Riaa-trinn

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Jeg gikk til slutt for Graham Slee reflex M. Den gjorde så mye rett etterhvert at valget var enkelt. Eneste problemet er at jeg nå er fryktelig nysgjerrig på elevator MC.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har tenkt på å bytte ut riaa-trinet mitt, og har landet på tre merker som jeg er nysgjerring på.
    - ASR Mini Basis mk3
    - Graham Slee Reflex M
    - Trichord Diablo

    Får bare beklage dersom dette er svart på før, men jeg finner lite info på disse her inne. Graham Slee er det sagt noe om, men ikke veldig mye her på forumet. ASR Mini Basis enda mindre og Trichord…vel.

    Lydmessig, ut fra tester jeg har lest av Graham Slee, så virker den veldig interessant. Ulempen er at Reflex M er ren MM, og skal jeg ta i bruk min Ortofon Rondo Red MC så må jeg samtidig kjøpe en Elevator EXP. Da er vel den nette summen oppe i 12.000 kr, tror jeg. Alt for høyt for mitt budsjett. Alternativet da er å oppgradere til EXP en stund senere, og heller konsentrere meg om MM-pickup.

    Det jeg ikke helt får tak i på EXP er dens muligheter til å endre ohm: 23, 30, 100, 840, 1000, 5100, 47000. EXP skal brukes til MC, og EXP kobles inn på Reflex M som er ren MM. Og inngangen på Reflex M er vel standard 47kohm. Hvorfor er det aktuelt å endre ohm på EXP før den går inn i MM-delen? Hva er i såfall fordelen med det.

    Og når jeg først er inne på dette med valg av ohm. På ASR så er det jo langt flere valg i dens MC-del. På ASR er det: 22, 47, 100, 221, 475, 1000, 2200, 15.000, 47.000. I tillegg har ASR mulighet å endre gain fra +30 til +70, noe Graham Slee ikke har. ASR virker lang mer fleksibel og velgjort ut fra spec.

    Musikksmaken min går stort sett i kvinnelige jazzartister, litt rock og eller type Mark Knofler og Pink Floyd.

    Ut i fra mitt anlegg som er listet opp i signaturen. Hvilken bør passe bra:

    - ASR?
    - Reflex M
    - Trichord Diablo

    Erfaringer og lytteopplevelser av noen av disse mottas med takk:)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.963
    Antall liker
    1.297
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    ASR er veldig fleksibel, og har vært førstevalget for mange lenge.
    Dette med ohm, forstå det sånn at en mm pickup har en anbefalt, standard belastning på 47 kOhm. En mc pickup leveres med anbefalt belastning av fabrikanten, denne kan du da endre så lyden passer din smak. Du vil i specs til din Ortofon hva de anbefaler. På din riaa kan du da justere belastning og prøve det ut, endring av belastning tuner lyden litt. Om du bruker en stepup kan disse i mange tilfelde ikke justeres, men har en fast belastning på 100 ohm. Du leste vel linken fra Rothwell som jeg gav deg? mc step-up transformers explained
    Å endre gain på riaan er handy om man skifter pickup, din Red har 0,5 mv ut, hvilket er over middels, om du da senere skifter til en pickup med 0,3 mv må du kanskje justere gain opp tett under 70 db for å kompensere.
    I en stepup er der ingen aktive kretser, transformere øker spenning på signalet, så ingen forvrenging.
    Noen stepups kan justeres, på andre igjen kan du justere gain. K & K Audio - Lundahl Transformers, audio DIY kits and more
    Når signalet fra mc pickuppen har gått igjennom en stepup er signalet å regne som en mm pickups, og signalets styrke passer inn i en mm inngang, derfor 47 kOhm der.
    For mange rimeligere riaa er mm inngangen bedre enn mc inngangen, da kan det være en fordel med en stepup.
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Takk niels :) Ja jeg leste det du skrev i PM. Veldig informativt. Men jeg kommer nok til å bytte ut Riaa fremfor å kjøre på med SUT på den jeg har. Apropos Rothwell så har jo de ganske bra Riaa MM/MC også; evt kun MM og bygge på med Rothwell SUT senere. Litt rimeligere enn Graham Slee, også.

    Så å endre ohm via step-up (som på Graham Slee Elevator EXP) så kan det ha noe å si for lyden før den går inn i MM-ingangen på Era Gold V/ Reflex M?

    Det eneste jeg synes er litt negativt på Graham Slee er at det ikke kan justeres gain.

    Jeg leste det Gunnar Brekke skrev, men er det og noen med erfaringer på disse tre?
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Reflex / Elevator fint par det , solgte mitt sett har angret litt men ting som ikke er i bruk ofte er rett ut :D til glede for andre .

    mvh
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.963
    Antall liker
    1.297
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Takk niels :) Ja jeg leste det du skrev i PM. Veldig informativt. Men jeg kommer nok til å bytte ut Riaa fremfor å kjøre på med SUT på den jeg har. Apropos Rothwell så har jo de ganske bra Riaa MM/MC også; evt kun MM og bygge på med Rothwell SUT senere. Litt rimeligere enn Graham Slee, også.

    Så å endre ohm via step-up (som på Graham Slee Elevator EXP) så kan det ha noe å si for lyden før den går inn i MM-ingangen på Era Gold V/ Reflex M?

    Det eneste jeg synes er litt negativt på Graham Slee er at det ikke kan justeres gain.

    Jeg leste det Gunnar Brekke skrev, men er det og noen med erfaringer på disse tre?
    Ja, som jeg skrev, endrer du ohm på step-up har det selvfølgelig innvirkning på lyden.
    Du må tenke på dine behov, kjøper du en step-up nå må du tenke på dette om du senere vil ha ny pickup, at gain og impedans passer, derfor er Elevator EXP en god investering, da har du muligheter for tilpasning, utenom gain da, men det får du jo med en ASR MiniBasis.
    Vanskeligt valg dette men du blir nesten garantert fornøyd med enten Graham Slee eller ASR.
    Jeg har ikke hørt Rothwell sine riaa. Disse har jo ingen form for justeringer heller.
    Jeg ville ha MiniBasis da jeg kjøpte platespiller igjen, men bestemte meg så for ikke å legge så mye penger idet. Den besluttning gikk rett vest da jeg prøvde Rothwell MCL dog, sånn er det.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, begynner å skjønne litt nå. Begynte så vidt å skjønne ohm ift MC PU ved bruk av MC-inngangen. Men så kom en faktor til inn ved å sette en stepup i mellom, fortsatt justere ohm, men nå inn MM-inngangen som er på 47kohm. Ikke rart det gikk i ball :)

    ASR virker å være både et godt kjøp og svært fleksibel for fremtidig PU-innkjøp. Synd den ikke har MM/MC bryter slik at man kunne velge on the fly uten å bytte om kabler bak. Spesielt de av oss som har arm med headshell. Men det er vel begrenset hva man får for under 10k kr. Rart det er så få omtaler av ASR.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Det kan jeg skrive under på!
    Har i lang tid vært på jakt etter en slik, men de få gangene de har dukket opp på Torget, er de som blåst bort! :mad:
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Jeg fikk aldri hørt ASR, men angrer ikke et sekund på Graham Slee M med Xindak MC10. Det er virkelig bra saker.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    987
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    En som er fleksibel, lett å justere mellom mm og mc pickuper, samt fleksibel justering av forskjellige laster, kan justere kapasitans ved bruk av mm pu'er - project phono DS, selges vel bl.a av Dynabel trur eg..
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    En som er fleksibel, lett å justere mellom mm og mc pickuper, samt fleksibel justering av forskjellige laster, kan justere kapasitans ved bruk av mm pu'er - project phono DS, selges vel bl.a av Dynabel trur eg..
    Jeg har nå Pro-ject Phono box SE 2, syntes ikke den strammet inn bassen nok. Vet ikke om pro-ject er helt tingen for det oppsettet jeg har nå, det blir nok ASR mini basic :).
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hei

    Jeg fikk aldri hørt ASR, men angrer ikke et sekund på Graham Slee M med Xindak MC10. Det er virkelig bra saker.
    Jeg har akkurat bestilt Xindac MC-10 (20) som er på vei i posten :) De skal brukes sammen med V-LPSii først. Men ny riaa er i sikte, og jeg faller vel nærmere og nærmere mot Graham Slee Reflex M etterhvert som jeg leser tester/ forum. Da er det bra å høre at den kombinasjonen med Xindac MC-10 virker. Kan du si noe mer utover at det er bra saker :)

    Og når min Ortofon Rondo Red er klar for erstatning, har jeg tenkt litt på Denon DL-103R. Da kan Reflex M kobles sammen med SUT fra Bob's Devices CineMag 1131. Sammen med Graham Slee Reflex M skal visst Bob's Devices SUT være en knall-kombinasjon...
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    I dag har jeg vært på Stereofil og kjøpt meg ASR Mini basis MK III. Gleder meg som en liten unge til å få testet det.
    Må først sette meg litt inn i innstillinger.

    Er det noen som har erfaring med å kjøre denne på Rega RP 40 ?
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    ^Jeg har ingen erfaring med det, men lurer veldig på og kjøpe ASR Mini jeg også. Virker som de fleste er enige om at det er en god alrounder.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.902
    Antall liker
    26.777
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    I dag har jeg vært på Stereofil og kjøpt meg ASR Mini basis MK III. Gleder meg som en liten unge til å få testet det.
    Må først sette meg litt inn i innstillinger.

    Er det noen som har erfaring med å kjøre denne på Rega RP 40 ?
    Gled deg:) brukte tidl mk1 på P3.24 presis vad Rega behøver;)
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    I dag har jeg vært på Stereofil og kjøpt meg ASR Mini basis MK III. Gleder meg som en liten unge til å få testet det.
    Må først sette meg litt inn i innstillinger.

    Er det noen som har erfaring med å kjøre denne på Rega RP 40 ?
    Gled deg:) brukte tidl mk1 på P3.24 presis vad Rega behøver;)
    Nå driver jeg å tester ut det nye Riaa trinnet. Dette spiller utrolig bra, er kjempefornøyd. Merker at det strammer inn bassen og er bedre i hele registeret. Dette riaa trinnet anbefales på det varmeste. Løp og kjøp :)

    Legger ved et bilde som viser størrelseforskjellen på det gamle og det nye. (beklager støv på linsa)
    Riaa trinn.jpg
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    987
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    En som er fleksibel, lett å justere mellom mm og mc pickuper, samt fleksibel justering av forskjellige laster, kan justere kapasitans ved bruk av mm pu'er - project phono DS, selges vel bl.a av Dynabel trur eg..
    Jeg har nå Pro-ject Phono box SE 2, syntes ikke den strammet inn bassen nok. Vet ikke om pro-ject er helt tingen for det oppsettet jeg har nå, det blir nok ASR mini basic :).
    Artig at du nevner SE 2, har hatt en slik for lenge siden, basert på den så forstår jeg ditt ønske. Men DS er altså noe helt annet :) Lykke til med ASR da.
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Rå sak. Pick up og hvilke innstillinger har du?
    Jeg har den nye Rega RP40 spilleren med Elys 40 pickup. Har enda ikke testet ut noen andre innstillinger. Må lese meg litt opp på det først.
    Er vist en ganske "safe" mm innstilling på den når den er ny. Jeg finner veldig lite info om pickup'en min på nettet, noen som har noe teknisk info om den?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja på MM er den sikkert satt på 47.000ohm (47kohm). Der bør den nok stå. Tenkte om du benyttet MC så hadde det vært interessant :)
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Brukes det mm, skal den stå på 47K, ja... ikke bare bør...
    Tusen takk for nyttig info. Da trenger jeg ikke å justere noe på langrekka med switcher, når alt står off er den på 47K.
    Den korte rekka med switcher er gain, når alt står off der er den på +30db som egentlig virker helt greit.

    Sånn som jeg skjønner det blir det da kun justering hvis jeg bytter til mc pickup, vil det gi et stort løft på lyden?

    Legger ved et bilde av innmaten også:
    Riaa 2.jpg
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Sitat:
    "Sånn som jeg skjønner det blir det da kun justering hvis jeg bytter til mc pickup, vil det gi et stort løft på lyden?"

    Vil nok tro at du har en god del å hente. Men snakk med Marius hos Stereofil. Han kjenner både spilleren, PU'en og Riaa'en.
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Last på riaa følger pick-up produsent spec pluss øra da :) den er ikke lik på alle mm nåler eks empire 4000 last rundt 100k ( fin riaa mye å skru på der kos deg )

    mvh
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    En som er fleksibel, lett å justere mellom mm og mc pickuper, samt fleksibel justering av forskjellige laster, kan justere kapasitans ved bruk av mm pu'er - project phono DS, selges vel bl.a av Dynabel trur eg..
    Jeg har nå Pro-ject Phono box SE 2, syntes ikke den strammet inn bassen nok. Vet ikke om pro-ject er helt tingen for det oppsettet jeg har nå, det blir nok ASR mini basic :).
    Artig at du nevner SE 2, har hatt en slik for lenge siden, basert på den så forstår jeg ditt ønske. Men DS er altså noe helt annet :) Lykke til med ASR da.

    takk for det :)
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Sitat:
    "Sånn som jeg skjønner det blir det da kun justering hvis jeg bytter til mc pickup, vil det gi et stort løft på lyden?"

    Vil nok tro at du har en god del å hente. Men snakk med Marius hos Stereofil. Han kjenner både spilleren, PU'en og Riaa'en.
    Han har jeg faktisk pratet med i dag. Han sa at det var null justering på asr riaa så lenge man brukte mm pickup, evt kunne man justere gain litt hvis man ønsket det.
    han fortalte også at mm pickup'en som sitter på Rp40 spilleren originalt tilsvarer Rega exact 2 pickup. Altså en forholdsvis bra pickup når man tenker på at spilleren koster 7500kr.
    Han anbefalte å fortsette med orginalpickup, evt bytte til en ortofon mc senere. Pickup'en jeg har er nok ikke helt innspilt enda.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Last på riaa følger pick-up produsent spec pluss øra da :) den er ikke lik på alle mm nåler eks empire 4000 last rundt 100k ( fin riaa mye å skru på der kos deg )

    mvh
    Du har forsåvidt rett, Laban. Men langt over nitti prosent av alle MM-elementer spiller strålende på 47K, og det er å betrakte som en industristandard. Empire-elementene er så vidt jeg vet ikke å få tak i lenger, så det er vel ikke så relevant. Videre er det vel enkelte av Grados referanseserie som trenger høyere gain, og som kan lekes litt med mht load, men her er det snakk om hyllevare fra Rega, og da gir det seg selv.
     
    Sist redigert:
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Last på riaa følger pick-up produsent spec pluss øra da :) den er ikke lik på alle mm nåler eks empire 4000 last rundt 100k ( fin riaa mye å skru på der kos deg )

    mvh
    Du har forsåvidt rett, Laban. Men langt over nitti prosent av alle MM-elementer spiller strålende på 47K, og det er å betrakte som en industristandard. Empire-elementene er så vidt jeg vet ikke å få tak i lenger, så det er ikke så relevent. Videre er det vel enkelte av Grados referanseserie som trenger høyere gain, og som kan lekes litt med mht load, men her er det snakk om hyllevare fra Rega, og da gir det seg selv.
    Yes du har helt rett 47k er industristandard , litt dumt dra frem noe som har gått ut av produksjon ( vel er jo olding selv som gikk ut på dato for lenge lenge siden ) :)

    Mvh
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.963
    Antall liker
    1.297
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Mini Basis er jo anbefalt bl.a. på grunn av sine mange justeringer, men med MM pickups bruker man de jo ikke.
    Selvom der er mange virkelig gode MM og MI pickups bør du se på MC også. Med Mini Basis er det bare å fleske til, du skal absolutt ikke spare på penge til pickup. Om du vet ca. hva du vil bruke, begynner å samle sammen pickups der passer i complianse, da begynner moroa, det å velge.
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Mini Basis er jo anbefalt bl.a. på grunn av sine mange justeringer, men med MM pickups bruker man de jo ikke.
    Selvom der er mange virkelig gode MM og MI pickups bør du se på MC også. Med Mini Basis er det bare å fleske til, du skal absolutt ikke spare på penge til pickup. Om du vet ca. hva du vil bruke, begynner å samle sammen pickups der passer i complianse, da begynner moroa, det å velge.
    Helt enig. Jeg vet jo med meg selv at jeg ender opp engang med mc pickup :). Da er det greit at jeg har kjøpt riaa og platespiller jeg kan "vokse" med. Foreløbig er jeg litt fersk når det gjelder platespiller/riaa, så er veldig glad for alle innspill her. Lærer mye av det.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.963
    Antall liker
    1.297
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, vet ikke massen til RB303 armen men den er vel omkring de 12 gram vil jeg tro. Compliance +/- de 15 (målt ved 10 hz) skal passe.
    Cartridge Resonance Evaluator
    Om du ser pickups med compliance målt ved 100 hz, Denon og Audio-Technica f.eks., da må du gange med ca. 1,7 for å få compliance ved 10 hz. Ellers kan en Feickert single test plate enkelt vise deg visuelt hvor resonansen ligger med den pickup du bruker.
    Da roter man ikke i blinde.
     

    howard_nor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2009
    Innlegg
    2.364
    Antall liker
    1.998
    Torget vurderinger
    5
    Ja, vet ikke massen til RB303 armen men den er vel omkring de 12 gram vil jeg tro. Compliance +/- de 15 (målt ved 10 hz) skal passe.
    Cartridge Resonance Evaluator
    Om du ser pickups med compliance målt ved 100 hz, Denon og Audio-Technica f.eks., da må du gange med ca. 1,7 for å få compliance ved 10 hz. Ellers kan en Feickert single test plate enkelt vise deg visuelt hvor resonansen ligger med den pickup du bruker.
    Da roter man ikke i blinde.
    Ok, takk for god hjelp. :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det funker bra med V-LPS ii + V-PSU ii sammen med Xindak MC10 Step up med 20db gain. Da er jeg veldig fornøyd en god stund, og kan la oppgraderinger ligge litt.
     

    FlacMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    358
    Antall liker
    83
    Noen som vet hva gain på MC og MM er på Musical Fidelity V90-LPS? Har ikke klart å finne noen som helst informasjon på nettet om det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn