Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er frekvens med og uten sofa i rommet.

    frekvens med og uten sofa.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Simulert litt på bassene dine å kommer til at de går til xmax (13mm)med 110 watt i hvert element ved 20 Hz. Jeg har gitt de minst det dåbelte uten at det har vært fare på ferde, men det begynner jo da å komprimere litt.
    110w.. Da skulle man nesten tro at lillebror Hypex Psc 2.400 skulle holde. Som er ca halve prisen av storebror.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Fikk svar på en epost fra Hypex. De har en plateamp Psc2.700 som jeg mest sannsynlig går for . En til kvar side. Da kan jeg kjøre 2 element sammen med ca 450w i 8ohm eller kjøre alle 4 med 700 watt eller ca 1200w i brokoblet modus. Hver utgang har egen DSP med mulighetene det gir.

    Om jeg skulle ha enda flere elementer så er det bare å sørge for 4 ohm belastning, og dermed vil hvert tårn få 700w.

    Rimelige er de også.
    kan sikkert være greit å handle dette fra dynabel mtp 5 års reklamasjonrett og 14 dagers angrerett dersom de skulle gå i stykker eller du ikke liker dem.

    skal du bygge plateforsterkerne inn i egen kasse, eller setter du dem inn i to av subbene?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Simulert litt på bassene dine å kommer til at de går til xmax (13mm)med 110 watt i hvert element ved 20 Hz. Jeg har gitt de minst det dåbelte uten at det har vært fare på ferde, men det begynner jo da å komprimere litt.
    110w.. Da skulle man nesten tro at lillebror Hypex Psc 2.400 skulle holde. Som er ca halve prisen av storebror.
    Hvor mye er det snakk om i forskjell. Tror jeg ville tatt i så jeg var sikker var jeg deg:)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Dobbel effekt nesten, dvs 3 db... Like greit å følge mitt nye motto. Go big or go home...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er frekvens med og uten sofa i rommet.

    Vis vedlegget 328223
    Dette ser jo meget bra ut det. Men sofaen må nok vike - få deg en melkekrakk ;)
    Sofa gir litt og den tar litt. Sittekomforen er også en viktig del. Har tenkt litt på hva en rotting sofa vil gjøre med lyden... Har fått noen tips av tralltrall nå, som skal testes. Skulle være mulig å tvinge subbene høyere i delefrekvens enn hva jeg settet delingen på frontene. Lurer også på å prøve med begge tårnene i senter av rommet tett i tett. Akustisk Dobling og mye lenger avstand til skråtak som jeg tror ødelegger litt under kalibrering.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei Atle. Det er litt begge deler. Jeg har øket litt med EQ, men det meste er gain fra rommet.
    Ok. Litt avhengi av hva du har gjort kan det suge ut relativt mye av kreftene ut av forsterkere din ved å øke. Mer jo lengre ned i frekvens selvfølgelig. Sjekk om du får mer "bulder og brak" på film med mindre EQ. Klangbalansen kan du evt kompensere med 1eller 2 db mindre nivå mellom 900-2Khz.:)
    Har økt lite med EQ, mest med volum på Crown I-tech. Som burde ha nok krefter. Vi får se hva som skjer nå. Har plassert frontene slik at dippene mellom 150-500hz har blitt mindre, samtidig som at nivået 600-1300hz er noen db lavere. Tror nivået nå vil synke litt jo lenger opp i frekvens jeg kommer. Men den dippen på ca 120hz. Er en dipp på lengden i rommet. Uansett hvor jeg plasserer mic og fronter så vil jeg i senter få den dippen.
    Ser du fikk tilbake punchet. Fant du ut hva som gjorde utslaget?

    Dippen din på 120 er nokså nær delefrekvens.Sikker på at det ikke har noe med saken å gjøre? Frontvegg gir jo også alltid en tydelig dipp på 1/4bølgelengde. Hvor langt unna står høyttalere og suber frontvegg?

    Frekvensområdet ditt mellom 100-400 kan se ut som skoen trykker nå mest nå. Har du sett på IR funksjonen når disse dippene oppstår? Ville gjort et forsøk på å konsentrere deg om det som skjer de 50-80 første millisekundene i det frekvensområdet. Etter det faller hørbarheten på de drastisk i teorien (og etter min erfaring).

    Crown er nok et beist til å levere strøm, men filmspor kan dra noe djevelsk med kapasitet. Noen db heving rumdt 30hz tømmer fort en svær forsterker. Sleit litt hos Tralltrall med å få punchet til å sitte, det spilte veldig daft til vi fant ut at det var lagt inn en heving i avrullingen i den integrerte DSPen. Da vi fjernet den våknet anlegget til liv
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Her er frekvens med og uten sofa i rommet.

    Vis vedlegget 328223
    Dette ser jo meget bra ut det. Men sofaen må nok vike - få deg en melkekrakk ;)
    Sofa gir litt og den tar litt. Sittekomforen er også en viktig del. Har tenkt litt på hva en rotting sofa vil gjøre med lyden... Har fått noen tips av tralltrall nå, som skal testes. Skulle være mulig å tvinge subbene høyere i delefrekvens enn hva jeg settet delingen på frontene. Lurer også på å prøve med begge tårnene i senter av rommet tett i tett. Akustisk Dobling og mye lenger avstand til skråtak som jeg tror ødelegger litt under kalibrering.
    Vi har snakket om dette før, en sofa vil oppføre seg som en stor bassfelle. Kan slå ut positivt noen ganger og negativt ut andre ganger. Det finnes andre stoler med god sittekomfort.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har nylig prøvd å dra sofaen jeg har ved bakvegg fram som lyttesofa i stede for stolen med høy rygg. Det slo veldig negativ ut på bassresponsen. Tilbake på plass med sofa:)
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Dobbel effekt nesten, dvs 3 db... Like greit å følge mitt nye motto. Go big or go home...
    jepp, og forvrengningen stiger når du har lite headroom i ampen. like greit å kjøpe større amper enn nødvendig, ikke minst i tilfellet du plutselig skal ha noe som krever mer også. ingen vits i å ligge å stange i limiten til ampen når prisforskjellen ikke er så veldig stor.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei Atle. Det er litt begge deler. Jeg har øket litt med EQ, men det meste er gain fra rommet.
    Ok. Litt avhengi av hva du har gjort kan det suge ut relativt mye av kreftene ut av forsterkere din ved å øke. Mer jo lengre ned i frekvens selvfølgelig. Sjekk om du får mer "bulder og brak" på film med mindre EQ. Klangbalansen kan du evt kompensere med 1eller 2 db mindre nivå mellom 900-2Khz.:)
    Har økt lite med EQ, mest med volum på Crown I-tech. Som burde ha nok krefter. Vi får se hva som skjer nå. Har plassert frontene slik at dippene mellom 150-500hz har blitt mindre, samtidig som at nivået 600-1300hz er noen db lavere. Tror nivået nå vil synke litt jo lenger opp i frekvens jeg kommer. Men den dippen på ca 120hz. Er en dipp på lengden i rommet. Uansett hvor jeg plasserer mic og fronter så vil jeg i senter få den dippen.
    Ser du fikk tilbake punchet. Fant du ut hva som gjorde utslaget?

    Dippen din på 120 er nokså nær delefrekvens.Sikker på at det ikke har noe med saken å gjøre? Frontvegg gir jo også alltid en tydelig dipp på 1/4bølgelengde. Hvor langt unna står høyttalere og suber frontvegg?

    Frekvensområdet ditt mellom 100-400 kan se ut som skoen trykker nå mest nå. Har du sett på IR funksjonen når disse dippene oppstår? Ville gjort et forsøk på å konsentrere deg om det som skjer de 50-80 første millisekundene i det frekvensområdet. Etter det faller hørbarheten på de drastisk i teorien (og etter min erfaring).

    Crown er nok et beist til å levere strøm, men filmspor kan dra noe djevelsk med kapasitet. Noen db heving rumdt 30hz tømmer fort en svær forsterker. Sleit litt hos Tralltrall med å få punchet til å sitte, det spilte veldig daft til vi fant ut at det var lagt inn en heving i avrullingen i den integrerte DSPen. Da vi fjernet den våknet anlegget til liv
    Hvilken avrulling? Hvor?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei Atle. Det er litt begge deler. Jeg har øket litt med EQ, men det meste er gain fra rommet.
    Ok. Litt avhengi av hva du har gjort kan det suge ut relativt mye av kreftene ut av forsterkere din ved å øke. Mer jo lengre ned i frekvens selvfølgelig. Sjekk om du får mer "bulder og brak" på film med mindre EQ. Klangbalansen kan du evt kompensere med 1eller 2 db mindre nivå mellom 900-2Khz.:)
    Har økt lite med EQ, mest med volum på Crown I-tech. Som burde ha nok krefter. Vi får se hva som skjer nå. Har plassert frontene slik at dippene mellom 150-500hz har blitt mindre, samtidig som at nivået 600-1300hz er noen db lavere. Tror nivået nå vil synke litt jo lenger opp i frekvens jeg kommer. Men den dippen på ca 120hz. Er en dipp på lengden i rommet. Uansett hvor jeg plasserer mic og fronter så vil jeg i senter få den dippen.
    Ser du fikk tilbake punchet. Fant du ut hva som gjorde utslaget?

    Dippen din på 120 er nokså nær delefrekvens.Sikker på at det ikke har noe med saken å gjøre? Frontvegg gir jo også alltid en tydelig dipp på 1/4bølgelengde. Hvor langt unna står høyttalere og suber frontvegg?

    Frekvensområdet ditt mellom 100-400 kan se ut som skoen trykker nå mest nå. Har du sett på IR funksjonen når disse dippene oppstår? Ville gjort et forsøk på å konsentrere deg om det som skjer de 50-80 første millisekundene i det frekvensområdet. Etter det faller hørbarheten på de drastisk i teorien (og etter min erfaring).

    Crown er nok et beist til å levere strøm, men filmspor kan dra noe djevelsk med kapasitet. Noen db heving rumdt 30hz tømmer fort en svær forsterker. Sleit litt hos Tralltrall med å få punchet til å sitte, det spilte veldig daft til vi fant ut at det var lagt inn en heving i avrullingen i den integrerte DSPen. Da vi fjernet den våknet anlegget til liv
    Subbene står 5cm fra frontvegg. Rf7 står må opp å måle.

    Samme med sofa til bakvegg. 2 strakser så skal du få alle mål.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Har nylig prøvd å dra sofaen jeg har ved bakvegg fram som lyttesofa i stede for stolen med høy rygg. Det slo veldig negativ ut på bassresponsen. Tilbake på plass med sofa:)
    Bær sofaen helt ut av rommet. Så må du begynne helt på nytt med akustikktiltak, plassering av subber, høyttalere og sitteposisjon.
    Sofaen vil også fungere som en stor bassabsorbent ved bakvegg.. Jeg tror du kan behandle bassen bedre på andre måter.
    Skrevet i beste mening :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Rf7
    74cm fra element til sidevegg.
    126cm til frontvegg fra ht bakplate.
    Fra baffelen 166cm

    Sweetspot 237 til bakvegg og 235 til sidevegg.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Subbene står 77cm fra sidevegg til der skråtak starter.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har økt lite med EQ, mest med volum på Crown I-tech. Som burde ha nok krefter. Vi får se hva som skjer nå. Har plassert frontene slik at dippene mellom 150-500hz har blitt mindre, samtidig som at nivået 600-1300hz er noen db lavere. Tror nivået nå vil synke litt jo lenger opp i frekvens jeg kommer. Men den dippen på ca 120hz. Er en dipp på lengden i rommet. Uansett hvor jeg plasserer mic og fronter så vil jeg i senter få den dippen.
    Ser du fikk tilbake punchet. Fant du ut hva som gjorde utslaget?

    Dippen din på 120 er nokså nær delefrekvens.Sikker på at det ikke har noe med saken å gjøre? Frontvegg gir jo også alltid en tydelig dipp på 1/4bølgelengde. Hvor langt unna står høyttalere og suber frontvegg?

    Frekvensområdet ditt mellom 100-400 kan se ut som skoen trykker nå mest nå. Har du sett på IR funksjonen når disse dippene oppstår? Ville gjort et forsøk på å konsentrere deg om det som skjer de 50-80 første millisekundene i det frekvensområdet. Etter det faller hørbarheten på de drastisk i teorien (og etter min erfaring).

    Crown er nok et beist til å levere strøm, men filmspor kan dra noe djevelsk med kapasitet. Noen db heving rumdt 30hz tømmer fort en svær forsterker. Sleit litt hos Tralltrall med å få punchet til å sitte, det spilte veldig daft til vi fant ut at det var lagt inn en heving i avrullingen i den integrerte DSPen. Da vi fjernet den våknet anlegget til liv
    Subbene står 5cm fra frontvegg. Rf7 står må opp å måle.

    Samme med sofa til bakvegg. 2 strakser så skal du få alle mål.
    Er ikke subene ca 70 cm dype? 1/4 bølgelengde av 120hz er ca 70 cm så det stemmer litt for bra det.
    Denne dippen kommer veldig tidlig i forløpet så den er hørbar og ganske ødleggende over 100hz, så jeg liker om mulig å ha den et stykke under 100hz.
    Frontene går fint klar av dette. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har nylig prøvd å dra sofaen jeg har ved bakvegg fram som lyttesofa i stede for stolen med høy rygg. Det slo veldig negativ ut på bassresponsen. Tilbake på plass med sofa:)
    Bær sofaen helt ut av rommet. Så må du begynne helt på nytt med akustikktiltak, plassering av subber, høyttalere og sitteposisjon.
    Sofaen vil også fungere som en stor bassabsorbent ved bakvegg.. Jeg tror du kan behandle bassen bedre på andre måter.
    Skrevet i beste mening :)
    Er ikke så stor forskjell med å uten sofa faktisk. Som du ser på målingen så gir den litt og tar litt.

    Det som er trøbbelet et at jeg uansett deling på subb. Ikke klarer å tette den dippen ved 100hz. Jeg mener dette er pga ulik avstand til skråtak på subbene slik at de kansellerer hverandre på ulike frekvenser. Fasen snur jo. Jeg har ikke den dippen eller mangel på trøkk om subbene står fremfor lerret lenger inn mot senter av rommet.

    I morgen skal jeg prøve med tårnene tett i tett i senter av rommet siden jeg alikevel bruker LFE ut.

    Er godt mulig lerretet lager det trøbbelet siden det ikke er transperant. Fungerer ikke det så kjører jeg videre med alle subbene på gølvet over hele bredden av rommet.

    Har ikke pæng til transperant lerret og sitte godt det er alfa og omega.

    Lytta til musikk og film med sofa ute av rommet. Er ikke spes forskjell.

    Nærfelt lytting er også en mulighet selv om det vil se helvetes rart ut...
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har økt lite med EQ, mest med volum på Crown I-tech. Som burde ha nok krefter. Vi får se hva som skjer nå. Har plassert frontene slik at dippene mellom 150-500hz har blitt mindre, samtidig som at nivået 600-1300hz er noen db lavere. Tror nivået nå vil synke litt jo lenger opp i frekvens jeg kommer. Men den dippen på ca 120hz. Er en dipp på lengden i rommet. Uansett hvor jeg plasserer mic og fronter så vil jeg i senter få den dippen.
    Ser du fikk tilbake punchet. Fant du ut hva som gjorde utslaget?

    Dippen din på 120 er nokså nær delefrekvens.Sikker på at det ikke har noe med saken å gjøre? Frontvegg gir jo også alltid en tydelig dipp på 1/4bølgelengde. Hvor langt unna står høyttalere og suber frontvegg?

    Frekvensområdet ditt mellom 100-400 kan se ut som skoen trykker nå mest nå. Har du sett på IR funksjonen når disse dippene oppstår? Ville gjort et forsøk på å konsentrere deg om det som skjer de 50-80 første millisekundene i det frekvensområdet. Etter det faller hørbarheten på de drastisk i teorien (og etter min erfaring).

    Crown er nok et beist til å levere strøm, men filmspor kan dra noe djevelsk med kapasitet. Noen db heving rumdt 30hz tømmer fort en svær forsterker. Sleit litt hos Tralltrall med å få punchet til å sitte, det spilte veldig daft til vi fant ut at det var lagt inn en heving i avrullingen i den integrerte DSPen. Da vi fjernet den våknet anlegget til liv
    Subbene står 5cm fra frontvegg. Rf7 står må opp å måle.

    Samme med sofa til bakvegg. 2 strakser så skal du få alle mål.
    Er ikke subene ca 70 cm dype? 1/4 bølgelengde av 120hz er ca 70 cm så det stemmer litt for bra det.
    Denne dippen kommer veldig tidlig i forløpet så den er hørbar og ganske ødleggende over 100hz, så jeg liker om mulig å ha den et stykke under 100hz.
    Frontene går fint klar av dette. :)
    Har samme dippen med subbene alene, ht alene og begge samtidig..

    Subbene er 70 dype ja.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Subbene står 5cm fra frontvegg. Rf7 står må opp å måle.

    Samme med sofa til bakvegg. 2 strakser så skal du få alle mål.
    Er ikke subene ca 70 cm dype? 1/4 bølgelengde av 120hz er ca 70 cm så det stemmer litt for bra det.
    Denne dippen kommer veldig tidlig i forløpet så den er hørbar og ganske ødleggende over 100hz, så jeg liker om mulig å ha den et stykke under 100hz.
    Frontene går fint klar av dette. :)
    Har samme dippen med subbene alene, ht alene og begge samtidig..

    Subbene er 70 dype ja.
    Med høyttalerene alene også? :confused:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja. Er det som er så merkelig. .. Både venstre og høyre har den dippen. Litt mer på densen sida .
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Denne tråden er alltid arti å lese i, viser veldig bra hva hi-fi som hobby går ut på.

    Det er en ting jeg lurer på, med forbehold om at jeg ikke har lest nøye nok;
    Ser at det snakkes om musikk og film som om det er to forskjellige ting.
    Er det fordi oppsettet er forskjellig (forskellig dsp/eq/delay/delefreq/gain), eller er det fordi filmlyden er annerledes og derfor oppfattes å stille andre krav i forhold til musikk?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Denne tråden er alltid arti å lese i, viser veldig bra hva hi-fi som hobby går ut på.

    Det er en ting jeg lurer på, med forbehold om at jeg ikke har lest nøye nok;
    Ser at det snakkes om musikk og film som om det er to forskjellige ting.
    Er det fordi oppsettet er forskjellig (forskellig dsp/eq/delay/delefreq/gain), eller er det fordi filmlyden er annerledes og derfor oppfattes å stille andre krav i forhold til musikk?
    På film er det viktig med slam i mellombassen, mange syns også det er viktig på musikk. Selv prefererer jeg holografi på musikk (særlig på akustisk musikk) som viktigere enn slammet i mellombassen, men alle prioriterer forskjellig. På mye annen musikk liker jeg slam fra mellombassen, på bekostning av mindre dybde i lydbildet.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.084
    Antall liker
    3.772
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Med så mye nevenyttige folk her inne er jeg overrasket over at ingen har tatt kontroll over sofaproblematikken din for deg og bygd en subwoofer med fasong som en sofa, med f.eks de to 24" som Tor har liggende til overs.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Denne tråden er alltid arti å lese i, viser veldig bra hva hi-fi som hobby går ut på.

    Det er en ting jeg lurer på, med forbehold om at jeg ikke har lest nøye nok;
    Ser at det snakkes om musikk og film som om det er to forskjellige ting.
    Er det fordi oppsettet er forskjellig (forskellig dsp/eq/delay/delefreq/gain), eller er det fordi filmlyden er annerledes og derfor oppfattes å stille andre krav i forhold til musikk?
    Grunnoppsettet på film/musikk er det samme. Jeg tuner også lyden bittelitt med J-river, men slettes ikke mye. Jeg mener at lyden på film skal ha litt mer sofaristing bass, og man skal kjenne litt av lufttrykket når eksplosjoner setter i gang for fullt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Med så mye nevenyttige folk her inne er jeg overrasket over at ingen har tatt kontroll over sofaproblematikken din for deg og bygd en subwoofer med fasong som en sofa, med f.eks de to 24" som Tor har liggende til overs.
    Sofaen er ikke det store problemet her. Som nevnt tidligere så har jeg testet uten sofa, Sofaen helt ut av rommet, og det er ikke forskjeller ute å går. Spillte av pink noise i går og flytta høyttalerene både inn og ut og frem og tilbake. Lytteposisjon flyttet jeg også på. Men den dippen på rundt 100hz og litt lenger opp i frekvens skjer det lite med, så lenge som jeg går med mik langs senterlinjen i lengderetningen av rommet. Drar jeg den litt ut til siden type 40cm så skjer det noe. Har også prøvd høyere og lavere med mik ( Dette var forresten uten sofa i rommet) så skjer det heller ikke noe spes før jeg næremer meg tak og gulv.

    Får se hva jeg finner ut av i dag.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har du funnet ut hvor mye kapasitet du bruker nå du mener du er høyt på film-demo. Undres om ikke dette går på tomgang. Dette bass-systemet skal kunne sette både sofa og luft i bevegelse. Dette er XXLS elementer som er gode for litt membranbevegelse når ting står på som værst.

    Her er en liten videosnutt av et XLS element som har mindre å gå på en dine. se fra 2.30 - 3.30. Se spesielt ved 3.11
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har du funnet ut hvor mye kapasitet du bruker nå du mener du er høyt på film-demo. Undres om ikke dette går på tomgang. Dette bass-systemet skal kunne sette både sofa og luft i bevegelse. Dette er XXLS elementer som er gode for litt membranbevegelse når ting står på som værst.

    Her er en liten videosnutt av et XLS element som har mindre å gå på en dine. se fra 2.30 - 3.30. Se spesielt ved 3.11
    Skal se på pc, får ikke opp tid på tlf. Men har ikke like lange utsving som på de hiphop låtene etter toccata & fuge.

    Flytter nå bassene inn mot sentrum av rommet
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje du trenger flere 12", har 12 stk her om må ha påfyll :D
    Slettes ikke umulig det.... Får nok inn amper til 16 element om ikke altfor lenge. Må bare få solgt unna litt av stasjet som ikke brukes.

    Send en pm.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    vel.. Tror dette var smart. Nå er det i vertfall forskjell på målingene når jeg bytter delefrekvens.

    frekvens.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nå fikk jeg blo på tann... Hva skjer om jeg setter subbene helt tett i tett . Hvor lang avstand mellom de to tårnene må til før de ikke er akustisk koblet. Nå er det ca 50cm mellom kassene.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    YIIIIHA!!!! INNERST I HELVETE, DETTE VAR MORRO! LOL

    Jaggu. Der våkna lyden gitt, Tror sofaen flytta seg 3cm. Det føltes i vertfall slik. 200hz delig, og jeg har justert delay litt. Men skal gjøre flere justeringer. Først må jeg ta en full Audessy med alle kanaler.

    Satan dette var morro.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nå fikk jeg blo på tann... Hva skjer om jeg setter subbene helt tett i tett . Hvor lang avstand mellom de to tårnene må til før de ikke er akustisk koblet. Nå er det ca 50cm mellom kassene.
    1/4 bølgelengde ved delefrekvens.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Deling blir enten 120hz eller 200hz. Kommer litt ann på hva jeg får til med å justere delefrekvens og delay i etterkant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn