Riaa-anbefalinger.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
da har i alle fall jeg bestemt meg og falt ned på den stygge andungen, dpr2.2. den er vel like om hjørnet snart regner jeg med.
så får jeg håpe jeg ikke har gjort noe eitranes dumt:)

jakr

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
da har i alle fall jeg bestemt meg og falt ned på den stygge andungen, dpr2.2. den er vel like om hjørnet snart regner jeg med.
så får jeg håpe jeg ikke har gjort noe eitranes dumt:)

jakr
Tror ikke det såsant du matcher den med en litt varmtlydende og "musikalsk" pickup som f.ks. Grado, Benz eller aller helst Koetsu :)

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
det står en grado wood ref. på regaen så jeg håper det blir rimelig bra fra børjan av. om ikke så blir vel ny pickup neste.
jakr

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Er det virkelig ingen her som har formening om Bent Audio sine step-up trafoer basert på S&B Model TX103?

(Se foregående innlegg).

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Jeg har nå bestemt meg og sendt bestilling på MM-trinnet til Hovland. Dette har en inngangsinnpedanse på 1 Mohm.
Er det noen som kan gi meg litt info om hvordan dette vil påvirke valg av step-up trafo? Hvordan påvirker dette optimal tilpassing av impedanse til pickupen?

MC-trafoen til Hovand gir 17 dB og skulle passe for 0,4-1mV (0,5-0,8mV optimalt). Går jeg da for en stepup med f.eks 20 dB gain, hvilke verdier vil den da være optimal for?

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Noen som har erfaring med audio vale - Sundila?

:) Terje

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Siden jeg startet tråden en gang i tiden: MM-trinnet fra Hovland kom vel i hus og gjør en aldeles glimrende jobb. Men, step-up er jeg fortsatt på jakt etter. Tenkte teste ut litt flere alternativer for aktiv forsterkning, endre inngangsimpedansen på HP-100 til standardverdi på omtrentlig 50kohm og muligens kjøpe en skikkelig trafo også på sikt.

Råd mottas med takk. Ellers "overlater" jeg tråden til argh.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Siden jeg startet tråden en gang i tiden: MM-trinnet fra Hovland kom vel i hus og gjør en aldeles glimrende jobb. Men, step-up er jeg fortsatt på jakt etter. Tenkte teste ut litt flere alternativer for aktiv forsterkning, endre inngangsimpedansen på HP-100 til standardverdi på omtrentlig 50kohm og muligens kjøpe en skikkelig trafo også på sikt.

Har ikke annen erfaring med MC-trafo'er enn:
- Original EAR trafo'er i 834P
- Jensen trafo'er.
Likte Jensen bedre enn EAR.
- Lyra Erodion
Var så MYE bedre enn Jensen/EAR at en direkte sammenligning nesten ble tåpelig :-\

Dynamikk, renhet og en "direkte lyd" av simpelthen enn helt annen klasse.
Hvordan den står seg mot S&B aner jeg derimot ingenting om.
Prøv å spørre LMC som har begge såvidt jeg vet.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Når man snakker om EAR, har jo EAR flere produkter som kanskje burde nevnes i samme åndedrag som 834P, som tross alt er det rimeligste riaa trinnet fra firmaet. Beveger man seg oppover i sortimentet finner man: EAR 324 er en transistor riaa, med 88PB som et rent rør alternativ. EAR har også en ren MC stepup som heter MC4 her er link http://www.ear-yoshino.com/productdetails.asp?page=11&id=23 Konstruktørens eksentriske natur og nærmest geniforklarte konstruksjonsevner, burde kanskje være nok til å vurdere å evaluere hans produkt. Mannen har jo tross alt som filosofi, at hvis han ikke kan konstruere det bedre enn konkurrentene, kan han likså godt la det være!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Jens, dette var veldig, veldig interessant. Når du testet Lyra, husker du om du benyttet stort utvalg pickuper, eventuelt hvilke? Bare nysgjerrig på om dette var synergi med f.eks Helikon eller om det var "gjennomgående".

EAR MC4 går for å være grei, har undersøkt litt rundt den. Men, den eneste direkte sammenligningen jeg har funnet mot andre f.eks S&B, så ble sistnevnte holdt for å være bedre (uten at det trenger være annet enn en subjektiv betraktning).

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Fosse skrev:

Dette er jo alldeles ikke min trå. leste litt i denne gammle så at den omhandlet
noen av riaaene som jeg har på blokka, så jeg tenkte at det var like greit og forsette på denne istendenfor og starte en ny.

Hva er det jeg trenger?
Jeg føler at jeg trenger et der man kan juster utgangsignalet (gain), sliter nå
med at jeg må opp mot kl 12 på forsterker for og få nok volum, og da synes jeg det begynner og vrenge litt.

Jeg vil ha et som takkler både MM og MC like godt, helst med utvendige
justeringsmuligheter.

Jeg vil ha et av den musikalske sorten

Så langt er det vel bare audionet Pam som fyller alle mine kriterier.
Siden jeg har lector zoe forforsterker kunne jo også lector være aktuellt
men jeg tviler på noe har prøvd disse.

Ellers var det ikke meningen og kuppe tråden din Fosse, tenkte egentlig og
få den tilbake på sporet for og sammle gode ider til riaa i en tråd.

O

om.s

Gjest
argh skrev:
Fosse skrev:

Dette er jo alldeles ikke min trå. leste litt i denne gammle så at den omhandlet
noen av riaaene som jeg har på blokka, så jeg tenkte at det var like greit og forsette på denne istendenfor og starte en ny.

Hva er det jeg trenger?
Jeg føler at jeg trenger et der man kan juster utgangsignalet (gain), sliter nå
med at jeg må opp mot kl 12 på forsterker for og få nok volum, og da synes jeg det begynner og vrenge litt.

Jeg vil ha et som takkler både MM og MC like godt, helst med utvendige
justeringsmuligheter.

Jeg vil ha et av den musikalske sorten

Så langt er det vel bare audionet Pam som fyller alle mine kriterier.
Siden jeg har lector zoe forforsterker kunne jo også lector være aktuellt
men jeg tviler på noe har prøvd disse.

Ellers var det ikke meningen og kuppe tråden din Fosse, tenkte egentlig og
få den tilbake på sporet for og sammle gode ider til riaa i en tråd.

Audionet PAM er ett meget godt alternativ med tanke på betjenings komfort og fleksibilitet, samt at man har mulighet å ytterligere öke prestandaen med en EPS...
(Se evnt bilde på s.29/30 under Audionet tråden på HiFi generellt...)

mvh

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Fosse skrev:
Jeg har riaa jeg er veldig fornøyd med jeg argh, så tråden blir på ingen måte kuppet. Flott om den kan brukes videre.
Har du vurdert Dynavectors siste riaa? Skal være veldig god. http://www.dynavector.com/products/amp/e_p75mk2.html
Det var ikke langt fra jeg kjøpte den, når jeg vurderte platespiller hadde jeg
et tilbud på Avid-diva/SME M2(brukt)/Dv d3k17/dynavector p75(ny type).
Jeg synes det er veldig vanskelig med riaa, alle har forsjellig og kun et fåtall
har prøvd mange forsjellige. Butikkene skal man ta med en klype salt.
Personlig tror jeg ikke dv-P75 gjør noe bedre jobb enn mitt sugden. Sugden riaa har samme lydsignatur som sugden a21. Problemet er volumet jeg får nok volum, men når jeg vil ha det lille ekstra mister det kontrollen over musikken.
Jeg vil gjerne beholde lydsignaturen til sugden, så KL A eller rør er nok 1. pri.
Der detter audionet Pam utenfor... jaja det skal ikke være lett

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Jens, var det denne Lyraen du hadde på test?

Den gamle Arion var vel en rimeligere type etter hva jeg har forstått?

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
Opampene i Audioneten går nok klasse A de, argh.

Hva er dette med volumkontrollens posisjon i forhold til kontroll? Har Sugden en volunkontroll som bare trives på venstre side av urskiven?

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Valentino skrev:
Opampene i Audioneten går nok klasse A de, argh.

Hva er dette med volumkontrollens posisjon i forhold til kontroll? Har Sugden en volunkontroll som bare trives på venstre side av urskiven?
Hehehe, det kan jo være at jeg er på veldig tynn is ;)
Sugden har ikke volum kontroll, volumet justeres på forforsterker.
For og få et greit volum, må jeg opp mot kl 11 på forforsterkeren, går jeg over
dette begynner anlegget og miste kontrollen over musikken.
Problemet er nok riaa, for det er alldeles ikke slik på cd, siden forforsterkeren har gått med lyd allerede ved kl 0700 med cd er det nok utgangs signalet på riaa som ikke er på bølgelengde med forforsterker. Ja jeg kan spille veldig høyt på cd uten
og få samme problem.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Kan det ha å gjøre med feedback til platespiller? Jeg skjønner ikke helt forskjellen jeg. Forforsterkeren får jo samme signal uansett. Det er den som justerer ned dette, sånn sett skulle ikke voluminnstillingen ha noe å si i seg selv.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Fosse skrev:
Kan det ha å gjøre med feedback til platespiller? Jeg skjønner ikke helt forskjellen jeg. Forforsterkeren får jo samme signal uansett. Det er den som justerer ned dette, sånn sett skulle ikke voluminnstillingen ha noe å si i seg selv.
Jeg tenker utgangs signalet fra riaa, som er problemet.
Nå kom just problem nr 2 som følge av nr 1, effekt forsterkeren var blitt veldig
varm og trengte en pust i bakken etter og ha blitt pisket fram gjennom flere timer
med KL 11 volum. Kjente unison på panna og han var veeeeldig varm.

Dette var ikke bra

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Det rimer ikke. Utgangssignalet fra riaa er det samme, usett hvilket volumnivå du har på forforsterkeren din. Det må være andre årsaker (så vidt jeg kan forstå, men jeg har ikke teknisk peiling).

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Fosse skrev:
Det rimer ikke. Utgangssignalet fra riaa er det samme, usett hvilket volumnivå du har på forforsterkeren din. Det må være andre årsaker (så vidt jeg kan forstå, men jeg har ikke teknisk peiling).
Jeg eier heller ikke teknisk peiling, regner med at du kan dette mye bedre enn meg.
Jeg tok det man kaller en logisk besluttning, men jeg kan jo være helt ute på vidda for alt jeg vet. kan problemet være at jeg ikke har noe phono inngang på
forforsterker og bruker en annen inngang, trodde ikke dette skulle ha noe og si så lenge jeg bruker riaa.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Nei, du skal bruke en ren linjeinngang dersom du har eksternt riaa-trinn (Aux feks). Dersom forsterkeren din har phono-inngang betyr dette vanligvis at det sitter et innbygget riaa-trinn i forforsterkeren (slik det alltid gjorde før i tiden når platespiller var vanlig, og forstatt gjør i en del konstruksjoner, feks. min egen Hovland).

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.038
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
hvor mange db signalet forsterkes opp av riaa trinn er høyst variabelt fra trinn til trinn. Dersom det ikke er regulerbare parametre i riaatrinnet, bør du ha en pu med litt output på om den skal kombineres med et riaatrinn med lite gain.
Lowoutput mc pickup og et riaatrinn med lite gain fører til at volumkontrollen på forforsterker må skrus opp. Det krever igjen mer av effekttrinnet. Output fra CD spiller er nok høyere enn output fra riaa, og dermed trenger du ikke skru så mye opp for å ha subjektivt samme lydnivå når du spiller CD.

mvh
Bernt

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Det har du helt rett i Burnt_Island, men det forklarer vel ikke arghs oppleveles som så vidt jeg kan forstå må ha en helt annen forklaring.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.334
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Dett skjønner jeg ikke helt, argh, det er da en mm-pu du har på platespilleren din, er det ikke? Hva slags utgangsspenning er det på den puen? Har du stilt loading på 47 kohm?
mvh

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Jo det er MM, 4 mv
ja load er 47 kohm.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.334
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det er jo ikke direkte uvanlig at en mm-pu ligger oppe i 5 mv utgangsspenning. Muligens er det noe av forklaringen?
mvh

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Skal det være mulig og få samme volum ut av
en lp spiller som ved cd spiller?

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.038
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Oops. Du har helt rett Fosse. Jeg leste tråden litt for dårlig. En music maker mk3 skulle da ha mer enn nok utgangsnivå :-[ (spennende pu forresten, går og lurer litt på den selv..)

For å holde meg til saken. I ulike oppsett jeg har hatt, og ikke bare integrerte med innebygget RIAA, har jeg vært vant til at lyden fra vinyl har vært noe lavere enn fra CD, radio og andre kilder med linjeutganger. Hvorfor vet jeg ikke.
Jeg har en kompis som ikke tør å spille vinyl på fester lenger, fordi han risikerer å sprenge høyttalerne om han glemmer seg og setter på en CD uten å ha skrudd ned lyden. Han har eget RIAA trinn og spiller inn i en linjeinngang på forsterkeren sin.
Det må ikke være slik. I det oppsettet jeg har nå er det ingen forskjell i opplevd lydnivå.

mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.517
Torget vurderinger
28
Hvilket nivå du får ut avhenger av som Burn_Island nevner av utsignalet på pu, hvor mange ganger forsterkning du har i step-up og hvor mange db forsterkning riaa-trinnet har. I prinsippet så det ikke noe i veien for å få samme nivå ut av begge.

Men i de fleste tilfeller er det jo bare å skru opp volumkontrollen. Jeg spiller for eksempel veldig høyt når jeg har volumkontrollen på klokken 14.00, høyere enn det spiller jeg aldri hverken på vinyl eller cd. Hos meg låter det omtrent like høyt, kanskje ørelite høyere på cd.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Fosse skrev:
Hvilket nivå du får ut avhenger av som Burn_Island nevner av utsignalet på pu, hvor mange ganger forsterkning du har i step-up og hvor mange db forsterkning riaa-trinnet har. I prinsippet så det ikke noe i veien for å få samme nivå ut av begge.

Men i de fleste tilfeller er det jo bare å skru opp volumkontrollen. Jeg spiller for eksempel veldig høyt når jeg har volumkontrollen på klokken 14.00, høyere enn det spiller jeg aldri hverken på vinyl eller cd. Hos meg låter det omtrent like høyt, kanskje ørelite høyere på cd.
Tja da vet ikke jeg.
Testet litt mellom cd og vinyl nå, har kansje halv lydstyrke ved samme volum
mellom cd og vinyl.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0

The Stage Two phono amplifier was developed to offer true high-end phono amplification in a compact, heavy weight, minimalist two box design (above). Splitting the amplification from the power supply helps reduce interference and increase resistance to pickup and noise. There is a single input that accepts both Moving Magnet and Moving Coil cartridges. Input selection is internal together with adjustments for 47K, 100 and 470-Ohm impedance settings. The input of the Stage Two is a Low noise, low distortion instrumentation amplifier. Current feedback circuitry achieves wide bandwidth and an excellent dynamic response. This circuit has been combined with a dual FET-input, low distortion operational amplifier with excellent dynamic response and low noise.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
For min del spilles vinyl som oftest med volumkontrollen mellom ni og ti, det synes jeg stort sett er høyt nok. Klokka tolv blir nesten for voldsomt hos oss ihvertfall. Nivåforskjellen mellom vinyl og CD er minimal.
Benz Micro LP med Ear 324 riaa. Husker ikke helt hva jeg har stilt Ear'en på, ikke får jeg sjekket det med det første heller dessverre.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Er dette en løsning på problemet?
Sette opp riaa som MC og bruke stepup.
Går ut fra det finnes Stepup til dette formålet også, eller blir det step down?
Da skulle det vel være mulig og tilpasse signalet til forforsterker.
En annen ting er det mulig og bruke stepup mellom mm PU og mm riaa og kjøre en
liten forsterkning inn til riaa?

Dette har jeg veldig lite peiling på, så det er mulig at jeg har mye bæsj på leggen nå. :-[

K

kbwh

Gjest
Jeg tror ikke du har et elektrisk problem. Prøv å sette grammofonen et annet sted, jeg tror problemet ditt er relatert til vibrasjoner.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Valentino skrev:
Jeg tror ikke du har et elektrisk problem. Prøv å sette grammofonen et annet sted, jeg tror problemet ditt er relatert til vibrasjoner.
hmm, synes den er vel tynn
*Bor i sokkel
*Racket har fett of silence (står på fjærer).
*Spiller står på 3 cm fjøl med dempeputer mellom den og rack.
*Michell har flytende oppheng og er bare i seg temmelig godt dempet.

Men man skal aldri si aldri, noen andre som støtter denne teorien?

K

kbwh

Gjest
Det er bare så vidt at jeg støtter den selv, men du skal ikke se bort fra at det kan bi for mye sukkerspinn her.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.038
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Er dette en løsning på problemet?
Sette opp riaa som MC og bruke stepup.
Går ut fra det finnes Stepup til dette formålet også, eller blir det step down?
Da skulle det vel være mulig og tilpasse signalet til forforsterker.
En annen ting er det mulig og bruke stepup mellom mm PU og mm riaa og kjøre en
liten forsterkning inn til riaa?
Å kjøre en MM pick up inn i en MC inngang er ikke bra. Det blir for høy forsterkning. Tror ikke du sprenger noe, men kvaliteten på lyden blir sannsynligvis ikke det du ønsker. (jeg har testa deti et eldre oppsett, uten skade på elektronikk og høyttalere, men det hørtes ikke bra ut..)
Flere forforsterkere har regulerbart nivå på inngangene, nettopp for å kunne jevne ut lyden mellom ulike kilder, så det er ikke uvanlig med variasjon på nivå inn.
Det som er uvanlig, og som jeg ikke kan gi noen forklaring på er den store forskjellen. Dobbelt så høyt fra CD som fra vinyl er uvanlig mye. Noe må være feil, men jeg skjønner ikke hva..

mvh
Bernt

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
argh skrev:
Valentino skrev:
hmm, synes den er vel tynn
*Bor i sokkel
*Racket har fett of silence (står på fjærer).
*Spiller står på 3 cm fjøl med dempeputer mellom den og rack.
*Michell har flytende oppheng og er bare i seg temmelig godt dempet.

Men man skal aldri si aldri, noen andre som støtter denne teorien?
Jeg støtter den teorien veldig. Har opplevd lignende selv med Systemdek'en min. Plasserte den på allslags underlag med dempeputer og sykkelslanger og jegvetikkehva. Med en gang jeg fikk den opp på veggen var problemene borte. På veggen kan jeg banke i plintet med knokene mens den spiller uten at det høres i høyttalerne. Og jeg har ikke noe fancy vegghylle til min spiller, bare to billige hylleknekter fra ikea.

Topp Bunn