Richard Wagner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Men det er jo flott i Bayreuth da. Jeg så hele Ringen der under festspillene i 2002.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Og?
    Så denne hos Skei på sandnes i dag til små 1990.-
    Er det løp og kjøp?
    (på forespørsel - den tidligere billigere versjonen er gått ut)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg får mer enn gjennomsnittlig lyst på Bluray med Solti-Wagner-Ringen. Har oppdaget gledene ved Bluray-lyd, og denne mastringen har fått god kritikk.

    Ellers hører jeg på en britisk klassisk radiokanal (nettradio gleder med Superuniti) opptak av Richard Wagners sønn Siegfried, som dirigerer farens musikk. De kaller det homage march, antar da at det er Huldungsmarsch WWV 97 for blåseorkester.
    Det er gammelt, historisk, ikke hifi, men uansett interessant.
    Siegfried var selv operakomponist, og tydeligvis en dugandes dirigent.
    Skjermbilde 2013-01-13 kl. 21.49.11.png
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde planer om å reise til Berlin for å se/høre Marek Janowski's Ring, men feiget som vanlig ut. Nå ser jeg at det blir en ny mulighet i september, men nå med Simon Rattle. Hva tror dere om Rattle og Ringen?

    Repertoire - Deutsche Oper Berlin
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    TRIPPEL WAGNER I DAG!


    Månedens utgave av BBC Music er spekket med interessante Wagner godbiter....

    wag2.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Medfølgende CD har bl.a. Parsifal's Act 1 Prelude, live opptak fra The Music Hall i Aberdeen mars 2011!

    wag1.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Og, for å toppe det hele, i kveld kl. 19.30 er det Wagner LIVE fra Bayreuth på SVT2!!!



    wagner 22 05.png
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    Jeg hadde planer om å reise til Berlin for å se/høre Marek Janowski's Ring, men feiget som vanlig ut. Nå ser jeg at det blir en ny mulighet i september, men nå med Simon Rattle. Hva tror dere om Rattle og Ringen?

    Repertoire - Deutsche Oper Berlin
    Rattle har jo stridd fælt med Beethoven, men Wagner er kanskje mer hans stil? Ellers er jo resten førsteklasses. Deutsche Oper-folket er jo strålende. Var der for ikke lenge siden og så et par helt fantastiske forestillinger.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Ja... ikke bra.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.620
    Antall liker
    3.733
    min getboks fikkikke med seg dette. Var det bra? Verd å jakte på?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde planer om å reise til Berlin for å se/høre Marek Janowski's Ring, men feiget som vanlig ut. Nå ser jeg at det blir en ny mulighet i september, men nå med Simon Rattle. Hva tror dere om Rattle og Ringen?

    Repertoire - Deutsche Oper Berlin
    Rattle har jo stridd fælt med Beethoven, men Wagner er kanskje mer hans stil? Ellers er jo resten førsteklasses. Deutsche Oper-folket er jo strålende. Var der for ikke lenge siden og så et par helt fantastiske forestillinger.
    For sen som vanlig, begge oppsetningene er allerede utsolgt.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har hørt på Bryn Terfel og Brynhilde
    bryn.jpg

    Wagner er best live, det er nå bevist, ihvertfall bedre enn hjemme hos meg. Satt strategisk plassert rett over tubaen, som planlagt. For å kjenne det kile og rive i Valkyrierittet og Hollenderen. Wotan og Brünhilde til slutt, bra greier ja.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Nå skal de jammen spille Valkyrien i Olavshallen i mars. Må vel kjøpe billett da.
    Hører Götterdämmerung nå. Har hørt hele ringen i det siste - Solti.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Var i Wien for noen år siden sammen med et vennepar. Jeg hadde bursdag og hadde klart å skaffe billetter til Die Walküre i operaen. «Samme bandet som spiller på nyttårskonserten» hadde jeg sagt. Bra greier etc.
    Stor var min forundring da Simon Rattle strenet til podiet, og enda større da mine tre ledsagere satt som fjetret gjennom dialogen i 3. akt.
    Noen ganger treffer man bare.
    Syklet rundt gamlebyen gjorde jeg og.



    (Akkurat nå hører jeg på KV590. Quatuor Mosaiques spiller.)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så Valkyrien i mars i år i HD og med super lyd fra Metropolitan på den lokale kino og det var avsindig sterkt. Vet egentlig ikke om det hadde opplevdes mye sterkere på en billig tusenkronersplass langt bak i salen...….
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Elsker Wagner :)
    Med netop hans musik, giver alt hvad jeg har hørt af anlæg uanset pris op.

    Opera Kan ikke gengives ordenlig (synes jeg) Når jeg påstår dette er det fordi jeg flere gange har oplevet Wagner/Opera Live

    Især når Der spilles igennem. Når alle musikere og sangere giver alt hvad de har i sig samtidig :)
    Hvis jeg skulle introducerer Wagner/Opera til en der aldrig har hørt det før ville det være synd at gøre det over et anlæg.
    Første gang burde man inviterer personen i Teateret :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Spilt Lohengrin i aften, LSO. I morgen blir det Siegfried!
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    SoltiDecca.jpg


    Dessverre så treffende nå om dagen; Ragnarok... Soltis Ringen toner sakte ut og etterlater seg en øredøvende stillhet. Dette er i mine øyne, eller ikke minst ører, den mest betydelige innspillingen(e) i historien. Ingen ting kommer en gang i nærheten av dette monumentale verket. Andre må gjerne trekke frem Beatles eller Floyd eller hva som helst, men alt blir smått i forhold til Ringen. Floyd virker for øvrig ikke så lite inspirert av Wagner. Utallige står i kunstnerisk gjeld til ham.
    Jeg har fire komplette utgaver av Ringen med nyeste remastreringer, og de har alle sine sider. Karajan med sin friske og elegante Ringen, Bøhms uunnværlige Bayreuth-innspillinger og Barenboims heldigitale "nye" innspillinger fra samme sted, men Solti og Culsaws Ringen er og blir referansen. Har kjøpt to komplette CD-utgaver av den, en for å ha hjemme og en for ferieboligen jeg er utestengt fra i påsken.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig! Keilbert er også bra men håpløst gammel og dårlig lydmessig imo.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    20210213_185534.jpg


    Symfonisk opera på sitt beste. Denne og Knappertsbusch 1964 på Decca (i 24/96 remaster fra 2006) synes jeg er de beste. Solti fra 1973 med god remaster fra 2017 har best lyd.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    20210220_194916.jpg

    Karajans Walkure fra '66 er et must. Litt annerledes enn f.eks Solti. Raffinert og elegant og lyrisk. Så bra at jeg kjøpte for andre gang. Den nye remastreringen bringer oss en tanke nærmere kilden👍
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.684
    Torget vurderinger
    23
    Fanken... betyr dette at jeg må ha ENDA et sett........ 🤔 🤔
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 697181

    Symfonisk opera på sitt beste. Denne og Knappertsbusch 1964 på Decca (i 24/96 remaster fra 2006) synes jeg er de beste. Solti fra 1973 med god remaster fra 2017 har best lyd.
    Enig. Men var det Knappertsbusch sin Parsifal som samtidig arrangerte tysk mesterskap i hosting blant publikum? Eller var det kanskje Keilberth’s Tannhauser fra -54...
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    20210305_185621.jpg


    Endelig fredag. Wagner-time. I dag blir det Karajans Parsifal fra 1981. Karajan var jævelig god på Wagner. Tidlig digital. Lydmessig bra, ikke tynn eller slitsom, men på slutten av første skive i min utgave er det hyppige dropouts i lyden. Kjøpte fra Amazon. Bestilte enda et sett, men det var like ille. Ga opp og gadd ikke avstå fra noen av dem, så nå har jeg både i ferieboligen og hjemme...
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Har denne på vinyl. Lenge siden jeg har hørt på den. Karajan var bra på sånn musikk, kanskje på tide med et gjenhør.
    En fordel med vinyl er dropouts er nokså sjeldne...
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Ja, det bør du gjøre. Med digitalt opptak synes jeg det i utgangspunktet er best med CD, men jeg har mange digitalt innspilte LP-plater som gir fine lytteopplevelse. God, påkostet vinyl er nesten alltid stas. Med vinyl får man gjerne "dropins", men det har vi voksne gutta utviklet immunitet mot.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    20210312_184128.jpg


    Fredag, da må det bli Wagner. En riktig nymotens innspilling til meg å være. Fra 2001. Merker at digitalteknologien hadde blitt voksen på det tidspunktet. Luftig diskant og pent dynamikkomfang, men det har gått nedover med standardene på Wagner-tenorer.
    Man får fremdeles kjøpt Teldec- utgivelsene for en slikk og ingenting på nettet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn