Tror ikke det såsant du matcher den med en litt varmtlydende og "musikalsk" pickup som f.ks. Grado, Benz eller aller helst Koetsuda har i alle fall jeg bestemt meg og falt ned på den stygge andungen, dpr2.2. den er vel like om hjørnet snart regner jeg med.
så får jeg håpe jeg ikke har gjort noe eitranes dumt
jakr
Har ikke annen erfaring med MC-trafo'er enn:Fosse skrev:Siden jeg startet tråden en gang i tiden: MM-trinnet fra Hovland kom vel i hus og gjør en aldeles glimrende jobb. Men, step-up er jeg fortsatt på jakt etter. Tenkte teste ut litt flere alternativer for aktiv forsterkning, endre inngangsimpedansen på HP-100 til standardverdi på omtrentlig 50kohm og muligens kjøpe en skikkelig trafo også på sikt.
Råd mottas med takk. Ellers "overlater" jeg tråden til argh.
Dette er jo alldeles ikke min trå. leste litt i denne gammle så at den omhandletFosse skrev:Siden jeg startet tråden en gang i tiden: MM-trinnet fra Hovland kom vel i hus og gjør en aldeles glimrende jobb. Men, step-up er jeg fortsatt på jakt etter. Tenkte teste ut litt flere alternativer for aktiv forsterkning, endre inngangsimpedansen på HP-100 til standardverdi på omtrentlig 50kohm og muligens kjøpe en skikkelig trafo også på sikt.
Audionet PAM er ett meget godt alternativ med tanke på betjenings komfort og fleksibilitet, samt at man har mulighet å ytterligere öke prestandaen med en EPS...argh skrev:Dette er jo alldeles ikke min trå. leste litt i denne gammle så at den omhandletFosse skrev:Siden jeg startet tråden en gang i tiden: MM-trinnet fra Hovland kom vel i hus og gjør en aldeles glimrende jobb. Men, step-up er jeg fortsatt på jakt etter. Tenkte teste ut litt flere alternativer for aktiv forsterkning, endre inngangsimpedansen på HP-100 til standardverdi på omtrentlig 50kohm og muligens kjøpe en skikkelig trafo også på sikt.
noen av riaaene som jeg har på blokka, så jeg tenkte at det var like greit og forsette på denne istendenfor og starte en ny.
Hva er det jeg trenger?
Jeg føler at jeg trenger et der man kan juster utgangsignalet (gain), sliter nå
med at jeg må opp mot kl 12 på forsterker for og få nok volum, og da synes jeg det begynner og vrenge litt.
Jeg vil ha et som takkler både MM og MC like godt, helst med utvendige
justeringsmuligheter.
Jeg vil ha et av den musikalske sorten
Så langt er det vel bare audionet Pam som fyller alle mine kriterier.
Siden jeg har lector zoe forforsterker kunne jo også lector være aktuellt
men jeg tviler på noe har prøvd disse.
Ellers var det ikke meningen og kuppe tråden din Fosse, tenkte egentlig og
få den tilbake på sporet for og sammle gode ider til riaa i en tråd.
Terje
Det var ikke langt fra jeg kjøpte den, når jeg vurderte platespiller hadde jegFosse skrev:Jeg har riaa jeg er veldig fornøyd med jeg argh, så tråden blir på ingen måte kuppet. Flott om den kan brukes videre.
Har du vurdert Dynavectors siste riaa? Skal være veldig god. http://www.dynavector.com/products/amp/e_p75mk2.html
Hehehe, det kan jo være at jeg er på veldig tynn isValentino skrev:Opampene i Audioneten går nok klasse A de, argh.
Hva er dette med volumkontrollens posisjon i forhold til kontroll? Har Sugden en volunkontroll som bare trives på venstre side av urskiven?
Jeg tenker utgangs signalet fra riaa, som er problemet.Fosse skrev:Kan det ha å gjøre med feedback til platespiller? Jeg skjønner ikke helt forskjellen jeg. Forforsterkeren får jo samme signal uansett. Det er den som justerer ned dette, sånn sett skulle ikke voluminnstillingen ha noe å si i seg selv.
Jeg eier heller ikke teknisk peiling, regner med at du kan dette mye bedre enn meg.Fosse skrev:Det rimer ikke. Utgangssignalet fra riaa er det samme, usett hvilket volumnivå du har på forforsterkeren din. Det må være andre årsaker (så vidt jeg kan forstå, men jeg har ikke teknisk peiling).
Tja da vet ikke jeg.Fosse skrev:Hvilket nivå du får ut avhenger av som Burn_Island nevner av utsignalet på pu, hvor mange ganger forsterkning du har i step-up og hvor mange db forsterkning riaa-trinnet har. I prinsippet så det ikke noe i veien for å få samme nivå ut av begge.
Men i de fleste tilfeller er det jo bare å skru opp volumkontrollen. Jeg spiller for eksempel veldig høyt når jeg har volumkontrollen på klokken 14.00, høyere enn det spiller jeg aldri hverken på vinyl eller cd. Hos meg låter det omtrent like høyt, kanskje ørelite høyere på cd.
hmm, synes den er vel tynnValentino skrev:Jeg tror ikke du har et elektrisk problem. Prøv å sette grammofonen et annet sted, jeg tror problemet ditt er relatert til vibrasjoner.
Å kjøre en MM pick up inn i en MC inngang er ikke bra. Det blir for høy forsterkning. Tror ikke du sprenger noe, men kvaliteten på lyden blir sannsynligvis ikke det du ønsker. (jeg har testa deti et eldre oppsett, uten skade på elektronikk og høyttalere, men det hørtes ikke bra ut..)Er dette en løsning på problemet?
Sette opp riaa som MC og bruke stepup.
Går ut fra det finnes Stepup til dette formålet også, eller blir det step down?
Da skulle det vel være mulig og tilpasse signalet til forforsterker.
En annen ting er det mulig og bruke stepup mellom mm PU og mm riaa og kjøre en
liten forsterkning inn til riaa?
Jeg støtter den teorien veldig. Har opplevd lignende selv med Systemdek'en min. Plasserte den på allslags underlag med dempeputer og sykkelslanger og jegvetikkehva. Med en gang jeg fikk den opp på veggen var problemene borte. På veggen kan jeg banke i plintet med knokene mens den spiller uten at det høres i høyttalerne. Og jeg har ikke noe fancy vegghylle til min spiller, bare to billige hylleknekter fra ikea.argh skrev:hmm, synes den er vel tynnValentino skrev:Jeg tror ikke du har et elektrisk problem. Prøv å sette grammofonen et annet sted, jeg tror problemet ditt er relatert til vibrasjoner.
*Bor i sokkel
*Racket har fett of silence (står på fjærer).
*Spiller står på 3 cm fjøl med dempeputer mellom den og rack.
*Michell har flytende oppheng og er bare i seg temmelig godt dempet.
Men man skal aldri si aldri, noen andre som støtter denne teorien?