Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.387
    Antall liker
    63.468
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har vurdert klipsch palladium tidligere. Men har aldri fått hørt det.
    Arendal Tower har jeg lysst å høre flere ganger. Det er spennende høyttalere.

    Jeg burde vel egentlig hatt to par hovedhøyttalere jeg... Bird og RF7
    Se der har du svaret :)
     

    brotevatn

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.02.2010
    Innlegg
    88
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    1
    Neste gong du kjem til Ålesund, må du som tidlegare nevnt, gjerne ta turen innom for å lytte til Aurum Vulcan VIIIr, som eg har ein mistanke om at du hadde likt :)

    brotevatn
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hehe kanskje det ja... Er litt det jeg har erfart for min egen del.

    Bird er et tveegget sverd. De spiller det meste av musikk bedre enn jeg har drømt om. Men synes det mangler litt lekenhet på tyngre rock. Litt som jeg savner litt å få for når jeg spiller sepultura, gammel Pantera, men på feks dreamtheater og Metallica, Linkin park så går det bra.

    Kurt fra Nirvana høres kanskje litt snill ut.

    Rart dette her. Med Pink Floyd, Dire Straits Steve Vai ol så er det skikkelig bra. Tror nok løsningen min er to par hovedhøyttalere.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tror ikke det finnes et par høyttalere som vil tilfredsstille mine krav siden min musikk smak er så bred.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Har du hørt Revel Performa 208? JFS har dem (i drammen)... tror kanskje det kan være en skikkelig innertier for deg :).
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Gå "all inn" på et par høyttalere må da være bedre enn 2 par middelmådige? :)
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Gikk all inn med Bird..
    Skjønner men når du da skal splitte summen av Bird i 2 så blir vel ikke det bedre på hverken fugl eller fisk var tanken min. Ser for meg at det blir knotete å bytte høyttaler hver gang man vil lytte til en annen sjanger. Nei, all in med DIY ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blir nok Bird og et par Klipsch. Evnt selge Bird og bygge sjæl. En helt ukjent del av denne hobbyen. Aner null og nix om det.

    Og treferdigheten min er ikke spesielt god.

    Er nok DIY som blir det neste. Men aner jo ikke hva jeg skal gjøre. Hvilke elementer jeg skal bruke, kassevolum ol.

    Får tenke litt mer, men synes det er dumt at høyttalerene skal bestemme hva jeg skal høre på. Samtidig som at de spiller så forrykende godt på det. Synes ikke dette er så lett.

    Før det blir snakk om DIY så må Bird evnt selges for å få kapital til et slikt prosjekt.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Hvorfor gikk egentlig Triangle ut? Virker jo som at det er the "it" for din del egentlig :). Men skjønner jo nysgjærrigheta på noe nytt ;).
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.548
    Antall liker
    3.738
    Torget vurderinger
    96
    Har også takket ja til en svs tubesubb som kommer imorgen. Mulig det blir 2.

    Bråkebøtter til film. Men ja, skal teste å dele de dypt på musikk.
    SVS tuber er glimrende på film, men noe variable på musikk. De har ikke det kjappe trøkket litt oppover i bassen som en god musikksub bør ha. Har 2 stk. PC 13 Ultra stående, og brukte mye tid på å få dem integrert med mine Dynaudio. De er helt klart best under 60 Hz, og spiller best til musikk med 2 eller alle 3 portene plugget. Alle 3 åpne, så er de rett og slett for upresise til musikk. Etter min mening. Jeg har nå 2 HFS Beyma subber til musikk, og PC 13 Ultraene brukes kun til LFE sporet på film og flerkanals musikk. Det funker bra. SVS er dog, blant kommeriselle suber som er til å betale, helt rå på å grave i dypet med stor kraft. Man får aldri i pose og sekk :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Oppgraderings syken. Sto og vippet mellom splitter nye Magellan Chello, Magellan Duetto og subber og Bird. Ble Bird. Og de spiller som nevnt forrykende på det meste av musikk. Og de er bedre enn jeg husket Chello. Er en stund siden de var ihus. Husker også at Chello ikke var rockehøytralere de heller. Så det er noe som skjer når man tar steget opp i en fabrikants serier tydeligvis.

    Quartet og Lyrr er bedre på rock enn Magellan Chello. Men så er det stor forskjell til Chello når det kommer til akustisk musikk. Der er Chello langt bedre enn Lyrr.

    Har samme følelsen med audiovector. si er mer allround. si avantgarde er bedre på akustisk og stemmer. Men de mister litt av musikaliteten når man setter på tyngre metall.

    Rart dette her..
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Oppgraderings syken. Sto og vippet mellom splitter nye Magellan Chello, Magellan Duetto og subber og Bird. Ble Bird. Og de spiller som nevnt forrykende på det meste av musikk. Og de er bedre enn jeg husket Chello. Er en stund siden de var ihus. Husker også at Chello ikke var rockehøytralere de heller. Så det er noe som skjer når man tar steget opp i en fabrikants serier tydeligvis.

    Quartet og Lyrr er bedre på rock enn Magellan Chello. Men så er det stor forskjell til Chello når det kommer til akustisk musikk. Der er Chello langt bedre enn Lyrr.

    Har samme følelsen med audiovector. si er mer allround. si avantgarde er bedre på akustisk og stemmer. Men de mister litt av musikaliteten når man setter på tyngre metall.

    Rart dette her..
    For å sitere Sluket. Små høyttalere spiller pinglete i store rom. Begynner selv å tro at diy tårn er løsningen, men med 10 tommeltotter, så har jeg noen utfordringer.
    Tannoy DC10Ti frister dog.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Gå "all inn" på et par høyttalere må da være bedre enn 2 par middelmådige? :)
    Er Bird middelmådig?
    Gå "all inn" på et par høyttalere = Bird

    2 par middelmådige = 4 stk høyttalere som tilsvarer kosten for et par Bird. Mao han selger Bird for å realisere dette.

    Men nå ser jeg jo at Retep funderer på Klipsch i tillegg til Bird, mao han øker da budsjettet for høyttalere ytterligere. Jeg ser uansett for meg at det vil være en knotete løsning hvor han da måtte koble om og flytte på høyttalere hver gang han skifter sjanger som ikke passer det høyttalerparet han hører på. Da ville jeg heller funnet på noe annet og lagt pengene for Bird + Klipsch i noe annet som forhåpentligvis gjør det enda bedre på alle parametere.

    Oppgraderings syken. Sto og vippet mellom splitter nye Magellan Chello, Magellan Duetto og subber og Bird. Ble Bird. Og de spiller som nevnt forrykende på det meste av musikk. Og de er bedre enn jeg husket Chello. Er en stund siden de var ihus. Husker også at Chello ikke var rockehøytralere de heller. Så det er noe som skjer når man tar steget opp i en fabrikants serier tydeligvis.

    Quartet og Lyrr er bedre på rock enn Magellan Chello. Men så er det stor forskjell til Chello når det kommer til akustisk musikk. Der er Chello langt bedre enn Lyrr.

    Har samme følelsen med audiovector. si er mer allround. si avantgarde er bedre på akustisk og stemmer. Men de mister litt av musikaliteten når man setter på tyngre metall.

    Rart dette her..
    For å sitere Sluket. Små høyttalere spiller pinglete i store rom. Begynner selv å tro at diy tårn er løsningen, men med 10 tommeltotter, så har jeg noen utfordringer.
    Tannoy DC10Ti frister dog.
    Små høyttalere spiller pinglete punktum :p
    Hvis ønsket om DIY er tilstede så finnes det jo knockdown kasser (fra f.eks PE) som limes sammen av hvem som helst i løpet av null komma niks. Eller om man tar kontakt med noen her til lands som kan kappe/frese etter ønsket mål og til og med sette de sammen for deg om det er ønskelig.
     

    nait$

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Innlegg
    953
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Trenger ikke kasser da vøtt :) La det være
    åpent :rolleyes:
    Hehe absolutt, dersom det er ønskelig, så gjør jo det situasjonen enda enklere og argumentasjonen med "10 tommeltotter" forsvinner :)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Blir nok Bird og et par Klipsch. Evnt selge Bird og bygge sjæl. En helt ukjent del av denne hobbyen. Aner null og nix om det.

    Og treferdigheten min er ikke spesielt god.

    Er nok DIY som blir det neste. Men aner jo ikke hva jeg skal gjøre. Hvilke elementer jeg skal bruke, kassevolum ol.

    Får tenke litt mer, men synes det er dumt at høyttalerene skal bestemme hva jeg skal høre på. Samtidig som at de spiller så forrykende godt på det. Synes ikke dette er så lett.

    Før det blir snakk om DIY så må Bird evnt selges for å få kapital til et slikt prosjekt.
    Illuminator – Scan-Speak A/S
    Mundorf - Inner Excellence

    Høyttalerene mine er bygd opp med Scan Speak Illuminator bass/mellomtoner og Mundorf AMT diskanter. Og Mundorf delefilter.
    Hadde en dyktig kar hjulpet deg med utregninger osv kunne du bygd deg noen høyttalere med f.eks 6 stk 7" basser i hver høyttaler. Mine har 2 stk og flytter mye luft og spiller utrolig naturlig og er altetende på musikk. Her kan man til og med spille gammel Bob Dylan uten det låter dårlig.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.013
    Antall liker
    12.899
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    ... eller gå for diy med aktiv deling, det kan du vel allerede litt om fra før.
    Kjøp de 8x15" fra oks81. Eminence Alpha tror jeg de heter. Da får du midbass med SMEKK.
    Sleng de i høye åpne fjøler sammen med gode fulltoner/mellomtoner og tweetere i åpen eller lukket løsning.
    Bygg eller kjøp store lukkede kasser til dypbass.
    Kjøp en 8 kanalers DSP løsning for deling og EQ. Her er mye å velge i.
    Lag deg en eq preset for rocknroll, og en for akustisk.

    Dette trenger ikke bli vanskelig, det er jo masse kompetanse her på hfs som hjelper til med alle typer spørsmål.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.276
    Antall liker
    9.087
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hvordan plasserte scorpio 25 seg egentli i rekkene av høytaler? Syns det var mye jubelrop da de kom i hus.. opplevde de som veldi god på rock her i huset samt egentli alt spisende... hva med å gå for virgo 25? Eller kansje enda lengere opp i audio physic verden?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan plasserte scorpio 25 seg egentli i rekkene av høytaler? Syns det var mye jubelrop da de kom i hus.. opplevde de som veldi god på rock her i huset samt egentli alt spisende... hva med å gå for virgo 25? Eller kansje enda lengere opp i audio physic verden?
    Første inntrykket var bra, men det var noe som ikke stemte med de også. Synes de fremsto som litt tamme) matte i lyden. Spesielt over tid. Feks Scorpio bunn og mellomtone og Magellan Chello topp hadde vert morsomt.

    Har noen hørt klipsch palladium og jbl array?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Evnt de større modellene til Tannoy? Tror nok det går mot høyttalerbytte da jeg ikke vil ha en høyttaler som skal diktere musikken jeg skal spille.

    Men har egentlig ikke lysst å kvitte meg med Bird, da de spiller så godt på alt annet enn tyngre rock og heavy metal.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror du løser dette helt fint med måten du driver på - bytte i det uendelige:)
    Gidder ikke å bytte så mye lenger. Alt jeg nå vil er å finne et oppsett der jeg kan høre musikk og kose meg.
    Khorn har du vel ikke hatt enda. Har litt tro på dem når man er der at man "bare vil høre på musikk".

    Nei ikke hatt Khorn, men Belle skremte meg ( negativt) såpass mye at den serien har ikke vert i tankene etterpå.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Palladium spilte kjedelig syns jeg. Spesielt på eldre musikk. Holder en knapp på cornwall jeg ;) og en liten mcintosh amp.. Da er det duket for spillegalskap og morro ;)
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan plasserte scorpio 25 seg egentli i rekkene av høytaler? Syns det var mye jubelrop da de kom i hus.. opplevde de som veldi god på rock her i huset samt egentli alt spisende... hva med å gå for virgo 25? Eller kansje enda lengere opp i audio physic verden?
    Første inntrykket var bra, men det var noe som ikke stemte med de også. Synes de fremsto som litt tamme) matte i lyden. Spesielt over tid. Feks Scorpio bunn og mellomtone og Magellan Chello topp hadde vert morsomt.

    Har noen hørt klipsch palladium og jbl array?
    Jeg har testet Klipsch Palladium P17. Faktisk også Scorpio 2 Puls. For å si det sånn så kan ikke de sammenlignes siden P17 er så sykt mye bedre på alt. Vel og merke mente jeg at det var noe galt med Scorpio 2, selv om OHC benekter dette etter sjekk.
    Jeg digget P17 og de spilte så stort at det går ikke an å forestille seg at dette er en stativhøyttaler med mindre man ser det. P17 låter en tanke mot det mørke og har en deilig mellomtone. Synes at de var særdeles gode på Pink Floyd og Dire Straits, og de gjengir spesielt gitar på en helt annen måte enn andre høyttalere jeg har testet. Vanskelig å forklare, men jeg prøver meg på å si at det kommer mer frem og med en annen dynamikk. F.eks i ditt rom som har så stor avstand til bakvegg (heldiggrisen) så kan man da si at gitarene plutselig står på linje mellom høyttalerene, mens det ville blitt gjengitt 2 meter bak høyttalerene på mer vanlige konstruksjoner. Skjønner?
    Jeg fant ut at det var nytteløst å prøve å få til de kule effektene på Roger Waters-Amused to death på P17. Etter litt research var det vel en som mente at dette ikke er så lett med horn. Som konkluksjon mente jeg at P17 spilte så bra at jeg undret meg på om andre høyttalere var for dyre eller om det var P17 som var priset for billig.
    I mitt rom fungerte den 7"-eren som hvert fall ikke mindre enn 2x6.5" basser fra gulvstående høyttalere som f.eks Monitor Audio PL200 og B&W 804 Diamond. De er ca dobbelt så dyre også.

    Kanskje verdt å nevne. Men Stereophile mente vel at P17 burde står bredere i fra hverandre enn vanlige høyttalere. Dette burde jo passe bra for deg. Dvs. du kan ha f.eks P37 på utsiden av dine Bird uten at det vil skape for stor konflikt.

    Klipsch Horn hørte jeg en gang hos en som kjøpte mine 2xJL Audio F113. Jeeez, her snakker man dynamikk. Men låt helt ubrukelig uten sub.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan plasserte scorpio 25 seg egentli i rekkene av høytaler? Syns det var mye jubelrop da de kom i hus.. opplevde de som veldi god på rock her i huset samt egentli alt spisende... hva med å gå for virgo 25? Eller kansje enda lengere opp i audio physic verden?
    Første inntrykket var bra, men det var noe som ikke stemte med de også. Synes de fremsto som litt tamme) matte i lyden. Spesielt over tid. Feks Scorpio bunn og mellomtone og Magellan Chello topp hadde vert morsomt.

    Har noen hørt klipsch palladium og jbl array?
    Jeg har testet Klipsch Palladium P17. Faktisk også Scorpio 2 Puls. For å si det sånn så kan ikke de sammenlignes siden P17 er så sykt mye bedre på alt. Vel og merke mente jeg at det var noe galt med Scorpio 2, selv om OHC benekter dette etter sjekk.
    Jeg digget P17 og de spilte så stort at det går ikke an å forestille seg at dette er en stativhøyttaler med mindre man ser det. P17 låter en tanke mot det mørke og har en deilig mellomtone. Synes at de var særdeles gode på Pink Floyd og Dire Straits, og de gjengir spesielt gitar på en helt annen måte enn andre høyttalere jeg har testet. Vanskelig å forklare, men jeg prøver meg på å si at det kommer mer frem og med en annen dynamikk. F.eks i ditt rom som har så stor avstand til bakvegg (heldiggrisen) så kan man da si at gitarene plutselig står på linje mellom høyttalerene, mens det ville blitt gjengitt 2 meter bak høyttalerene på mer vanlige konstruksjoner. Skjønner?
    Jeg fant ut at det var nytteløst å prøve å få til de kule effektene på Roger Waters-Amused to death på P17. Etter litt research var det vel en som mente at dette ikke er så lett med horn. Som konkluksjon mente jeg at P17 spilte så bra at jeg undret meg på om andre høyttalere var for dyre eller om det var P17 som var priset for billig.
    I mitt rom fungerte den 7"-eren som hvert fall ikke mindre enn 2x6.5" basser fra gulvstående høyttalere som f.eks Monitor Audio PL200 og B&W 804 Diamond. De er ca dobbelt så dyre også.

    Kanskje verdt å nevne. Men Stereophile mente vel at P17 burde står bredere i fra hverandre enn vanlige høyttalere. Dette burde jo passe bra for deg. Dvs. du kan ha f.eks P37 på utsiden av dine Bird uten at det vil skape for stor konflikt.

    Klipsch Horn hørte jeg en gang hos en som kjøpte mine 2xJL Audio F113. Jeeez, her snakker man dynamikk. Men låt helt ubrukelig uten sub.
    Det med gitar er viktig for meg. Er faktisk det Bird gjør aller best.

    Jeg liker jo rock og metall med klipsch. Men synes ofte de mangler litt av magien oppover i frekvens. Har du hørt noen av de gulvstående utgavene av palladium?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tror du løser dette helt fint med måten du driver på - bytte i det uendelige:)
    Gidder ikke å bytte så mye lenger. Alt jeg nå vil er å finne et oppsett der jeg kan høre musikk og kose meg.
    Khorn har du vel ikke hatt enda. Har litt tro på dem når man er der at man "bare vil høre på musikk".

    Nei ikke hatt Khorn, men Belle skremte meg ( negativt) såpass mye at den serien har ikke vert i tankene etterpå.
    Jeg har ikke hørt Belle, men var ikke helt overbevist når jeg fikk høre La Scala. Khorn derimot skal jo ha det i bunnen som både Belle og LS mangler, men hvis du ikke likte mellomtonen og toppen heller så er det neppe noe vits. Tror denne også bruker fenolmembraner i driverne i mid- og hi, og mitt inntrykk er at det kanskje låt litt mer lukket enn titandriverne i f.eks. Cornwall.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hørt på P39 hos en i Kristiansand. De stod i et knøttlite rom med tynne vegger. Med en svært billig Denon receiver som pre/dac. Og så hadde vi med oss en Plinius 2x310 watter selv.
    Man hører at dette har et voldsomt potensial, men hele greia imponerte ikke nok til at jeg var villig til å prøve å skaffe 100.000 der og da for å kjøpe de. Men jeg tror ikke 5 ganger så dyre høyttalere hadde spilt noe bedre i et slikt rom.

    P17 spilte vesentlig bedre hjemme hos meg, skikkelig satt opp.

    Alle har vel lyst på 2 eller flere par med høyttalere. Ikke lett å finne noe som spiller bra på alt. Og da må man ta en oppveing på hvor ofte man trenger mye output, musikksmak osv. Jeg skjønner meg f.eks ikke på en kamerat som er ihuga Pink Floyd fan og spiller på B&W 804 Diamond..og spiller det så høyt han klarer. Det funker bare ikke. Og da hadde han mest sannsynlig hatt det bedre med Klipsch RF82.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Marten Bird på brukten. Desverre.. Men denne gangen venter jeg på riktig kjøper.
    Absolutt ingen hastverk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn