Riaa-anbefalinger.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Jeg er på jakt etter ny riaa og ønsker innspill.

Det ligger en The Groove til salgs her på sentralen som jeg har oppe til vurdering (den går trolig unna før jeg får skrapt sammen kronasjen). Ellers er phonotrinnet til HP-100 et alternativ (rørbasert med eventuell step-uptrafo inkludert, da slipper jeg med færre komponenter og kabler).

Andre alternativ jeg har vurdert er Sutherland, om det lar seg gjøre å få tak på et brukt.

(Pris bør ikke være særlig over 15', helst brukt).

For tiden bruker jeg en Coral pickup, men det er bare midlertidig så trinnet kan godt sees i sammenheng med ny pickup (som helst skal matche Mørch DP-6 med gult armrør).

Litt lettere å tenke riaa når man står friere mht pickup.

Noen som har lyst til å komme med tanker om fremgangsmåte?

N

nb

Gjest
Vendetta Research, men SVÆRT sjelden å se på bruktmarkedet

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Vendetta Research, men SVÆRT sjelden å se på bruktmarkedet
Mange likhetstrekk mellom disse to trinnene faktisk!
Dynamikk, oppløsning, stort rom kjennetegner dem begge.
Ypperlige dual mono-konstruksjoner.
Og begge ganske så minimalistiske

Mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Av de jeg har hørt, vil jeg ubetinget holde en knapp på Trichord Diablo.

Den hadde en nerve og nærhet til musikken slik jeg tenker på den når jeg sitter i en konsertsal.

Dette var slik jeg opplevde den sammen m bla denne

og denne

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
noen som vet prisen på diabloen i full pakke?
jakr

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
noen som vet prisen på diabloen i full pakke?
jakr
Da tenker du m ekstra strømforsyning?
Nei, men vet at selve riia`n koster ca 10k.

Du kan jo ta en tlf til foreks. TonArt i morra for å høre. De har den inne.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.052
Sted
Holmestrand
Er det noen annen måte å bygge en stereoforsterker enn "dual-mono"?
Altså 2 like forsterkere ved siden av hverandre? ;)

O

om.s

Gjest
Denne, har gledet meg i snart to år og anbefales sterkt:

http://www.audionetusa.com/pam.html

http://www.audionetusa.com/pam_photos.html

Den server en SME 10A snart med benz micro LP pick up, denne ligger vel på ca 22K, men er nesten sikker på at du ville fått ett godt tilbud hos Pilar eller Audioaktøren, evnt HiFi Guiden, som forøvrig kan supplere med mere info...

Den har også utviklingsmuligheter til å supplere med en EPS (Enhanced Power Supply, "batteri pakke").

Den finner du her;
http://www.audionetusa.com/eps.html

edit: Audionet er Tyske, men deres US dealer har freshere bilder, henviser derfor dit ;)

mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hva med Whest Audio.  Prisen havner omkring 15K.  Den ble først skamrost opp i skyene i TAS (eller var det Sterophile?) , og de mente den var like bra som f. Manley Steelhead og hørte til i klasse med referansen til Boulder om enn ikke riktig så bra.  Senere har de moderert seg litt, men de mener den fortsatt er et kupp til prisen.

Ellers har jeg hørt to forskellige personer si at de mener den lille ASR Mini Basis til rundt 6K er det beste hifi-kjøp de noensinne har gjort.  Kanskje verd å teste?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.612
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
www.diyhifisupply.com

"Cole" med full pakke bør du få hjem for ca 15KKR
leveres kun ferdig bygget med S&B riaa moduler m.m.

bør konkurrere med ting opp til 30-40KKR
IMO
Mvh
Leif

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Her var det mange gode innspill. Skal sjekke ut alle linkene her når jeg får tid. Var det ikke Stereophile som hadde denne justerte oppfatningen av Whest?

Husker du nettadressen i farten LMC?

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
siden fosse ser ut til å ha fått sine innspill drister jeg meg til et lite spørsmål.

er det overkill å kjøpe enten en whest audio eller en audionet pam til en project p6 med sumiko premier arm?

sannsynligheten for at spilleren blir skiftet er jo tilstede, men det blir vel ikke i løpet av de neste månedene.
jakr

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Min innstilling til dette med oppgradering er at det er bedre å ta i litt, i stedet for å bytte alle komponenter til noe som er litt bedre. Du taper ofte penger på å bytte (ofte, ikke alltid). Så kjøp en god riaa, og når sjansen er der kjøper du en bedre spiller.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Da tenker du m ekstra strømforsyning?
Nei, men vet at selve riia`n koster ca 10k.

Du kan jo ta en tlf til foreks. TonArt i morra for å høre. De har den inne.
Litt rimeligere kan du jo få Trichord Dinoen,denne er også en meget god riia. Denne kan også oppgraderes med bedre strømforsyning.
Absolutt verd å prøve i ditt oppsett før kjøp.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
LMC anbefaler meg kanskje en tur til optiker først? Men jeg takker, det er klart.

Jo, Dinoen er sikkert god, men nå bytter jeg ut Phonofixen og da vil jeg ha noe som er defintivt bedre. Skal jeg velge noe fra Trichord må det i tilfelle bli en Diablo tror jeg.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.612
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
er det ikke morsommere med noe tweak/modifisertbart istedet for å jage nye komponenter?
da kan du modde deg til månedens smak, når det passer deg.
lettere å få til med et åpent rørprodukt.
IMO
Mvh
Leif

O

om.s

Gjest
er det overkill å kjøpe enten en whest audio eller en audionet pam til en project p6 med sumiko premier arm?
Holder med Fosse ang svaret på dette spm, en annen ting er at en kan oppgradere videre på riaaén (Audionet PAM) med en EPS (Enhanced Power Supply, "batteri pakke") om man har oppgradert spilleren i mellomtiden....

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Jo LMC, Cole så veldig morsom og fin ut i så måte.

God muligehet for å bytte komponenter om det skulle føles nødvendig, i og med god plass. Dessuten må jeg si det er spennede med rør.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Holder med Fosse ang svaret på dette spm, en annen ting er at en kan oppgradere videre på riaaén (Audionet PAM) med en EPS (Enhanced Power Supply, "batteri pakke") om man har oppgradert spilleren i mellomtiden....

mvh
ja det ser ut til at jeg enten lander på whest audio eller audionet pam. vanskelig valg dette her, de koster ca det samme. noen som har en mening om hva en skal gå for?
om.s hva koster eps-en?

jakr

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Jo LMC, Cole så veldig morsom og fin ut i så måte.

God muligehet for å bytte komponenter om det skulle føles nødvendig, i og med god plass. Dessuten må jeg si det er spennede med rør.
Kjøp en slik (i fullversjon selvfølgelig,som LMC sier), selg den til meg kort tid etter for halv pris, så får du mulighet til å teste noe annet også ;)
Tull dette selvsagt, har veldig lyst på å teste en slik selv, avventer til vinylriggen gjenninnsettes når klåfingret små preaudiofile vokser litt mere til.
Har ikke lest om noen som har testet denne, kanskje du kunne være prøvekanin?
Mvh.
Kjetil

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kjøp en slik (i fullversjon selvfølgelig,som LMC sier), selg den til meg kort tid etter for halv pris, så får du mulighet til å teste noe annet også ;)
Tull dette selvsagt, har veldig lyst på å teste en slik selv, avventer til vinylriggen gjenninnsettes når klåfingret små preaudiofile vokser litt mere til.
Har ikke lest om noen som har testet denne, kanskje du kunne være prøvekanin?
Mvh.
Kjetil
Tja nå har jeg ikke testet annet enn prototypen av denne denne Cole'en, som var oppbygget med av et originalt men sterkt modifisert kretskort fra Opera/Consonance og uten LCR riaa og S&B trafo.
Så egentlig er den som jeg testet et stykke fra den som selges ferdig i dag selv om kretsløsningene var noenlunde like (og komponentvalget sannsynligvis faktisk var enda bedre)., men mitt inntrykk av lyden var at den var særdeles åpen, glatt og lettflytende.
Dynamisk kunne den dog ikke helt måle seg med min heftig modifiserte EAR 834P.
Men kanskje en annen her på forumet som kjøpte den Cole'n av meg kan fylle ut med noe flere kommentarer.....?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Åpen, glatt og lettflytende kan jeg like.

Er det forresten noen som har synspunkter/kjennskap til Hovland-trinnet?

O

om.s

Gjest
ja det ser ut til at jeg enten lander på whest audio eller audionet pam. vanskelig valg dette her, de koster ca det samme. noen som har en mening om hva en skal gå for?
om.s hva koster eps-en?

jakr
EPS ligger på 17K veil, denne kan du skaffe brukt for halve prisen på Svenske bruktbörser, bruker den selv på PREén og ser med ett "halvt öye" etter en til PAMén også..

Ellers er HiFi Guiden på Hamar en med kompetanse og erfaring av PAMèn, en tlf kan väre lurt...

mvh

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
takker så mye om.s. jeg må innrømme at designen på pam-en frister. i sort så passer inn med det jeg allerede har og er vesentlig stiligere en whest audio (imo). men så var det lyden da.

jakr

O

om.s

Gjest
takker så mye om.s. jeg må innrømme at designen på pam-en frister. i sort så passer inn med det jeg allerede har og er vesentlig stiligere en whest audio (imo). men så var det lyden da.

jakr
Lyden ja, denne lille snutten fra deres hjemme side opplever jeg ikke som skryt, men en god beskrivelse, det funker som en indikator på dets egensakper;

The PAM sounds neutral and balanced, honest and pure. The PAM has a powerful groove but does not lay it on thick. Without hardness or weakness music is reproduced naturally. With love for details and overwhelming enthusiasm.

Og som sagt legger en til en EPS blir dette enda bedre :D

mvh

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
Det kommer snart en riaa fra ino audio med tilbud om tilpsassing innenfor +- 0,5db med med gitt pickup, altså nesten cd-linjæritet inn i preampen....

Övrig info från Inos prislista är:
Inos prislista 2005-24 skrev:

...
Dessutom kommer det att medge synnerligen exakt belastningsoptimering till alla marknadens olika pickuper. Till vissa finare pickuper kommer vi att ha färdiga lastkombinationer (R och C) att rekommendera/leverera RIAA-steget med.
En Ortofon OM40 specificeras av tillverkaren till +3/-1 dB, vilket kan omskrivas till +/- 2dB. Med Ino Audios RIAA steg och optimal belastning ligger den (20 – 20 000 Hz) typiskt inom +/- 0,5 dB!

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
42.012
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Er det noen annen måte å bygge en stereoforsterker enn "dual-mono"?
Altså 2 like forsterkere ved siden av hverandre? ;)

Dual mono betyr at hver kanal har eget power-supply, altså helt atskilt hele veien, en stereoforsterker bygges oftere med et power for begge kanaler.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Noen som har testet denne?

Har av en eller annen grunn stor tiltro til Musical Fidelity..med tanke på pris i forhold til ytelse. Noen erfaringer med dette trinnet?

O.

O

om.s

Gjest
Det er kanskje handlet riaa allerede, men jeg har nå fått testet mitt Audionet PAM med en Benz Micro LP, noen timer og jeg er faktisk litt overrasket over hvor godt det henger med denne eminente pu.
Siterer meg selv igjen fra ett tidligere innlegg i denne tråden.
Forhåpentligvis kommer det og en EPS til riaa trinnet snart....

Denne, har gledet meg i snart to år og anbefales sterkt:

http://www.audionetusa.com/pam.html

http://www.audionetusa.com/pam_photos.html

Den server en SME 10A snart med benz micro LP pick up, denne ligger vel på ca 22K, men er nesten sikker på at du ville fått ett godt tilbud hos Pilar eller Audioaktøren, evnt HiFi Guiden, som forøvrig kan supplere med mere info...

Den har også utviklingsmuligheter til å supplere med en EPS (Enhanced Power Supply, "batteri pakke").

Den finner du her;
http://www.audionetusa.com/eps.html

edit: Audionet er Tyske, men deres US dealer har freshere bilder, henviser derfor dit

mvh

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
om.s hvilke kabler bruker du inn og ut av riaa?
jakr

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Har av en eller annen grunn stor tiltro til Musical Fidelity..med tanke på pris i forhold til ytelse. Noen erfaringer med dette trinnet?
O.
Hei, Dog

Eg har ingen lytteerfaring med dette trinnet, men iflg Vidar på Audioart er X-LP2 + PSU, som eg sjølv lenge vurderte, betre. Skulle kanskje berre mangle mhp prisdifferansen, men høyr gjerne med han om ikkje han har noko brukt til deg ;)

Mvh. Karl

O

om.s

Gjest
om.s hvilke kabler bruker du inn og ut av riaa?
jakr
Hei du..

Her brukes det Cardas Golden Reference "rund baut" på alt av kabler inkl power...

mvh

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
noen som har kjennskap til ear 324 eller coda o6p?
jakr

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Har hørt en del om ASRen ja - og nå har jeg bestilt en!
Tror den vil yte lav-output puer og VPIen rettferdighet...

Regner med å ha den her i løpet av uken...

O.
Hva med Whest Audio.  Prisen havner omkring 15K.  Den ble først skamrost opp i skyene i TAS (eller var det Sterophile?) , og de mente den var like bra som f. Manley Steelhead og hørte til i klasse med referansen til Boulder om enn ikke riktig så bra.  Senere har de moderert seg litt, men de mener den fortsatt er et kupp til prisen.

Ellers har jeg hørt to forskellige personer si at de mener den lille ASR Mini Basis til rundt 6K er det beste hifi-kjøp de noensinne har gjort.  Kanskje verd å teste?

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
gratla, du får gi tilbakemeldinger på denne tassen når du har fått den i hus.
regner med at du har det bra i ventetiden:)
jakr

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk, will do.....og ja, det er mye glede her nå ;D

O.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Noen som har formening om hvordan MM-trinnet til Hovland hadde vært i kombinasjon med Bent Audio sine S&B step-up trafoer?

Dette gir meg større frihet enn MC-trinn fra Hovland både med hensyn til load og impedanse. Det gir sikker minst like god kvalitet også. Etter hva jeg har lest er MM-trinnet til Hovland rasende bra.

Hvordan vil dette stå seg mot Cole-riaa eller andre separate trinn? En annen fordel er at jeg slipper et sett kabler også. (Jeg er ikke kommet noe lenger i vurderingen selv om lysten bare er blitt større).

Topp Bunn