Retro høyttalere til 1. utgave NAD 3020. Anbefalinger?

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Sitter å tråler finn for gamle høyttalere som kunne passet til denne ampen. Tenker max 500,-. Skal bruke dette i en hobbygarasje der mobil/Tidal med aux ut og RCA inn som kilde. Ser for meg noe som kan henges på vegg eller settes på hylle inntil vegg.
 
Sist redigert:

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hva med Mission 751? ser den har bassport foran også..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Torsen: Celestion 1 burde holde der. Evt. de minste Tannoy Mercury. Sistnevnte er riktignok ikke vintage, men de er lette å få tak i, låter bra, koster ikke mye og så er det ikke verdens undergang hvis de ryker heller. Langt verre å få tak i deler til Celestion, så hvis du tar inn en større Celestion enn 1eren en gang, bruk dem innendørs.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.599
Antall liker
4.132
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Celestion 3. Lukket system. Små Monitor Audio.
NB; hvis dette skal stå i en garasje med fare for høy luftfuktighet og temperatursvingninger så er jo ikke dette bra for verken en 3020 eller elementene på en høyttaler..

M
 
Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Garasje betyr stort rom. Da må du ha store basser for å få til noe interessant. F.eks Wellex 303.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hadde en Nad 3020 med Rogers LS 35a for mange år siden, funket knall. Men om rommet er stort blir det vel noe puslete.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Til info så er denne Garasjen" et lokale i en stor låve, 2 etg, og garantert knusk tørt. Kjennes fort i halsen Rommet har mye skrot opp til taket i ene halvdelen, så dempingen er det ikke noe galt med. Ellers ca 2,30 under taket og solid massivt tregulv på betong. Rommet ble i sin tid bygget for å tåle hester. Nabolokalet over gangen er en stall. Totalt sett er vel rommet på 25-30 kvm.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.599
Antall liker
4.132
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Det finnes en del høyttalere med dome og 8 toms bassmellomtone i lukket kasse fra samme periode som forsterkeren. Disse spiller ofte med stor kropp, og er lette å integrere i et rom.

M
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Få kompisen til å spytte i og kjøp JBL L100 Century. Perfekt garasjehøyttaler!
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Skrotet blir jeg ikke kvitt, da vi deler rommet med han som eier dette. Men det gjenspeiler seg i prisen 600,- pr mnd delt på 3 inkl strøm. Så høyttalerne må inn til vegg og litt høyt opp. Derfor port i front. Jeg skal hente de Bosene Evo III viser til lengre opp. Men ellers, hva med Kef Coda 7? Ser de får en del skryt. Litt gøy og synse rundt denne ampen uansett. Vi er ikke ute etter annet en litt behagelig og morsom lyd i denne garasjen. Lite sweetspot lytting for å si det sånn. Men litt retrolyd vil passe godt.
 

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Innlegg
638
Antall liker
510
Torget vurderinger
23
Jeg tenkte på han andre kompisen, hans som faktisk skrur i garasjen!!!
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Mye forslag om høytalere som både krever og fortjener MYE mer enn NAD 3020 her ...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Seas Disco 47 som nevnt i innlegg #15 vil være rett medisin til et stort rom. Disse små greiene med 5 1/4" eller 6 1/2" bass blir bare tøv.

Johan-Kr
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Torsen: Den Tannoyen der er en Mercury MX-R, etter det jeg kan se. Bakhøyttaler til Mercury surroundsett. Men de kan brukes som LCRer også. Hvis du får dem til 100 kr, kjør!
 
Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.633
Sted
Oslo
Hadde selv NAD og B&O beovox fra 70/80 tallet. Det var komboen som dro meg inn i denne hobbyen, og som fortsatt gjør at jeg ikke har råd til bil. (Dyre kabler er tøffere enn elbil)
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Jag vill bara i all vänlighet påminna om att det inte är tillåtet att länka till annonser på t ex Finn.
Läs Hovedregel 6a.
:)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hadde en Nad 3020 med Rogers LS 35a for mange år siden, funket knall. Men om rommet er stort blir det vel noe puslete.
Det er vel litt vel tung last for 3020?
I eit knøttlite rom gjekk det nesten.... Nadden vart akkurat litt for kortpusta om du skulle spele musikk nokolunde høgt, hugsar eg veldig godt. Derimot funka NAD 3020 svært godt med både Tandberghøgtalarar og mykje av det lettdrivne stæsjet som det krydde av attende på slutten av 70-talet.
Sjølv om 3020-ekspert Stig Arne Skilbrei sikkert er usamd med meg, vil eg hevde at det beste med 3020 var forforsterkardelen. Det går an å tappe pre out og drive ein betre effektforsterkar. Då kan ein verte forbausa over kor god riaa og forforsterkardel dette er (finnest også som ein NAD1020 utan effekttrinn)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
De Tannoy-småtassene der er fine som surroundhøyttalere, skriver selgeren. Mao ikke noe å ha i en garasje.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Gjest: Visst er de det. Hvorfor, spør så du?

a) NAD 3020 er liten. Kan derfor IKKE drive store, vintage 10" eller 12"...
b) Disse Tannoyene er LETTDREVNE
c) De passer på de frekvensene som VIRKELIG betyr noe. Fra mellomregisteret og opp.
d) Det er ikke verdens undergang hvis MX-R ryker. Poenget her er å bruke høyttalere som gjør det de skal , men ikke er hverken for drøye eller for sjeldne. Disposables, mao. Evt et par gode, lettdrevne utendørshøyttalere. De skal tross alt leve i en garasje..

Hiawata: Nøkkelordet der er nettopp VAR...Men den ER fortsatt god, forutsatt at den får en svært lett last.
 
Sist redigert:

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
Carlsson OA-50 var et populært og vellykket valg etter det jeg husker.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.940
Antall liker
32.927
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
NAD og Dali bruker å funke fint sammen. Ellers husker jeg Nimbus solgte Castle høyttalere som funka veldig bra i combo med NAD 3020. Jeg tok med noen musikervenner dit som handlet slike.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
HiFi Vinyl: Blink!:cool: Både pris, størrelse, lyd og bruk stemmer der!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Torsen: Tannoy CPA-5 utendørshøyttalere. Det skal sies at det kan være like lurt å se hva merker som Acoustic Energy, Klipsch, Parasound og B&W byr på innen det segmentet fra nytt. Du bør faktisk seriøst vurdere å gå for en liten, lettdreven utendørshøyttaler der- Ellers kan du seinere få problemer med holdbarheten, all den tid at en garasje er tiltenkt bruks- og boområde for dem:cool: Nyere utendørsløsninger låter faktisk jevnt over mer enn skapelig..

www.mono.no
www.hifiklubben.no
www.ncms.no
www.stereofil.no
Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak! (Her får du kjøpt bla Parasound)
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.395
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Torsen: Tannoy CPA-5 utendørshøyttalere. Det skal sies at det kan være like lurt å se hva merker som Acoustic Energy, Klipsch, Parasound og B&W byr på innen det segmentet fra nytt. Du bør faktisk seriøst vurdere å gå for en liten, lettdreven utendørshøyttaler der- Ellers kan du seinere få problemer med holdbarheten, all den tid at en garasje er tiltenkt bruks- og boområde for dem:cool: Nyere utendørsløsninger låter faktisk jevnt over mer enn skapelig..

www.mono.no
www.hifiklubben.no
www.ncms.no
www.stereofil.no
Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak! (Her får du kjøpt bla Parasound)
Max 500 kr ???
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Synd å bruke en NAD 3020 i garasjen. Det er en god forsterker - om ikke for en hifi-freak, så for iallefall for en musikkelsker. Noen musikkelskere har vært en tur i "high-end-land" og prøvd dyrere utstyr før de returnerer til NAD 3020.

Med maksgrense på 500 kroner, så blir det vel loppemarked eller Finn som gjelder. Jamo, Wellex, Tandberg og Radionette fra 70 tallet er lett tilgjengelig. Stort basselement gir som regel god følsomhet, og det trenger du i en garasje.
 
Topp Bunn