Rimelig spiller + riaa

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    888
    Da får jeg bare stille meg i rekke og gratulere.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.956
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Takker, det jeg merker med lp-spilling er rart, jeg vet ikke om lyden er noe bedre en sb/dacen som jeg normalt bruker, men jeg synes det er mer ro (vanskelig å forklare bedre). Jeg setter på en plate, nyter og vips så må platen vendes. Jeg fryktet at det skulle bli kjedelig, normalt hører jeg på sanger jeg liker, og har hørt mange ganger, men nå slapper jeg av med å lytte til hele albumet.
    IMG_20130430_002546.jpg

Mala

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Antall liker
    407
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Nydelig!!

Og så Kaizers baki der og da :D

Velkommen til peiskos og varmen skal du være!

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.956
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Takker så mye FrodeR! Jeg må si jeg er glad for valget. Tipper at Pro Ject og Rega låter minst like godt, men det er noe spiesielt med hvordan disse gamle ser ut synes jeg.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    304
    Sted
    Trondheim
    Takker så mye FrodeR! Jeg må si jeg er glad for valget. Tipper at Pro Ject og Rega låter minst like godt, men det er noe spiesielt med hvordan disse gamle ser ut synes jeg.
    Hva som låter best handler ofte om pris. Jeg innbiller meg at du har fått en spiller som låter bedre enn alt av nytt som kan fremskaffes for den prisen :)

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Album bygges opp av sanger, det er en kjensgjerning i musikkhistorie..men også her har Generation Chat ødelagt følelser, ved å fokusere på komprimerte enkeltspor og disse forbaska "spillelistene" istedet for SAMMENHENGEN i det hele- et album har oftest en rød tråd, og LPer har en helt annen dynamikk enn datafilene.Det samme gjelder også delvis en CD, uansett hva fex Marsboer måtte mene om saken.Det er en av fordelene du finner ut av ved å i det hele tatt EIE- og LEVE/LEKE med en CD-rigg..noe han selv har innrømt aldri har vært tilfelle der i huset!
    Du har funnet ut det albumfolket har visst hele tida! GRATULERER. Har forresten endelig nagla en Deccautgivelse jeg har lett etter i 25 samfulle år. CDen var en meget pen dobbelutgave, og kosta 30% MINDRE enn den dynamisk knuste filversjonen. Enda en smiley til de fysiske skivene:cool:

Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.339
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hvilken riaa bruker du nå?
    Føler du at du har nok volum, eller må du dreie volumknotten hinsides for litt volum?

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.956
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg låner en pre-amp med riaa, her er det mer en nok volum, har aldri hatt volumknappen lavere før.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.339
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, jeg så det var en "H/K sak", men hvilken? Er litt interesseret i specs. Den må da ha ganske mye gain den.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.956
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Skal sjekke det ut når jeg kommer hjem.. Jeg låner den av coolbiz, har jo ikke testet andre riaa-trinn her, men jeg synes at denne låter meget bra. Jeg har også riaa-trinn på min Golden Tube forforsterker, men den virker ikke, så jeg vet ikke hvor god den er - så om jeg bør fikse den det vet jeg ikke. Jeg kommer til å kjøkpe meg en rimelig riaa når coolbiz'n vil ha denne her tilbake. Men da snakker vi om en billig riaa - jeg har sett på en Vincent riaa - som skal være bra, eller så er jeg også åpen for brukt..

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.516
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg så det var en "H/K sak", men hvilken? Er litt interesseret i specs. Den må da ha ganske mye gain den.
    Det er en gammel AP2500 "Signature Series". Ikke spesielt spreke saker, tror jeg.
    specs her (side 6), testomtale her (side 36).

Det er mulig at det er høyere nivå på Tape Out enn på Pre Out, men jeg tviler på det.

Jeg har ikke syntes at denne forforsterkeren har vært transparent nok til å bruke permanent hos meg selv, men sant å si har jeg ikke fått prøvd den ordentlig siden Cobra2 var så elskverdig å bytte de fleste kondensatorene i den.

6274-hk_ap2500.jpg

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.956
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ihvertfall glad for at du låner den bort til meg. Jeg trives godt med den jobben den gjør som riaatrinn.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.339
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Den har litt andre data enn vanlig for inngangsfølsomhet på riaa. H/K har 0,125 eller 0,4 mv følsomhet for mc, og 2,1 eller 6,7 mv for mm. Du bruker sikkert Denon DL110 i vanlig mm mode, altså 2,1 mv følsomhet. DL110 har 1,6 mv ut.
    Hmm, ja, takk for link, det var interessant.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.956
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Men tar det noe skade av å stå i mc? Rart at det er en mc når den skal stå i mm...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikkje slik at det er fullstendig uråd å lage MC-pickupar med rimeleg høgt utsignal. Det har sin pris (auka masse, samanlikna med lågoutput, som fører til det vi enkelt kan kalle "mindre raffinert lyd"), men du får ein god del av MC-særpreget. Det bør sjølvsagt ikkje vere slik at du treng ein påkosta MC-forsterkar for å få glede av dette, då kan ein like gjerne kjøpe låg-output-pickpuar. Så konstruktørane designar høgoutput-pickupan slik at dei passar inn i ein "normal" (altså 47 kOhm, som er standarden for MM) platespelarinngang. MC-pickpuar har ikkje fast standard, så her kan det variere frå heilt ned i ganske få Ohm og oppover til 47. Det beste i MC-samanheng er å ha mange justeringsalternativ, ikkje stole på nokon, men skru til du har fått lyden slik du opplever han som korrekt. Sjølvtillit er eit must...

I dag kan ein lage ganske gode og støysvake MC-riaatrinn, men det er meir krevjande enn MM. Har du pengar og prioriteringsvilje, vil du gjennomgåande ha mest lydkvalitet ved å kjøpe ein dyr MC-pickup (her kunne eg til dømes nemne Lyra og Dynavector) og ein tilsvarande riaa (Audio Research og Aestetix lagar nokre fine, og Manley har også ting som eg gjerne kunne hatt i anlegget). Då går det fort ein 40 -80 kilokroner...
    Eg er for tida forsiktig med å tilrå slike investeringar, all den tid at det har dukka opp ein produsent som har alternativ, Soundsmith. Dette har eg ikkje høyrt sjølv så langt, men av det eg høyrer frå Rudi og Gunnar Brekke, må dette berre sjekkast ut før eg investerer i min neste. Det finnest alternativ heilt ned i eit par tusen kroner, og dei kan til og med fåast i spesialutgåver tilpassa aktuelle armar.

Og så går det an å leve billeg også.
    Høyrer no på ein rasande billeg sak, Ein Graham Slee riaa, som no er på tilbod for 800 kr (!), og han spelar veldig godt for pengane. Men han har litt for lite forsterking til å yte dynamisk rettferd til høgoutputMCen min, ein Dynavector DV10x5 som eg har stor sans for. Denne har eg hatt som referanse i 6 år. Han er ikkje perfekt, særleg ikkje når du samanliknar med dei store gutane, men han er så HYGGJELEG (skal ikkje utdjupe dette grundigare i dag), og eg kan spele i timevis utan å verte stressa. Eg kjem nok til å slite han ut før han forlet anlegget.
    Spelaren min er ein VPI SSM med rimdrive og ekstra tung tallerken. Ein svinedyr sak for vidarekomne, faktisk så dyr at produsenten har funne ut at han må lage billegare ting, og så er armen litt sær, og rimdrivet litt krevjande. Spelaren er altså svært god, kanskje den mest "fornuftige" eg har av komponentar, men litt krøkkete å setje opp. Men DV10x5 funkar svært godt i til dømes Rega-armar, også dei billege. Han er ikkje spesielt glad i tunge armar a la Technics SL 1200, men oppfører seg ikkje rabiat. Det er berre at du får betre lyd med Rega-armane. Eg har eit Zeepa-shell eg kjem til å bruke om det vert aktuelt å bruke han på ein gammal japanar, då reduserast massen ein god del.
    Når det gjeld tredimensjonal attgjeving funkar det heile forbausande bra, og når det gjeld klang og frekvensomfang har eg ingenting å klage over. Og det susar ikkje, sjølv om det er låg gain. Det einaste er at riaatrinnet ikkje tåler å verte kaldt. Tek du ut kontakta ein time eller to, eller straumen er vekke, tek det minst eit døgn før det er i humør att... Dette er eit riaatrinn som går inn i det eg trur eg kjem til å tilrå som "superbilleg vinylrigg" neste gong eg skriv om platespelarar. Til hausten vil eg truleg nedkomme med ein artikkel om korleis ein skal få vinylmoro for under 5000 kroner, men har ikkje heilt bestemt meg for aktuelle komponentar.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.516
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Prøv MM-inngangen, HoJ. DL-110 er jo en "high output" type MC-pickup.

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    @HOJ: Det er sant som gutta her sier..enkelt sagt er en High Output MC-pickup-som Denon DL110- en MC FOR ET MM-trinn!! Bevegelig spole for et riaa-trinn laget for pickups med bevegelig magnet!! Så sett den i MM-modus,du!

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Vil det si du slipper å dra på så mye som med MC-innstillinga? Eller har du fått et signal du kan leve med, bare du drar på enda litt mer? Isåfall fungerer det etter hensikten.

Sist redigert:

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer med fin spiller og velkommen inn i vinylverdenen. :)
    Ps: Både billige Rega og billige Pro Ject spillere ser kjipe ut i forhold til den spilleren du har fått deg ;)

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Kjipe? Det er en smakssak, det da. Er forresten enig i det mtp Pro-Ject..de ER kjipe..hrhr..Men klassisk 70s-80s er tøft. det!

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Kjipe? Det er en smakssak, det da. Er forresten enig i det mtp Pro-Ject..de ER kjipe..hrhr..Men klassisk 70s-80s er tøft. det!
    Kjipe er absolutt en smakssak, og jeg synes at de ser kjipe ut i forhold til en flott Luxman fra 70-80s ;)

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    28.956
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Vil det si du slipper å dra på så mye som med MC-innstillinga? Eller har du fått et signal du kan leve med, bare du drar på enda litt mer? Isåfall fungerer det etter hensikten.
    jeg må ha volumet på maks på pre-ampen, dette var ikke gøy

@JanOlav, takker så mye

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    1
    Nåvel...da ville jeg sjekka om det var noe galt med pickupen din...eller sett etter en ny uansett. Du kan jo også for eksempel venne deg til et lavere lyttenivå om det ikke er noe feil der..en HO-mc SKAL ha 47 kohm impedans-dvs MM!! Husk også korrekt oppjustering av pickupen. Andre spørsmål? Gunnar Brekke her kan hjelpe deg med saken!

Sist redigert:

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    jeg må ha volumet på maks på pre-ampen, dette var ikke gøy

@JanOlav, takker så mye
    Bare hyggelig! :)

Er du sikker på at det ikke er MC den står på siden du må skru masse på volum? Det tror jeg! ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn