Richard Wagner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Assosiasjoner til Bell UH-1B og svære megafoner, er jeg redd.

    Huff, jeg må komme i gang. Så mye musikk, så liten tid, så store kabelvaser.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Tristan og Isolde-boksen kom i dag, den snurrer nå – for en innspilling! Vil bare takke for anbefalingen nok en gang og oppfordre eventuelle etternølere til å slenge inn en bestilling sporenstreks. Dette er virkelig en åpenbaring.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Wright skrev:
    Tristan og Isolde-boksen kom i dag, den snurrer nå – for en innspilling! Vil bare takke for anbefalingen nok en gang og oppfordre eventuelle etternølere til å slenge inn en bestilling sporenstreks. Dette er virkelig en åpenbaring.
    Bare hyggelig! Den er glimrende fremført (selv om noen kan ha andre personlige preferanser på solister), og disse "The Originals"-remasteringene er virkelig gode! Alle Kleiber sine DGG-innspillinger burde være obligatoriske i ethvert audiotek. Denne plata skulle på bakgrunn av sine musikalske kvaliteter gjerne ha vært med i Aus der Reihe-tråden, men det er vel neppe noen begynnerplate.

    Mvh Vidar P
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Hei,

    Når det gjelder Wagner's "Ringen", så er Joseph Keilberth's versjon (1955,stereo) på selskapet Testament den absolutt beste både i fremførelse og lyd etter min smak. Disse platene er av ekstremt god lydkvalitet. Kan ikke gjøres bedre. Finnes også på LP hos Testament, men da til en mye høyere pris. Kan ikke anbefales nok!

    Jan på www.aktivklassisk.no fikser det meste.

    Mvh
    Kjell
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Palle skrev:
    Hei,

    Når det gjelder Wagner's "Ringen", så er Joseph Keilberth's versjon (1955,stereo) på selskapet Testament den absolutt beste både i fremførelse og lyd etter min smak. Disse platene er av ekstremt god lydkvalitet. Kan ikke gjøres bedre. Finnes også på LP hos Testament, men da til en mye høyere pris. Kan ikke anbefales nok!

    Jan på www.aktivklassisk.no fikser det meste.

    Mvh
    Kjell
    Kjell; det var virkelig interessant! Jeg har siklet litt på denne Keilberth-syklusen på EMI Testament; har aldri hørt den, men har vegret fordi LP'ene er jo litt dyre. Kanskje cd hadde vært noe..

    Mvh Vidar P
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Ja, denne "Ringen" på TESTAMENT med Keilberth mååå du og andre som liker Wagner bare ha!!! Koster 1150,- hos Jan på Aktiv Klassisk i Oslo. Det er 14cd'er. Står på "forsiden" til www.aktivklassisk.no Selv kjøpte jeg disse separat, men det går for det samme.

    Musikken er tatt opp "live" i Bayreuth Festival i 1955 (stereo). Lyden av f.eks. når de går på gulvet, er som en hører knirkingen på gulvet i et overdiminsjonert "ungdomshus fra gamle dager". Lyden gir meg frysninger av glede!!! Som sagt både lyd og fremførelse er av ypperste klasse.

    De som ikke har denne innspillingen vet over hodet ikke hva de går glipp av. Gir garantert en sjokkopplevelse.

    Hvis noen kjøper denne, ville det ha vært kjekt med en tilbakemelding.

    Mvh
    Kjell
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fikk bla. denne i gave av fadern i går :)
    (er forøvrig mitt fødselsår som står på lappen til høyre.....)
     

    Vedlegg

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Jeg prøvde meg på Tristan und Isolde i form av den legendariske Fürtwangler/Flagstad innspillingen. Jeg er ingen Wagner-fanatiker, og det er også vanskelig å få innpass med denne musikken når fruen er tilstede. Da får hun raskt hodepine. For meg falt det imidlertid i smak, og spesielt er det flott å høre Flagstad som Isolde. En del av scenene på slutten er ganske så rørende. Parsifal og Die Meistersinger foretrekker jeg imidlertid fremdeles blant Wagner's komposisjoner.

     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Overturen til Tristan er et av høydepunktene innen Wagners orkestrale musikk imo; og med Furtwängler er det (som vanlig) en helt uovertruffen aural nytelse; jeg kan høre den om og om igjen.

    Mvh Vidar P
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Overturen til Tristan er et av høydepunktene innen Wagners orkestrale musikk imo; og med Furtwängler er det (som vanlig) en helt uovertruffen aural nytelse; jeg kan høre den om og om igjen.

    Mvh Vidar P
    Foreløpig er det overturene til Wagner-operaene jeg verdsetter aller høyest, ja :). Og denne til Tristan er kjempeflott. Et annet høydepunkt er overturen til Meistersinger. Partiene med dramatisk "snakkesang" kan jeg av og til slite litt mere med, men det går fremover :).
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Har etter kvart kome dit at eg kunne tenke meg eit djupare dykk i Wagner, men er usikker på kvar eg skal starte med. Vurderer eigentleg å ta "heile greia" på ein gong, men veit for lite kva som kan forventast på dei ulike utgåvene. Kva kan de ekspertane tilrå?
    For å vere ærleg er eg nok på jakt etter kombinasjonen gammal dirigent/eksepsjonelt god lyd...eg likar iallfall at dirigenten vågar å legge litt "fingeravtrykk" inn i verket mellom notane (Kan ikkje fordra Toscanini, tykkjer Beecham er sjarmerande, og er ein stor fan av både Stokowski og Charles Munch. Desse har eg aldri høyrt dirigere Wagnermusikk)
    Denne saken frå 1955 i stereo verkar interessant. Las litt om han for ei tid sidan. Men det er kanskje betre ting å finne? Gjerne på vinyl, om det ikkje er for dyrt?
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Arve; jeg kjøpte den Keilberth-ringen på salg på europadisc (var det ikke £76 eller noe slik da?), og den er bare å applaudere hva ringer angår. Jeg synes den er helt rå. Men dersom du ikke liker Toscanini, så kan det være at denne ikke er helt i din gate; tempi er litt hurtigere enn hos noen andre, og det er fokus på rytmisk fremdrift også, litt som Toscanini kan man si. Men dette er jo ikke Toscanini, Keilberth og hans team dykker langt dypere imo.

    Hva lyd angår så tviler jeg på at det fins så mye bedre lyd fra så gode ringer som det der. Jeg synes den låter helt rått. Men det er jo en svær trilogi (første opera Das Rheingold var jo ikke del av trilogien, men regnet av Wagner som en "vorabend"), og det fins langt mindre omfattende Wagner-verker å starte med for den forsiktige, nevnte Tristan med Kleiber er et eksempel.

    Mvh Vidar P
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Solti sin Ring er en av de mest kjente plateinnspillinger overhodet. Det blir nesten litt sært å unngå denne om en er interessert i Wagner.

    Men ville egentlig mest anbefale Parsifal. Ikke gå glipp av dette avslutningsverket.
    Har innspillingen med Karajan og BPO på DG fra ca. 1980. Meget tilfredstillende. Vakkert.
    I mitt hode er den en fortsettelse fra Tristan, men kanskje enda bedre. Wagners beste? Om det ikke er Ringen da.

    Og Lohengrin er også nødvendig. Har Kempe på EMI som kan anbefales.
    Ser i Penguin Guide fra 1984 at de setter denne innspillingen i sammenheng med Parsifal - ikke unaturlig gitt historien. Enig i den vurderingen.

    Resten av Wagner er mer "kjekt å ha".

    mvh
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nye tanker i gammel tråd ut fra egen erfaring:
    Begynn med Ringen og en bok om den. Skal det være så skal det være. Kast loss, bli med; Halvparten av inspirasjonen til Tolkiens Ringenes Herre er Wagners Ring allikevel.

    Hvor starte med Mozart? Konserten for harpe og fløyte eller KV466? if you get my drift...
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Har du noen anbefalt ring-lektyre, Valentino?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Selve Wagner-familien kan man lage en egen operasyklus om. De ulike grenene har vært fullstendig sinnsyke i sin kamp om kontroll over Bayreuth.

     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Takk vredensgang, den er lagt til i neste Amazon-runde.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Valentino skrev:
    http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=941215032&kid=biblio[/url]

    Utsolgt på Tanum for øyeblikket, men du kan jo sjekke Deichmanske (jeg mener å forstå at du bor i byen?).
    Takk! Bor stort sett i Bergen – men drar til Tønsberg i morgen, og turen til Oslo skal jeg få til.

    De andre tipsene dine er notert, vredensgang – spesielt Phaidon-bøkene virker interessante.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da bestilte jeg Solti/Culshaw-Ringen hos Amazon. Sånn går det når man får penger i hånda i stedet for ordentlig bursdagspresang... Plutselig skulle Amazon bare ha £1.88 for å sende 14 CDer! Business i slikt.



    Hurra for meg (før midnatt).
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gratulerer med overstått! Denne ville nok frakten vært større på:

    http://cgi.ebay.com/D100D-19-Wagner-Ring-Des-Nibelungen-VPO-Solti-19x-LP_W0QQitemZ350203439173QQcmdZViewItemQQptZUK_Records?hash=item5189c06845&_trksid=p3286.m63.l1177&_trkparms=240%3A1318|301%3A1|293%3A1|294%3A50
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ring Resounding er handlet. Fant 1972 Time-Life-utgaven som kommer hjem til meg for kr. 160,-. Flere og større bilder i den hevdes det. Kanskje de til og meg har bilde av Nilssons hest?
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Kjøpte for en stund tilbake Keilberth-ringen, men har hittil ikke vært på samme sted som CD-boksen med tid til å tenke på slikt. I dag har jeg vært gjennom Das Rheingold. For en innspilling! Dette er så livaktig at jeg lister meg rundt i huset, i frykt for at Wotan skal dukke opp bak en dør – selv om stereoanlegget ble skrudd av for flere timer siden. Egentlig synes jeg det var galskap å skulle kjøpe en tredje ring, men dette er galskap man ikke kan være foruten.

    (Det hjelper sikkert at stereoanlegget her er en av en ganske annen klasse enn jeg har vært vant til i det siste ...)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg er tilsynelatende på vei til bunns med noe tungt rundt føttene: Karajans Ring er også anskaffet. Det er så vakkert, men ikke så mye kruttrøyk som Solti-Culshaw, selvfølgelig. Bra lyd, DGG før de begynt å fjase.

    Her er et alternativt Ring-synopsis, en konkurransevinner fra BBC Radio 3:

    Authorities are anxious to trace: a devious dwarf wanted on charges of sexual harassment and world domination; a partially-sighted God observed handling stolen goods, also sought by the CSA; a large murderer, believed to be using the alias ‘F. Dragon’; a rampaging pyromaniac; any suppliers of narcotic apples; two incestuous siblings; a petulant teenager carrying a sword, possibly damaged; a forthright lady in armour with a vicious gang, warning, this is no man; one master forger; a talking bird; three aquatic prostitutes; three scheming royals. Members of the public should not approach these individuals who are considered extremely dangerous.
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Det var et veldig godt tips. Men i ROH koster gode plasser mye (og de dårlige er virkelig elendige! Om man lurer på hva Wagner mente med at alle skulle se scenen og at fokus ikke skulle være på boksene finner man alternativet han opponerte mot her), og £840 er friskt. Her må jeg i tenkeboksen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    Dette er effektivt (Det første minuttet kan sees som et preludium til preludiet, hehe.) Kidman er formidabel her, men filmen er nok for nifs for meg...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg hørt på partiet av Götterdämmerung der Hagen samler sine vasaller til bryllupsfest.

    Böhm: Tromboner i Bayreuths orkestergrav.
    Karajan: Pene tromboner.
    Solti: Lur, eller Stierhorn, slik Wagner spesifiserte. Hoihooooo!

    Jaggu glad for at jeg valgte Solti. I dette partiet stilles de andre to fullstendig i skyggen.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Valentino skrev:
    Nå har jeg hørt på partiet av Götterdämmerung der Hagen samler sine vasaller til bryllupsfest.

    Böhm: Tromboner i Bayreuths orkestergrav.
    Karajan: Pene tromboner.
    Solti: Lur, eller Stierhorn, slik Wagner spesifiserte. Hoihooooo!

    Jaggu glad for at jeg valgte Solti. I dette partiet stilles de andre to fullstendig i skyggen.
    Egentlig fantastisk som karakteren endrer seg mellom ulike innspillinger - vier meg nok heller til å utforske slike forskjeller enn hva som skjer ved kabelbytte! ;D

    Har hygget meg med København-Ringen, meget alternativ dramatisk løsning, men musikken kommer flott gjennom. Min datter foretrekker Amsterdam-Rheingold, fremfor elven Rhin i en bar i København.
    Har spurt datteren om hun har noe imot å hete Flosshilde heretter. Det har hun.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I helvete! I denne eller Walküre tråden anbefalte jeg Culshaws Ring Resounding, som handler om hans arbeid med innspillingen av Soltis Ring.
    Vel, jeg fant ikke min, og tenkte at den ligger i en av altfor mange bokkasser i kjelleren. Så jeg dro på ebay. Og den billigste jeg fant kostet fjorten dollar. Kjøpt.

    Ankom nå. Ta meg faen om ikke hele Ringen fulgte med, på Musicassette, i UBRUTT forsegling. Tolv kassetter, mastering forestått av Culshaw, som anså tape som bedre enn vinyl.
    Fjorten dollar. Frakten var dyrere!

    London Full Frequency Range Recording, med DD støyreduksjon og på ordentlig metalltape.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    vredensgnag skrev:
    I helvete! I denne eller Walküre tråden anbefalte jeg Culshaws Ring Resounding, som handler om hans arbeid med innspillingen av Soltis Ring.
    Vel, jeg fant ikke min, og tenkte at den ligger i en av altfor mange bokkasser i kjelleren. Så jeg dro på ebay. Og den billigste jeg fant kostet fjorten dollar. Kjøpt.

    Ankom nå. Ta meg faen om ikke hele Ringen fulgte med, på Musicassette, i UBRUTT forsegling. Tolv kassetter, mastering forestått av Culshaw, som anså tape som bedre enn vinyl.
    Fjorten dollar. Frakten var dyrere!

    London Full Frequency Range Recording, med DD støyreduksjon og på ordentlig metalltape.
    Høres ut som det rene (Rhin-) gull, v.g., å få en slik fangst hjem til denne lave prisen.
    Har dessverre store hull i min Ringsyklus. Har verken Das Rheingold eller Götterdämmerung, rødmer nesten av beskjemmelse her jeg sitter ved å tilstå dette. Men hvis Solti koster på seg skikkelige blåseinstrumenter vs. de andre dirigentene, så vet jeg hva jeg har lyst på, ja. (ref. Val. lenger oppe).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Culshaw jobbet noe voldsomt for å få tak i de lurene. Østerrike rundt, mener jeg å ha lest.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Bilde av lurene i boken som fulgte med. Skal scanne og legge inn.

    Men nå - høytid. Kommet hjem. Føler at det nesten ikke er lov å sprette plastforseglingen på kassettene, men til pers skal de.
    Er så heldig at jeg har en meget god kassettspiller, i fabrikkny og overhalt stand. (One wonders why? Det er sjelden den blir brukt.)

    Men nå skal vi høre!
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Må bare avgi rapport her, for dette er morsomt.
    Pakken er fra 1976 - Decca/London Records FFrr utgivelse fra 1976, før den ble remastret for CD i 1984.
    Såvidt jeg skjønner etter en kjapp Google er London Records navnet Decca Records brukte i USA.

    Etter brutt forsegling på Rheingold-boksen, dukket dette opp.



    En nydelig booklet med bakgrunnsinfo, og med hele librettoen på tysk og engelsk. Nice.

    Så til verket. Først spilte jeg en annen kassett, bare for å forsikre meg om at mekanismen kjørte som den skulle.
    Deretter inn med Rheingold MC, side 1.

    Stillhet. To tørre knepp, noen sekunder fra hverandre. Ny stillhet. Og så det Valentino kaller "bassrumling."

    Men denne rumlingen kommer han til å like - skal bli morsomt å høre hva han syns neste gang han er innom. Ingen tapesmitte mellom lagene (som vi var vant med i gamle dager, når kassettene hadde ligget for lenge, og man kunne høre det neste som kom!)

    Her er det klokkeklart, og om jeg får lov - det står som en påle. Dette er nærmest musikkhistorie, for her er det tatt rett fra mastertape, og analogt hele veien, uten støping av vinyl.

    At det går an å være så heldig!

    Fjorten dollar. Folk vet ikke hva de har. "Cassette. It's useless. Throw it away." Boken alene er da verdt langt mer.

    (Ellers vil jeg bemerke at Culshaw lyver både på forsiden av boken, og i begynnelsen, ved å si "recorded for the first time." Som vi nå vet hadde Decca alt gjort en innspilling med Keilberth, men denne ble holdt igjen, fordi man ønsket å legge langt flere ressurser i Soltis versjon. Jeg har nå hørt gjennom Keilberth, og selv om det er mange fine ting i denne, må jeg si at jeg som regel foretrekker lyden på Culshaw/Soltis.)
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn