Riktigste kabelen teknisk sett ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larkus

    Gjest
    Ser ut som det kan være en aldri så liten utfordring å terminere, hvis man skal ha fire ledere hver til pluss og minus, samt koble til skjerm i en vanlig RCA kontakt.
    Grunnen til at jeg vil ha 141-1701 varianten er at jeg går for en enkeltleder coax. Lederen i denne kabelen har et tverrsnitt på litt over 1mm² og kabelen har en diameter på 4 mm. Å bale med terminering av 8 separate coaxer i en RCA-plugg gidder jeg ikke. At det ikke blir en rein kopi av Odin gjør ingenting. Jeg har dessuten en teori om at jo mer komplisert ledergeometrien er, jo større sjanse er det for at kabelen ikke er "transparent". Det enkle er ofte det beste. En senterleder + skjerm bør holde!
    Vi vet vel heller ikke hvordan Nordost har terminert Odin. Er det 8 separate skjermer, eller er det en felles skjerm rundt hele bunten?
    Sitat fra Nordost:

    "Odin Supreme Reference Analog Interconnect
    The Odin Supreme Reference Interconnect uses eight of our revolutionary Total Signal Control (TSC) tubes - each carrying a 23 AWG Dual Mono-Filament conductor with 85 microns of extruded silver over 99.99999% oxygen free copper. The eight conductors are precisely wound in a spiral pattern around a central spacer, which contains two extruded silver over OFC drain wires to create a cable of unprecedented consistency and geometrical precision, perfect shielding yet manageable flexibility. The ODIN Interconnect cables are offered with a special oversize 10 mm WBT NEXTGEN silver-plated copper RCA connector or, for balanced operation, a specially machined silver-plated Furutech XLR connector. These connectors offer a low-mass design that reduces eddy currents and produces the best available interface and impedance matching between the cable and the attached components."


    For meg er det coax-kabelens konstruksjon som er interessant og spennende.
    Nå tror jeg ikke at jeg kommer til å høre noe særlig forskjell fra andre signalkabler, men det er moro å eksperimentere litt likevel:)
    Og rent teknisk sett får man vel neppe noen mer avansert coax enn disse kablene

    Fikk dessuten svar fra Mouser Electronics - Electronic Components Distributor idag. De virket veldig hjelpsomme, men hadde ikke kabelen på lager og presenterte disse alternativene.
    Temp-Flex microwave cable Coaxial Cables | Mouser
    Disse har dessverre ikke dual monofilament tekonologi, så jeg håper at de er villige til å ta inn 141-1701 varianten.

    Her er forresten en variant som kan brukes som balansert XLR kabel.
    100TX-08 Temp-Flex | Mouser

    mvh
    larkuz
     
    Sist redigert:

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Ja det er riktig forstått. Det er fint at folk er lyd- interessert og er med i slike hifi- klubber, men de har tydeligvis ikke helt "evnen" de som var med i testen. Eventuelt har de bare alt for liten erfaring med å høre musikk. Og forfatteren lurer på om det er hifi- bladene som ikke har "oppdratt" folk til å høre lyd på riktig måte.
    Det er ikke første gangen det hevdes at sålenge man ikke evner å høre at dyre kabler er best (eller hører noe annet enn med-debattant, en plystrende guru eller hvem det nå enn er...), så har man diverse mangler (intellekt, hørsel, opplæring, penger el...), men rett frem - den type argumenter og argumentasjonsteknikk skaper flere kabelskeptikere enn den "kurerer" :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Verkar som att ytterhöljet och den flätade skärmen ska bort vid tillverkning av "odin"
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.676
    Antall liker
    3.375
    Verkar som att ytterhöljet och den flätade skärmen ska bort vid tillverkning av "odin"
    Det tror jeg du har rett i. De to ytterste lagene skal bort. Så skal det inn et "spacer" i midten, med to koppertråder. Da tror jeg at fire og fire ledere skal termineres uansett xlr eller rca. Redigert bort litt her, se innlegg lengre nede ang skjerm og drainledere.

    Jeg er klar...... og går selvsagt for 22 awg "Fauxdin".

    Jeg ser at for Odin høyttalerkabelen er hver leder strippet helt ned slik at man ser monofilamentene. Kanskje det brukes litt høyere tverrsnitt per leder (17 awg).

    no.jpg
     
    Sist redigert:

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Det var 60 % økning i nivåtap, ikke +60 % i lengde. Dessuten blir tapene vesentlig større enn 60 % ved enda høyere overføringshastigheter. Ved riktig høye frekvenser vil signaltapet dobles, altså øke med 100 % sammenlignet med en helt glatt leder.
    "Opp til 20% ekstra nivåtap" stod det når jeg googla raskt på det.


    Ved 20 kHz er skinndybden 0,5 mm. Men det er fortsatt 40 % av strømmen som går innenfor "skinnet", ned til 2,5 mm dybde eller så. Det er relativt få audiokabler som har grovere ledere enn 5 mm diameter (20 kvadratmillimeter tverrsnitt), så for alle praktiske formål kan vi gå ut fra at strøm ved audiofrekvenser bruker hele tverrsnittet i kabelen.
    Hvis radiusen på lederen er større enn 0,5 mm, vil ikke AC resistans være lik DC resistans på 20khz.
    Ergo -> skin effect opptrer på radius over 0,5 mm.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    AC resistans ved 20 kHz vil ikke være helt lik DC resistans uansett hvor tykk eller tynn lederen er. Skin effect opptrer uavhengig av ledertykkelse. Men hvis du har en leder som allerede er tykkere enn ca 5 "skinntykkelser", så vil det være bortkastet kobber å gjøre den enda tykkere. Og ved så lave frekvenser som 20 kHz er virkningen av skin effect i realistiske audiokabler så liten at den mangler praktisk betydning.

    Her er en link om den tommelfingerregelen jeg nevnte:
    Surface Roughness - Microwave Encyclopedia - Microwaves101.com
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.676
    Antall liker
    3.375
    Hva er riktigste kabelen teknisk sett når det gjelder kompetente strømkabler? Vurderer å lage noen med grå jordkabel eller er det andre tips?
    At bare en komponent jordes via strømkabelen. De andre komponentene jordes via denne ene komponenten. Da er det aller viktigste dekket etter min mening. Om man får en jordsløyfe via nettkabelen og signalkabelen, stiller dette meget store krav til nettkabelen. Da er det vell Odin som gjelder også her :eek:
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hva er riktigste kabelen teknisk sett når det gjelder kompetente strømkabler? Vurderer å lage noen med grå jordkabel eller er det andre tips?
    At bare en komponent jordes via strømkabelen. De andre komponentene jordes via denne ene komponenten. Da er det aller viktigste dekket etter min mening. Om man får en jordsløyfe via nettkabelen og signalkabelen, stiller dette meget store krav til nettkabelen. Da er det vell Odin som gjelder også her :eek:
    Nettopp!
    Noen som har tenkt på hvor mange "egenkonstruerte" problemer som forsøkes løst med dyre kabler?
    Gjør det enkelt og riktig med en gang.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    L

    larkus

    Gjest
    Jeg ser at for Odin høyttalerkabelen er hver leder strippet helt ned slik at man ser monofilamentene. Kanskje det brukes litt høyere tverrsnitt per leder (17 awg).
    Odin har totalt 24 stk ledere i biwiring konfigurasjon. Hver med tverrsnitt på 20 awg
    kabel005.jpg
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.676
    Antall liker
    3.375
    Verkar som att ytterhöljet och den flätade skärmen ska bort vid tillverkning av "odin"
    Det tror jeg du har rett i. De to ytterste lagene skal bort. Så skal det inn et "spacer" i midten, med to koppertråder. Da tror jeg at fire og fire ledere skal termineres uansett xlr eller rca. Det er jo ikke noe skjerm igjen. Koppertrådene skal nok til jord (i en eller to ender?), som en slags magnetisk avleder ved balansert drift (min teori). Ved rcs drift ser jeg ikke poenget med å jorde kopperlederne da fire av lederne også vil ligge på jordpotensiale. Men?

    Jeg er klar...... og går selvsagt for 22 awg "Fauxdin".

    Jeg ser at for Odin høyttalerkabelen er hver leder strippet helt ned slik at man ser monofilamentene. Kanskje det brukes litt høyere tverrsnitt per leder (17 awg).

    Vis vedlegget 180585
    Forsvant interessen helt?

    Jeg skrev i innlegget at det ikke var skjerm igjen. Selvsagt er det skjerm igjen. Det laget vi ser er vell dette:
    Inner Shield: Helically Overlapped Flat Silver Plated Copper per ASTM B-298

    Det rimer bedre med disse to "drain" lederne innerst som da sikkert skal tvinnes motsatt vei med kontakt inn mot "inner shield". Drain jordes. Fire og fire ledere, hver er skjermet, som pluss/minus. Da har ikke den interne konfigurasjonen lederene imellom mye å si (AAAABBBB eller ABABABAB).

    22 awg.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    BTW, er det nå endelig klart hvilken kabel som er aktuell? Trenger ikke 500 ft. klessnor.
    Siste mulighet - link opp til typen i et innlegg så bestilles det her og nå.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.328
    Torget vurderinger
    1
    ... Men hvis du har en leder som allerede er tykkere enn ca 5 "skinntykkelser", så vil det være bortkastet kobber å gjøre den enda tykkere. ...
    [Prikemodous]
    Det er kanksje ikke helt riktig. Lederarealet innenfor «skinndybden» øker også med økende diameter/radius, slik at HF-resistansen blir lavere med tykkere kabel. LF-resistansen reduseres imidlertid raskere.
    [/Pirkemodus]

    Om dette er av noen praktisk betydning må man vurder konkret i de konkrete tilfeller. For våre praktiske formål er det imdilertid ofte ganske bagatellmessig.

    mvh
    KJ
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Kjempetråd på mange måter dette her!!!!

    Klarer noen å lage et kostnadsoverslag på hva det koster å produsere en Odin:

    -ledninger
    -plugger
    -arbeidstid: terminering, trekloss, etc. (disse kabelmakerene er visst ekstremt nøye på termineringen. Da en kjent høyttalerkonstruktør jeg vet om var på termineringskurs hos Transparent fikk han sjokk. De brukte nærmere en time pr side. Vet ikke om Nordost bruker samme metoder, men regn med 4 timer pr kabel bare i terminering)
    -innpakning
    -frakt

    Har en ide hva vi lander på, men hadde vært fint hvis noen med kunnskap kunne regnet ut.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    (disse kabelmakerene er visst ekstremt nøye på termineringen.
    Det er jeg også:)

    Jeg synes forresten at "trykket" i denne tråden er i ferd med å avta.

    mvh
    larkuz
    Tviler ikke på at DIYerne er nøye de også, kanskje enda nøyere.
    Mitt poeng er at amerikansk arbeidstimer koster pæng.:)
    Med en selvkost på 5000 Spenn for en sluttbruker, og kanskje halvparten av det i selvkost for en industrikunde med rabattavtaler, er det rom for å bruke en del tid på termineringen når gateprisen for en meter er 112.000,- ;)

    De som "serieproduserer" NO-kabler, tviler jeg STERKT på at bruker mange minuttene på å terminere en plugg.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.676
    Antall liker
    3.375
    Vi må komme opp med noe når det gjelder drain og kjernen. En viktig parameter her er god kontakt mot de åtte skjermene konsentrisk rundt kjernen. Se figuren under. (Røde og sorte ledere er bare ett eksempel i arbeid)

    Hvem leverer forsølvede kobberledere?

    The eight conductors are precisely wound in a spiral pattern around a central spacer, which contains two extruded silver over OFC drain wires to create a cable of unprecedented consistency and geometrical precision, perfect shielding yet manageable flexibility.

    fauxdin 01.jpg
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    De som "serieproduserer" NO-kabler, tviler jeg STERKT på at bruker mange minuttene på å terminere en plugg.
    Vet ikke hvilken informasjon du sitter på, men det avviker litt fra min;)
    Tror ikke man skal undervurdere hvor mye disse "kabeltroerne" legger i de små forskjellene ingen hører.
    Du mener selvkosten på denne kabelen er 2.500,-?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er riktig at lederne er produsert av naboen (Temp-Flex), så koster 16m. av en tilsynelatende identisk leder i hvert fall under 1600 Kr i gruppekjøpet det diskuteres her, og WBT-pluggene 2800,- for 4 stk. Ferdig fraktet og fortollet/momsbelagt til Norge. Dette for sluttbrukere. Direktekunder av produsentene i som bruker komponentene i OEM har nok minst den rabatten.

    Annet en det vet ikke jeg, og det var derfor jeg sa "tviler", siden det bare er noe jeg tror

    Tror du virkelig at en som sitter hele dagen og lodder rca-plugger bruker en halvtime på å lodde åtte ledere til en plugg?

    La meg si det slik, da, at det ikke ville overraske meg dersom Nordost's materialkostnad for et meters par Odin signalkabel var godt under 2500 Kr. Faktisk er det veldig sannsynlig i mitt hode, men jeg har jo ikke flere fasitsvar enn noen andre her, jeg. I tillegg skal jo kabelen tvinnes, det skal tres/ekstruderes på en ytterstrømpe, endene termineres og iklés litt krympestrømpe og en trekloss, i tillegg til at Nordost skal betale lønninger, husleie, markedsføring og alle de vanlige utgiftene, så "selvkosten" blir jo høyere enn materialkostnaden, men ikke flere tusen kroner høyere for nevnte kabelpar, tror jeg.
     
    Sist redigert:

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Hva er riktigste kabelen teknisk sett når det gjelder kompetente strømkabler? Vurderer å lage noen med grå jordkabel eller er det andre tips?
    At bare en komponent jordes via strømkabelen. De andre komponentene jordes via denne ene komponenten. Da er det aller viktigste dekket etter min mening. Om man får en jordsløyfe via nettkabelen og signalkabelen, stiller dette meget store krav til nettkabelen. Da er det vell Odin som gjelder også her :eek:
    Nettopp!
    Noen som har tenkt på hvor mange "egenkonstruerte" problemer som forsøkes løst med dyre kabler?
    Gjør det enkelt og riktig med en gang.
    Så alle komponenter til en strømfordeler og så den til strømnettet
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det Hedde beskriver er noe sånt som effektforsterkeren til nettjord (jordet nettkabel til støpselet) og så en separat jordleder fra chassis på de andre komponentene til chassis på effektforsterkeren (uten jord i nettledningene til de andre apparatene).
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Så alle komponenter til en strømfordeler og så den til strømnettet
    Tror det du må gjøre hvis du skal følge dette, er å bruke ujordet nettkabel til alle komponenter bortsett fra én (f.eks. effektforsterkeren), og så jorde alle de andre komponentenes chassis til dennes chassis. "Stjernejord" heter vel dette prinsippet når det brukes i elektroniske kretser?

    Vet ikke om det er en lovlig måte å koble på, forresten. (?)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det beste rådet er vel at hvis man ikke forstår eksakt hva dette medfører, så er det best å la være å tukle med det. :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.300
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er godt mulig at det lønner seg å kjøpe produktene av tempflex, wbt mfl, sende de til et lavkostland ala mexico eller kina, få det foredlet til ferdig vare og returnert, bare på basis av prisen på arbeidkraft!
    mvh
    Leif
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    Nei, det Hedde beskriver er noe sånt som effektforsterkeren til nettjord (jordet nettkabel til støpselet) og så en separat jordleder fra chassis på de andre komponentene til chassis på effektforsterkeren (uten jord i nettledningene til de andre apparatene).

    Har prøvd dette før; I tidligere bolig var det en del rare (og uforklarlige problemer) bla høyfrekvent pipelyd osv... svært frustrerende. Supra strømfordeler og Supra LoRad kabler ble prøvd, det ble også montert "riaa jord skruer" i monoblokker for å prøve å jorde anlegget via ene av effektforsterkerene. Hørte aldri no forskjell, og de rare pipelyd problemene kom og gikk. Til tider var det håpløst å få platespiller til å virke uten støy.

    Nå kjører jeg effektforsterker rett i veggen, og resten via supra strømfordeler -null problemer... men det er altså en "ikke optimal løsning"
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.676
    Antall liker
    3.375
    Nei, det Hedde beskriver er noe sånt som effektforsterkeren til nettjord (jordet nettkabel til støpselet) og så en separat jordleder fra chassis på de andre komponentene til chassis på effektforsterkeren (uten jord i nettledningene til de andre apparatene).

    Har prøvd dette før; I tidligere bolig var det en del rare (og uforklarlige problemer) bla høyfrekvent pipelyd osv... svært frustrerende. Supra strømfordeler og Supra LoRad kabler ble prøvd, det ble også montert "riaa jord skruer" i monoblokker for å prøve å jorde anlegget via ene av effektforsterkerene. Hørte aldri no forskjell, og de rare pipelyd problemene kom og gikk. Til tider var det håpløst å få platespiller til å virke uten støy.

    Nå kjører jeg effektforsterker rett i veggen, og resten via supra strømfordeler -null problemer... men det er altså en "ikke optimal løsning"
    Det er mange flere faktorer inne i bildet her også. Det krever at man setter seg grundig inn i hver komponent sin jordingsmåte. Ikke bare å jorde chassis dersom det ikke er forbindelse fra chassis til signaljord for eksempel. Det er flere eksempler på komponenter hvor jord i IEC -brønnen går rett inn til printkortet uten at det er forbindelse til chassis.

    Det er en opsjon å bruke "gode" nettkabler for dette formålet. Jeg har ikke noen typer å anbefale, men generelt vil en god geometrisk løsning mellom ledere og jord være å foretrekke. Noen har jordlederen snodd motsatt av faselederne. Det er en gunstig måte å redusere induserte spenninger på. En diy variant er å trekke jord ett stykke ut fra kabelen. Avstand er gunstig.
     

    Mangenot

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2012
    Innlegg
    72
    Antall liker
    37
    Sted
    Stockholm
    Hvis det er riktig at lederne er produsert av naboen (Temp-Flex), så koster 16m. av en tilsynelatende identisk leder i hvert fall under 1600 Kr i gruppekjøpet det diskuteres her, og WBT-pluggene 2800,- for 4 stk. Ferdig fraktet og fortollet/momsbelagt til Norge. Dette for sluttbrukere. Direktekunder av produsentene i som bruker komponentene i OEM har nok minst den rabatten.

    Annet en det vet ikke jeg, og det var derfor jeg sa "tviler", siden det bare er noe jeg tror

    Tror du virkelig at en som sitter hele dagen og lodder rca-plugger bruker en halvtime på å lodde åtte ledere til en plugg?

    La meg si det slik, da, et det ikke ville overraske meg dersom Nordost's materialkostnad for et meters par Odin signalkabel var under 2500 Kr. Faktisk er det veldig sannsynilg i mitt hode, men jeg har jo ikke flere fasitsvar enn noen andre her, jeg. I tillegg skal jo kabelen tvinnes, det skal tres/ekstruderes på en ytterstrømpe, endene termineres og iklés litt krympestrømpe og en trekloss, i tillegg til at Nordost skal betale lønninger, husleie, markedsføring og alle de vanlige utgiftene, så "selvkosten" blir jo høyere enn materialkostnaden, men ikke flere tusen kroner høyere for nevnte kabelpar, tror jeg.
    Jeg har brukt DIY kabler i mange år, jeg. Men det behøver være det samme som at man tror att den stygge hifibransjen tjener masse penger på noen få entusiaster rundt om i verden?
    At produsenter av dyre kabler bruker andre og større firmaer til å produsere "råvarene" er vel ikke så vanskelig å forstå.
    Da jeg kjøpte min " dyre" signalkabel fra ETI eichmann, var det for att den hadde kvaliteter som jeg ikke kunne finne hos noen DIY kabel.
    Keith Eicmann som har utviklet kabelen og berømt for sine RCA kontakter, er ikke bare leder for ETI men også Global Operations Manager - High Speed Cable på Amphenol TCS.
    Amphenol er det største firmaet for kabler for industri og medisinsk utstyr i Australia.
    Jeg synes at det viser på att fyren vet hva han driver med.
    Din argumentasjon blir som om: " Du er lurt! Jeg kjøpte samme rolexklokke som deg, men for en brøkdel av prisen på stranda i Phuket"
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Din argumentasjon blir som om: " Du er lurt! Jeg kjøpte samme rolexklokke som deg, men for en brøkdel av prisen på stranda i Phuket"
    Gjør den? Inneholder en Rolex-kopi til 30 Kr. samme komponenter som en ekte?

    Det er meg forøvrig revnende likegyldig hva Nordost tjener på en kabel, men tror du ikke at Nordost tjener masse penger på entusiaster rundt om i verden?
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hva vet nå du Dazed om hva 99.999999% OFC kobber koster å produsere? Hvor tar du 1600 kr fra?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som du ser - eller tydeligvis ikke - skrev jeg: "Hvis det er riktig at lederne er produsert av naboen (Temp-Flex)", og kablene deres vet vi hva koster. NO bruker i så fall disse kablene uten de ytterste lagene med skjerm og isolasjon, og da er de jo i hvert fall ikke dyrere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn