Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Fint og reflektert innlegg om hva som kreves for å spille metal av montesi over her.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    14761857555431355681259.jpg


    Pioneer som står for underholdningen akkurat nå.

    Er iferd med å koble opp kinohøyttalerene. Med bypass fra reciver til HT bypass på dac og så rett i effekttrinn. Testa ut med Klipsch B3 og det fungerer som bare rakker' n.
    Cluet er å få subbene med når jeg spiller med kinoampen. For å høre om det tilfører nok forvrengning og dritt slik at metal høres gøy ut igjen.

    Mye kabelrot nå...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 404177

    Pioneer som står for underholdningen akkurat nå.

    Er iferd med å koble opp kinohøyttalerene. Med bypass fra reciver til HT bypass på dac og så rett i effekttrinn. Testa ut med Klipsch B3 og det fungerer som bare rakker' n.
    Cluet er å få subbene med når jeg spiller med kinoampen. For å høre om det tilfører nok forvrengning og dritt slik at metal høres gøy ut igjen.

    Mye kabelrot nå...
    Bra :)

    Mens du finner sekkehjulet og ruller inn bassene har jeg laget en ny 30sekunders tegning.
    Den viser fasing av høyttalerne.

    retep fase.jpg


    Plasser klipsch på subbene.
    Kon på bass i klipsch skal stå likt med kon på 18", se den røde streken. Ikke bry deg om diskant i Klipsch.

    Bruk meterstokk og mål.

    Skal da etter det jeg tror være i fase.
    For å kontrollere dette så kan du måle deg til det senere. :)


    Om Klipsch er veldig høyt i forhold til lyttepos. så kan du kanskje tilte de litt fremover så lyden vil treffe deg midt på nesa :)

    Bare et innspill
    Mvh
    oks
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vis vedlegget 404177

    Pioneer som står for underholdningen akkurat nå.

    Er iferd med å koble opp kinohøyttalerene. Med bypass fra reciver til HT bypass på dac og så rett i effekttrinn. Testa ut med Klipsch B3 og det fungerer som bare rakker' n.
    Cluet er å få subbene med når jeg spiller med kinoampen. For å høre om det tilfører nok forvrengning og dritt slik at metal høres gøy ut igjen.

    Mye kabelrot nå...
    Bra :)

    Mens du finner sekkehjulet og ruller inn bassene har jeg laget en ny 30sekunders tegning.
    Den viser fasing av høyttalerne.

    Vis vedlegget 404215

    Plasser klipsch på subbene.
    Kon på bass i klipsch skal stå likt med kon på 18", se den røde streken. Ikke bry deg om diskant i Klipsch.

    Bruk meterstokk og mål.

    Skal da etter det jeg tror være i fase.
    For å kontrollere dette så kan du måle deg til det senere. :)


    Om Klipsch er veldig høyt i forhold til lyttepos. så kan du kanskje tilte de litt fremover så lyden vil treffe deg midt på nesa :)

    Bare et innspill
    Mvh
    oks
    Ser på en slik løsning faktisk. Trenger et delefilter og en forsterker. Har en liten Rotel jeg kan bruke, men delefilter trenger jeg okke som.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bra! :)
    Du trenger ikke kraftig forsterker til Klipschene.
    Bassene er det fordel med en del effekt!

    Hva delefilter ser du etter?
    DSP? det hjelper banden deg med! :)

    Litt sein med innlegget...
    Har ikke peiling om den der er bra...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 404177

    Pioneer som står for underholdningen akkurat nå.

    Er iferd med å koble opp kinohøyttalerene. Med bypass fra reciver til HT bypass på dac og så rett i effekttrinn. Testa ut med Klipsch B3 og det fungerer som bare rakker' n.
    Cluet er å få subbene med når jeg spiller med kinoampen. For å høre om det tilfører nok forvrengning og dritt slik at metal høres gøy ut igjen.

    Mye kabelrot nå...
    Bra :)

    Mens du finner sekkehjulet og ruller inn bassene har jeg laget en ny 30sekunders tegning.
    Den viser fasing av høyttalerne.

    Vis vedlegget 404215

    Plasser klipsch på subbene.
    Kon på bass i klipsch skal stå likt med kon på 18", se den røde streken. Ikke bry deg om diskant i Klipsch.

    Bruk meterstokk og mål.

    Skal da etter det jeg tror være i fase.
    For å kontrollere dette så kan du måle deg til det senere. :)


    Om Klipsch er veldig høyt i forhold til lyttepos. så kan du kanskje tilte de litt fremover så lyden vil treffe deg midt på nesa :)

    Bare et innspill
    Mvh
    oks
    Tok feil!!
    Den røde streken skal vere midt i magneten!!
    Skal sitte i skammekroken i 5 minutter :)

    Takk til anonym som holder meg i ørene!! :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Midt i magneten på klipsch og subber.
    Dvs da si at klipsch må stå godt innpå subbene.

    Vil ikke det gi en kansellering fra elementet på klipsch til topplata på subbene? Er kanskje ikke noe å bry seg om?

    Kan jeg snu klipsch opp ned? Slik at hornet kommer lavere?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Midt i magneten på klipsch og subber.
    Dvs da si at klipsch må stå godt innpå subbene.

    Vil ikke det gi en kansellering fra elementet på klipsch til topplata på subbene? Er kanskje ikke noe å bry seg om?

    Kan jeg snu klipsch opp ned? Slik at hornet kommer lavere?
    Godt poeng! :)
    Jeg veit faktisk ikke helt...kanskje en klosse under Klipschene?
    Er jo noen enkle, kjekke småtweak som du kan prøve når du kommer i gang som ikke koster en eneste krone :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    20161011_184844.jpg


    Mens dere har forsøkt å løse verdensproblemer, har jeg besøkt Retep i kveld!

    Tipper at lyden fra Marten Bird kan være drømme høyttaleren og passer preferansene til Jonas såpass bra, at jeg anbefaler at han bør oppleve disse før de forsvinner til det store utlandet. Gjerne test de hjemme hos seg selv med egen elektronikk!

    Marten Bird låter i følge Retep supert på de fleste innspillinger, jeg er enig!
    Alle innspillinger gjort i studio, f.eks nærmicing av akustisk gitar, er en av høyttalerens store styrker.
    På film imponerte jevnheten, evnen til å flytte luft og ikke minst kjenne det i kroppen mest. Vi snakker om totalt to subber plassert i hjørnet med et 12" basselement i hver.

    Jeg er trygg på at Retep finner riktig vei videre uten å gjøre alle feil alle dere anbefaler han å gjøre.

    Er enig med dere som anbefaler Retep å reise mer ut og høre på andres sine anlegg. Dessverre er tøffeste på Hifisentralen ikke alltid like gavmilde når det kommer til stykket angående hjemmebesøk. Det finnes unntak, f.eks Hifipuristen som mer en gjerne latt døren stå oppe!
    Musikkglede bør spres mener jeg.


    Takk for at jeg fikk komme.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mens dere har forsøkt å løse verdensproblemer, har jeg besøkt Retep i kveld!

    Jeg er trygg på at Retep finner riktig vei videre uten å gjøre alle feil alle dere anbefaler han å gjøre.

    Dessverre er tøffeste på Hifisentralen ikke alltid like gavmilde når det kommer til stykket angående hjemmebesøk.
    Ja, her er det flere som må skjerpe seg, skjønner jeg.:rolleyes:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Velkommen hele banden, men blir lang reise på dere.
    Jeg skulle egentlig hatt mer hjelp enn hva jeg kan gi hjelp menmen... :)

    Mvh
    oks som er mer en tøffel!
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Har lest og fulgt litt med i tråden i det siste og kom til å tenke på den nå.
    Har en kurant integrert AB en kompis overtalte meg til å få låne/teste etpar dager i dag, i bytte fikk jeg en kl-D effekt med loads of power. Fikk koblet opp nå, med Pioneer SC LX som pre og det er altså så polert og glatt at akustisk musikk jeg liker, og tom Infected Mushroom ble kjedelig. In your face ja, men ikke på den organiske måten jeg er vant til og syns det skal låte.
    Vanskelig å forklare egentlig, men det høres feks litt mindre ut som om vokalisten er av kjøtt og gitaren av tre på akustisk. Dette på Sonus Faber som egentlig har krem mellomtone og har servert alt jeg har spilt frem til nå så godt som perfekt.

    Bekreftet noe jeg har visst i flere tiår, forsterkermatching er alfa og omega, og jeg ville ikke gitt opp Marten uten å prøve minst en annen forsterker for sammenligningens del.
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.256
    Antall liker
    9.044
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Må si meg enig med Kvasi her.. og flere andre som har nevnt dette.. jeg ville fått testet Birdene med en kraftig klasse a/b sak eventuelt klasse a om det er mulig å oppdrive..

    Og jeg vil jo tro noen av dine bekjente eller ukjente i nærområdet har noe som til rådighet.. som jeg har nevnt tidligere.. primare a32, ec 250, hegel h20 eller lignende saker med ca 2x250w klasse ab..
    Klasse a hadde kansje oen fine monoblokker på ca 50w fra roar malmin vært morro og prøve?

    Tror dette ville løst mye.

    Jeg testet forøvrig de 2 sangene som oks skulle ha deg til å teste.. infected og pantera..

    Heresey kan jeg skjønne låter kjedelig på klasse d og bird.. for det låt jaggu så flatt å dølt her.. sinnsykt tafatt innspillng ute noe sjæl IMO..
    Infected låter altid morro og låter nok morro på det meste..

    Ac/dc kan man slenge på å få fot så det synger etter.. og egentli det meste av metall jeg har testet... dog er det vrient å teste mye metall her da fruen er operasanger ;) metall er ikke det som faller best i smak ;)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Om en forsterker er klasse a ab eller d har lite med hvordan den vil spille.... Er hvordan dem er bygget opp som er avgjørende. Klasse a kan også låte totalt dritt. Mrn kjøper dere amper som produsenten ikke har lagt noe sjel i, men bare puttet en ferdig produsert ampmodul inni.. Ja da kan det fort bli kjipt. Det blir for enkelt! Jeff rowland, samt den nye noble line ifra mbl gir en pekepinn på hvor bra d kan låte, om det er gjort rett.. Problemet er jo at folk ikke skal legge noevpenger på bordet når dem skal ha klasse d. Minner meg litt om pc vs mac. "Pcen min(til 5000kr) er såååå dårlig kontra macen min(til 15000kr)".
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fravær av sjel er i alle fall ikke noe jeg sliter med i krypten. Men spiller Bird for pent for enkelte innspillinger så kan det selvsagt skyldes forsterker, men jeg er sannelig ikke sikker på det. Spørs om ikke andre løsninger er det rette for retep enn for meg og flere andre her inne.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får jo se hva som skjer. Skjer ikkno før Bird evnt blir solgt.
    Blir de ikke solgt eller jeg ikke får det jeg vil ha, så blir de stående. Så får jeg spandere et par til, som jeg bruker når jeg skal headbange litt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det ligger ikke så mye jeg kunne tenke meg på brukten heller.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    En sluttforsterker kan gjøre litt, men ikke de endringene Retep ønsker. Høyttaler og rom betyr jo mest. Introduseres en forsterker med mye harmonisk forvrengning låter det naturligvis fetere, men innsynet forsvinner. Jeg har to sluttrinn ett DP A1S og ett PS Audio HCA- 2 klasse D trinn. Sistnevnte har vesentlig høyere forvrengning enn førstnevnte. Bassen låter stor og tung. Det er ekstra sprut i toppen. Med DP sluttrinnet er bassen kontrollert, nyansert, kontant og kjeller dyp. Innsynet i lydbildet er mye større. Instrumentene låter mer real life men blir imidlertid subjektivt mindre. Ikke noe ekstra forvrengning som legges på. Innspillinger låter mye mer forskjellig. Grad av varme, kulde, dynamikk, mikrofonplassering osv blir tydelig. Med HCA -2 låter det mer likt.

    Å legge slik kulør er etter min mening et plaster - ikke en løsning over tid. En god nøytral amp og bruk av digital eq tror jeg er den beste medisin. DIY er naturligvis spennende. For min del ville det imidlertid blitt _ Final gjør ting han ikke kan_ Dette tror jeg også gjelder Retep.

    Støtter forslagene om å reise mer rundt å høre før du handler mer. Vi har nok forskjellig lydideal og tilnærming Retep. Skulle du likevel ha lyst på en lytt er det bare å sende en PM.


    Final
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Får jo se hva som skjer. Skjer ikkno før Bird evnt blir solgt.
    Blir de ikke solgt eller jeg ikke får det jeg vil ha, så blir de stående. Så får jeg spandere et par til, som jeg bruker når jeg skal headbange litt.
    Du har jo plass til det, og alternativet du har presentert koster ikke all verden. Så hvorfor ikke to par, et for headbanging og et for finlytting?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vel, Retep, hvis du tror horn (med 8.5" bass) og rør (SET på 24w) kan være noe interessant, så får du bare sende en PM. Men hverken jeg eller anlegget mitt er blant de tøffeste, altså. Ikke er metall det jeg lytter til heller. Det nærmeste er vel pusekattene Metallica ;)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Retep, tilbake til det som er viktigst, musikken:)
    Sitter akkurat nå og koser meg med denne:
    image.jpeg

    Har du forslag til flere i samme genre?
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Får jo se hva som skjer. Skjer ikkno før Bird evnt blir solgt.
    Blir de ikke solgt eller jeg ikke får det jeg vil ha, så blir de stående. Så får jeg spandere et par til, som jeg bruker når jeg skal headbange litt.
    Du har jo plass til det, og alternativet du har presentert koster ikke all verden. Så hvorfor ikke to par, et for headbanging og et for finlytting?
    da blir det tilbake til klipsch
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikke helt utenkelig det nei. Får se litt på ulike muligheter.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    CW hadde jo vert artig å testa Tore. Men vi får se hva som skjer.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    En ting er i vertfall sikkert. Nå er jeg ferdig med pc som mediasenter. Denne PCen min har daua. Så videre ferd nå blir med den gode gamle cd spilleren inn i en dac/dsp med volumkontroll eller en forforsterker og så til dsp, og så ut på effekttrinn for høyttalerene og subber.

    Glad for at jeg har tatt vare på mesteparten av cdplatene mine nå.

    Det er noe med meg og data.

    Mulig jeg kjøper en liten billig laptop, men ikke noe jeg skal bruke til musikk avspilling. Det er jeg nå ferdig med.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Liker ikke minidsp 4x10. Synes den er forferdelig knotete. Men liker tanken.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Beste er å kjøre digitalt rett til DSP og skippe preamp, dvs bruke DSP som pre. :)
    Med preamp må du ha to ekstra konverteringer mellom digital/analog dersom bruk av DSP.

    Edit: Leikis var kjappere enn lynet :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har tidligere gjort dette med dobbel konvertering. Nå har nok ikke jeg hifi ører. Siden jeg ikke hørte forskjell med deling i pc eller deling i den Dsp boksen. Men klart, finner jeg en ok dsp dac med fjernstyrt volum kontroll så er nok det det letteste

    Noen tips på en slik boks?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.784
    Antall liker
    11.272
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er wasted når det kommer til DSP, har bare en 2x4 mellom pre og effekter foreløbig...
    Har plan om endre på sikt :)

    Du hater jo miniDSP, men likevel foreslår jeg 2x4HD. Den kan brukes som pre med digital inn, og er ikke så dyr.
    Så kan du kjøpe en flott, dyr sak senere med FIR, romkorreksjon og alt det greiene senere kanskje..??
    https://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4-hd

    Men hør med ekspertene hva de anbefaler! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn