Richard Wagner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Fra Culshaws bok. Man skjønner hvorfor det sies at det aldri vil bli brukt tilsvarende ressurser igjen.
    Fra opptak av Akt 2, Götterdämmerung. Culshaw nevner at skuespillerne ble gitt merker på gulvet, som de skulle gå til når de skulle synge ulike deler av sine roller, for at man skulle få riktig lydperspektiv. Denslags perfeksjonisme får vi ikke i dag, nå som alt skal rattes til i miks.



    Flere Alpehorn ble prøvd; egen tordenmaskin, etter Wagners oppskrift, ble bygd; og bukkehorn ble spilt med gusto.



    Et annet sted i boken er det bilde av Birgit Nilsson sammen med en hest, i opptakshallen. Det er selvsagt hesten Grane.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Herlige bilder. Min kopi av Ring Resounding ble sendt fra en amerikansk bruktsjappe den 17. Venteventeventevente. Men jeg tviler på at min kommer med kassetter, din heldiggris.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    I akt 1, scene 3, i "Götterdämmerung" er det et kollossalt oppgjør mellom Brünhilde og valkyrie-søsteren Waltraute. På mange måter er det her mye avgjøres, når det først er så galt at Wotan ligger nede med brukket rygg. Waltraute forsøker av alle krefter å vende søsteren fra blind lidenskap til Valhalls beste, som kjent. Waltrautes lille rolle er ekstremt krevende på mange vis. Hvilken luksus å kunne høre og se Waltraud Meier som Waltraute i Unitels opptak fra Bayereuth i 1991. Hennes tre ve-rop over Brünhildes og verdens skjebne burde tine opp den mest forfrosne sjel.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En vennlig sjel har latt meg rippe CD-utgivelsen av Barenboims Ring for seg, mot sikkerhetskopi her, selvsagt. Waltraud Meier er med.

    Hentelapp i posten i dag, forresten. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Et lite tablå.



    Soltis Ring, Barenboims Ring fra Bayreuth, Time-Life-utgaven av Culshaws Ring Resounding, med Flagstad-oppslag. Ah, sommer! ;D
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dette vil ingen ende ta. Se hva jeg fant hos CDON:



    Kubeliks Parsifal får veldig mye skryt.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Valentino skrev:
    Dette vil ingen ende ta. Se hva jeg fant hos CDON:



    Kubeliks Parsifal får veldig mye skryt.
    Er den spesielt billig på CDON? Parsifal er kanskje det Wagner-verket som musikalsk appelerer mest til meg, og Kubelik er definitivt en gullstandard (Knappertsbusch skal visst også være meget bra her) . Min andre Wagner-favoritt er Die Meistersinger von Nürnberg og her er også Kubelik fabelaktig. Hans Wagner-stil er rimelig lyrisk med en deilig organisk flyt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    430,- i postkassen. Sannsynligvis billigere enn å satse på at postens tollere er sløve.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    "Parsifal" er Karajans beste Wagner-innspilling i mine ører. Wagners musikk er så ekstrem (i god forstand av ordet, vel å merke) at ingen innspilling er uten svake ledd, men denne har ganske mange sterke kort på hånden: Karajan, BPO, van Halem (liten rolle, men Titurel er viktig), van Dam (den mest pasjonerte Amfortas jeg har hørt) og ikke minst Moll (verdig og enkel på en gang, og den mest sonore i mesteparten av registeret av alle Wagner-basser).

    Blir spennende å høre inntrykk av Kubeliks innspilling.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vaklet, det er et førstekjøp, jeg tok nesten Boulez på pur f. Men i mine søk var det Kubelik som ble mest anbefalt. Det kan ha med å gjøre at den har vært vanskelig å få tak i selvfølgelig.
    Jeg mener å huske at Karajan står på Hamar bibliotek, så da kan jeg ta for meg den også etterhvert.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Et lite tablå.



    Soltis Ring, Barenboims Ring fra Bayreuth, Time-Life-utgaven av Culshaws Ring Resounding, med Flagstad-oppslag. Ah, sommer! ;D
    Oh my....I envy you!

    Går og venter på en kopi av Soltis Ring, som er overført fra analog til digital. Skal etter sigende være meget bra utført.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Jeg er forvirret.
    Noen steder på verdsveven ser det ut til at Soltis Ring på Decca er 19lp'er, andre sier 22 lp'er.
    Så, you who are in the know, er det trykkfeil eller to forskjellige versjoner ?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    For å svare meg selv så ser det ut til at det er versjoner med 19, 20 og 22 lp'er.
    Jeg kjøpte en slik

    For 10.50 pund. Fraktkostnaden fra England blir sikkert morsom, men totalprisen bør være dramatisk lav uansett.
    Ifølge selger har boksen a few small marks og vinylen skal ettersigende aldri ha blitt berørt av en stift.
    Det tror jeg vel hva jeg vil om, men forhåpentligvis er den ingen hørbare skavanker på platene.
    Skal bli spennende å se både hva frakten kommer på og i hvilken forfatning boksen er.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som du har gjort kupp igjen, Roberten!

    Dagens fangst fra biblioteket var Die Walküre og Götterdämmerung, begge med Solti/Wien.
    Gud fri og bevare meg, 'Die Nilsson' krever tilvenning. Valkyrien 4 cd er gjennomført.
    Familien dukker opp en etter en og tvinger fram såvidt hørbare 'Ka e de så sjer?'
    Kanskje like greit at bibliotekaren hadde hentet en feil boks, der Götterdämmerung skulle ha ligget finner jeg av alle ting en boks med Saint Saëns 'Samson et Dalila'! Skal jeg gidde å høre den før jeg henter den rette i morgen? Tvilsomt.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Jøgga skrev:
    Familien dukker opp en etter en og tvinger fram såvidt hørbare 'Ka e de så sjer?'
    ;D Klassisk !

    Gled deg til Götterdämmerung Jøgga !
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er så nye praktfull musikk inni der. Hele tredje akt f. eks.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.080
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er forunderlig varm og intim lyd på denne Solti-innspillingen, gir ekstra inntrykk med så stor musikk.

    Og så nyter jeg illustrasjonene av Arthur Rackham

    Barnebokillustratør, kalles han. Hm

    Jørgen
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Var det ikke noe med at det fantes noen gode nye remasteringer? Er dette de?
     
    B

    buster

    Gjest
    Jippi :mad: :mad:. Har akkurat fått den i hus til nær doble prisen...
    Bjørn
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er disse, Vidar P. Forskjellen på denne (1997) og den første CD-utgivelsen fra 1984 (?) er signifikant, iallefall på Rheingold og Siegfried, som jeg har kunnet sammenlikne. Den nyere er lettere å forstå, teksturene er åpnere, om jeg kan si det slik. Nedsiden er at tapesplicer og slikt også er lettere å få med seg.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Roberten skrev:
    For å svare meg selv så ser det ut til at det er versjoner med 19, 20 og 22 lp'er.
    Jeg kjøpte en slik

    For 10.50 pund. Fraktkostnaden fra England blir sikkert morsom, men totalprisen bør være dramatisk lav uansett.
    Ifølge selger har boksen a few small marks og vinylen skal ettersigende aldri ha blitt berørt av en stift.
    Det tror jeg vel hva jeg vil om, men forhåpentligvis er den ingen hørbare skavanker på platene.
    Skal bli spennende å se både hva frakten kommer på og i hvilken forfatning boksen er.
    Frakt fra England med DHL; 300,- + £10.50 for vinylen. Ingen upris det. Og nå er den altså her, i all sin monstrøse prakt.
    Og det beste av alt er at vinylen klamrer seg vakkert til innerlommene når jeg skal inspisere den og det er ikke et støvfnugg å se noe sted.
    Jeg må ta meg sammen for ikke å studere rillene for å se om jeg kan se amboltslaget og tordenværet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Flott som Ringen enn er, man må heller ikke glemme de øvrige Wagner-operaene.. relativt nye remastere har jeg forstått, denne boksen er også på salget på MDT;



    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4706002.htm

    Vil bare benytte anledningen til å anbefale alle som enten har eller ikke har Soltis utmerkede ring å skaffe seg Keilberth's komplette 1955 stereo-ring på Testament. Live fra Bayreuth er virkelig noe eget, og disse innspillingene er virkelig noe helt for seg selv.

     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Vil bare benytte anledningen til å anbefale alle som enten har eller ikke har Soltis utmerkede ring å skaffe seg Keilberth's komplette 1955 stereo-ring på Testament. Live fra Bayreuth er virkelig noe eget, og disse innspillingene er virkelig noe helt for seg selv.

    Denne holder jeg på med nå Vidar P.
    Steinar tilbød seg den til låns for meg. Fantastiske karer vi har her på klassiskasylet.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Har noen hørt Furtwänglers Ring ?

    Ellers så har jeg pirket såvidt i overflaten på Solti, det forekommer meg at han er hardere i kantene enn Karajan og det synes jeg er spennende. Siegfried skal på benken i løpet av dagen.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Har du hørt Solti-ringen også emotikon?
    Ja, det har jeg- for mange år siden.
    Med god mat og vin- samt partitur. Vi var en 8 stykker som brukte den tiden det tok å komme igjennom alt. Det ble en laaang helg. Vi var 4 lyttere igjen da siste tone døde ut. Opplevelsen vil sitte i minnet for alltid.
    Drømmen min er å få tak i syklusen på vinyl, men det får bli i et annet liv.....
    Venter fremdeles på en proff overført versjon (fra vinyl til digis.) Om det ikke skjer noe med det snart, må jeg nok bare bestille på nett.

    Testamentinnspillingen har jeg ikke prioritert mye lytting på enda. Bare bruddstykker foreløpig. Spennende innspilling er det i allefall.
    Men ved anledning skal den pløyes gjennom i sin helhet.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    emotikon skrev:
    Drømmen min er å få tak i syklusen på vinyl, men det får bli i et annet liv.....
    Det ligger ingen der nå, men om du følger med på www.ebay.co.uk bør det la seg gjøre å få tak i den til en meget anstendig pris.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Se der ja, så klart godeste Wilhelm har to innspillinger på samvittigheten. Etter litt søking skjønner jeg at det i denne sammenhengen dreier seg om RAI 1953. Men jeg tar gjerne i mot betraktninger rundt begge dersom du har hørt begge :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har dessverre ikke det, iallefall ikke i sin helhet. Noen sier at Milano-innspillingen fra '50 er bedre enn Roma-innspillingen fra '53... men det kan jeg ikke si noe om. Kanskje vi skal snuse på www.furtwangler.org for å snuse opp om noen av de er anbefalt?

    Fristende pris på EMI sin boks fra '53 på MDT da... men her må studeres litt nærmere.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Strålende, Vidar, selv hadde jeg ingen aning om at Die Tetralogie er = Ringen :) Så jeg trodde ingen av Ringene var anbefalte, men den frykten var altså ubegrunnet. Gode ting.
    Vel, det er vel strengt tatt ikke noe annet å gjøre enn å bestille ? Spørsmålet her er om man skal gå for en eller begge.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Finn et av de gjenutgivelsesselskapene som har gjort en god lydmessig jobb også da. SWF anbefaler iallefall Arkadia, men det er sikkert endel år siden.

    Tetralogi... fire operaer. Strengt tatt så anskuet vel Wagner selv det hele som en trilogi, med et tillegg av en "vorabend" (Das Rheingold er jo hans vorabend).
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Finn et av de gjenutgivelsesselskapene som har gjort en god lydmessig jobb også da. SWF anbefaler iallefall Arkadia, men det er sikkert endel år siden.

    Tetralogi... fire operaer. Strengt tatt så anskuet vel Wagner selv det hele som en trilogi, med et tillegg av en "vorabend" (Das Rheingold er jo hans vorabend).
    Et sjeldent eksempel på manglende presisjon i Teutonia. Men så måtte også Wagner nærmest trekkes med hester før han ville fullføre verket, så at man kom ut av telling er kanskje forståelig.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Vidar P skrev:
    Finn et av de gjenutgivelsesselskapene som har gjort en god lydmessig jobb også da. SWF anbefaler iallefall Arkadia, men det er sikkert endel år siden.
    Det var det da Vidar, at jeg hadde jo egentlig tenkt meg denne på vinyl. Og i skrivende stund er La Scala '50 tilgjengelig på en Italiensk label, Fonit Cetra, og RAI '53 tilgjengelig i 18lp på EMI og en 14lp på DMM pressing fra EMI, hva nå enn en DMM pressing fra EMI er fornoe.

    EDIT: tysken min er ikke hva den burde være, i hvert fall ikke i en Wagner tråd, men jeg får dette til å bli aftenen/kvelden før. Rheingold er altså mer som en innledning ?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forspill ja.

    DMM = Direct Metal Mastering.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn