensgnag skrev:
    Trond_B skrev:
    Loevhagen skrev:

Sjekk at du rippet til ALAC og ikke AAC (de får samme .m4a tag)

Deretter konverterer du ALAC-filen til WAV.

Og så sjekker du WAV-filen mot Accuraterip.

Da kan du konstatere om (1) du har rippet rett (2) Din Accuraterip er satt opp rett mot ALAC (3) Hvorvidt filen er bit-perfect eller ikke.
    Ja. Jeg har brukt ALAC. Jeg får akkurat samme resultat om jeg konverterer filene til wav, ALAC, flac, ape og wv. Filene rippet med iTunes er ikke korrekt rippet i følge AccurateRip. ALAC rippet med CUERipper er korrekt rippet. Foreslår at du laster ned CUETools/CUERipper og tester sjøl.
    http://www.cuetools.net/doku.php/cuetools:download

EDIT

Var nok uheldig med den tilfeldige plata jeg valgte. Så nå at den har ei Hidden Track One Audio (HTOA) fil (http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=HTOA) som kanskje var grunnen til at iTunes fikk problemer opp mot AccurateRip med akkurat denne plata. Testet ei plate til og den ble korrekt rippet opp mot AccurateRip med iTunes. Bekrefter ihvertfall at EAC og CUERipper er mere nøyaktige og avanserte enn iTunes.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Damn. Takk, Trond_B. Hvilken versjon av iTunes benytter du (spør for egen research)? Antar du bruker Windows (ikke at det de facto skal bety noe, vil bare ha det bekreftet). Har 1 Windows-PC i huset som jeg vil gjerne teste.

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    218
    Torget vurderinger
    19
    Loevhagen skrev:
    Damn. Takk, Trond_B. Hvilken versjon av iTunes benytter du (spør for egen research)? Antar du bruker Windows (ikke at det de facto skal bety noe, vil bare ha det bekreftet). Har 1 Windows-PC i huset som jeg vil gjerne teste.
    Sjekk EDIT i innlegget over.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Trond_B skrev:
    Loevhagen skrev:
    Sjekk EDIT i innlegget over.
    Takk, igjen! For ærligheten, samt potensielt ørten timer for meg å klø meg i hodet og ditto resaerch / testing. :)

EDIT

Var nok uheldig med den tilfeldige plata jeg valgte. Så nå at den har ei Hidden Track One Audio (HTOA) fil (http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=HTOA) som kanskje var grunnen til at iTunes fikk problemer opp mot AccurateRip med akkurat denne plata. Testet ei plate til og den ble korrekt rippet opp mot AccurateRip med iTunes. Bekrefter ihvertfall at EAC og CUERipper er mere nøyaktige og avanserte enn iTunes.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg ville nok testet minst fem forskjellige CDer i hvert modus før jeg trakk en konklusjon. Men var jeg på Windows selv ville jeg brukt et rippeprogram som var utviklet for plattformen. At Apple har tatt seg bryet med å gi delvis iTunes- funksjonalitet til PC-brukere betyr ikke at programmet virker like godt på en PC.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Syntes nå det høres rart ut om Apple skulle ha fremstilt ett program for Windows platformen som bare skal virke halveis, det blir som å skyte seg selv i rumpa det. Har brukt både Safari og Itunes i W- versjonen og de fungerte helt fint hos meg. Hadde de ikke gjort det hadde det raskt lagt en demper på å bli en kjøpelysten Mac bruker.

V

vredensgnag

Gjest
    Snarere slik, Johnny, at man muligens kan undre om alle funksjoner har blitt med over. Mange mac-versjoner av pc-programmer er ikke full-funksjon. Selv er jeg temmelig sikker på at iTunes ripper bit-perfect også i windows, etter å ha googlet litt.

Men Apple har egen software og fokuserer på den. Det de gjør for windows er femtekolonneprodukter.

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    218
    Torget vurderinger
    19
    Testet en CD med HDCD dekoding. Den ble ikke korrekt rippet i iTunes men korrekt rippet med EAC. Virker som iTunes har litt problemer med HDCD og Hidden Track One Audio (HTOA). Jeg må derfor modere påstanden min om at iTunes er helt ubrukelig til at iTunes er bare nesten helt ubrukelig! ;D

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    568
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Snarere slik, Johnny, at man muligens kan undre om alle funksjoner har blitt med over. Mange mac-versjoner av pc-programmer er ikke full-funksjon. Selv er jeg temmelig sikker på at iTunes ripper bit-perfect også i windows, etter å ha googlet litt.

Men Apple har egen software og fokuserer på den. Det de gjør for windows er femtekolonneprodukter.
    Fin teori, men det er ikke helt korrekt. iTunes fungerer stort sett likt i Win som på Mac. Det er i utgangspunktet like bloated under hver platform, forskjellen er at iTunes benytter seg av quicktime og annet som er mer integrert i Mac-platformen, mens det føles som man må installere masse unødvendig dilldall under Windows-versjonen. I likhet med at WMV og andre Microsoft-formater er en pain in the ass i OSX.

palm

Medlem
    Ble medlem
    11.10.2007
    Antall liker
    1
    Ser ut som det naive og dumme spørsmålet mitt startet litt av en tråd her. Så nå når jeg omsider har fått satt opp EAC så albuminfo og coverart legges inn av seg selv, følger jeg like godt opp med et like dumt spørsmål: hva gjør jeg for å legge inn cdene på den eksterne harddisken sånn at det blir enklest mulig å spille dem med en D/A-konverter og Squeezebox? Dvs. sånn at man bare kan bla seg gjennom cd for cd med coverbilde, og der alle trackene ligger i riktig rekkefølge under hver cd? Når jeg har forsøkt med et par cd'er virker det bare som at alle lydfilene legger seg over alfabetisk, dvs. ikke samlet for hver cd og etter låtrekkefølge, og at cd-cover-filen til enhver tid er den cden jeg la over sist.

Pål

Trond_B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Antall liker
    218
    Torget vurderinger
    19
    Jeg ripper de rett over på en NAS slik at hver enkelt CD får ei egen mappe m. Artist - Album navn. Dette kan stilles inn i EAC pluss hvordan hver enkelt fil/sang skal få navn. Jeg bruker denne: %A - %C\%N. %T . Se fanen filename under EAC options.

palm

Medlem
    Ble medlem
    11.10.2007
    Antall liker
    1
    Takk, nå funker det! Bare et spørsmål til: hvilken størrelse på coverbildene vil du anbefale til bruk på en Squeezebox; small, medium eller large?

Pål

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.513
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    spørsmål til Marsboer:
    har brukt EAC siden jeg begynte med pc-audio for 4-5 år siden og har vært temmelig fornøyd
    før brukte jeg album art aggregator som er gone
    lastet ned seneste beta av EAC i går og fikk til min store glede øye på deres nye album art nedlasting som fungerer strøkent
    men:
    a) hvordan får jeg med baksiden av cd-cover
    b) kan jeg bruke EAC til i etterkant å finne coverart og baksiden til allerede rippede WAV filer, som ligger på harddiskene?
    håper du eller evt andre kan svare
    pft
    mvh
    Leif

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    palm skrev:
    Takk, nå funker det! Bare et spørsmål til: hvilken størrelse på coverbildene vil du anbefale til bruk på en Squeezebox; small, medium eller large?

Pål
    Big is beautiful ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    LMC skrev:
    b) kan jeg bruke EAC til i etterkant å finne coverart og baksiden til allerede rippede WAV filer, som ligger på harddiskene?
    Det vet jeg ikke, men jeg bruker Mediamonkey til slikt, som fungerer upåklagelig.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    Organisering av musikkfiler på lagringsmedium

palm skrev:
    Ser ut som det naive og dumme spørsmålet mitt startet litt av en tråd her. Så nå når jeg omsider har fått satt opp EAC så albuminfo og coverart legges inn av seg selv, følger jeg like godt opp med et like dumt spørsmål: hva gjør jeg for å legge inn cdene på den eksterne harddisken sånn at det blir enklest mulig å spille dem med en D/A-konverter og Squeezebox? Dvs. sånn at man bare kan bla seg gjennom cd for cd med coverbilde, og der alle trackene ligger i riktig rekkefølge under hver cd? Når jeg har forsøkt med et par cd'er virker det bare som at alle lydfilene legger seg over alfabetisk, dvs. ikke samlet for hver cd og etter låtrekkefølge, og at cd-cover-filen til enhver tid er den cden jeg la over sist.

Pål
    Med fare for at jeg svarer for grunnleggende:
    Du oppretter en katalog-/mappetrestruktur (directory tree)

Eksempel (for Windows, nesten likt for UNIX/Linux bortsett fra drevbokstav):
    F:\Musikk\<Artist>\<Album>\*.jpg
    F:\Musikk\<Artist>\<Album>\*.flac

Altså:
    F:\Musikk\Beatles\Please Please Me\Cover.jpg
    F:\Musikk\Beatles\Please Please Me\1 I Saw Her Standing There.flac
    F:\Musikk\Beatles\Please Please Me\2 Misery Lennon, McCartney.flac
    F:\Musikk\Beatles\Please Please Me\3 Anna (Go to Him) Alexander.flac
    ...
    F:\Musikk\Beatles\With the Beatles\Cover.jpg
    F:\Musikk\Beatles\With the Beatles\1 It Won't Be Long.flac
    F:\Musikk\Beatles\With the Beatles\2 All I've Got to Do.flac
    ...
    F:\Musikk\Pink Floyd\The Dark Side of the Moon\Cover.jpg
    F:\Musikk\Pink Floyd\The Dark Side of the Moon\1 Speak to Me_Breathe.flac
    F:\Musikk\Pink Floyd\The Dark Side of the Moon\2 On the Run.flac
    F:\Musikk\Pink Floyd\The Dark Side of the Moon\3 Time.flac
    ...

Dette fungerer f.eks. utmerket med Logitech Squeezebox Touch og spilling fra "Music Folder" eller på PCer med diverse avspillingsprogrammer.

Spillelister kan vel også være til hjelp(?)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.513
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    Dazed skrev:
    LMC skrev:
    Det vet jeg ikke, men jeg bruker Mediamonkey til slikt, som fungerer upåklagelig.
    takk det må sjekkes
    setter meg ikke til å rippe 3-4000cd´r om igjen! ::)
    mvh
    Leif

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    LMC skrev:
    Dazed skrev:
    LMC skrev:
    takk det må sjekkes
    setter meg ikke til å rippe 3-4000cd´r om igjen! ::)
    mvh
    Leif
    Men, støtter wav-filer tags? De gjør vel ikke det? Hvis ikke blir vel den eneste koblingen mellom bildene og lydfilene at de evt. ligger i samme mappe? Tags på filene innfører jo en masse ekstra funksjonelitet også, forøvrig.

Noen spesiell grunn til at du brukte wav i stedet for et moderne og komprimert format?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.892
    Sted
    Phobos
    Jeg skal ta en sjekk av hva som er mulig og ikke mulig med cover art løsningen i EAC.
    Forøvrig er det ikke noe stress at alt er lagret i WAV. Man kan enkelt konvertere til et annet format og produsere tags fra mappe og filnavn (gitt at du har rippet med en gjennomført navnestandard).

Du trenger i hvertfall ikke å re-rippe noe som helst!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.513
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    ok takk
    ja den har vært konstant hele tiden
    også hos de jeg har "lært opp" 8)
    lettere når man er back-up for hverandre
    mvh
    Leif

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.892
    Sted
    Phobos
    Det ser ut som om det er vanskelig å få brukt cover art funksjonaliteten i EAC i noe annet enn en rippekontekst dessverre.
    Med andre ord må du nok se på andre løsninger for å finne bilder til din allerede eksisterende samling. MediaMonkey er anbefalt her, så den fungerer sikkert bra.

Jeg tror forøvrig du gjør lurt i å vurdere å konvertere samlingen til et format som støtter tags.
    Du vil nok slite med en del unøyaktige treff i en eventuell cover søkemotor uten tags.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.513
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    som i Flac mener du?
    byr meg imot, så jeg forsøker MediaMonkey
    mvh
    Leif

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    LMC skrev:
    som i Flac mener du?
    byr meg imot, så jeg forsøker MediaMonkey
    mvh
    Leif
    MM hjelper deg nok, men hva er galt med Flac? Samme informasjon som wave på ca. 60% av filstørrelsen, og du kan benytte deg av tags. Skulle ikke forundre meg om mediamonkey kan fikse den biffen for deg samtidig. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn