Retep`s musikk og filmrom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Deilig med musikk... Duppa av og drømte om en mulig løsning på det med å få festa lerret i taket.

    Om jeg fester de medfølgende brakettene til en liten metallplate med skruer og mutter, og deretter fester metallplaten til en wire som jeg igjen fester til takstolen med kraftige lange skruer rett over (dvs 5cm isolasjon) der jeg vil henge lerret. Så vil etter det jeg kan forstå ikke braketten få noe ekstra vekt enn det den er ment for å tåle da all vekt vil hvile på wire punkta i taket og metallplaten.

    Hmm tror dere det er gjennomførbart?

    Kan lage en tegning om dere ikke forstår hva jeg mener. Hadde tenkt til det, men finner ikke paint eller noe fornuftig på windos 9 maskinene nede..... :confused:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    For du ikke hengt opp lerretet på noen måte ?
    Om du har noen ideer på hvordan det kan løses så kom med forslag. Andre kan også komme med tips....
    Tror jeg må se på det først - sånne løsninger tar tid og må bearbeides nøye kan du skjønne... Vis vedlegget 210813
    Hehe.... Rart hva man komme rpå i søvne....

    Bra du snart tar turen opp... Torsdag 15 kan jeg ikke. Skal på konsert meed Roger Waters sammen med Osten og MiniOsten.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Dette har jo blitt veldig bra! Kunne godt tenke meg et besøk hos deg for å høre hvordan Lyrr låter i ditt rom :) Jeg har fortsatt mine men de blir nok byttet ut til vinteren når nytt rom er på plass. Kanskje i noe større Triangle...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dette har jo blitt veldig bra! Kunne godt tenke meg et besøk hos deg for å høre hvordan Lyrr låter i ditt rom :) Jeg har fortsatt mine men de blir nok byttet ut til vinteren når nytt rom er på plass. Kanskje i noe større Triangle...

    Hei.

    Er bare å ta turen det. adr kan jeg sende deg på pm.

    Holdt nesten på å gå for Magellan Duetto, men var redd for at de kom til å bli for små. Hadde jeg visst om det jeg nå vet med kroner inn på konto og egenskapene i rommet så hadde jeg nok gått for Duetto eller Chello.

    Men man skal da ha noe å glede seg til fremover. Drømmer om et par Quatuor/Chello
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Besøkte Peter idag og må si du virkelig har funnet fram til godlyden. Så frigjort og luftig med en sinnsyk dybde i lyden, litt på bekostning av pin-point men det er en smaksak. Subbene imonerte kraftig, kontant og rask - helt i min egen smak. Til den samlete prisen av anlegget er det forunderlig at ytelsen ligger så høyt som den gjør. Rommet og antimoden er nok med på å bidra isåmåte og den lille boksen ryddet veldig mye opp og gjorde en allerede god presentasjon veldig mye bedre. 40m2 med behandlet rom er noe alle audioholics skulle ha fått oppleve engang i livet... Gleder meg til møte hos deg allerede...:)

    PS er allere begynt å lese meg opp på Anti-moden...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja jeg er godt fornøyd jeg. Skal jobbe mere mer toe in for å høre om jeg kan få enda bedre pinpointing. Men flytter nok ikke HT mot fasmvegg for å få det til, for den dybden jeg har i lyden er helt avhengighetsskapende. De blri stående.

    Ang DS fra digitalt inn vs analogt inn, så synes jeg det er ørlite grand bedre fra Densen cd spilleren min. Men det er nyamser og det kan vere at rippinga mi ikke har vert spesiellt velykket. Da jeg rota fælt med det når jeg starta opp med det for noen år siden.

    Hovedgrunnen til at jeg har cd avspillingsmulighet er at SB innimellim henger seg opp og da er det greit å ha mulighet for å spille musikk fra en annen kilde. Jeg bruker i hovedsak SB når jeg lytter til musikk, så store forskjeller det er det ikke.

    Godt å få bekrefta at jeg ikke er helt på villspor lydmessig, og at alt jeg har lest opp igjennom og ærfart ved stadig bytting av komponenter har lært meg til hvordan jeg vil ha det.

    Nå har tiden kommet for å sette seg ned og kose seg med musikk og film i staden for å hele tiden søke etter noe nytt og bedre. Kommer nok til å oppgradere etterhvert, for jeg kjenner meg selv såpass godt. Er nok forsterkere som vil være det første som byttes ut. Men det ligger nok litt frem i tid.

    Eneste som mangler nå er det nye lerretet, og et lavt diy rack.

    Om noen skulle ønske seg en tur til meg så sender du meg bare en pm, ellers så jobber vi med å få til et møte her oppe snart.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lenge siden jeg har oppdater denne tråden.

    Siste mnd har gått med til å nyte musikk og film. jeg har også investert i en målemikrofon og jobber med å sette meg inn i REW. Utrolig mange dyktige folk her på forumet som deler av sin visdom. Dette har gjort at jeg nå faktisk forstår hva jeg måler, og hvorfor det oppstår forskjeller i rommet. Nå gjelder det bare å finne ut hvilke tiltak som kan gjøre rommet og dermed lyttingen bedre. Utfordringen er at det må nesten være gratis.

    Jeg har også solgt min gode Electrocompaniet ECI-5 for å kjøpe en annen integrert forsterker som jeg fant. Når jeg da etter 2 dager fikk salg på min så ringer jeg til selger av den jeg skulle kjøpe. "Nei, den er solgt til en annen" Var svaret jeg da fikk. Var rimelig irritert og la ut en annonse på ønskes kjøpt.

    Det resulterte at jeg ble kontaktet av en meget hyggelig person fra Sandnes som solgte meg en Mcintosh MC 402. Som forhåpentlegvis kommer inn døra idag 18. sept 2013.

    Tror dere jeg gleder meg?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Når den er i i hus, så tar jeg nok til på å sette teori ut i praksis med det jeg har lært og delvis praktisert de siste 2 ukene med REW.

    Skal senke etterklangstiden/ styrken av refleksjoner som kommer 0-20ms ned under -20db. Deretter så plukker jeg nok ned noen absorbenter for å øke litt av de senere refleksjonene for å få et rom som ikke er overdempet. Jeg føler at jeg pr idag er helt på grensen der. Men jeg tror også det er mye dagsform som spiller inn.

    Jeg har de siste dagene spillt med høyttalerene noe rettet inn mot lytteposisjon, Dette gir veldige utslag på målingene, naturlig nok. spesiellt over 10Khz. Men jeg hører faktisk ikke forskjell på det. Det jeg opplever med toe in, er litt bedre pinpoint på instrumenter, men føler at vokal blir trekt mer tilbake, Og står ikke så godt frem. Dette gjerder spesielt musikk med mye informasjon. På hifi innspillinger med få instumenter så er nok toe in veien å gå. Men som dere vet, jeg spiller egentlig alt av musikk.

    Jeg synes også lyden slipper høyttalerene bedre når de peker rett frem, og lydbildet vokser i alle retninger. Spesiellt i breidden og i dybden. Så de er nå satt tilbake i den posisjonen dere som var på treffet fikk høre/se..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Men med ny forsterker så er det mye som skal prøves igjen. Så det blir noen dager med målinger og vinkling av HT. jeg har også tenkt å prøve å flytte høyttalerene mot vinduet i små steg og måle. Kanskje jeg finner en enda bedre plass til høyttalere og sofa. Om jeg får til det så frigjør det litt plass bak sofaen, som igjen gjør at bakveggen vil spille enda mindre med. Og jeg vil få plass til en Dart blink... Og ta opp igjen en hobby jeg holdt på med da jeg var yngre.


    Jeg jobber også med planlegging av diffusjon på bakvegg, og med å lage/kjøpe ny hifibenk til Mc 402 ampen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    JAAAAAAA!!!!

    Da er det MCINTOSH tid her
    '
    En stor pappeske

    CIMG1545.jpg


    Hva er inne i den jo

    CIMG1546.jpg


    CIMG1547.jpg


    Skumgummi....

    og hva gjemmer seg inne i den

    CIMG1548.jpg


    en ny pappeske, og i den så er det..

    CIMG1550.jpg


    CIMG1551.jpg


    CIMG1549.jpg


    CIMG1552.jpg


    Tada!!!! En Mcintosh MC402 i strøken tilstand...

    Er ikke bare amerikanske biler som er store, legg merke til hvor mye større emballasjen er enn forsterkeren....

    CIMG1554.jpg


    Er kanskje noe som de andre produsentene kan lære av. Den står nå til romtemperering, da den var rimelig kald når jeg fikk tatt den ut. Men det er godt å ha den ihus.

    Strøm får den kanskje ikveld. Om jeg klarer å bære den opp trappa, håper nabon`n kan hjelpe til.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Gratulerer.
    Hvordan var nattens lyttig?
    BB
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.596
    Antall liker
    11.123
    Gratulerer!
    Var selv på nippet til å kjøpe 402, før jeg hev meg på rørkjøret. . .Meget god forsterker!!

    Mvh Petter.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer.
    Hvordan var nattens lyttig?
    BB
    Joa, satt noen timer igår og i natt og lytta. Kobla opp ampen på fredag og tok noen glass fløde.. og hadde det storveis. Mye pga gleden og iveren etter å ha fått en relativt stor forsterker i hus.

    Lørdagen kom og det var på tide med en seriøs lyttetest, og jeg stussa noe innmari på at jeg måtte så høyt på DSpeaker sin volumkontroll før jeg syntes det ble nok. DS ( heretter ) sto på -5 db, altså nesten full pupp, og 402 sto jammt med nåla midt imellom 40 og 400w, med peker rett over 400w. Og jo det ver volum, men ikke slik at jeg synes det var ille.Langt ifra det volumet vi hadde på møtet.. Ikke det at det var dårlig lyd, det var luftig, åpent og en del bedre pinpoint enn ECI-5 men ikke verdt prisforskjellen. Nå skal man huske på at jeg bruker DS som forforsterker også, noe jeg ikke brukte med ECI-5 tilkoblet.

    Bytta da etterhvert til 4 ohm tappen på 402 og der, kom det velkjente mcintosh trøkket. Dette var noe helt annet. Mye større lydbilde, langt renere, mye mer luft og jeg har nok lyttevolum med DS på -25 til -20db. Nåla ligger nå rett over 4w med peker rett rundt 40w. Dvs 402 jobber 10ganger mindre og lyden er langt bedre.

    I går kveld og natt har jeg gått igjennom alt fra klassisk til country til heavy metal, til Vokalmusikk og det er ganske tydelig for meg at Mcintosh er den beste forsterkeren jeg har hatt i hus i dette rommet og med Triangle høyttalere. skal ikke si at det ikke finnes bedre, for det gjør det nok, men jeg tror nok at dyrere vil kun gi ørsmå forskjeller, noe som jeg ikke bryr meg om nå. Rett og slett for at lommeboken ikke kan forsvare det.

    Satser på å få tak i en Mcintosh forforsterker mot påske neste år, men lever godt med DS som preamp inntil den tid kommer.

    Har ikke prøvd 402-en i kino sammenheng enda. Da jeg er usikker på om jeg vil koble den på Pioneeren med eller uten DS. Mye taler for at det blir med DS da den har digital volumkontroll slik at jeg kan sette den på et visst db nivå og så kjøre romkorreksjon med Pioneer for å få de andre høyttalerene godt integrert.

    Tenkte jeg skulle måle litt med 4 ohm utgangen på mcintoshen før dama kjem heim.

    Her er noen målinger av rommet med 8 ohm utgangen:

    mcintosh.jpg

    frekvens mcintosh.jpg

    etc mcintosh.jpg

    vannfall mcintosh.jpg


    Alt dette er målt uten bruk av EQ i DS, kun med romkorreksjonen.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser veldig bra ut:) Er ikke romkorreksjonen automatiske EQ??
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dette ser veldig bra ut:) Er ikke romkorreksjonen automatiske EQ??

    Både ja og nei. Den gjør noe EQ, men jeg kan i etterkant gå inn å gjøre ting selv. på inntil 16 stereopunkt eller 8 mono. Da ble det stillt oppe, så da går vi å ser samt kobler til REW.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Liten oppdatering her:

    Mcintosh Mc 402 ble et kort eventyr her. Kort, men et meget hyggelig besøk kan man si. Solgte ut da jeg måtte har preamp, og økonomien ikke er på plass til det. Og det vil den heller ikke på lenge.

    Den gikk realtivt raskt og jeg fikk mange intr bytteforslag. Heldigvis takka jeg nei til alle, for plutselig så var mitt gamle Unison research Unico DM Pre/Power sett tilgjengelig. Dette settet har jeg hatt før, Når vi bodde på leirsund på et par Triangle Quartet. Quartet og Unison settet er de eneste komponentene jeg har hatt to ganger. Og Triangle er jeg hekta på. Det gir meg den lyden jeg vil ha. Så jeg er veldig spent på hva et par Triangle Magellan Chello vil gjøre med lyden.

    Jeg håper veldig på at det matcher rom og forsterkersett, og et det øker gleden ved musikken enda mer en det det gjør nå. Jeg gleder meg til hver gang jeg skal kose meg med musikk.

    Unison settet spiller med en åpenhet og luftighet jeg ikke er vant til. Men den har tross alt 150w å spa på med og drar 700w ved max strømtrekk så her er godt med fundament, men samtidig så detaljert. For å si det som det er, Noen har åpna ei dør til musikken. Dette er beste lyden jeg noen sinne har hatt, og jeg er strålende fornøyd og kunne godt ha levd med dette oppsettet i lang lang tid. Slik ble det da ikke, og nå skal det inn en HT som koster det dobbelte av dagens utgave, så man kan si jeg er spent på hva det fører til.

    Har også oppdaga noen feil med rommet og hvor jeg har plassert akustikkplater, noe amatørmessig, men det skal fikses på når nye HT er i hus.

    Har også fjerna en del Absobsjon i rommet siden vi hadde treff her oppe, og rommet virker lettere enn det var. Planlegger å lage med noen diffusjon plater for å henge på bakvegg. Etter å ha forska mye på det, samt at jeg har brukt en romdeler som forsøkskaninn. Skal lange meg noen

    pldv00100_1.jpg


    Men de skal være bua slik at den reflekterer lyden på an annen måte.Men finner ikke ut hvor stor hull jeg må lage..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Legger ut noen bilder av forsterkersettet ( Takk til Johnny )

    CIMG1612.jpg
    CIMG1611.jpg
    CIMG1603.jpg

    CIMG1597.jpg
    CIMG1615.jpg
    CIMG1613.jpg

    CIMG1587.jpg


    Beklager for de dårlige bildene
     

    Vedlegg

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe, jeg får FOT at Lionel Richie og Dancing on the Ceiling... Ikke bra dette her.. Wow! åååååååå dancing on the ceiling..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    hehe.. Er ikke bare jeg som liker lyden av Lyrr og Unison:

    Pus i sweetspot (1).jpg
    Pus i sweetspot (2).jpg


    Pus i Sweetsopt. Han kommer opp innimellom og legger seg midt i sweetspot, og flytter blikket og hodet/ører nær ting skjer i lydbilde. Prøve Roger Waters og Amused to death plata, Og når hunden knurrer på siden av sofaen så svetter han til og pilte ned trappa.....
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt sikker på om jeg tør prøve det omvendte, dvs kattelyder;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er det han har.
    100kg med hår og sikkel.
    men er ikke sikker på om den er like rask som katta di;)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Han angriper ikke, men er overnyskjerrig av natur og det er ikke så mange høyttalere som står stødig nok, når han kommer bykksende;) Det er mulig Gaia og SLOB hadde klart det;) PS! han veier bare 60kg, men pels og sikkel er det nok av.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    60kg el 100kg med sikkel og pels er vel det samma det!!! Stort og hårete.. :rolleyes: Har du bilder av`n da?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok da, den var egentlig ganske fin... Går du tur me`n eller er det han/hun som går tur med deg? :rolleyes:;)Rimelig massiv kolos av et dyr.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er vi som går tur med han, men vi må følge med ellers kan det gå galt. Han dro meg 10 meter på vått gress i sommer;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Han er stor ja.
    De gangene jeg har hvert hos Vidar er han veldig glad i meg.
    Nesten for mye av det gode.
    Men søt er er han, hvis det går Ann og kalle en så stor Vofs for det:)
    har noen ganger fått noen bilder av Vidar ut av skogen ned den siste baken ved hytta deres.
    og det får meg til å trekke på smilebåndet.
    ikke vondt ment Vidar.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo større so søtere. Må nesten få tatt meg en tur til Vidar for å se og høre på anlegg og musikk, samt kose litt med søten...
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det må du gjøre. Det er bare Osten og BEF som har vært innom. Jeg er usikker på om det blir du som koser med søten eller han med deg:)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    phøøøø! Jeg er 95kg dvs dobbelt så tung. Skal nok gå bra tenker jeg... ​Håper det....
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ser ut som om at Chelloene kommer i hus mandag 28.okt.2013. Så dette blir en lang helg i musikkens tjeneste..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn