Rew målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge JRiver sin WDM driver legger seg som en lyddriver under Windows, så skal en være litt forsiktig med å sette den som default driver under målesesjonene. Windows kan finne på å komme med varsellyder og det er ikke alltid like moro når en driver og måler uten delefilter på kostbare diskanter. Alternativet er å slå av alle varsellyder i Windows.
    Ja. Man trenger ikke å velge JRiver sin driver under audio panelet til Windows når man skal måle siden REW kan uansett velge JRiver. Til akkurat målinger kan man derfor velge en ubrukt driver. Har rettet på det forrige innlegget mitt.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg finner ikke JRiver hvis jeg velger Java bare hvis jeg velger ASIO?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du huket av WDM i JRiver og startet JRiver på nytt etterpå som programmet gi beskjed om, så skal JRiver dukke i REW med Java.
    jriver rew.jpg


    NB: Eldre utgaver av JRiver har ikke loopback funksjonen.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Når man måler spl i sweetspot da er det nok og ha umik-1 i usb , men du trenger ikke og ha hdmi fra pc til hjemmekino forsterker osv osv , tenkte jeg skulle følle med litt dette i kveld , er ofte når man tar seg 1 så går volumet fort opp :)

    Imagine
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har gjort alt riktig og i dag ser det ut til å virke. WDM driver reinstallerte seg i dag da jeg åpnet JRiver?

    Har du huket av WDM i JRiver og startet JRiver på nytt etterpå som programmet gi beskjed om, så skal JRiver dukke i REW med Java.
    Vis vedlegget 324132

    NB: Eldre utgaver av JRiver har ikke loopback funksjonen.
     

    rosky

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2014
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Heisann, jeg er det man kan si en nybegynner innen REW målinger osv. Sliter litt med rommet mitt og vet ikke helt hvordan jeg skal tolke disse resultatene.

    Hadde vært hyggelig med noen tilbakemeldinger :)

    Nå er dette bare ett midlertidig rom, frem til jeg jeg kan kan begynne på et dedikert film/lyd rom :) Men greit å få satt seg inn i litt ting, slik at jeg kan få det så bra som muig på det kommende prosjektet.


    Uansett, her er målingene.

    Første måling er gjort med 15-22500Hz
    Length: 1M
    2 Sweep

    1M sweep.jpg



    Neste måling er gjort med Length: 256k

    256k sweep.jpg


    Og her er begge overlappet

    Begge.jpg



    Test er utført på ca 85 dB. Som dere kan se så følger de hverandre ganske bra, helt til man kommer til ca 500Hz, derifra og ut spriker de i hver sin retning. Alle målinger er utført på samme sted, samme volum, samme utstyr over et tidsrom på 4 min.

    Det jeg lurer mest på er hvordan man håndterer slike massive dipper som man ser på første bilde. Spesielt den på 700Hz og 2KHz. 700Hz viser en dip på over 20 dB. Mens på 256k målingen går kurven i stikk motsatt retning...

    Jeg har prøvd å justere høytalerene (innenfor visse avstander), vinklet dem, fjernet teppe, gardiner, tatt ut alle puter i sofaen, flyttet sofaen, flyttet måle posisjon osv for å se om jeg klarer å se noen endringer i resultatene.
    Resultet er at jeg ser store endringer på de lavere frekvensene, og litt på de høyere, men de store "dalene" er der fremdeles.

    Noen forslag til meg hvordan jeg kan gå fram for å finne ut hva som gir meg disse? Og hvorfor så stor forskjell på målingene på 256k og 1M. Greit nok at 1M har høyere oppløsning, men rart at målingene skal sprike så mye.

    Takk for svar :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om du måler begge Høyttalerene samtidig så kan de kansellere hverandre spes når du beveger deg oppover i frekvens.

    Jo lenger sveip 1m er topp. Jo bedre målinger viser REW. Da støy utenifra kan vise på korte sveip.

    Mik må stå på akkurat lik avstand mellom hlyttalerene for å få et godt utgangspunkt. Alikevel bør du måle en og en ht spes når du beveger deg over 2khz.

    Da ser du lettere hva som skjer i rommet. Spes når du flytter en høyttaler. Jobb med en helt til du er fornøyd.var du jobber med den andre.



    Har du noe som synger med målingene. En tom vase, en lampe osv?
     
    Sist redigert:

    rosky

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2014
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Takker for svar :)

    Skal få tatt målinger for hver enkelt høyttaler så snart det lar seg gjøre.

    Hmm, har en stålampe, slik som har en dome på toppen og fleksibel arm halveis oppe, som kan bøyes i alle retninger. Ellers har jeg en stor stereobenk som ikke er helt fylt opp, og i bakkant av rommet står det en datamaskin mot bakveggen. Dette står vel ca 2 meter bak lytteposisjon.

    Rommet er ca 5 meter langt, 3,6 meter bredt, og 2,15 høyt. Lytteposisjon er ca 3 meter fra front. Front senter på elementene er ca 0,8 meter fra frontvegg og ca 0,58 meter fra sidevegg. Oppsettet er satt opp ca som en likerettet trekant. 2,5 meter, pluss minus noen cm.
     

    rosky

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2014
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Har målt begge høyttalerene hver for seg, og har fremdeles ganske lik kurve. Lurer på om det kan være stående frekvenser i rommet?? Men disse er jo bare relevante opp til ca 300 Hz, fra hva jeg kan lese meg frem til.

    Spilte av testtoner i 500-800 HZ området, og ved enkelte av disse merket jeg store lydforskjeller når jeg bevegde meg rundt i rommet. Spilte og av faste toner og bevegde mikrofonen rundt sweetspoten og oppdaget dB forandringer over 20 dB.

    Ved bevegelse av mikrofon hadde jeg avlesninger som kunne gå fra 86 dB og ned til lave 60 tallet. Alt dette innenfor et område på en stor pizza.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Hei! Her er noen målinger fra meg også; uten akustikk-tiltak av noe slag, og tar gjerne i mot tips (og hva som er 'feil' med lyden per nå) til hvordan ting kan gjøres i så måte ... Fikk beskjed om at volumet var for høyt, og at klipping hadde skjedd. Jeg la meg på 85db for å gjøre det så likt som mulig, men ja; ubehagelig høyt ble det! :)

    spl.jpg
    spl_no_smoothing.jpg
    gd_20_500.jpg


    Rommet er forholdsvis stort, med åpen himling (ca 4,5 m opp), 6 x 7 m, men med en halv-vegg som deler rommet omtrent to. Det er også mye vinduer, også takvinduer, og så er det fliser på hele gulvflaten, og per nå ikke tepper. Har planer om å kjøpe teppe, så tar gjerne i mot forslag der også!

    Høytalerne står på gulvet, men skulle gjerne ha løftet de litt opp, men har ikke funnet passende stativ ennå.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    "Høytalerne står på gulvet, men skulle gjerne ha løftet de litt opp, men har ikke funnet passende stativ ennå."

    Det beste tipset er du inne på sjøl. Du må ha de opp på stativ. Ta ny måling da og jobb ut i fra det.
    Fin størrelse på rommet, men du må kanskje inn med bass/sub-løsning hvis du skal fylle det med godlyd på litt volum.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    "Høytalerne står på gulvet, men skulle gjerne ha løftet de litt opp, men har ikke funnet passende stativ ennå."

    Det beste tipset er du inne på sjøl. Du må ha de opp på stativ. Ta ny måling da og jobb ut i fra det.
    Fin størrelse på rommet, men du må kanskje inn med bass/sub-løsning hvis du skal fylle det med godlyd på litt volum.
    Tusen takk! Da begynner jeg der, og ser etter passende stativ. Høytalerne er ca 30x40x80 cm og veier 25kg stykket. Vet ikke hva som egner seg av stativer til dem, men kan kanskje lage noe selv også ...
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    "Høytalerne står på gulvet, men skulle gjerne ha løftet de litt opp, men har ikke funnet passende stativ ennå."

    Det beste tipset er du inne på sjøl. Du må ha de opp på stativ. Ta ny måling da og jobb ut i fra det.
    Fin størrelse på rommet, men du må kanskje inn med bass/sub-løsning hvis du skal fylle det med godlyd på litt volum.
    Tusen takk! Da begynner jeg der, og ser etter passende stativ. Høytalerne er ca 30x40x80 cm og veier 25kg stykket. Vet ikke hva som egner seg av stativer til dem, men kan kanskje lage noe selv også ...
    Tror det kan bli vanskelig å finne egnet stativ, her må du nok i snekring :)!
    På grunn av bånddiskantens (manglende) evne til vertikal spredning, så kan ikke stativet være for høyt. Ørehøyde på diskanten med andre ord.
    På den andre siden så er det en fordel ved å ikke spre diskanten så mye til flisgulvet.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    cal.filer rew

    Hvor i hule hekken er det kalibreringsfilene for rew legger seg på pc? På min mac dukker de opp automatisk i browser ved søk, men her......ingenting! prøvd å lete de opp men finner de ikke:(
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Hei! Jeg har også mac, så ikke helt sikker, men hvis du ctrl-klikker på lenkene/filene, så kan du kanskje si 'lagre som fil' på pc også? Og hvis du kan det, kan du også si at de skal lagres på skrivebordet f.eks. ...

    På mac er det jo vanligvis i 'nedlastinger' det legger seg, så det skal ikke være nødvendig å gjøre søk i nettleser der heller; bare gå rett til mappa som heter 'nedlastinger' evt 'downloads' ... :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg svarer meg selv!
    I tåka hadde jeg glemt å laste dem ned8) jeg lastet ned rew på ferie i nordnorge på pc, og der befant jo ikke mic med serienummer seg. Så da ble det avglemt. Snakk om surrehue;D

    Hvor i hule hekken er det kalibreringsfilene for rew legger seg på pc? På min mac dukker de opp automatisk i browser ved søk, men her......ingenting! prøvd å lete de opp men finner de ikke:(
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Jeg svarer meg selv!
    I tåka hadde jeg glemt å laste dem ned8) jeg lastet ned rew på ferie i nordnorge på pc, og der befant jo ikke mic med serienummer seg. Så da ble det avglemt. Snakk om surrehue;D

    Hvor i hule hekken er det kalibreringsfilene for rew legger seg på pc? På min mac dukker de opp automatisk i browser ved søk, men her......ingenting! prøvd å lete de opp men finner de ikke:(

    Godt at det ordnet seg, og at det ikke var noe alvorlig galt med dine pc-kunnskaper eller noe galt med maskinen heller. Kun en liten forglemmelse, og det skjer jo rett som det er med oss mennesker ... :)
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    113
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Ønsker gjerne tilbakemeldinger og tips og tricks til hvordan jeg kan få bedre kontroll på bassen i rommet mitt. Alle tilbakemeldinger mottas med takk.

    Rommet er 465cm * 334 cm og jeg spiller på den kortere siden med høyttalerne plassert 1/3 inn i rommet fra bak og sidevegg med lytte-/måleposisjon i midten og ca 1/3 fra bakveggen. Er så heldig at nesten alle typer plassering av høyttalere kan gå, men opplever at nåværende plassering gir utrolig bra holografi og sterebilde.

    Synes jeg hadde bra bass på enkelte låter mens det låt blodfattig på andre, dette var før jeg hadde sub. Måling uten sub (og før jeg hadde det) viste at jeg hadde en festpukkel på ca 80Hz, mens det var heller tynt under 70Hz. Vanskelig å se at dette kan være noe annet enn rommet/plassering da høyttalrne er oppgitt -6dB på 34Hz.

    For å se om jeg kunne fylle ut noe mer lenger ned kjøpte jeg akkurat meg en REL 218 som umiddelbart gav mer liv, bunn og overraskende nok mer holografi i musikken. Rent logisk virker sistnevnte som placebo, men når jeg siden har lest masse tester som sier det samme om en god musikksub får jeg vel la meg overbevise. Suben er skrudd på 180 i fase og ca 65Hz i Crossover.

    Gitt målingene under er det noe jeg burde gjøre mtp: plassering av HT?, innskruing av sub?, romkorreksjon?, akustikktiltak i rommet.

    med og uten sub v1.jpg

    Lilla = uten sub
    Grøn = sub 180fase 65Hz deling
     
    Ble medlem
    02.12.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    5
    Hei-hei alle sammen!
    Har gjennomført en del målinger med REW og håper det går greit å kapre denne tråden. Håper også at det er noen der ute som har greie på hvordan disse målingene skal tolkes (hensikten med dette innlegget er ikke å presentere hifi-komponeneter og utstyr, men rett og slett å spørre om litt hjelp til å tolke målinger slik at jeg lettere kan gjøre tiltak).

    Litt om rommet: L: 750cm B: 500cm H: 237cm. Spiller i lengderetningen.
    3 av veggene er betong, kledd med spon og gips. (lekter står på gummi mot gulv og er festet til betongvegg med lydbøyler).
    Gulvet er lektet på gummisko (Auralex), spon og teppe. Ingen akkustiske tiltak. Veggene er stor sett nakne med unntak av 2 stk 4x4 og 2 stk 2x4 IKEA Expedit på bakveggen. Rommet brukes som et hjemmekinorom.

    Hovedhøytalere er plassert på "kortvegg" ca 0,5 meter fra bak og sidevegg (c/c ca 3,5 meter) og det er ca 3,3 meter fra høytalerne til lytteposisjon.
    Subwoofere (det er 4 stk med 2x12", bassrefleks, port ned) er plassert langs langveggene, 2 på hver side, med elementene inn i rommet. De er plassert hhv 2,25 meter (1/3) og 4,6 meter (ca 2/3) fra frontvegg (omtrent som på siste figuren på denne linken: http://www.d-toolsblog.com/wp-content/uploads/2011/05/bg4.jpg ).

    Og så til målingene:

    Bare sub 5-200Hz, 0 grader på alle 4:
    bare sub 5-200Hz 0 grader på alle 4 SPL.jpg

    bare sub 5-200Hz 0 grader på alle 4 WF.jpg


    Bare sub 5-200Hz, 180 grader på alle 4:
    bare sub 5-200Hz 180 grader på alle 4 SPL.jpg

    bare sub 5-200Hz 180 grader på alle 4 WF.jpg


    Bare sub 5-200Hz, 180 grader på de 2 bakerste:
    bare sub 5-200Hz 180 grader på de 2 bakerste SPL.jpg

    bare sub 5-200Hz 180 grader på de 2 bakerste WF.jpg


    Stereo uten sub 5-2kHz:
    Stereo uten sub 5-2kHz SPL.jpg

    Stereo uten sub 5-2kHz WF.jpg


    Stereo med sub 5-2kHz, 180 grader på de 2 bakerste:
    Stereo med sub 5-2kHz 180 grader på de 2 bakerste SPL.jpg

    Stereo med sub 5-2kHz 180 grader på de 2 bakerste WF.jpg


    Som dere ser så får jeg en jevnere SPL-kurve hvis jeg snu fasene 180 grader på to av subbene (enten de to framme i rommet eller de to bak). Stereo+sub målingen er tatt med 180 grader på de to bakerste subbene.
    Har noen peaker som kan høres ganske godt når REW kjører frekvenssveip selv på den siste målinga.

    Så spørsmålene mine må bli om dette er godt nok eller om det er fornuftig å prøve å hente mer på plassering av hovedhøyttalere (ganske begrenset) eller på subbene. Eller vil det være mere fornuftig å gå igang med akkustiske tiltak med en gang?

    Håper noen her på Hifisentralen vil ta seg tid til å komme med inspill.
    På forhånd takk.

    mvh
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Når du snur fasen på to av subbene så vil de kansellere de to andre en eller annen plass på en eller annen frekvens. Så det er naturlig.

    Om du har muligheten til å tidsjustere de individuellt. Så kan du få de til å kansellere rett ved bakveggen slik at du unngår kansellering eller gain i sweetspot. På målingene dine ser det ut som om du treffer bra.

    Er kun klangtiden ved 200hz jeg reagerer litt på? Har du noe som kan klinge under måling. En kassegitar. Eller en tom vase. Lampe i keramikk eller lignende?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan du legge ut impulse og GD grafen også. GD hele veien uten glattisen. Ig impulse som viser de første 35ms.
     
    Ble medlem
    02.12.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    5
    Kan du legge ut impulse og GD grafen også. GD hele veien uten glattisen. Ig impulse som viser de første 35ms.
    Takk for at du tok deg tid til å svare. Jeg skal legge ut det du spør om, men det må bli på fredag.

    Noe som klinger? Hmmm, neimen om jeg vet. Skal prøve å undersøke litt, men det må også vente til fredag
    , mvh566
     
    Ble medlem
    02.12.2014
    Innlegg
    11
    Antall liker
    5
    Da har jeg tatt noen nye målinger, for å se om klangtiden ved ca 200Hz var støy eller en målefeil. Den er borte nå, og regner med at det kan være en målefeil.
    Men det kommer en del andre "greier" inn fra ca 3kHz og oppover......

    Ny måling stereo uten sub:
    All SPL Stereo u sub 5-20kHz.mdat.jpg

    GD Stereo u sub 5-20kHz.mdat.jpg

    Impulse Stereo u sub 5-20kHz.mdat.jpg

    Waterfall Stereo u sub 5-20kHz.mdat.jpg



    Bare sub (4 stk, 2 bakerste med 180 grader fase):
    All SPL Bare sub 5-200Hz 180 grader på sub bak.mdat.jpg

    GD Bare sub 5-200Hz 180 grader på sub bak.mdat.jpg

    Impulse Bare sub 5-200Hz 180 grader på sub bak.mdat.jpg

    Waterfall Bare sub 5-200Hz 180 grader på sub bak.mdat.jpg



    Stereo med sub:
    All SPL Stereo med sub 5-20kHz 180 grader på sub bak.mdat.jpg

    GD Stereo med sub 5-20kHz 180 grader på sub bak.mdat.jpg

    Impulse Stereo med sub 5-20kHz 180 grader på sub bak.mdat.jpg

    Waterfall Stereo med sub 5-20kHz 180 grader på sub bak.mdat.jpg


    ,mvh
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    De andre greiene er støykilde(r) som gir et kontinuerlig bidrag, som antakeligvis stammer enten fra avspillerelektronikken eller omgivelsene. PC, TV, etc. Slå det av :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    NB! Mange uhorvelige rare spørsmål kommer pga totalt inkompetanse!

    Hm, hva spiller dere når dere måler? Noen rimelige og dugende mic å anbefale?

    Har nettopp installert REW i laptopen, så jeg knoter meg litt frem nå - uten å ane helt hva jeg gjør :rolleyes:

    Har iaf tastet inn noen tall. Fint om det forteller dere noen ting (meg forteller grafen ikke så mye, dessverre).

    2015-11-23 (2).jpg
    2015-11-23 (3).jpg
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det der er en romsimulering. Der kan du legge inn flatene i rommet ditt, så vil REW fortelle deg sånn ca. hvordan rommet ditt vil oppleves. Der kan du putte inn høyttalere og subwoofere og flytte rundt på lytteposisjon så vil rew kalkulere hvordan responsen din vil se ut i sweetspot. Denne er ikke super nøyaktig, spesielt om du har et litt spesielt formet rom. Dette er ikke en måling. Skal du ha en måling må du trykke på measure knappen. Det ligger en guide for hvordan du bruker REW på både på hometheatershack og på minidsp sine sider :)
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Umik-1 er vel den vanligste micen hvis du ikke har eksternt lydkort.

    Du kan også kikke litt her når du har fått deg mic og skal begynne å måle.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ok, takker.

    Snakk om å famle i blinde, så dere får være overbærende.

    Bruker dere pink noise eller hva ellers i "Generator"?

    Jeg prøver å sette opp mine to Svanå Varitune V4 som er plassert i hver sin hjørne på bakveggen. Dimensjonene ellers er riktige vist på bildet, det samme gjelder de to aktuelle lytteposisjonene - altså nærfelt eller langt unna i sofaen. Og kan noen være så vennlig å fortelle meg hva den grafen sier om rommet mitt????
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Bruke "swept sine/Pink chirp" eller hva nå det heter i REW.
    Men kanskje være litt forsiktig med volumet på første 'sweep' ...

    Absolutt. Det gjelder uansett signal.

    Pass også på å ikke sette nedre start frekvens for lav. Den må vurderes i forhold til kapasiteten til systemet. Du ønsker å måle så nært "normalt" lyttenivå som mulig. Jeg er klar over at musikk er dynamisk og at nivåene kan være veldig ulike, men dog.
     

    joha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    864
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    1
    Må jo bruke sveip skal du måle Imagine.
    Ja ja bare glem det er litt små trøtt enda beklager :p


    Imagine

    For komme deg litt til unnsetning :). Spørsmålet var vel litt tvetydig: "Bruker dere pink noise eller hva ellers i "Generator?"

    Som Imagine sier, bruk pink noise når du kalibrerer.
    Sweep
    når du måler, men regner det er automatikk i det når du trykker måleknappen Measure.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Må jo bruke sveip skal du måle Imagine.
    Ja ja bare glem det er litt små trøtt enda beklager :p


    Imagine

    For komme deg litt til unnsetning :). Spørsmålet var vel litt tvetydig: "Bruker dere pink noise eller hva ellers i "Generator?"

    Som Imagine sier, bruk pink noise når du kalibrerer.
    Sweep
    når du måler, men regner det er automatikk i det når du trykker måleknappen Measure.
    takker joha

    Imagine
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Hei, er helt fersk på målinger, Rew og slikt , men har nå kjøpt en Umik og gjort et forsøk men trenger litt hjelp til å tolke.
    Her er først en måling av Onken bassene, disse spiller fra 800 Hz og ned så langt de går, aktivt delt med et Marchand filter mot horntopp, ingen dsp.
    Måling fra 0-200 Hz...
    Frekvens 4 Des. 0-200.jpg

    Vannfall 4 Des..jpg


    Etter dette har jeg lagt til to tappedhorn subber som jeg har delt på bratt på 55 Hz, her har jeg mulighet for å justere eq.
    Frek. 55 hz no dsp.jpg

    VF 55 Hz no dsp.jpg


    Som dere ser har jeg et krater i Onken kassenes frekvens fra 60-100 Hz av en eller annen grunn, gjorde et forsøk med å heve delefrekvens på hornsubbene men syntes at den nogenlunde jevne responsen fra dem forsvant litt.
    Rommet det står i har noen mangler i forhold til at det er litt uferdig å rotete enda, kan det være noe av grunnen at det står ting stablet i hjørnene ved siden av lytteposisjonen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn