Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.172
    Antall liker
    34.558
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Heldige med masse konserter dere som bor i nærheten av Oslo.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Faen så innmari vanskelig det skal være å finne riktig søkeskjema for å ende bruk av et rom. Vi har et Ävlsbyhus Dovregubben som ble levert uten innreda 2. etg.
    Det firmaet som vi brukte for å innrede hadde avtale med Ävlsbyhus og bygde hus for de på den tiden vi innreda.

    Til vår store overraskelse så er ikke 2 etg vår tatt registert i kommuna
    Vi må da få godkjent dette. Og må søke på riktig skjema.
    Det er en drøss med skjema og under hvert skjema så står det forklaringer på advokat / paragraf språk. Jeg aner ikke hvilket skjema jeg skal bruke annet enn at jeg må søke om bruksendring. Og det er da flere skjema under dette.
    Noen skal vite om avstavd til nabo, nabovarsel ol.
    Får prøve å ringe kommuna å høre om det er noe hjelp å få.

    Sukk
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Eksisterer ikke selskapet som innredet 2 etg lenger? De burde jo være den naturlige samtalepartner her?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Faen så innmari vanskelig det skal være å finne riktig søkeskjema for å ende bruk av et rom. Vi har et Ävlsbyhus Dovregubben som ble levert uten innreda 2. etg.
    Det firmaet som vi brukte for å innrede hadde avtale med Ävlsbyhus og bygde hus for de på den tiden vi innreda.

    Til vår store overraskelse så er ikke 2 etg vår tatt registert i kommuna
    Vi må da få godkjent dette. Og må søke på riktig skjema.
    Det er en drøss med skjema og under hvert skjema så står det forklaringer på advokat / paragraf språk. Jeg aner ikke hvilket skjema jeg skal bruke annet enn at jeg må søke om bruksendring. Og det er da flere skjema under dette.
    Noen skal vite om avstavd til nabo, nabovarsel ol.
    Får prøve å ringe kommuna å høre om det er noe hjelp å få.

    Sukk
    Beklager å måtte si det, men dette er en ting som du har ansvaret for.
    Når huset endres er det ditt ansvar som huseier å søke om dette, det skulle vel også hvert gjort før du gjorde det.
    Men tror ikke dette er et stort problem, men må være på plass før du skal selge.
    Vi måtte også gjøre slike endringer før vi flyttet fra vårt gamle. Da det var registrert som tomansbolig.
    Fikk ikke lov til å selge den ekstra tomten vi hadde før det var fikset.(bygge på den)
    Selv om det var to skjøter, hagen hadde eget nr. Vi bodde i 84D hagen var 84C.
    Skedsmo kommune var veldig imøtekommende og sendte oss rette papirer.
    Men måtte jo betale for å få det gjort.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Beklager å måtte si det, men dette er en ting som du har ansvaret for.
    Når huset endres er det ditt ansvar som huseier å søke om dette, det skulle vel også hvert gjort før du gjorde det.
    Men tror ikke dette er et stort problem, men må være på plass før du skal selge.
    Vi måtte også gjøre slike endringer før vi flyttet fra vårt gamle. Da det var registrert som tomansbolig.
    Fikk ikke lov til å selge den ekstra tomten vi hadde før det var fikset.(bygge på den)
    Selv om det var to skjøter, hagen hadde eget nr. Vi bodde i 84D hagen var 84C.
    Skedsmo kommune var veldig imøtekommende og sendte oss rette papirer.
    Men måtte jo betale for å få det gjort.
    Helt riktig det som du påpeker at vi er ansvarlig. Vi fikk bare inntrykk av at byggefirma som skulle innrede og lage tegninger skulle søke for oss siden det ikke var snakk om å endre noe konstruksjon i huset. Og huset er levert med ferdigattest.

    Synes bare det er fryktelig unødvendig kronglete å navigere til riktig skjema som skal fylles ut. Er flere vi tror vi kan bruke, men må nok ringe inn for å få hjelp til å finne frem. Så sitter bare å venter på at de skal åpne tif.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Eksisterer ikke selskapet som innredet 2 etg lenger? De burde jo være den naturlige samtalepartner her?
    Nei de gikk desverre dunken et par år etter de innreda hos oss. Har alt av papirer, tegninger osv selfølgelig i huspermen vår. Både fra byggefirma og elektriker som var hos oss.
    Så problemet er nok å finne akkurat riktig skjema å sende inn. Jeg er ikke god på advokatsk eller paragraf språk. Heller ikke hu andre her..
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det et godt tegn når personen jeg snakket med på Byggsøk sa hmmm rart. Huset deres er registret med 2 etg og garasje. Er det gjort noen konstruksjonsmessige endringer hos dere...? Nei, kun isolert innover og en lettvegg...? Hmmm.. Mente megler at 2 etg ikke var godkjent...? Send oss en epost med ferdigattest og det du har av dokumentasjon. Så hjelper vi dere videre....

    Så får vi se
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ny dag, nye muligheter... Dagen går nok med til takstmann som kommer på besøk idag. Det blir spennede. Er jo første gang vi selger hus begge to her så alt dette er nytt for oss.

    Er det noen som har noen tanker om spørsmål jeg burde spørre talsmann om? Har forstått at om han feks finner en TG3 feil så kan jeg spørre om hva som må til for å utbedre denne. Er det noe annet jeg burde tenke over? Satt å fylte inn i boligmappa igår og har leita frem mye papirer på at alt som er gjort i huset er gjort av fagfolk.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.516
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ny dag, nye muligheter... Dagen går nok med til takstmann som kommer på besøk idag. Det blir spennede. Er jo første gang vi selger hus begge to her så alt dette er nytt for oss.

    Er det noen som har noen tanker om spørsmål jeg burde spørre talsmann om? Har forstått at om han feks finner en TG3 feil så kan jeg spørre om hva som må til for å utbedre denne. Er det noe annet jeg burde tenke over? Satt å fylte inn i boligmappa igår og har leita frem mye papirer på at alt som er gjort i huset er gjort av fagfolk.
    Synes det høres ut som du er godt forberedt jeg :)

    Vi har solgt 2 ganger før, men ikke etter det ble de nye reglene om mer omfattende vurdering av takstmann.
    Tidligere gikk de stort sett rundt og så grundig både ute og inne, mens nå skal de vel gjøre mer fysiske undersøkelser har jeg hørt.

    Men tror uansett ikke det har så mye å si for hva du trenger å tenke på, annet enn det du selv tenkte dersom de ser noe åpenbart som bør fikses slik du nevner.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    EL og VVS i orden så burde du være sikret.
    Det vi kaller vanlig oppussing trengs det ikke å komme med papirer på.
    Men att du har papirer på loftet er jo viktig.

    Mange rare regler for beregning av flate.
    Utifra denne regelen under, har ikke hytta vår areal i 2 etg.
    Påse att denne regelen blir fulgt når de regner flate på 2etg.
    Dette kan også ha påvirkning av hva de regner som avgift på vann og avløp.
    Vi fikk tilbake penger for 10 år fordi det var feil i huset vi bodde i.
    Faan meg mye en skal passe på.

    Finne bruksarealet i et rom med skråtak, beregnes bare det området hvor høyden i rommet er over 1,90m i minst 0,60m bredde, samt inntil 0,60m utenfor dette mot skråtaket. Det betyr at dersom du har en loftstue med skråtak på to sider, skal du finne de to punktene hvor takhøyden er akkurat 1,90m. Legg til inntil 0,60m mot skråtaket, men dersom du møter en delevegg før 0,60m, er det dette som er grensen. Deretter finner du rommets lengde og kan enkelt regne ut arealet.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    EL og VVS i orden så burde du være sikret.
    Det vi kaller vanlig oppussing trengs det ikke å komme med papirer på.
    Men att du har papirer på loftet er jo viktig.

    Mange rare regler for beregning av flate.
    Utifra denne regelen under, har ikke hytta vår areal i 2 etg.
    Påse att denne regelen blir fulgt når de regner flate på 2etg.
    Dette kan også ha påvirkning av hva de regner som avgift på vann og avløp.
    Vi fikk tilbake penger for 10 år fordi det var feil i huset vi bodde i.
    Faan meg mye en skal passe på.

    Finne bruksarealet i et rom med skråtak, beregnes bare det området hvor høyden i rommet er over 1,90m i minst 0,60m bredde, samt inntil 0,60m utenfor dette mot skråtaket. Det betyr at dersom du har en loftstue med skråtak på to sider, skal du finne de to punktene hvor takhøyden er akkurat 1,90m. Legg til inntil 0,60m mot skråtaket, men dersom du møter en delevegg før 0,60m, er det dette som er grensen. Deretter finner du rommets lengde og kan enkelt regne ut arealet.
    Målte igår selv.. Har skråtak på begge sider. Jeg kom til 62m2 får se hva takstmann kommer til..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da har takstmann gått. Trur det her gikk veldig greit jeg. Venter på takst kladd, var noen småting som kan utbedres veldig enkelt.
    Som feks en løs hengsle på skapdør
    Litt trege vinduer (justeres)
    Hengsle på dør (har ny).
    Mangler lister på overskap. (har liggende).
    Mangler list på ett vindu (ligger i garasjen)

    Så håper på ingen TG3 feil.
    X fingrene
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Litt tidlig opp idag, men har hatt en natt som har vært slitsom så får heller finne på noe gøy.

    Blir nok en bra kopp kaffe og så litt musikk tenker jeg. Må også rydde litt på låneanlegget slik at det er plass til det som kommer fra Moet Audio til meg. Så en kort tur til øyelegen for 1mnd kontroll av opreasjon. Så krysser fingrene for at det ser bra ut.

    Ser frem til nytt oppsett og til å få igjen platespiller. Nå har jeg vert uten ganske lenge, så skikkelig spent på om det blir brukt igjen. Kanskje den blir stående mest til pynt... Det får vise seg

    Kanskje det blir noen åpne dager i påsken her også hvem vet
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tidlig oppe igjen idag. Må en ny tur til øyelegen. Deretter så er det hjem og vente på hjelp til å flytte låneoppsettet og gjøre det klart til å få en bil fra Stavanger. Ser ut til at det blir i morgen.
    received_800748891465048.jpeg


    Så krysser fingrene på at alt går i orden. 👍 Karen på bilde er Stein Andrè, en meget hyggelig kar som man stort sett finner enten på sykkel rundt om i Stavanger eller i butikken.

    Da har jeg noe å styre med i helgen. Håper å kunne snart ta imot folk her hos meg er mye stilige saker som kommer som jeg liker svært godt.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.516
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Tidlig oppe igjen idag. Må en ny tur til øyelegen. Deretter så er det hjem og vente på hjelp til å flytte låneoppsettet og gjøre det klart til å få en bil fra Stavanger. Ser ut til at det blir i morgen.
    Vis vedlegget 907078

    Så krysser fingrene på at alt går i orden. 👍 Karen på bilde er Stein Andrè, en meget hyggelig kar som man stort sett finner enten på sykkel rundt om i Stavanger eller i butikken.

    Da har jeg noe å styre med i helgen. Håper å kunne snart ta imot folk her hos meg er mye stilige saker som kommer som jeg liker svært godt.
    Lykke til hos øyelegen, og det ser ut til å bli en spennende helg og påskeuke med nytt utstyr i hus 😊
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lykke til på oppfølging hos øyelegen.

    Blir spennende og se hva du får i hus denne gangen :)
    Gikk bra. Trykk halvert etter 1 døgn med dråper. Rar avgjørelse av kirurgen visstnok. Men det ser ut til å gå bra.

    Ja jeg gleder meg til å få dette i hus. Mye av dette har aldri vert vist frem på Østlandet før, så håper på masse masse besøk..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det som kommer først er mere rack. Slo til på et Solid Tech rack som jeg fant brukt.. Må jo ha nok hyller til å sette opp Classè Delta settet... Det skal lånes ut til potensiell kjøper, men det blir nok stående her en liten stund etter..

    Får bruke resten av dagen idag til å bygge om rack. Finne ut hvilken konfigurasjon jeg vil ha på det. Flere muligheter altså. Classè mono på monostands og resten i et høyere solo rack.... Bygge om til 3 rack i bredden evnt to solo rack med Classè mono i bunnen....
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.516
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det som kommer først er mere rack. Slo til på et Solid Tech rack som jeg fant brukt.. Må jo ha nok hyller til å sette opp Classè Delta settet... Det skal lånes ut til potensiell kjøper, men det blir nok stående her en liten stund etter..

    Får bruke resten av dagen idag til å bygge om rack. Finne ut hvilken konfigurasjon jeg vil ha på det. Flere muligheter altså. Classè mono på monostands og resten i et høyere solo rack.... Bygge om til 3 rack i bredden evnt to solo rack med Classè mono i bunnen....
    Classè ser jo ut som en "million dollars" - dog aldri hørt merket selv. Husker HFK var forhandler i min ungdom.
    Skal være kremprodukter (y)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal vi se her da. Hvordan skal jeg sette opp racket skal tro.

    A er med 2 hyller i høyden på sida.
    B er med monostands på sida
    C med alt i ett tårn. Monotrinn nederst.

    IMG_20230331_114626.jpg


    Hva hadde dere gjort?
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    391
    Antall liker
    404
    Sted
    Brøttum
    Liker dette best
    IMG_20230324_015425.jpg

    Lik (~ish) høyde på tre lave rack, monoblokk nederst på høyre og venstre, sub-forsterker i bunn i midten med dspen oppå. Dac/streamer i hylle nr.2 på venstre side og forforsterker i hylle nr.2 på høyre side. Platespiller og cd-spiller på toppen og "pynt" i midten. Toppen er ~5cm tykk dog, det er bestående av rester i all hovedsak og 16/20mm gjengestenger fra Biltema.
    Mener platene i det er 55*55cm, vekt er nok bortimot 100kg per stykk med komponentene oppå. Står på vibrasjonsdempere til vaskemaskin.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det estetikk som er spørsmålet? Og du skal ha plass til to svære, varme monoplokkar?

    Eg liker A best. Aller helst dersom du hadde hatt lik høgde over heile racket (sjå USM Haller-racka til bjarnetv og Fosse). Eg veit ikkje om det er mogleg.
    Jeg har deler til å få 3 i bredden ja. Og det er selfølgelig ett alternativ. Den siste delen kom nå så jeg kan demontere og prøve ut litt.

    Eneste jeg tenker på er at jeg kunne tenke meg å få platespiller litt opp slik at jeg slipper å bøye meg så mye.

    IMG_20221109_211514.jpg


    Slik har jeg hatt det før. Og nå med 3 ekstra hyller og 2 sett med ben så kan jeg få 1.etg til på hyllene på utsida.

    Nå har jeg to like høye rack.
    IMG_20230303_182235.jpg


    Tenker litt på at det skal se ok ut men viktigst er at jeg får plass til alt og at det er funksjonelt..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Liker dette best
    Vis vedlegget 907127
    Lik (~ish) høyde på tre lave rack, monoblokk nederst på høyre og venstre, sub-forsterker i bunn i midten med dspen oppå. Dac/streamer i hylle nr.2 på venstre side og forforsterker i hylle nr.2 på høyre side. Platespiller og cd-spiller på toppen og "pynt" i midten. Toppen er ~5cm tykk dog, det er bestående av rester i all hovedsak og 16/20mm gjengestenger fra Biltema.
    Mener platene i det er 55*55cm, vekt er nok bortimot 100kg per stykk med komponentene oppå. Står på vibrasjonsdempere til vaskemaskin.
    Ja har tenkt litt den veien også. Men ønsker at platespillerhylla skal være høyere enn slik den er nå. Hmmmm fin utsikt det der da!
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.563
    Antall liker
    7.516
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har deler til å få 3 i bredden ja. Og det er selfølgelig ett alternativ. Den siste delen kom nå så jeg kan demontere og prøve ut litt.

    Eneste jeg tenker på er at jeg kunne tenke meg å få platespiller litt opp slik at jeg slipper å bøye meg så mye.

    Vis vedlegget 907128

    Slik har jeg hatt det før. Og nå med 3 ekstra hyller og 2 sett med ben så kan jeg få 1.etg til på hyllene på utsida.

    Nå har jeg to like høye rack.
    Vis vedlegget 907129

    Tenker litt på at det skal se ok ut men viktigst er at jeg får plass til alt og at det er funksjonelt..
    Jeg tenkte også A eller B.
    Løsning B vil gi deg litt ekstra høyde og samtidig får monoblokkene skinne i ensom majestet på hver sin side (y)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    IMG_20230331_125237.jpg


    Må frem med noe farge på det nye racket.. Mulig det blir kult med 3 i bredden og med hvite topp eller bunnplater. Prisen var ok så slo til
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    391
    Antall liker
    404
    Sted
    Brøttum
    Ja har tenkt litt den veien også. Men ønsker at platespillerhylla skal være høyere enn slik den er nå. Hmmmm fin utsikt det der da!
    Da er vel alternativ A best?
    Blir aldri lei den utsikta der, må bare få smelt sammen subforsterkeren så jeg får 900w per basstårn, låter litt slunkent med 300w ....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn