Richard Wagner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.456
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Sunnmøre
    Minutten skrev:
    Kr. 269 for komplett Ring er vel en Ok pris? (14 cder)
    Etter litt googling ser det ut som om dette kanskje er Roma-innspelinga for RAI?

    Eg kjøpte Gebhardt-utgåva av den i fjor sumar (frå jpc.de, til rett under 200 kr), og vart skuffa over lyden. Eg plar verkeleg ikkje bry meg om slikt, og høyrer gjerne på krigsopptaka til Furtwänglar utan å tenkja på innspelingskvaliteten. Men lyden frå denne RAI-innspelinga (for det er vel berre ein?) er så strevsam at eg ikkje orkar å høyra særleg lenge i strekk.

    Eg kan ikkje skjøna anna enn at denne innspelinga fyrst og fremst har verdi for å komplettera andre Ringar?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig, lydkvaliteten er ikke særlig innbydende. Det er et kaldt hardt skjær over det hele som gjør det til en dårligere opplevelse enn de fleste andre Furtwängler-utgivelser de siste år.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Valentino skrev:
    Tristan und Isolde i DnO i mars neste år. Jupp.
    Fikk ikke med meg Tannhäuser, så denne vil jeg ikke gå glipp av. Er det fortsatt Stefan Herheim som står bak roret, tro?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Så Parsifal på Narodni Divadlo i Praha sist søndag. Flott oppsetning selv om Klingsor og Parsifal var litt svake, men Amfortas, Gurnemanz og Kundry reparerte solistinntrykket. Spesielt Eva Urbanová som Kundry var imponerende. God innsats av koret og orkesteret var fantastisk. Scenebildene var gode - i det hele tatt en strålende opplevelse rent musikalsk. Men handlingens kvasifilosofiske/religiøse overtoner er lite tiltalende for meg.
    Anbefales for de som kunne tenke seg en Wagner-tur til Praha. Neste forestillinger er 3/4 og 15/5.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.456
    Antall liker
    3.586
    Sted
    Sunnmøre
    erato skrev:
    til den latterlige pris av 100 kr (18 kanadiske dollar).
    Denne kunne eg ikkje styra meg for, sjølv om eg etterkvart føler at eg treng ein DVD-ring òg.

    Apropos: Prisane på kanadisk Amazon er heilt avsindige, ser det ut til. Eg kunne ikkje dy meg, og måtte leggja ved Lindsays Beethoven-kvartettar i same slengen, berre for å nærma meg 200 NOK.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    889
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Frightening....
    Jeg trodde aldri det skulle skje, jeg har bestillt et komplett Ringen-sett.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Frightening....
    Jeg trodde aldri det skulle skje, jeg har bestillt et komplett Ringen-sett.
    My work is done! Oh-ha-haa-haaaa (skummel latter).
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Idet man takker erato for glimrende tips (tror jeg, har ikke hørt annet enn bruddstykker av denne), så kan jeg tilføye at jeg bestilte denne 14CD boksen (kr.106,-) og valgte billigste frakt (kr.41,-). Det var estimert et eller annet rundt 40-60 uker leveringstid, var det ikke?

    Jeg ble derfor veldig positivt overrasket når jeg så at DHL er på saken, og mye kan tyde på at det ikke tar et års tid allikevel. Selv om boksen må følge havets overflate til Europa så ser jeg vel for meg levering ila noen uker på det seneste.
     

    Vedlegg

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Vidar P skrev:
    Idet man takker erato for glimrende tips (tror jeg, har ikke hørt annet enn bruddstykker av denne), så kan jeg tilføye at jeg bestilte denne 14CD boksen (kr.106,-) og valgte billigste frakt (kr.41,-). Det var estimert et eller annet rundt 40-60 uker leveringstid, var det ikke?

    Jeg ble derfor veldig positivt overrasket når jeg så at DHL er på saken, og mye kan tyde på at det ikke tar et års tid allikevel. Selv om boksen må følge havets overflate til Europa så ser jeg vel for meg levering ila noen uker på det seneste.
    Ser ut som du har rett i dette, Vidar. Oppløftende med en slik ankomstdato
    Shipment Date: April 1 2011
    Destination: FREDRIKSTAD NOR, No
    Estimated Arrival: April 7 2011
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gunzi skrev:
    Frightening....
    Jeg trodde aldri det skulle skje, jeg har bestillt et komplett Ringen-sett.

    Trenger du at noen kommer og ser til deg?
    Dette kan da umulig være bra for deg.... ;)
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    atonal skrev:
    Vidar P skrev:
    Idet man takker erato for glimrende tips (tror jeg, har ikke hørt annet enn bruddstykker av denne), så kan jeg tilføye at jeg bestilte denne 14CD boksen (kr.106,-) og valgte billigste frakt (kr.41,-). Det var estimert et eller annet rundt 40-60 uker leveringstid, var det ikke?

    Jeg ble derfor veldig positivt overrasket når jeg så at DHL er på saken, og mye kan tyde på at det ikke tar et års tid allikevel. Selv om boksen må følge havets overflate til Europa så ser jeg vel for meg levering ila noen uker på det seneste.
    Ser ut som du har rett i dette, Vidar. Oppløftende med en slik ankomstdato
    Shipment Date: April 1 2011
    Destination: FREDRIKSTAD NOR, No
    Estimated Arrival: April 7 2011
    En liten update:
    Mottok pakken i ettermiddag, tilkjørt via DHL Fire dager etter bestilling! Det kaller jeg service!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.741
    Torget vurderinger
    23
    Ring inkjøpt! (nr 10 i rekka, sikkert..) En god ting kan ikke overdrives! Grådighet er en dyd!

    BTW, hvilken performance av "Lohengrin" mener de vyrde herrer er best?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.717
    Antall liker
    21.571
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er godt fornøyd med Kubelik på DG, sluket, men jeg har ikke hørt andre.
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    erato skrev:
    leon skrev:
    4 dager etterpå her også, fantastisk!
    Da gjenstår det bare å spille faenskapet.... ;D
    He he, godt sagt! Jeg har prøvd å kjøre knall hard struktur med eldste kjøpt
    blir første hørt. Sliter litt med logistikken, de siste årene har det ramlet inn
    pakker i jevn strøm :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.713
    Antall liker
    9.330
    Sted
    Trondheim
    Det er nesten så det frister, men med 5 komplette ringer allerede tror jeg likevel jeg står over...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.717
    Antall liker
    21.571
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har tenkt at MET og Levine ville være best på video etter å ha sett diverse Youtubeklipp.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.531
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    leon skrev:
    erato skrev:
    leon skrev:
    4 dager etterpå her også, fantastisk!
    Da gjenstår det bare å spille faenskapet.... ;D
    He he, godt sagt! Jeg har prøvd å kjøre knall hard struktur med eldste kjøpt
    blir første hørt. Sliter litt med logistikken, de siste årene har det ramlet inn
    pakker i jevn strøm :)
    Prøver også det, men det eldste er nå ute av syne og vanskelig å få frem uten at stablene velter. På tide å snu stacken er jeg redd. Litt greit å vite hva man har kjøpt er det kanskje, ellers er det alltid en fare for at man kjøper det igjen. Jeg vet at det ligger en "Spar Dame" av Tchaikovsky der nede et sted, skulle gjerne hørt den. :D
     

    leon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    165
    Sted
    Trondheim
    erato skrev:
    leon skrev:
    erato skrev:
    leon skrev:
    4 dager etterpå her også, fantastisk!
    Da gjenstår det bare å spille faenskapet.... ;D
    He he, godt sagt! Jeg har prøvd å kjøre knall hard struktur med eldste kjøpt
    blir første hørt. Sliter litt med logistikken, de siste årene har det ramlet inn
    pakker i jevn strøm :)
    Prøver også det, men det eldste er nå ute av syne og vanskelig å få frem uten at stablene velter. På tide å snu stacken er jeg redd. Litt greit å vite hva man har kjøpt er det kanskje, ellers er det alltid en fare for at man kjøper det igjen.
    Jeg blir nok en amatør og regne i forhold til dere her på forumet som har samlet klassisk musikk i en mannsalder.
    (jeg har samlet i 3-4år) Men jeg ser helt klart faren for dobbel booking.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.741
    Torget vurderinger
    23
    Da dumpet plutselig MET's Wagner - ring inn døra, dette er jo helt sykt; mandag denne uka, kl. 18.33 bestilte jeg denne. I dag, onsdag to dager senere, kl.11.40 levers denne PÅ DØRA av DHL!!! Belastet min konto: kr. 147,66!! For 14 CD'er levert på døra!!!!

    Dustene som påstår at "CD er død, leve streaming" kan ikke være riktig navla. For kr. 147,66 drømmer jeg ikke om å påta meg jobben med å streame et slikt verk!!

    Edit; CD-butikkene går så dårlig! Yeah, right, kr. 147,66 dekker ikke bomring/parkering en gang her i Oslo, skal du inn og handle litt.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, dette er imo tiden å kjøpe cd'er, ikke å satse helt og holdent på nedlastninger eller annet. Timingmessig stor tabbe å gå vekk fra cd i disse dager imo, iallefall dersom det er en rikholdig musikksamling man vil ha.
    Cd'er har aldri vært hverken billigere, bedre eller lettere tilgjengelige. Iallefall ikke innen "våre" musikkgenrer.

    Levine er veldig "lettfattelig" til Ringen å være synes jeg.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    The Met hyret inn mange flotte stemmer til denne produksjonen, i samarbeid med DG - som planla en bred lansering i alle formater den gangen. Levine har virkelig sansen for tysk/østerriksk høy- og senromantikk, og har dirigert dette repertoaret jevnlig også ved de europeiske toppscenene og med de europeiske topporkestrene.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.741
    Torget vurderinger
    23
    Ikke så halvgæærn lyd heller, faktisk - prøvde et par CD'er i går kveld. Dette lover bra!

    Min Wagner samling er for det meste vinyl fra 40-50-60 tallet, stort sett ingen CD.

    Noen som har forslag til "må ha" Cd'er her? I handleform for tiden :eek: :eek:
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, Karajans (EMI) eller C.Kleibers (DGG) Tristan & Isolde er vel et rimelig trygt tips.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.741
    Torget vurderinger
    23
    Spilte preludiet til "Valkyrien" så taket løftet seg i går (METS' boksen nevnt ovenfor.)

    Wagner skulle vært på blå resept. Dette er så mektig og altoppslukende som det vel går an. Musikk man får energi av.

    Bra lyd også på denne innspillingen, lite støy og det er viktig. Stemmene er skikkelig frempå slik de vitterligen skal være. De ER større en selve livet - framifrå artister. Alle såpekokere som tror de kan synge skulle vær tjoret fast foran "Ringen" til hele boksen var spilt ferdig. Så kan de gjerne gå å fortelle Se & Hør at de vil bli artister fordi de liker å synge!!!
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    ....Wagner-Idol. Det hadde vært no! ;D

    Siden du liker slikt, Sluket og er i handlemodus, har du noe fohold til Webers "Freischütz" ?

    Hvis ikke, er C.Kleiber et godt sted å starte. Faderen (Erich) er heller ikke verst.

    Men frykter at dette er gammelt nytt for deg.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Spilte preludiet til "Valkyrien" så taket løftet seg i går (METS' boksen nevnt ovenfor.)

    Wagner skulle vært på blå resept. Dette er så mektig og altoppslukende som det vel går an. Musikk man får energi av.

    Bra lyd også på denne innspillingen, lite støy og det er viktig. Stemmene er skikkelig frempå slik de vitterligen skal være. De ER større en selve livet - framifrå artister. Alle såpekokere som tror de kan synge skulle vær tjoret fast foran "Ringen" til hele boksen var spilt ferdig. Så kan de gjerne gå å fortelle Se & Hør at de vil bli artister fordi de liker å synge!!!
    Da roberten var innom for innvielse av min nye platespiller var han klok nok til å ta med akkurat Valkyrien, og det første som ble spilt var ouvertyren, som alltid treffer meg i innerste nervebaner.

    Ser frem til at den skal avspilles påny. I Culshaws bok er det vel nettopp Valkyrien de spiller gjennom for Wien-filharmonikerne, med ypperlige høyttalere, så de skal høre hva de har vært med på sammen med Solti. Musikerne sitter måpende og lytter.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.500
    Antall liker
    102.741
    Torget vurderinger
    23
    BigSwifty skrev:
    ....Wagner-Idol. Det hadde vært no! ;D

    Siden du liker slikt, Sluket og er i handlemodus, har du noe fohold til Webers "Freischütz" ?

    Hvis ikke, er C.Kleiber et godt sted å starte. Faderen (Erich) er heller ikke verst.

    Men frykter at dette er gammelt nytt for deg.

    "Siden du liker slikt" - skal man tolke det dit hen at det faktisk kan finnes noen som IKKE liker Wagner :eek: :eek: :eek: Scheisse! Sowas finde ich fast unglaublich!

    Nei nå ble min tro på menneskene rystet... tror jeg må sitte ned litt.... svimmel nu!

    Faktisk så er jeg ikke så vel bevandret i Kleiber - stalltips mottas med takk, kjøpsmodusen er fortsatt inntakt og litt småhandling hjelper mot svimmelheten!
     
    N

    nb

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Faktisk så er jeg ikke så vel bevandret i Kleiber - stalltips mottas med takk, kjøpsmodusen er fortsatt inntakt og litt småhandling hjelper mot svimmelheten!
    C. Kleiber spillte inn såpass få plater at det faktisk er en svært overkommelig oppgave å skaffe seg det aller meste. Det han gjør er som regel noe enhver samlig bør inneholde.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    nb skrev:
    pengesluk skrev:
    Faktisk så er jeg ikke så vel bevandret i Kleiber - stalltips mottas med takk, kjøpsmodusen er fortsatt inntakt og litt småhandling hjelper mot svimmelheten!
    C. Kleiber spillte inn såpass få plater at det faktisk er en svært overkommelig oppgave å skaffe seg det aller meste. Det han gjør er som regel noe enhver samlig bør inneholde.
    Finnes det noen komplett C. Kleiber-samling der ute, tro?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig, DGG-diskografien til Carlos er like legendarisk som den er sentral i en platesamling. Han var best på DGG imo.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn