Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.042
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ok superlativer hagler her.. Jeg er skikkelig begeistret over de her. Men siden dette er mine første Marten. Så kan det jo godt hende de bare spiller slik jeg liker det. Kan det være en begeistret eier som har fått en større forandring bare... Jeg vet bare at jeg liker det jeg hører og det er vel det som er viktigst. Da kommer det to svs tuber imorgen. Here we go again, for å sitere whitesnake.. Ler meg skakk
    Her var peter på kjøret igjen.. godt det er hifi å ikke stoff vi sliter med. ;)

    Grattis og kos deg :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir noen eldre utgaver som passer lommeboka 25-39.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skrivefeil eller så er jeg sinnsykt trøtt.
    Får ihus en pc 20-39 plus og en pc20-31. Så får man se hvordan det blir. Håper 20-31 kan holde følge med den større en stund. Er litt urolig med tanke på å bruke 2 ulike typer. Men vi får da se / høre hvordan dette blir. Er så fornøyd med Bird at jeg nok ikke går for de store kassene med 18' da de har sin styrke litt oppover i frekvens.

    Svs blir filmsubber sammen med klipsch B3. Kommer til å droppe høydekanaler og bruke de til fronter på film. Slik at jeg kjører med 7.1 med 5 klipsch B3 og 2 ksp 3.1

    Helt seperat film og 2 kanal oppsett altså.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror at med din kompetanse, riktig plassering av subbene og eq i bassen klarer du garantert å få greit nivå ved 20 Hz med 4 stykk 18".
    Ikke mulig med PA basser....
    Isolert sett er jeg ikke helt enig i denne påstanden. Hvordan bassene til retep fungerer vet jeg ikke men mine PA basser har brukbart nivå ned til 10 hz.
    Et stykk Stereo Integrity HS24 klarer 117 dB ved 20 Hz i lukket kasse. Ett billig 18" element, Dayton Audio UM18-22, klarer 104,9 dB i samme øvelse og jeg er rimelig sikker på at 4 stykk ville gitt greit nivå ved 20 Hz.

    Data-Bass
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ble det av de voldsomme tårna du hadde stående.

    Fikk du de aldri skikkelig til?
    Tårna forsvant til en heldig eier i Tønsberg. Joda fikk tårna til godt. Men har jo hatt de i 2.5år.. salget var rett og slett fordi jeg trodde vi skulle flytte. Så ombestemte vi oss. Og jeg hadde tenkt å trekke salget. Så dukker jaggu mine drømmehøyttalerene opp på brukten, bestemte meg at de vil jeg forsøke å gå for, og slik ble det.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok superlativer hagler her.. Jeg er skikkelig begeistret over de her. Men siden dette er mine første Marten. Så kan det jo godt hende de bare spiller slik jeg liker det. Kan det være en begeistret eier som har fått en større forandring bare... Jeg vet bare at jeg liker det jeg hører og det er vel det som er viktigst. Da kommer det to svs tuber imorgen. Here we go again, for å sitere whitesnake.. Ler meg skakk
    Her var peter på kjøret igjen.. godt det er hifi å ikke stoff vi sliter med. ;)

    Grattis og kos deg :)
    Nei stoff har jeg ikke råd til.
    Må jo ha inn noe som kan brumle litt når jeg ser film. Er jo ikke store utlegget heller. Så når sjansen var der så hopper jeg på jeg.

    Vil når de er på plass vere ferdig med innkjøp for en god stund.

    Bør vel planlegge ny forsterker til Bird. Men det vil nok ta tid og dagens løsning spiller egentlig svært godt.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Du har kanskje en liten anelse større areal å blafre med :)
    Det er så, men det jeg tenker på er at mine basser har simulert samme avrulling nedover som f.eks Peerless XXLS, og to stk. 24" eller fire stk 18" flytter like mye luft som 8x12". Krever selvfølgelig ganske store kasser, noe som kanskje blir retep's problem - ser litt små ut de kassene.
    Så påstand om at det er umulig å få brukbart nivå nede ved 20 Hz med PA elementer er ikke helt den erfaringen jeg har.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kassene har målene 100x70x60
    Blir uansett ikke de subbene jeg satse på på. Skulle jeg hatt basser derimot evnt gått for diy så hadde nok de der vett helt sjef i forhold til prisen.

    Mem når jeg nå traff såpass med Bird. Så blir det slik.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg kan stikke innom en dag, med Coda forsterkeren .-)
    Hadde vert morsomt å høre noe annet ja. For å få et inntrykk.

    Må bare få litt tid til å plassere de og bli bedre kjent med de først. Hvilken TS er det du hadde nå igjen? 400w ern
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Info her: PM Audio

    Coda er ikke pent priset her til lands med tanke på dollaren, men fortsatt leverer de enormt mye kvalitet pr krone, sammenlignet mot konkurenter en må betale mye mer for samme nivå.
    Brukt Coda gir nærmest uslåelig kvalitet pr krone, da de går for nesten 1/3 av veil pris.
    Brukt Coda TS ligger på ca 20-25000kr (veil 62000kr)
    Brukt Mark Levinson NO 532H ligger på ca 45-55000kr (veil 92500kr)
    Eldre Coda forsterkere nærmest "gis" bort, og pisser på både Bryston og Parasound til det dobbelte på brukten, så dukker det opp noe, så løp og kjøp er mitt råd!

     
    Sist redigert:

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Ligger jo en Ts ute nå på brukten.
    Merkelig at ingen prøver den.
    Men dem vet vel ikke hva det er?
    Selv, er jeg kanonfornøyd med min S12.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Ligger jo en Ts ute nå på brukten.
    Merkelig at ingen prøver den.
    Men dem vet vel ikke hva det er?
    Selv, er jeg kanonfornøyd med min S12.
    HELT utrolig og faktisk litt trist at ingen forstår/hvet hva den Coda TS effekten på brukten leverer. Om noen vurderer den, så garanterer jeg hakeslepp :)

    Siklet lenge og la inn flere bud på den Coda S12 du kjøpte nylig, men klarte ikke å få meg til å selge Ts. tanken var å holde meg til Coda, og samtidig få inn litt kapital, men den gang ei .-)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir ikke noe kjøp med det første. Hifikontoen er nå definitivt tom.

    Har fått inn de tubene. Blir å finne en dag med utprøving ja. Frontvegg er snart full....

    DSC_0363.jpg
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Ja, se der du... Plutselig var det fullt i hula igjen.
    :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Enig... Blir ikke oppkobling av subber. Må ta seg av dama i huset også...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Joda, hun kunne sikkert venta hun. Men må holde prioriteringer i riktig rekkefølge.

    Ble jo noen timer musikk på morran idag. Har litt problemer med å sove som jeg har hatt en stund nå. Sovner raskt og sover en 3-4 timer, så våkner jeg og er lys våken. Har prøvd å sove igjen, men det er ikke ofte det går.

    Uansett, de Marten høyttalere overrasker stadig. Fikk hørt litt på en del 80talls rock og jeg synes de klarer seg svært godt. Aner jeg en liten varme i høyttalere kanskje? En litt, vil ikke si, feit, men litt varme. Mellomtonen og diskanten er egentlig et kapittel for seg selv. Har ikke hatt bedre i eget oppsett.

    Som jeg nevnte til frasier igår ( han kom med en av svs-ene) det som slår meg er at sammenlignet med Triangle Magellan Cello så er forskjeller ganske klare.

    Bird jobber så enkelt og det virker nesten som om de roper etter å få bli utfordret. De bare spiller og spiller musikk. Chello derimot virka som om den jobbet litt hardt og synes det ofte var nok. Eller for travelt med doble basspedaler og elbass. Ikke at Chello er noe dårlig, slettes ikke, men jeg synes kanskje at Bird fremstår som en enda bedre høyttalere. Da den rett og slett er mer komplett...?

    Bird har også en noe varmere lyd en Chello, men jeg synes ikke diskanten er for daff på Bird.

    Skal iallefall bli spennende å koble opp svs-ene og se om de holder mål. Tente å prøve en eller to til musikk også delt svært dypt feks 40hz bare for å få med den siste oktaven når det spilles Yello, og Electronica.

    Har fått avspasering på mandag så jeg tror nok mye av den dagen vil gå til kalibrering av anleggene.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dunder og brak. Koblet opp subbene med hipass inn og ut. Joda de fungerer de. Men har mye å teste ut og justere. Gain på ca 30% og det er WAY to mutch
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Gain på ca 30% og det er WAY to mutch
    Hihi, herlig!
    Får gå litt mer vitenskapelig til verk i helgen.

    Blir noen plasser å sette subbene. Og de store skal plasseres på bakvegg.
    De store er altså til salgs. Jeg har kun lånt de. Meget gode basser for dere 2kanals huer som virkelig trenger noe som kan spille.
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    De store er altså til salgs. Jeg har kun lånt de. Meget gode basser for dere 2kanals huer som virkelig trenger noe som kan spille.
    Skulle ønske jeg hadde plass til noe sånt. Med det nye lydkortet (Motu1248) er jeg klar som et egg for å teste hjemmebygg og aktiv deling.

    Når du får deg bil må du komme på besøk til Nittedal og høre at små aktive fuglekasser også kan låte bra ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan jo kjøpe 4 til... Elementer ligger på ca 5500r stk i Norge.

    Så prisen dyidude ber om er god. Ekstrem kvalitet på kabinett.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Subbwoofer plassering og kalibrering

    Skal til med dette i helgen. Evnt mandag og tirsdag.

    Har sett litt på nett hva som anbefales;
    Hjørner på frontvegg.
    1/3 inn fra vert hjørne på frontvegg.
    1 i senter på framvegg og bakvegg. Utgår pga dør på bakvegg.
    1 i hvert diagonale hjørne.
    Og til slutt subb crawl.

    Subb crawl har jeg aldri utført før, men vet hva det går ut på. Er dette noen vits å teste. Har det noe for seg?

    Jeg har pleid å bruke pinknoise 20-150hz og RTA i REW samt mye tid.

    Er det noen som har noen tips som gjør at jeg vil bruke mindre tid på plassering av subbene. Jeg ønsker i første omgang vekt på finn. Men om jeg kan bruke en eller begge to til musikk fra la oss si 50hz og ned så gjør det ingenting

    Begge subbene har både hi og low inn og ut. Har mulighet til å koble på en minidsp 2x4

    Så kom med tips. Roomkalkulatoren i REW fungere dårlig i mitt rom ved lave frekvenser pga skråtak. Jeg har to trøbbel områder. 68hz som gir en gain på ca 8 db og 19hz som gir gain på ca 12db.

    Rommets gulvflate er 480 bredde og 740lengde. Jeg har plassert sofa va 1/3 av rommets lengde fra bakvegg.

    Innspill på plassering av subbene?
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Lest mange meninger om "sub-crawl", men det var på den måten jeg fant en god plassering for mine. Kan selvsagt være tilfeldig.

    Fant noe i går angående en software som skulle være til god hjelp ved plassering av flere subber i et rom. Skal se om jeg finner tråden igjen.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Med en DSP på plass så tror jeg det er rimelig bankers med en inhvert hjørne foran. Da unngår man lett utfasinger , og toppene drar du evt. ned med EQ :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kommer nok til å teste det og 1/3 inn fra sidevegg først.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn