Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bildet viser en 15" pappbass! Dette gir driv, smekk, punch og growl, akkurat det som trengs på slike låter!
    Og samtidig er det ganske tamt igjen sammenlignet med en hornladet mellombassløsning. Spesielt på høyere volum leverer et horn noe helt annet. Joda, jeg har bruk to stykk 15" som du også, men et mellombasshorn er noe annet i både smekk, renhet, og uanstreng gjengivelse. Og så har du selvsagt direktiviteten hvor det er stor forskjell.
    Vis vedlegget 403982
    Slikt har jeg ikke penger til Orso. Desverre..
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.289
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok :)
    Jeg kjenner de desverre ikke.
    Hvor høyt i frekvens kan en kjøre de bassene? Kanskje noen veit?

    Mine JBL er enkelt toveis. Bassene spiller opp til 550Hz før horna tar over resten av veien.
    Spiller vel omtrent fra 40Hz - 14kHz eller noe sånt.
    Bassene må passe til formålet og låte litt "pent" oppover også slik som jeg har det i mitt oppsett.
    DSP er et must!!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Slikt har jeg ikke penger til Orso. Desverre..
    Det vet jeg og derfor jeg nevner OMF sin hornrigg. I det sitter det et mellombasshorn med doble 15". Nok nivå herfra til Mars.
    Det har du råd til hvis du har et budsjett som du tidligere nevnte. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har budsjett til Bird. Dvs 60 når/om de blir solgt.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor mye man legger i anlegget er vel økende over tid?

    Jeg begynte med to tomme hender og nå har jeg også tomme lommer. Hyller og rom fulle av drivere og annen lydlig hygge. Det handler om å ta tiden til hjelp og prioritere fornuftig.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok :)
    Jeg kjenner de desverre ikke.
    Hvor høyt i frekvens kan en kjøre de bassene? Kanskje noen veit?

    Mine JBL er enkelt toveis. Bassene spiller opp til 550Hz før horna tar over resten av veien.
    Spiller vel omtrent fra 40Hz - 14kHz eller noe sånt.
    Bassene må passe til formålet og låte litt "pent" oppover også slik som jeg har det i mitt oppsett.
    DSP er et must!!
    Kjenner de ikke jeg heller. Utenfor min kompetanse det her.
    Det er DIYDUDE her på forumet som eier dem. Jeg oppbevarer de til han får kjøper.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.289
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok :)
    Jeg kjenner de desverre ikke.
    Hvor høyt i frekvens kan en kjøre de bassene? Kanskje noen veit?

    Mine JBL er enkelt toveis. Bassene spiller opp til 550Hz før horna tar over resten av veien.
    Spiller vel omtrent fra 40Hz - 14kHz eller noe sånt.
    Bassene må passe til formålet og låte litt "pent" oppover også slik som jeg har det i mitt oppsett.
    DSP er et must!!
    Kjenner de ikke jeg heller. Utenfor min kompetanse det her.
    Det er DIYDUDE her på forumet som eier dem. Jeg oppbevarer de til han får kjøper.
    Ok. Fikk en visjon om å putte et JMLC 200, Tractrix 200 eller JBL 2360 (slik som jeg har) på toppen av de ;)
    Men ikke sikkert det blir noe bra..
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Oks81; JBL-basseksjonene du har under 2360 har stått i Reteps Bytterom for et års tid siden. Eneste forskjellen var at han hadde 2226+2225 i sine kasser, mens du har 2x2226. Han har også hatt 2442-basserne til John_Harald i bytterommet sitt. Det er ingenting som biter på denne karen, anleggene preller av som vannet på gåsa. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.289
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Oks81; JBL-basseksjonene du har under 2360 har stått i Reteps Bytterom for et års tid siden. Eneste forskjellen var at han hadde 2226+2225 i sine kasser, mens du har 2x2226. Han har også hatt 2442-basserne til John_Harald i bytterommet sitt. Det er ingenting som biter på denne karen, anleggene preller av som vannet på gåsa. :)
    Aha! Da er Retep en stakkar som leiter etter fotspor i sjøen med andre ord..?? ;)

    Fra spøk til revolver: takk for oppklaring. Har bare bladd litt på de par siste sidene i tråden her og prøvd en enkel konklusjon.. :)

    Bare så det er sagt: kassene mine er ikke bra til hifibruk. Driverne er bra, men bør bygge nye kasser.
    Horna bør også dempes da de resonenerer en del. No free lunch... men morro å spille høy rock på! :)
    Jeg kommer ikke til å selge, men med tiden prøve å bygge meg fremover i riktig retning sakte men sikkert.
    En fordel er at jeg faktisk allerede er ganske happy med det jeg har :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Men ja stemmer det. Bassene til John Harald likte jeg. De jbl kassene fikk jeg aldri til sammen med RF7 og 8x12tom subbene.

    Vi får se hva som skjer. Det første nå blir å selge Bird. Om det skjer så får jeg tenke litt om veien videre.

    Blir de ikke solgt så er det ikke så mye å gjøre. Da blir løsningen to par hovedhøyttalere. Der det ene blir diy.

    Gjør ikke noe det heller
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.289
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    JBL med 15", RF7 og 8x12tom subber i samme oppsett? Hvordan i alle dager satte du opp dette?
    Var det riving av huskledning du prøvde på? ;)

    To par hovedhøyttalere? Hva tenker du?
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Et fornuftig horn oppsett som flere nevner ligger innen for dem fleste rammene. Og med ditto oppsett på forsterkeriet, skal ikke si noe om digitalis, rør eller transer...
    Og noe fornuftig og styre det med så kommer du utrolig langt...........
    MEN det kommer igrunn på en ting om det går.... og det er om du kun skal lete etter feil, eller om du snart skal sette deg ned og HØRE på musikk.
    Igrunn så er det viktigste og sette opp et så bra bassystem som ROMMET tillater. Det er atskillig enklere og få til resten da. Og mid basshorn og resten har om du velger sånn nogenlunde rett , mer enn nok kapasitet til og ha både Kari Bremnes og Pantera på fullt øs :rolleyes:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.289
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Enig med JJ! Bra innlegg! :)

    Har du 8x12tom subbene enda retep? Er du fornøyd med de?
    Hva frekvens område passer disse best?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.289
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Og Bird blir solgt, så da er det tilbake til start slik jeg skjønner det..?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.289
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har bladd kjapt i tråden..puh..mange sider.. :)
    Såg du hadde disse 18" subbene montert med noen små Klipsch på toppen?

    Hadde satt opp igjen det, jobbet litt med deling, faset inn manuelt, rattet litt forsiktig DSP, spilt musikk, tatt det helt med ro.

    Så ville jeg tenkt meg godt om, satt av penger, så når du veit hva du ønsker og vil ha begynt og jobbe mot det målet.
    Rød tråd!

    Mvh
    oks
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke vondt ment, du er bare kresen. Så lenge du koser deg, så er allting bra. :)

    De gangene du har kommunisert høy grad av tilfredstillelse har vært når du har dratt på og hatt bra med bass. Ikke ofte du bruker kraftuttrykk, men husker du bannet og steiket i innleggene dine over hvor morsomt det var i bula di da du hadde mange store drivere der. Kanskje noe å tenke på når du staker ut videre kurs? :)

    DIY kan bli tidkrevende og kostbart, i tillegg til at man gjerne trenger verktøy og en plass å stå for å holde på om man ikke outsourcer. For oss uten trofékoner, hentesveis og store formuer, så er det nok lurt å legge en plan og holde stø kurs mens man fyller på med greier underveis.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.289
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Vil ikke si retep er kresen.
    Han vil ha mer. Men det krever tålmodighet.

    Det blir med hifi som med bil. Skal en ha rallybil så nytter det ikke å gå i butikken og kjøpe seg BMW 325.
    En rallybil må bygges skikkelig fra grunnen av, og til det spesielle formålet. Og ja, det koster penger, tid, og tålmodighet.

    Derfor tenkte jeg det kunne vere smart å montere opp 18" subber + små klipsch som en venterigg :)

    Mvh
    oks
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kresen ja er vel kresen. Jeg vet hva jeg vil ha, men vet ikke hvordan jeg skal få det. Og ivertfall ikke hvordan det skal være mulig med min lommebok.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Klipsch ja. Har noen par B3 og Ksp 3.1 som står her. De utgjør kinodelen.
    Noen som har et delefilter å låne meg forresten. Har en 2x4 men den knitrer såpass mye at jeg ikke vil bruke den.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.789
    Antall liker
    11.289
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om du må kjøpe DSP er 4x10 et fint alternativ.
    Denne får du bruk for senere.
    Luksusfellen sier du skal spare lommeboka de stor og flott! ;)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Han liker ikke 4x10 HD. :)

    Heldigitalt til ampene med multikanals prodac er nok svaret om transparens er målet. Evt. så lå det en 12-kanals Hypex DLCP på bruktbørsen i går, men de er fortsatt litt i betamodus og går for å være litt ustabile ettersom jeg har forstått.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Kresen ja er vel kresen. Jeg vet hva jeg vil ha, men vet ikke hvordan jeg skal få det. Og ivertfall ikke hvordan det skal være mulig med min lommebok.
    Jeg begynner også å tro at det er DIY som er svaret for deg. Mye mer for pengene. Og da blir det mulig å gjøre mye mer presise finjusteringer for å få det du vil ha, i stedet for å bytte ut hele høyttalere gang på gang. Hvis du ikke er helt fornøyd med mellomtonen... prøver du bare å bytte ut mellomtonedriveren. Osv.

    Og som sagt, hornoppsettet til OMF er nok vanskelig å slå til prisen. Og du har vel til og med eget lytterom der du kan få plass til det? Vi er jo ikke så mange som er i den heldige situasjonen. Vet ikke om han selger det nå lenger, men det går an å høre. Så kan du spe på med de to anaview-forsterkerne på torget til mellombass og diskant (7000), og en brukt pa-forsterker til bassen. Dette vil vel antakelig nærme seg 70000, ettersom du må betale for frakt over fjellet (med mindre du vil leie en varebil selv og ta turen). Men hvis du selger den integrerte forsterkeren du har også, så er det vel dekket inn?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Han liker ikke 4x10hd, riktig. Hater de helvetes Phoenix kontaktene. Og mine to bokser. Har hatt to stk. Popper stadig vekk. Og låser seg. Har dog brukt Monacor og det har vert helt stabilt.

    Får jo se hva som skjer. Haster meg ikke videre. Har et par som har meldt sin intr for Bird. Så har bestemt meg for å ikke gidde å ta innbytte.

    Ser det ligger et par jbl array 1000 på brukten. Er det noe å satse på?
    Reagerer litt på effekttåligheten 89/db 1w men max belastning på 200w.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kresen ja er vel kresen. Jeg vet hva jeg vil ha, men vet ikke hvordan jeg skal få det. Og ivertfall ikke hvordan det skal være mulig med min lommebok.
    Jeg begynner også å tro at det er DIY som er svaret for deg. Mye mer for pengene. Og da blir det mulig å gjøre mye mer presise finjusteringer for å få det du vil ha, i stedet for å bytte ut hele høyttalere gang på gang. Hvis du ikke er helt fornøyd med mellomtonen... prøver du bare å bytte ut mellomtonedriveren. Osv.

    Og som sagt, hornoppsettet til OMF er nok vanskelig å slå til prisen. Og du har vel til og med eget lytterom der du kan få plass til det? Vi er jo ikke så mange som er i den heldige situasjonen. Vet ikke om han selger det nå lenger, men det går an å høre. Så kan du spe på med de to anaview-forsterkerne på torget til mellombass og diskant (7000), og en brukt pa-forsterker til bassen. Dette vil vel antakelig nærme seg 70000, ettersom du må betale for frakt over fjellet (med mindre du vil leie en varebil selv og ta turen). Men hvis du selger den integrerte forsterkeren du har også, så er det vel dekket inn?
    Har ikke integrert forsterker. ST1000 er effekttrinn.

    Men ja er nysgjerrig på omf sitt sett. Men tror ikke det er til salgs. Må uansett vente til jeg får solgt Bird.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Klarer du skrape sammen og tvinge gjennom et kjøp av JBL K2 S9900 som ligger på brukten, så er nok sjansen høy for at du blir fornøyd med alt bortsett fra bunnen, men den kan du fikse senere når du er ferdig med å slikke sår. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Kresen ja er vel kresen. Jeg vet hva jeg vil ha, men vet ikke hvordan jeg skal få det. Og ivertfall ikke hvordan det skal være mulig med min lommebok.
    Jeg begynner også å tro at det er DIY som er svaret for deg. Mye mer for pengene. Og da blir det mulig å gjøre mye mer presise finjusteringer for å få det du vil ha, i stedet for å bytte ut hele høyttalere gang på gang. Hvis du ikke er helt fornøyd med mellomtonen... prøver du bare å bytte ut mellomtonedriveren. Osv.

    Og som sagt, hornoppsettet til OMF er nok vanskelig å slå til prisen. Og du har vel til og med eget lytterom der du kan få plass til det? Vi er jo ikke så mange som er i den heldige situasjonen. Vet ikke om han selger det nå lenger, men det går an å høre. Så kan du spe på med de to anaview-forsterkerne på torget til mellombass og diskant (7000), og en brukt pa-forsterker til bassen. Dette vil vel antakelig nærme seg 70000, ettersom du må betale for frakt over fjellet (med mindre du vil leie en varebil selv og ta turen). Men hvis du selger den integrerte forsterkeren du har også, så er det vel dekket inn?
    Har ikke integrert forsterker. ST1000 er effekttrinn.

    Men ja er nysgjerrig på omf sitt sett. Men tror ikke det er til salgs. Må uansett vente til jeg får solgt Bird.
    ok, skjønner. For min del blir det nok DIY og store horn når jeg en gang i fremtiden får meg dedikert lytterom. Frem til det prøver jeg bare å leve ut DIY-drømmen gjennom dere andre som faktisk har muligheten til det... :)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Hei Peter, og takk for sist!

    Ser det går for seg i denne tråden(og i heimen!). Jeg synes det er noe rart med denne byttemania`n. Som du vet er vi jo langt fra hverandre i holdning til hvordan et anlegg skal settes opp.. Jeg velger komponenter som er låst, altså minimalistisk oppbygning der jeg stoler på at konstruktøren har mer peiling enn meg. Dvs at jeg må matche oppsettet, og flytte på høyttalere for tweaking. That`s it!

    Det jeg lurer på er om du har et eneste komponent i anlegget ditt som du stoler 100% på, eller kan alt byttes ut til enhver tid? Hvis det er førstnevnte, så er nok målstreken meget langt fra, trur jeg.

    Husker du da vi kjørte eq hjemme hos meg, og vi ble sittende å kjøre a/b med eq(pc) vs. bypass? Det var faktisk ikke store forskjellen, men jeg trur du ville valgt eq, mens jeg hadde valgt bypass. Altså rent signal tvers igjennom. Jeg vet ikke, men jeg trur kanskje noe av nøkkelen ligger her. Det ligger en naturlighet og ufargethet ved å kjøre rent signal og droppe å justere en tenkt filosofi fra konstruktørens side.

    Eq er og blir en snarvei som imponerer der og da, men som gir lyttetretthet. Trur jeg. For ikke å snakke om at du begrenser muligheten for å fucke opp selv, ved å holde deg unna eq og dsp.

    Sikkert mange som er uenig dette, men jeg vil for alt i verden gå for Klasse-A (Pass Labs/Musical Innovation integrert eller pre+effekt/mono f.eks) i bunn, for så å prøve f.eks RF63 som du dytter rundt på gulvet til du ikke orker mer!

    Hvis du jakter på bass, og glemmer mid og topp, så trur jeg du prioriterer i feil ende. Hvis anlegget ikke låter åpent og naturlig, så får det vel aldri blitt et troverdig lydbilde og en god opplevelse?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Selv opplever jeg magi på all slags musikk og høyttalerene takler metal utmerket og fucker ikke opp dårlige innspillinger. Samtidig er jeg dypere inn i high-end enn noen gang tidligere.
    Disse monitorene (Usher Dancer Mini-X DMD) opplever jeg som en klar oppgradering på alle områder sammenlignet med mine nylig solgte Audio Physic Virgo25.
    Selv med kun et 7" bass/mellomtone element, så er bassen mer deffinert og trøkker enda råere, samt at dynamikken er ekstrem. Diamant diskanten er nydelig smooth og utrolig oppløst og luftig.
    Disse monitorene eller den identiske gulvversjonen Mini-One DMD, ligger på brukten til 15-18000kr.
    Hvis det er mulig å bygge basstårn, som kan integreres sømløst med disse superraske monitorene, så er jeg sikker på at dette er riktig vei for både retep og meg selv.
    Og et selvbygg bassystem til ca 30k burde vel både ha nok headroom og kvalitet vil jeg tro. Da vil totale utgifter komme på ca 50k, for noe jeg mener er både kompromissløst og vilt allrounded. Vi får bygge i sammen i garasjen din :D
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei Peter, og takk for sist!

    Ser det går for seg i denne tråden(og i heimen!). Jeg synes det er noe rart med denne byttemania`n. Som du vet er vi jo langt fra hverandre i holdning til hvordan et anlegg skal settes opp.. Jeg velger komponenter som er låst, altså minimalistisk oppbygning der jeg stoler på at konstruktøren har mer peiling enn meg. Dvs at jeg må matche oppsettet, og flytte på høyttalere for tweaking. That`s it!

    Det jeg lurer på er om du har et eneste komponent i anlegget ditt som du stoler 100% på, eller kan alt byttes ut til enhver tid? Hvis det er førstnevnte, så er nok målstreken meget langt fra, trur jeg.

    Husker du da vi kjørte eq hjemme hos meg, og vi ble sittende å kjøre a/b med eq(pc) vs. bypass? Det var faktisk ikke store forskjellen, men jeg trur du ville valgt eq, mens jeg hadde valgt bypass. Altså rent signal tvers igjennom. Jeg vet ikke, men jeg trur kanskje noe av nøkkelen ligger her. Det ligger en naturlighet og ufargethet ved å kjøre rent signal og droppe å justere en tenkt filosofi fra konstruktørens side.

    Eq er og blir en snarvei som imponerer der og da, men som gir lyttetretthet. Trur jeg. For ikke å snakke om at du begrenser muligheten for å fucke opp selv, ved å holde deg unna eq og dsp.

    Sikkert mange som er uenig dette, men jeg vil for alt i verden gå for Klasse-A (Pass Labs/Musical Innovation integrert eller pre+effekt/mono f.eks) i bunn, for så å prøve f.eks RF63 som du dytter rundt på gulvet til du ikke orker mer!

    Hvis du jakter på bass, og glemmer mid og topp, så trur jeg du prioriterer i feil ende. Hvis anlegget ikke låter åpent og naturlig, så får det vel aldri blitt et troverdig lydbilde og en god opplevelse?

    Heisann takk for sist ja.

    Det meste av utstyr kan alltids byttes ut. Er ikke låst til noe spes.

    Det sagt så synes jeg ikke det er spes store forskjeller på hverken dac i samme prisklasse og forsterkere i samme prisklasse, om forsterker får jobbe uten å måtte ta i. Holder rør utenom nå.

    Problemet er ikke å finne en høyttaler som spiller godt på ulike sjangre. Men å finne noe som spiller godt på alle sjangre jeg hører på. Ofte så er det metall som blir lidende. Forstå meg riktig. Bird er ikke kjedelige til metal, men det er ikke top notch.

    At vi er helt uenig om bruk av EQ er nok riktig.

    Dette handler mest om at jeg er svært intr i at musikk skal spille slik JEG ønsker. Er ikke ute etter cred fra andre og jeg sitter der med lyd jeg ikke liker. Ikke liker blir desuten feil denne gangen, fordi her er MYE å like.

    Og blir Bird stående, så gjør det ikke mye egentlig. Jeg har mulighet til å ha to anlegg stående. Et med Bird pluss effekttrinn og dac, og et med kinoreciver og klipsch+ subber feks

    Klipsch har alltid likt seg bedre bredere enn det Bird står.

    Problemet er å få Bird til å spille metal.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Selv opplever jeg magi på all slags musikk og høyttalerene takler metal utmerket og fucker ikke opp dårlige innspillinger. Samtidig er jeg dypere inn i high-end enn noen gang tidligere.
    Disse monitorene (Usher Dancer Mini-X DMD) opplever jeg som en klar oppgradering på alle områder sammenlignet med mine nylig solgte Audio Physic Virgo25.
    Selv med kun et 7" bass/mellomtone element, så er bassen mer deffinert og trøkker enda råere, samt at dynamikken er ekstrem. Diamant diskanten er nydelig smooth og utrolig oppløst og luftig.
    Disse monitorene eller den identiske gulvversjonen Mini-One DMD, ligger på brukten til 15-18000kr.
    Hvis det er mulig å bygge basstårn, som kan integreres sømløst med disse superraske monitorene, så er jeg sikker på at dette er riktig vei for både retep og meg selv.
    Og et selvbygg bassystem til ca 30k burde vel både ha nok headroom og kvalitet vil jeg tro. Da vil totale utgifter komme på ca 50k, for noe jeg mener er både kompromissløst og vilt allrounded. Vi får bygge i sammen i garasjen din :D
    Tror ikke min og din vei er den samme Jonas. Hiend som du kaller det er ikke den lyden jeg ønsker desverre. Tror vi er veldig forskjellig der.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hvorfor har du Bird, hvis du ikke søker hiend?
    Jeg hører mest på metal/rock, og uten trøkk og PrAT, så er det meningsløst. Hva er dine preferanser på lyd?
    Eneste grunn til at jeg ikke har horn eller klipsch, er fordi jeg kan lite om det, og det jeg har hørt låter for krast i mellomtonen og opp.
    Mulig riktig match av elektronikk fjerner problemet, men ikke på bekostning av ullen bass. Stram, tung knyttneve bass er drømmen.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Godt fundament. Der man hører nyansene i en elbass feks.
    En mellomtone som ikke gjør hverken mann eller damestemner harde. Gjerne litt tilbake trukket.
    En topp som er detaljert og nyansert. Den skal også være frisk, men ikke bikke over til å være spiss og skjærende i øret.

    Skal fungere godt på både lave volum og på middels volum. Typiske litt dyre høyttalere føler jeg ( som jeg har hatt) ikke klarer det. Og ivertfall ikke med så ulike sjangre som jeg liker.

    Jeg liker merkelig nok ofte litt rimeligere høyttalere. Spes på musikk som DT, Pantera, Disturbed. Dimmu Borgir, satyricon ol.

    Det er noe som skjer med lyden på slik musikk når prisen på høyttalerene stiger. Aner ikke hvorfor, men slik er det for meg.

    Ja jeg vet jeg er rar..
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei Peter, og takk for sist!

    Ser det går for seg i denne tråden(og i heimen!). Jeg synes det er noe rart med denne byttemania`n. Som du vet er vi jo langt fra hverandre i holdning til hvordan et anlegg skal settes opp.. Jeg velger komponenter som er låst, altså minimalistisk oppbygning der jeg stoler på at konstruktøren har mer peiling enn meg. Dvs at jeg må matche oppsettet, og flytte på høyttalere for tweaking. That`s it!

    Det jeg lurer på er om du har et eneste komponent i anlegget ditt som du stoler 100% på, eller kan alt byttes ut til enhver tid? Hvis det er førstnevnte, så er nok målstreken meget langt fra, trur jeg.

    Husker du da vi kjørte eq hjemme hos meg, og vi ble sittende å kjøre a/b med eq(pc) vs. bypass? Det var faktisk ikke store forskjellen, men jeg trur du ville valgt eq, mens jeg hadde valgt bypass. Altså rent signal tvers igjennom. Jeg vet ikke, men jeg trur kanskje noe av nøkkelen ligger her. Det ligger en naturlighet og ufargethet ved å kjøre rent signal og droppe å justere en tenkt filosofi fra konstruktørens side.

    Eq er og blir en snarvei som imponerer der og da, men som gir lyttetretthet. Trur jeg. For ikke å snakke om at du begrenser muligheten for å fucke opp selv, ved å holde deg unna eq og dsp.

    Sikkert mange som er uenig dette, men jeg vil for alt i verden gå for Klasse-A (Pass Labs/Musical Innovation integrert eller pre+effekt/mono f.eks) i bunn, for så å prøve f.eks RF63 som du dytter rundt på gulvet til du ikke orker mer!

    Hvis du jakter på bass, og glemmer mid og topp, så trur jeg du prioriterer i feil ende. Hvis anlegget ikke låter åpent og naturlig, så får det vel aldri blitt et troverdig lydbilde og en god opplevelse?

    Heisann takk for sist ja.

    Det meste av utstyr kan alltids byttes ut. Er ikke låst til noe spes.

    Det sagt så synes jeg ikke det er spes store forskjeller på hverken dac i samme prisklasse og forsterkere i samme prisklasse, om forsterker får jobbe uten å måtte ta i. Holder rør utenom nå.

    Problemet er ikke å finne en høyttaler som spiller godt på ulike sjangre. Men å finne noe som spiller godt på alle sjangre jeg hører på. Ofte så er det metall som blir lidende. Forstå meg riktig. Bird er ikke kjedelige til metal, men det er ikke top notch.

    At vi er helt uenig om bruk av EQ er nok riktig.

    Dette handler mest om at jeg er svært intr i at musikk skal spille slik JEG ønsker. Er ikke ute etter cred fra andre og jeg sitter der med lyd jeg ikke liker. Ikke liker blir desuten feil denne gangen, fordi her er MYE å like.

    Og blir Bird stående, så gjør det ikke mye egentlig. Jeg har mulighet til å ha to anlegg stående. Et med Bird pluss effekttrinn og dac, og et med kinoreciver og klipsch+ subber feks

    Klipsch har alltid likt seg bedre bredere enn det Bird står.

    Problemet er å få Bird til å spille metal.

    Du har seff testa Focal hos deg?

    Hvis Triangle er de beste, så hvorfor ikke bare bruke de?
    Ååh.. savner de Triangle jeg hadde med rør på.
    Kanskje vert de beste høyttalerne sånn lydkvalitet messig (i lag med Kudos som var knall), bortsett fra de jeg har nå da. De er jo noen hakk bedre :) :) Men kan ikke ha 1000 anlegg i hus :p
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har Bird fordi jeg hadde noen minner om denne høyttaleren som jeg ville teste ut selv. Og de innfrir så det holder på alt annet enn metal. For meg er det en gjenganger. Det finnes nok ikke EN helt riktig høyttaler for meg.

    Da må jeg enten finne meg i det kompromisset. Eller prøve noe annet.

    Jeg liker feks veldig godt thohaug sine diy høyttalere.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei Peter, og takk for sist!

    Ser det går for seg i denne tråden(og i heimen!). Jeg synes det er noe rart med denne byttemania`n. Som du vet er vi jo langt fra hverandre i holdning til hvordan et anlegg skal settes opp.. Jeg velger komponenter som er låst, altså minimalistisk oppbygning der jeg stoler på at konstruktøren har mer peiling enn meg. Dvs at jeg må matche oppsettet, og flytte på høyttalere for tweaking. That`s it!

    Det jeg lurer på er om du har et eneste komponent i anlegget ditt som du stoler 100% på, eller kan alt byttes ut til enhver tid? Hvis det er førstnevnte, så er nok målstreken meget langt fra, trur jeg.

    Husker du da vi kjørte eq hjemme hos meg, og vi ble sittende å kjøre a/b med eq(pc) vs. bypass? Det var faktisk ikke store forskjellen, men jeg trur du ville valgt eq, mens jeg hadde valgt bypass. Altså rent signal tvers igjennom. Jeg vet ikke, men jeg trur kanskje noe av nøkkelen ligger her. Det ligger en naturlighet og ufargethet ved å kjøre rent signal og droppe å justere en tenkt filosofi fra konstruktørens side.

    Eq er og blir en snarvei som imponerer der og da, men som gir lyttetretthet. Trur jeg. For ikke å snakke om at du begrenser muligheten for å fucke opp selv, ved å holde deg unna eq og dsp.

    Sikkert mange som er uenig dette, men jeg vil for alt i verden gå for Klasse-A (Pass Labs/Musical Innovation integrert eller pre+effekt/mono f.eks) i bunn, for så å prøve f.eks RF63 som du dytter rundt på gulvet til du ikke orker mer!

    Hvis du jakter på bass, og glemmer mid og topp, så trur jeg du prioriterer i feil ende. Hvis anlegget ikke låter åpent og naturlig, så får det vel aldri blitt et troverdig lydbilde og en god opplevelse?

    Heisann takk for sist ja.

    Det meste av utstyr kan alltids byttes ut. Er ikke låst til noe spes.

    Det sagt så synes jeg ikke det er spes store forskjeller på hverken dac i samme prisklasse og forsterkere i samme prisklasse, om forsterker får jobbe uten å måtte ta i. Holder rør utenom nå.

    Problemet er ikke å finne en høyttaler som spiller godt på ulike sjangre. Men å finne noe som spiller godt på alle sjangre jeg hører på. Ofte så er det metall som blir lidende. Forstå meg riktig. Bird er ikke kjedelige til metal, men det er ikke top notch.

    At vi er helt uenig om bruk av EQ er nok riktig.

    Dette handler mest om at jeg er svært intr i at musikk skal spille slik JEG ønsker. Er ikke ute etter cred fra andre og jeg sitter der med lyd jeg ikke liker. Ikke liker blir desuten feil denne gangen, fordi her er MYE å like.

    Og blir Bird stående, så gjør det ikke mye egentlig. Jeg har mulighet til å ha to anlegg stående. Et med Bird pluss effekttrinn og dac, og et med kinoreciver og klipsch+ subber feks

    Klipsch har alltid likt seg bedre bredere enn det Bird står.

    Problemet er å få Bird til å spille metal.

    Du har seff testa Focal hos deg?

    Hvis Triangle er de beste, så hvorfor ikke bare bruke de?
    Ååh.. savner de Triangle jeg hadde med rør på.
    Kanskje vert de beste høyttalerne sånn lydkvalitet messig (i lag med Kudos som var knall), bortsett fra de jeg har nå da. De er jo noen hakk bedre :) :) Men kan ikke ha 1000 anlegg i hus :p
    Focal er testa litt.
    Kunne tenkt meg dine ( mine gamle VR) i bunnen og med Chello topp registeret.

    Bird er jækla nærme..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Godt fundament. Der man hører nyansene i en elbass feks.
    En mellomtone som ikke gjør hverken mann eller damestemner harde. Gjerne litt tilbake trukket.
    En topp som er detaljert og nyansert. Den skal også være frisk, men ikke bikke over til å være spiss og skjærende i øret.

    Skal fungere godt på både lave volum og på middels volum. Typiske litt dyre høyttalere føler jeg ( som jeg har hatt) ikke klarer det. Og ivertfall ikke med så ulike sjangre som jeg liker.
    Ser ut som en beskrivelse av MonoPulse A for meg, selv sitter jeg jo på forgjengeren 82A. Det er gøytalere med all den finesse som trengs for å tyne ut de subtile detaljene i klassisk musikk og jazz i tillegg. Men de krever både sitt rom og sin forsterker. Låter friskt gjør de, men med feil rom og forsterker låter de i overkant friskt i toppen. Da jeg fikk dem demonstrert hos selger på et Anthem-forsterkersett i et stort og L-formet rom med nakne vegger hadde de en åpenbar U-kurve og for mye i topp som førte til sibilanter. Alle de unotene forsvant i mitt bedre lytterom og mine rørforsterkere. Så de trives nok best med forsterkere som har en relativt varm klangbalanse og et bra dempet rom.

    Specs: 19-22.000 hz (målt av uavhengig magasin), 9 ohm nominelt (7 ohm minimum), 90 db effektivitet og evner å motta 300 watt kontinuerlig og opp til over 1000 watt i de mest ekstreme peakene.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.013
    Antall liker
    12.900
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Siden det er så mye du liker ved Bird, senk skuldrene og ta litt pause fra denne evige jakta etter det du vil ha.

    Som så mange andre her foreslår, kom deg litt rundt og hør på andres oppsett. Spesiellt DIY. Jeg har selv vært en del rundt og lyttet både til kjøpe oppsett og DIY oppsett.

    Skal ikke være for bastant her, men det slår meg hvor mye mer man kan få ut av DIY oppsett pr. krone. Samtidig er det nok lett å tråkke feil underveis på denne DIY karusellen. Men det gjør man jo med ferdige oppsett også, noe du stadig har erfart selv.

    Jeg tipper du ikke ønsker å sette deg inn i passive filtre ifm. DIY høttalere. Tror det kan være en tung vei å gå. Mye enklere å få til god lyd med aktiv deling.
    Skaff deg et skikkelig flerkanals DSP oppsett (digital deling og EQ), det kan du også bruke på Bird og subber mens du planlegger hvordan DIY karrieren skal tråkkes etterhvert. Da har du også det grunnleggende på plass når DIY høyttalere skal testes ut.

    Et bra komplett DSP oppsett for tre-veis deling tipper jeg kan koste mellom 10-15.000,-
    For fire-veis deling, nærmere 20 laken.

    Og med en skikkelig DSP plattform kan det til og med hende du får Bird til å låte bra på metal og gitar rock.:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn