Hei
Har anskaffet en Trichord Diablo m/NCPSU. Noen som har tanker om hvilke PU som vil være en god mach? Jeg bruker nå en Goldring 1042 på en Helios Scorpio II arm/ Voydvaldi platespiller. I mine ører gjør Tri´en endel av det jeg var ute etter: Timing, trøkk, kontant i bassen og detaljering. Samtidig blir det noe "hardt", spesielt i toppen. Ser for meg at en noe "varmere", mer "romantisk" PU kan passe...Noen erfaringer/forslag?
Mv Tommy
Hei.
Jeg tror du heller skal stille spørsmålet;
hvilken pickup matcher tonearmen, snarere enn hvilken pickup matcher RIAAen.
Helius Scorpio armene ble solgt i bøtter og spann og er i teorien en utmerket arm, men det var stor produksjonspredning på
disse armene. En god del av dem var slærkete i lagrene og fungerte ikke spesielt godt sammen med stive MC-pickuper. Derfor
vil jeg i utgangspunktet anbefale deg å se på mykere pickuper (medium compliance) sammen med denne armen.
Goldring 1042 burde i utgangspunktet være en god match, men er litt "frampå" lydmessig. Sammen med Tricorden som har
samme tendens kan nok det hele bli vel aggresivt. Jeg ville i første rekke vurdert
Ortofon 2M Bronce,
Sound Smith Carmen
og dersom du ønsker ennå bedre kvalitet (og høyere pris), gått opp til en
Sound Smith Aida. Blant MC-pickuper ville jeg kun
sett på mykere varianter som;
Denon DL-304 eller
Dynavector 10X5 (som strengt talt ikke er myk - men fungerer i "enkle"
armer).
En annen tilnærming til det hele vil være å bytte tonearm. Det kan være at dårlige lagre er medvirkende årsak til opplevelsen
av skarp lyd fra kombinasjonen. Prøv med "fingerspitzgefuel" om du merker slærk i horisontal- og vertikal-planet for lagrene.
Personlig ville jeg satt på en
Jelco SA-750DB tonearm som vil gi en visuell fantastisk match med den flotte Valdi spilleren din -
og så tittet på stivere pickuper til denne (ganske tunge) armen. Da ville du hatt arm, drivverk og RIAA som kan brukes med
mange av de beste pickupene der ute.
Lyra Kleos, Ortofon Cadenza Bronce, Dynavector XX2, Sound Smith Zephyr Mk/II
(eller dyrere "stive" varianter fra samme firma) og andre topp pickuper vil fungere utmerket i denne armen. Alternative armer
kan være en bedre Regaarm (over RB-300 i sortementet) alternativt SME 309, IV eller V (SMEene er dog litt tunge for det
flytende opphenget).
Føler du at du har blåst for mye penger på en arm som Jelcoen, bør du vurdere en
Audio Technica AT-33EV som kanskje
fremstår som det aller beste kjøpet blant denne typen (stive) pickuper. Se egen tråd:
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/28159-audio-technicas-33-serie.html
mvh
Gunnar Brekke
Fidelity