Retep`s musikk og filmrom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Etter den ulykka mer så ha det kun vert 1mann på jobb hos meg de siste dagene. Han har fått opp reisverk runde vinduer på den ene kprtveggen, dog er det gjort en feil som skal rettes opp der. Vi skal ha hele vindusrekka senka inn i veggen. Han har da laget det til slik at ett og ett vindu er senka inn.

    Han har fått opp de nye tverrliggerene på halve taket, og isolert mellom de gamle stendarane og under de nye i kryss slik at skjøter ikke ligger oppå hverandre.

    Den ene kortveggen er ferdig plastret og klar for elektriker. Det begynner å ta form dette her. Jeg mister 30cm av bredda på rommet pga isolasjon i hjørnet mellom skråtak og knevegg. Men da slipper jeg evnentuelle kuldehull.

    Noen bilder av det som er gjort...
     

    Vedlegg

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    764
    Antall liker
    388
    Ser ut som du har et problem med diffusjonsperren da minimum 2/3 av isolasjonen skal ligge på den kalde siden av plasten.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut som du har et problem med diffusjonsperren da minimum 2/3 av isolasjonen skal ligge på den kalde siden av plasten.

    Ok, det er en grunn til at jeg leier inn firma... Hvor der du dette? Jeg er helt blank på bygging.
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    764
    Antall liker
    388
    Ser på yttervegg rundt vinduer at de har foret på ganske mye på innsiden av plasten, dette fører til kondensering hvis det er for mye isolasjon på innsiden i forhold til utsiden.
    Normalt blir det foret 5cm på innsiden kun for å kunne legge skjult el. anlegg uten å bryte diffusjonssperren.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om det er det siste bildet su ser på, så er det 20cm isolasjon på innsiden av plasten. På utsiden av plasten så skal der 10cm til. Karmen til vinduet er 20cm dyp +13cm lekt til vindsperra.

    Planen er at den veggen skal vere 40cm brei, med 30cm isolasjon da dama ønsker å ha en brei karm under alle vinduer. Men ser du noe feil så si ifra hvor du ser det så skal jeg at dette opp med byggherren på Onsdag når han kommer på befaring.
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    764
    Antall liker
    388
    Som sagt minimum 2/3 av isolasjonen skal være på den kalde siden av plasten, så hvis det er 20 cm. på utsiden og påforet 10 cm. på innsiden går det til nød an, men jeg ville ha anbefalt å ikke ha noe særlig mer enn 5 cm. isolasjon på innsiden av plasten uansett.
    Ps: Som en opplysning så er det du som er byggherre:)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så om jeg forstår deg riktig så vil det oppstå problem med at veggen rundt vinduer er 40cm tykk og at det er isolert 20cm på utsiden av fuktsperra mot yttervegg og 10cm på innsida av fukt sperra mot rom? Der skal også vere 8-10cm luft før de setter på veggplatene. Dette var en ide som byggansvarlig (firma) kom med på befaringen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Som sagt minimum 2/3 av isolasjonen skal være på den kalde siden av plasten, så hvis det er 20 cm. på utsiden og påforet 10 cm. på innsiden går det til nød an, men jeg ville ha anbefalt å ikke ha noe særlig mer enn 5 cm. isolasjon på innsiden av plasten uansett.
    Ps: Som en opplysning så er det du som er byggherre:)
    Jepp, der ser du hvorfor jeg leier inn firma til dette. Hvorfor er det bedre med 5cm isolasjon på romsiden av plasten enn 10? Prøver å lære noe ang dette med bygging i prosessen.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    På gavel veggen med vinduer ser det ut til at det er satt opp 6" bindingsverk utenfor plasten. Og det er ikke helt etter boka for å si det sånn.
    Løsningen ville vært å sette opp bindingsverk i 4" så diffusjonsperre også 2" utlekting som blir isolert med 5 cm. da får du 15cm ekstra isolasjon i veggen og plasten ligger der den skal. Også kan elektriker kan trekke sine rør i og montere bokser. Det er i alle fall den mest brukte løsningen der jeg jobber. Alt i beste mening selvsagt.
    Og det kan jo være en grunn til at de har løst det på denne måten. Men det er jo greit å sjekke uansett :)
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    764
    Antall liker
    388
    Hvis den kalde lufta utenifra treffer plasten vil det dannes kondens, så det optimale er å ha plasten nærmest mulig innvendig kledning.
    Hva er poenget med å ha 8-10 cmluft bak veggplatene?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvis den kalde lufta utenifra treffer plasten vil det dannes kondens, så det optimale er å ha plasten nærmest mulig innvendig kledning.
    Hva er poenget med å ha 8-10 cmluft bak veggplatene?
    Poenget er at hele veggen med vinduer skal vere jamn, men vindu "innsenka" i veggen. slik at dama får karm der hu kan sette potteplanter ol på 20cd dybde.

    Skal ta dette opp med firmaet som bygger, og slik jeg forstår det så er ved de ansvarlig for at ting blir gjort etter boka....?
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    764
    Antall liker
    388
    Jeg ville nå ha fylt veggen med isolasjon, skal det ikke være lytterom? med 10 cm luft får du jo en stor resonanskasse.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ble nærvøs nå, så har tatt noen bilder til. Fra den uferdige gavlveggen der de har isolert med 2x10cm plater før plast. og et par bilder der det fremkommer hvor mye de har lektet ut etter plast på den ferdige gavlveggen og tykkelsen på isolasjonen de har satt opp på 2 plasser mellom lektene.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg ville nå ha fylt veggen med isolasjon, skal det ikke være lytterom? med 10 cm luft får du jo en stor resonanskasse.

    Jo skal vere lytterom, men det er på den andre siden av bygget, Dette blir en stue nr 2....
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    764
    Antall liker
    388
    Isolasjonen mister en del av egenskapene da den har store hulrom med luftsirkulasjon rett på utsiden, poenget er at det er den stillestående luften i isolasjonen som isolerer og ikke steinulla i seg selv, derfor er det viktig at alle hulrom og sprekker blir fyllt godt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Isolasjonen mister en del av egenskapene da den har store hulrom med luftsirkulasjon rett på utsiden, poenget er at det er den stillestående luften i isolasjonen som isolerer og ikke steinulla i seg selv, derfor er det viktig at alle hulrom og sprekker blir fyllt godt.
    Ok, men da blir det vanskelig for dama å få de dype karmene hun ønsker. Da vi ikke kan fylle på med 15cm isolasjon til med tanke på det du skrev med 2/3 av isolasjon på den kalde siden...

    Da har jeg i vertfall noe å ta opp med snakkerene.
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    764
    Antall liker
    388
    Jeg skjønner ikke helt hvorfor vinduene står så langt inne i veggen heller jeg, normalt står de jo jevnt med vindsperren i ytterkant og med en karmbredde på ca 10 cm. ville du jo fått 20 cm `blomsterbrett`med bare 10 cm påforing på innsiden av plasten.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det kan vel sies så enkelt som, få de til å rive ned plasten.
    Etter dagens standard skal det være 48 mm utforing etter att plasten er lagt.
    Her skal det elektriske gå, uten att plast skal punkteres, og fylles opp med isolasjon.
    Dette Peter er ikke etter boka.

    Steinar.
     

    aNvA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Innlegg
    152
    Antall liker
    47
    Om det er dybden på veggen som er avgjørende for dere (20cm karm uten utstikkende vinduspost) kunne veggen vært satt opp på en annen måte.

    Istedenfor valgte løsning:
    -dampsperre
    -8" halvisolert vegg
    -4" luft
    -platekledning

    Burde det vært:

    -6" isolert vegg
    -dampsperre
    -2" isolert utlekting
    -platekledning

    Eller:
    -4" isolert vegg
    -dampsperre
    -4" isolert vegg
    -platekledning

    De forskjellige lagene kan med fordel krysses eller veksles.
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Isolasjonen mister en del av egenskapene da den har store hulrom med luftsirkulasjon rett på utsiden, poenget er at det er den stillestående luften i isolasjonen som isolerer og ikke steinulla i seg selv, derfor er det viktig at alle hulrom og sprekker blir fyllt godt.
    Ok, men da blir det vanskelig for dama å få de dype karmene hun ønsker. Da vi ikke kan fylle på med 15cm isolasjon til med tanke på det du skrev med 2/3 av isolasjon på den kalde siden...

    Da har jeg i vertfall noe å ta opp med snakkerene.
    Det er ingen grunn til at du ikke kan få brede omrammingee rundt vinduene dine. Bare å flytte plasten nærmere rom siden. Sett opp så bredt bindingsverk du trenger monter plast og deretter 2" utlekting. Problem løst. Hele poenget er å ha plasten så nærme rom siden som mulig uten å lage for mye hull i den
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Etter de nye reglende skal det ikke lages hull i plast, hvis k-rør skal igjennom plast skal det en mansjett rundt dette.
    Bokkser skal ligge utenfor plasten.
    Kommer opp til deg på onsdag kveld etter kl 20.00.

    Steinar.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Etter de nye reglende skal det ikke lages hull i plast, hvis k-rør skal igjennom plast skal det en mansjett rundt dette.
    Bokkser skal ligge utenfor plasten.
    Kommer opp til deg på onsdag kveld etter kl 20.00.

    Steinar.
    Kjempemessig Osten.

    Vi høres.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen flere dager har gått siden sist oppdatering. Hadde besøk på kveldingen her forleden av en i lauget. Og der kom vi frem til at det var mye godt arbeid her, men en del ting som bar preg av slurv rett og slett. Dette var i hovedsak isoleringen, der de har kuttet isolasjonen skjevt og litt for kort enkelte plasser. Dette tok jeg senere på kvelden opp med leder av arbeidet som konkluderte med at jo dette var slurv og noe han ikke kunne stå inne for.

    Dette er nå utbedret og nye hele isolasjonsplater er satt inn.

    De har også begynnt på det flate taket og er ca halveis ferdig. Har vert oppe idag og sett godt på skjøtene mellom skråtak og flatt tak, og alle skjøtene er skråskjærte. Meget bra!

    De er også stort sett ferdig med kneveggene, noe småting som gjenstår, og s har de hele karnappet igjen, samt den ene gavlveggen. Har også vert i kontakt med SINTEF byggforsk ang løsningen deres å¨gavlveggen.

    Ting tar litt lenger tid nå, da de kun stort sett er 1 mann som jobber her oppe. Og det kan sikkert være noe med at jeg er utolmodig med å få til mitt eget lytterom....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har jeg fått svar tilbake fra SINTEF byggforsk:

    I prinsippet er ikke noe galt med dette. Så vidt vi forstår er det 25 cm isolasjon totalt, 5 cm innenfor dampsperren og 20 cm utenfor.
    Vi kjenner ikke bakgrunnen til at det blir så stort luftrom mellom veggpanelet og plasten, men man bør likevel ikke fylle dette luftrommet med vesentlig mer isolasjon, fordi vi anbefaler minst tre ganger så tykk isolasjon på utsiden av dampsperren i forhold til på innsiden.

    Mvh

    Jan Chr. Krohn
    Seniorrådgiver
    SINTEF Byggforsk

    SÅ da er det vel bare å kjøre på. De har vert mange idag der oppe, det ser jeg på mengden isolasjon er som borte fra garasjen. Skal knipe litt og legge ut flere bilder...

     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    I dag har de skjedd mye her oppe.

    Nå er alle kneveggene ferdig. Alt av skråtak er ferdig. og det meste av det flate taket. Er bare karnappet og vinduene igjen. Før elektriker kan komme å gjøre sitt.
    De skal jobbe imorgen og onsdag, og de håper på å være ferdig til elektriker da.

    Da blir det en lengre pause, da de skal sette opp et stort Alvsbyhus i Trondheim.

    Legger inn bilder her
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette begynner å ligne noe, lyden er ganske død nå tenker jeg.

    Steinar.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... Død,ja det kan man si, er helt rart å snakke der oppe..... Er det dette man kaller overdempa lytterom.... ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da kan du tenke deg hvordan det er i rommet til Seas i Rygge.
    Det er som om det kommer å tar deg.

    Steinar.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lenge siden det har vert skrevet noe her, og det er pga byggefolkene som har tatt på seg en annen jobb som de nå er ferdig med.
    Mandag 18.02-2013 så får jeg besøk av elektriker der vi skal finne ut hvor punktene skal vere. Samt at han skal viser frem en dem varmeovner. Får også inn byggefolkene og de har kommet så langt nå at det gjennstår å plastre alle vegger og tak. Samt å lage til vinduene med 20cm karm, De skal også sette opp veggen mellom rommene.

    Håper å få dette ferdig til påske.

    Har lagt ut en annonse på ønskes kjøpt men det er svært lite med tilbud som dukker opp. Rart egentlig.
     

    J.E.R

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Innlegg
    754
    Antall liker
    165
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Dette blir helt konge...

    Jeg venter spent på å følge framdriften her, skulle gjerne hatt sånn plass selv!

    Lykke til :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har de vert igang et par dager til.

    Nå er det plastikk på hele loftet og de har lekta ned 5cm til for mere isolasjon. Og de har starta på reisverket til ROMMET MITT!!! De første bildene som viser hvor jeg skal tilbringe noen timer hver dag.

    Hadde besøk av elektriker igår, og vi legger opp grovvern i sikringsskapet samt 3 16A kurser i staden for 2. Slik at jeg får min helt egen kurs til anlegget. Uten lamper og ovner som skal forstyrre strømmen min... ;)

    Ser også ut til at jeg har bestemt meg for høyttalere sammen med min kjære.

    Noen flere bilder av fremdriften følger..
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    Knallbra ! Blir spennende å følge fortsettelsen...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    I går ble de ferdige til elektriker. Skal knipse litt bilder når jeg kommer hjem. Nå er det igjen;
    Trekke rør montere stikk og lamper.
    Legge gulv
    Isolere 5 cm
    Smartpanel på vegger og skråtak
    Takplater i tak
    Lister.

    Så har jeg lytterom.

    Høyttalere og center ble bestillt igår og skal vere på vei.

    Dette blir morro
     

    Gradient Helsinki 1.5

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2004
    Innlegg
    396
    Antall liker
    64
    Sted
    Elverum
    Torget vurderinger
    2
    Hei Retep.
    Gratulerer med start av hifi rom og loft. Dette ser ut til å bli bra greier. ordner seg for snille gutter.

    Morty
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    I morgen kommer elektriker og legger rør ol. 3 16A kurser skal inn og den ene skal kun vere til anlegget. Der kommer også et grovvern i sikringsskapet. Skal ta en del bilder imorgen når det er dagslys. Har ryddet litt der oppe slik at det ser ok ut.

    Har jævlig lysst å ta opp det midlertidige anlegget imorgen(har fri) men er lite vits.

    Har bestillt høyttalere, kjøpt et forsterkersett som jeg skal ha til mere kroner kommer inn, og får levert rack ikveld. Det meste er klart og det klør i fingrene etter å koble dette opp. Har til og med kjøpt taklampe og vegglamper og noe pynt......

    Følg med videre og takk for alle tilbakemeldinger. Skal ha en flott åpning av dette rommet når det er ferdig
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    I morgen kommer elektriker og legger rør ol. 3 16A kurser skal inn og den ene skal kun vere til anlegget. Der kommer også et grovvern i sikringsskapet. Skal ta en del bilder imorgen når det er dagslys. Har ryddet litt der oppe slik at det ser ok ut.

    Har jævlig lysst å ta opp det midlertidige anlegget imorgen(har fri) men er lite vits.

    Har bestillt høyttalere, kjøpt et forsterkersett som jeg skal ha til mere kroner kommer inn, og får levert rack ikveld. Det meste er klart og det klør i fingrene etter å koble dette opp. Har til og med kjøpt taklampe og vegglamper og noe pynt......

    Følg med videre og takk for alle tilbakemeldinger. Skal ha en flott åpning av dette rommet når det er ferdig
    Hørte jeg kake?
    Det gleder vi oss til, spise kake altså.
    Kom igjen gutter nå må vi legge litt press på Peter.

    Steinar.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn