Rippe cder med Exact Audio Copy...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.506
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    like å ha et "ubesudlet" kildemateriale og gb koser nada
    kunne jo lage en flac kopi (siden gb koster nada) og legge wav i bankboksen "for a rainy day"
    mvh
    Leif

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    LMC skrev:
    like å ha et "ubesudlet" kildemateriale og gb koser nada
    kunne jo lage en flac kopi (siden gb koster nada) og legge wav i bankboksen "for a rainy day"
    mvh
    Leif
    Waw er nærmsst en råkopi av cd-sporene, så det er nok den "mest identiske" kopien av de lagrede digitaldataene, men siden flac er lossless, er den dekodede lyden fra flac-filene akkurat like ubesudlet. Du får prøve og teste det en gang du kjeder deg. (Selv om det av hva jeg ser her på sentralen ikke virker som du har så mye tid til å kjede deg.) ;)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.886
    Sted
    Phobos
    LMC skrev:
    som i Flac mener du?
    byr meg imot, så jeg forsøker MediaMonkey
    mvh
    Leif
    WAV støtter rett og slett ikke tags uten å bryte standarden. Det vil si at det er programmer som klarer å legge til tags på WAV-filer, men formatet inkluderer ikke denne støtten slik at filene ikke lenger følger standarden. Dette gjør at støtten er svært laber i de fleste programmer.

Når det gjelder formater kan du bare velge og vrake etter egen forlystelse. Dette blir mer systemavhengig. Jeg lurer på om ikke AIFF kan benyttes om du ønsker et ukomprimert format med tag støtte.

Når det gjelder dette med komprimerte lossless formater så regner jeg med at du har dine personlige grunner til ikke å benytte slike (FLAC eller ALAC er de mest aktuelle, avhengig av platform) så jeg skal ikke prøve (så veldig hardt...) å overbevise deg om at disse er 100% identiske som ukomprimerte formater og om det skulle være en implementasjonsfeil i systemet slik at du faktisk hører forskjell så er det ikke sikkert WAV låter mest riktig selv om det er ukomprimert.

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Har rippet 5.000 CD med EAC, høyeste grad av sjekk/korrigering. Tar litt lenger tid pr. CD men så blir det strøkent også. Bufrer rådata fra server inn til DAC, filterløst. Aldri hatt bedre lyd enn dette. Og snart 1 1/2 år siden systemet ble montert, koblet opp og idriftssatt. hittil helt uten problemer.

Hvor mange som kjører med PC-basert avspilling kan påstå det samme??

God helg!

Vedlegg

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.886
    Sted
    Phobos
    Det at løsningen din fungerer perfekt sier vel mer om deg enn om PC-basert avspilling. Det store hinderet er brukerens egenferdigheter og tekniske lærevilje, ikke den PC baserte avspillingens muligheter og pålitelighet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Så jeg er en dust?

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.886
    Sted
    Phobos
    pengesluk skrev:
    Så jeg er en dust?
    Nei. Du er det motsatte. Du har egenferdigheter og teknisk lærevilje. Da blir løsningen også bra siden forutsetningene ligger til rett når det gjelder PC basert avspilling.
    Jeg kunne selvfølgelig ha puttet inn en smiley her og der for å gi bedre forståelse for innleggets tone, men det er for lettvint.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    pengesluk skrev:
    Har rippet 5.000 CD med EAC, høyeste grad av sjekk/korrigering. Tar litt lenger tid pr. CD men så blir det strøkent også. Bufrer rådata fra server inn til DAC, filterløst. Aldri hatt bedre lyd enn dette. Og snart 1 1/2 år siden systemet ble montert, koblet opp og idriftssatt. hittil helt uten problemer.

Hva er det for noe? Jeg klarer dessverre ikke å lese skiltteksten. Et dyrt ferdigsystem eller et (avansert) hjemmebygg, eller ...?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Åja! Jamen da er jo alt i orden da! ;D ;D ;D Flaks, eier ikke peiling på dette i det hele tatt.

BTW, bruker en Qnap løsning til back-up, 3 x 6TB disker i raid i server, når jeg har lagt inn en så der 100 nye CD'er ca. så kjører jeg back-up over natta og tar med Qnap'en på kontoret dagen etterpå. Kun endringene som blir lagt over, ikke hele katalogen.

Nicht ganz billig, men i denne sammenheng en pølse i slaktetida, desverre.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    CDWMcInSpots skrev:
    pengesluk skrev:

Hva er det for noe? Jeg klarer dessverre ikke å lese skiltteksten. Et dyrt ferdigsystem eller et (avansert) hjemmebygg, eller ...?
    Selvbygg.

Origen's største kabinett, i HEL aluminium, til forveksling lik WADIA CD-spillere. 12" HD Touch-screen med parallell identisk remote screen.
    Bare slemme deler inni kassa, heftig PSU og ultimate kjøling. Forsåvidt unødvendig og overkill da den kun benyttes til å sende rådata i buffer over til DAC. INGEN lydbehandling i maskinen. Kun lagring/ripping/bufferfunksjon. Kan utvide med tre disker til dersom behovet skulle melde seg.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    pengesluk skrev:

God helg!
    Ser pent ut dette men hvorfor 2 skjermer ? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg.. Hvordan er kjeden videre ?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    pengesluk skrev:
    BTW, bruker en Qnap løsning til back-up, 3 x 6TB disker i raid i server, når jeg har lagt innen så der 100 nye CD'er ca. så kjører jeg back-up over natta og tar med nap'en på kontoret dagen etterpå. Kun endringene som blir lagt over, ikke hele katalogen.
    6 TB disker? Er ikke de største 3,5" for øyeblikket 3 TB, eller har jeg gått glipp av noe igjen?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    johnnygrandis skrev:
    pengesluk skrev:

God helg!
    Ser pent ut dette men hvorfor 2 skjermer ? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg..
    Det du ikke har fått med deg er at Sluket er en latstokk!!

Gidder ikke reise meg fra lyttestolen for å gå bort og betjene server. Er ikke ønskelig eller praktisk å ha den stående ved lytteposisjonen. Begge skjermene kan selvsagt individuelt slås av eller på under avspilling, og jeg kan rippe samtidig som avspilling foregår. Meget praktisk. I tillegg kjører jeg med sentralt plassert trådløs HUB/Router til en bærbar allround PC (har stort hus og atelier) slik at jeg kan arbeide på denne og samtidig rippe og sende dette via router og rett inn på server (som er kablet mot router). På hjemmekontoret står det en større maskin som er kablet til router, og som også har EAC og kan rippes/overføres fra.

Da er det plutselig ikke så slitsomt å rippe noen hundre CD'er i slengen! Capice?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    Her er DAC'en plasser under PC, derfra rett i preamp.

Touch-screen er motorstyrt for enkel betjening i arbeidshøyde, skjermen skjuler cd-skuff med tilhørende betjening. Remote benyttes ikke.

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Jeg capicer, høres ut som ett gjennomtenkt oppsett.

ehhh ..... kjører OSX you know ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    johnnygrandis skrev:
    Jeg capicer, høres ut som ett gjennomtenkt oppsett.

ehhh ..... kjører OSX you know ;D
    THX! Virker i hvertfall! Det er det viktigste for meg, er ikke så veldig opptatt av det tekniske rundt data, mer av brukervennlighet og konseptet som verktøy. Skulle gjerne vært mer interessert, men det blir liksom ikke til det...

Lydfreak

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2006
    Antall liker
    3
    Sted
    Halden
    Iflg et kjapt søk på google...€2,769.00 (introductory price)

Nja...ikke helt for Hvermansen...

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Lydfreak skrev:
    Iflg et kjapt søk på google...€2,769.00 (introductory price)

Nja...ikke helt for Hvermansen...
    Forklarer kanskje at hobbyen av noen oppleves som et regelrett "pengesluk" :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    zimon skrev:
    pengesluk skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Kan du forklare nærmere ang. bufringen, programvare, PC -> DAC-forbindelse osv.?
    Check out the groove: http://www.bd-design.nl/contents/en-us/d168.html
    Spennende. Hva koster en slik CrazyT sak? Kom ikke noe priser opp der. Og, egenimport?
    Produseres ikke lenger, og jeg kjøpte de to siste også. Bert vil kun fokusere på høyttalere (som er hans absolutte spesialområde) og de forsterkere som integreres i noen av høyttalerne.

Hva prisen angår, så kan jeg fortelle at denne DAC'en (sammen med passende PC/server) låter så uanstrengt, oppløst og "analogt" som jeg aldri har hørt med noe annet utstyr. Hva betaler man for noe som er "unikt" i så måte? Jeg har i hvertfall ikke noe problem med å forsvare en investering i størrelsesorden "en halvgod signalkabel" for andre audiofile. Jeg har samlet/spilt vinyl i 35 år, og jeg kan nå ærlig si at jeg spiller like gjerne CD via denne riggen. Og det gjelder ALLE mine CD'er, uansett generasjon og audiofil status.

Selvølgelig er den ikke gratis, men det handler mer om et reflektert forhold til hvordan pengene posjoneres til forskjellige deler av anlegget. Du finner f.eks. ikke dyre kabler, kostbare tweaks el.l hos meg. Heller ikke feit flatskjerm med tilhørende elektronikk (som sikkert koster like mye som min server/DAC løsning). Ser ikke mest på TV og da kan en jo heller prioritere musikken, da?? Oppfatter ikke vår hobby sepsielt som et "pengesluk" betingelsesløst...

zimon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.11.2002
    Antall liker
    85
    Sorry, kunne ikke dy meg. Trodde jeg hadde funnet "nøkkelen" til nicket ditt pengesluk. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    :D :DNix! :D :D Men godt forsøk...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…