Retep`s musikk og filmrom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    2.525
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser bra ut:) Ganske dempet nå tenker jeg?

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.635
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Hehe... det kan du si. Var helt merkelig å snakke der oppe. Følte at jeg måtte ta i.

V

vredensgnag

Guest
    Her er planen at du ikke skal få kjenne så mye som et lite fjærpust av trekk. Ser bra ut dette.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    1
    Dette lover bra! Ser ut som håndverkerene vet hva de holder på med.

Sluket

The One and Lonely
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    49.802
    Torget vurderinger
    13
    Jeg "klør" etter å komme i gang selv :cool:

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Hei retep,

endelig er du i gang ser jeg:)
    Dette blir veldig spennende, og som jeg sa under visningen for en tid tilbake, så har du alle forutsetninger for å få til noe bra her.
    Usymmetrisk tak, god lengde og mulighet for alskens akustikktiltak:)

Stå på og si fra når du begynner å nærme deg å sette opp anlegg og teste litt.
    Mulig du kan låne litt utstyr av meg til du får kjøpt inn eget!

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.635
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Hei retep,

endelig er du i gang ser jeg:)
    Dette blir veldig spennende, og som jeg sa under visningen for en tid tilbake, så har du alle forutsetninger for å få til noe bra her.
    Usymmetrisk tak, god lengde og mulighet for alskens akustikktiltak:)

Stå på og si fra når du begynner å nærme deg å sette opp anlegg og teste litt.
    Mulig du kan låne litt utstyr av meg til du får kjøpt inn eget!

Fy flate, det hadde vert helt konge. Alt skal stå ferdig til påske, det er i vertfall planen.

Skal opp å se hva de har gjort idag. De er 3 mann som jobber 8-16 når de er her. De har 3 andre prosjekt i tilegg og tar litt her og der. Har egentlig bare litt hastverk, ikke mye, da penger til anlegg skal legges opp fremover våren.

Hyggelig at for synes jobben de gjor er bra, for dette har jeg ingen peiling på. Tar mye bilder og ser på fremgangen hver dag, slik at jeg kanskje lærer noe jeg også....

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.635
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Idag har det skkjedd en ulykke med den ene av byggefolka, han har skutt seg i foten med spiker fra spikerpistolen...... Blir en liten pause i følge byggeleder. Håper det gikk bra med han..

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    3.084
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    15
    Han trenger vel ikke foten for å snekre vel ;)

Neida, fra spøk til revolver.
    Det kan umulig være særlig deilig etterpå når foten ikke er nummen lengre. Har selv skutt meg i fingeren med dykkertpistol. Heldigvis ikke med 2"4 spiker..
    Det smakte likevel ikke særlig godt, men sånn kan det gikk når man er uforsiktig.

Ps. Hils å si at man ikke må knyte skolisser med spikerpistolen.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.295
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har sett resultatet av slike pistoler da naboen min skulle låne min.
    Han fikk en 4 ukers sykemelding og en stiv finger for resten av livet.
    Men han lever :)

Steinar.

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.635
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Etter den ulykka mer så ha det kun vert 1mann på jobb hos meg de siste dagene. Han har fått opp reisverk runde vinduer på den ene kprtveggen, dog er det gjort en feil som skal rettes opp der. Vi skal ha hele vindusrekka senka inn i veggen. Han har da laget det til slik at ett og ett vindu er senka inn.

Han har fått opp de nye tverrliggerene på halve taket, og isolert mellom de gamle stendarane og under de nye i kryss slik at skjøter ikke ligger oppå hverandre.

Den ene kortveggen er ferdig plastret og klar for elektriker. Det begynner å ta form dette her. Jeg mister 30cm av bredda på rommet pga isolasjon i hjørnet mellom skråtak og knevegg. Men da slipper jeg evnentuelle kuldehull.

Noen bilder av det som er gjort...

Vedlegg

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    385
    Ser ut som du har et problem med diffusjonsperren da minimum 2/3 av isolasjonen skal ligge på den kalde siden av plasten.

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.635
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Ser ut som du har et problem med diffusjonsperren da minimum 2/3 av isolasjonen skal ligge på den kalde siden av plasten.

Ok, det er en grunn til at jeg leier inn firma... Hvor der du dette? Jeg er helt blank på bygging.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    385
    Ser på yttervegg rundt vinduer at de har foret på ganske mye på innsiden av plasten, dette fører til kondensering hvis det er for mye isolasjon på innsiden i forhold til utsiden.
    Normalt blir det foret 5cm på innsiden kun for å kunne legge skjult el. anlegg uten å bryte diffusjonssperren.

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.635
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Om det er det siste bildet su ser på, så er det 20cm isolasjon på innsiden av plasten. På utsiden av plasten så skal der 10cm til. Karmen til vinduet er 20cm dyp +13cm lekt til vindsperra.

Planen er at den veggen skal vere 40cm brei, med 30cm isolasjon da dama ønsker å ha en brei karm under alle vinduer. Men ser du noe feil så si ifra hvor du ser det så skal jeg at dette opp med byggherren på Onsdag når han kommer på befaring.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    385
    Som sagt minimum 2/3 av isolasjonen skal være på den kalde siden av plasten, så hvis det er 20 cm. på utsiden og påforet 10 cm. på innsiden går det til nød an, men jeg ville ha anbefalt å ikke ha noe særlig mer enn 5 cm. isolasjon på innsiden av plasten uansett.
    Ps: Som en opplysning så er det du som er byggherre:)

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.635
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Så om jeg forstår deg riktig så vil det oppstå problem med at veggen rundt vinduer er 40cm tykk og at det er isolert 20cm på utsiden av fuktsperra mot yttervegg og 10cm på innsida av fukt sperra mot rom? Der skal også vere 8-10cm luft før de setter på veggplatene. Dette var en ide som byggansvarlig (firma) kom med på befaringen.

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.635
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Som sagt minimum 2/3 av isolasjonen skal være på den kalde siden av plasten, så hvis det er 20 cm. på utsiden og påforet 10 cm. på innsiden går det til nød an, men jeg ville ha anbefalt å ikke ha noe særlig mer enn 5 cm. isolasjon på innsiden av plasten uansett.
    Ps: Som en opplysning så er det du som er byggherre:)
    Jepp, der ser du hvorfor jeg leier inn firma til dette. Hvorfor er det bedre med 5cm isolasjon på romsiden av plasten enn 10? Prøver å lære noe ang dette med bygging i prosessen.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.020
    Torget vurderinger
    1
    På gavel veggen med vinduer ser det ut til at det er satt opp 6" bindingsverk utenfor plasten. Og det er ikke helt etter boka for å si det sånn.
    Løsningen ville vært å sette opp bindingsverk i 4" så diffusjonsperre også 2" utlekting som blir isolert med 5 cm. da får du 15cm ekstra isolasjon i veggen og plasten ligger der den skal. Også kan elektriker kan trekke sine rør i og montere bokser. Det er i alle fall den mest brukte løsningen der jeg jobber. Alt i beste mening selvsagt.
    Og det kan jo være en grunn til at de har løst det på denne måten. Men det er jo greit å sjekke uansett :)

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    385
    Hvis den kalde lufta utenifra treffer plasten vil det dannes kondens, så det optimale er å ha plasten nærmest mulig innvendig kledning.
    Hva er poenget med å ha 8-10 cmluft bak veggplatene?

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.635
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Hvis den kalde lufta utenifra treffer plasten vil det dannes kondens, så det optimale er å ha plasten nærmest mulig innvendig kledning.
    Hva er poenget med å ha 8-10 cmluft bak veggplatene?
    Poenget er at hele veggen med vinduer skal vere jamn, men vindu "innsenka" i veggen. slik at dama får karm der hu kan sette potteplanter ol på 20cd dybde.

Skal ta dette opp med firmaet som bygger, og slik jeg forstår det så er ved de ansvarlig for at ting blir gjort etter boka....?

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    385
    Jeg ville nå ha fylt veggen med isolasjon, skal det ikke være lytterom? med 10 cm luft får du jo en stor resonanskasse.

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.635
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Ble nærvøs nå, så har tatt noen bilder til. Fra den uferdige gavlveggen der de har isolert med 2x10cm plater før plast. og et par bilder der det fremkommer hvor mye de har lektet ut etter plast på den ferdige gavlveggen og tykkelsen på isolasjonen de har satt opp på 2 plasser mellom lektene.

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.635
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Jeg ville nå ha fylt veggen med isolasjon, skal det ikke være lytterom? med 10 cm luft får du jo en stor resonanskasse.

Jo skal vere lytterom, men det er på den andre siden av bygget, Dette blir en stue nr 2....

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    385
    Isolasjonen mister en del av egenskapene da den har store hulrom med luftsirkulasjon rett på utsiden, poenget er at det er den stillestående luften i isolasjonen som isolerer og ikke steinulla i seg selv, derfor er det viktig at alle hulrom og sprekker blir fyllt godt.

Retep

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    8.635
    Sted
    Mogreina
    Torget vurderinger
    20
    Isolasjonen mister en del av egenskapene da den har store hulrom med luftsirkulasjon rett på utsiden, poenget er at det er den stillestående luften i isolasjonen som isolerer og ikke steinulla i seg selv, derfor er det viktig at alle hulrom og sprekker blir fyllt godt.
    Ok, men da blir det vanskelig for dama å få de dype karmene hun ønsker. Da vi ikke kan fylle på med 15cm isolasjon til med tanke på det du skrev med 2/3 av isolasjon på den kalde siden...

Da har jeg i vertfall noe å ta opp med snakkerene.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    385
    Jeg skjønner ikke helt hvorfor vinduene står så langt inne i veggen heller jeg, normalt står de jo jevnt med vindsperren i ytterkant og med en karmbredde på ca 10 cm. ville du jo fått 20 cm `blomsterbrett`med bare 10 cm påforing på innsiden av plasten.

steinost

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    3.295
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det kan vel sies så enkelt som, få de til å rive ned plasten.
    Etter dagens standard skal det være 48 mm utforing etter att plasten er lagt.
    Her skal det elektriske gå, uten att plast skal punkteres, og fylles opp med isolasjon.
    Dette Peter er ikke etter boka.

Steinar.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn