Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tar litt av her inne, morsomt. 3x12 fra xtz er virkelig gode. Digger lyden authentic har . Håper jeg får til det samme her . Er jo ikke uten grunn at jeg havnet på den prosessoren jeg havnet på.

    Men tilbake til meg da ver så snille.. Hvordan kobler jeg den speakon pluggen min. Om de to nærmest midten er pluss, så er de to andre minus. Men hvordan er parene da. Er det venstre og topphullet som er et par. Vent litt så legger jeg ut et bilde.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om jeg har forstått dette riktig så skal jeg koble en ➕ og en ➖ på hullet lengst til venstre som er ➖ og en på det hullet som er på toppen som da er ➕ .

    Eller, faen at det ikke er merking på pluggen .
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kom på en sang her nå son passer humøret godt. Knudsen og Ludvigsen sin dum og deilig..
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    hva heter pluggen din? er det neutrik, eller er det noe annet?

    de8i7dv.jpg


    fulgte det ikke med noe koblingsanvisning på esken eller posen med pluggen da?

    alt fra neutrik har den der, uavhengig av om det er 4 eller 2-pol. så de to øverste er -1 og +1
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Det skal stå med bitteliten skrift i plasten over inngangene på de pluggene du har kjøpt hvilke innganger som er hva. Koble på +1 og -1. Det gjør det ihvertfall på mine. Se her:

    2015-06-24 22.34.49.jpg
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    og hvis det er strain relief på den pluggen, pass på å ikke skru til pluggen så hardt at strain relief graver seg inn i kabelen din. du bruker jo kabler med parallelle ledere, strain reliefen kan være myntet på helisolert rund kabel med to ledere inni.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Pluggene er av merketysoundking. Eneste jeg fant . Må handle på mettet for få tak i neutrik.

    Må frem med lupe her Thomas, men det ser da ut som on de er de kontaktene jeg tror det er.

    Må vel innom Benum å handle noen plugger og kabler.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp, men det tar ca halve dagen å reise frem og tilbake. Gidder ikke det idag. Får heller kjøpe gode kontakter neste runde.

    Nå vil jeg ha ting opp å gå.

    Ser på den tegningen fra 8x12_TOM er det samme som jeg har kommet frem til. Skal finne lupe å se om jeg ser noen tegn på pluggen også.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp A menneske deluxe. Blir ingen Itech før jeg får på kontaktene. Skal hente lupe. Jeg ser ikke noen tall med det blotte øyet.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Sånn ja, nå begynner jeg å like måten bassene blir bruk. De har ganske ekstreme kvaliteter oppover i frekvens, og smekk befinner seg gjerne høyere en det folk tror. Bakdelen er at de må stå i nærheten av hovedhøyttaler. Å sammenligne disse med xtz 3x12 vil jeg nesten kalle en fornærmelse....fy, nå må dere snart forstå at dette er noe utenom det vanlige;).
    En grom-forsterker nå, så begynner nok dette ligne noe.
    Nåda, stikk nå fingern i jorda og ta nå ikke helt av, er sikker på at disse subbene er gode selvom 40K var vel optimitisk med tanke på salg.

    Gratulerer Peter, ser gromt ut blir spennnede å høre da du trengte mer trøkk på film en baggen leverte. Sifra når du har tunet inn og amplifisert riktig så svinger jeg innom :)
    Nå har jeg prøvd å stikke fingeren i jorda, og det hjalp ikke det spøtt. Ble faktisk verre , nå mener jeg at ingen kjøpesubb under 100k er i nærheten.
    Er ikke dette litt vel overdrivet , du mener kjøpe sub under 100 k er ikke i nærheten , hva dine klarte og levere av bass. Har du hørt authentic sine xtz cinema 3x12 anbefaler og lytte til xtz sine cinema trur du vil bli overassket hva di klarer og levere.

    Imagine
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.035
    Antall liker
    12.959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Om det er ønskelig kan jeg stikke innom 4sound eller Prolyd i dag å kjøpe Neutrik plugger til deg og komme en tur.
    Men vet ikke hvor du bor, eller hvordan jeg kommer dit med kollektivtrafikk fra Tøyen, Oslo.
    B
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.035
    Antall liker
    12.959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Janteloven eksisterer i høyste grad på HFS. Det må da være lov å skryte litt av egne byggeprosjekter. Tror 8x12_Tom har sitt på det tørre når han snakkar om subbene. Etter hva jeg leser om lytteintrykk av de som har vært i Langesund er det ikke så mye tvil om dette smaker av fugl og mere til.
    B
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Horn subwoofer må være marerittet for hutsefruts, men tanke på hvor opptatt han er av gruppeforsinkelse i bassen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om det er ønskelig kan jeg stikke innom 4sound eller Prolyd i dag å kjøpe Neutrik plugger til deg og komme en tur.
    Men vet ikke hvor du bor, eller hvordan jeg kommer dit med kollektivtrafikk fra Tøyen, Oslo.
    B
    Tog L13 Dal. Så er det 10-15min å gå. Jeg bruker 10, men går relativt raskt . Har dog ikke fått justert noe enda, så er kanskje dumt å invitere når ting ikke er ferdig . Men får ikke justert før ampen er på plass. Kommer nok til å koble ut fra ampen med banan plugger.


    Sender deg kontaktinfo på PM.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Janteloven eksisterer i høyste grad på HFS. Det må da være lov å skryte litt av egne byggeprosjekter. Tror 8x12_Tom har sitt på det tørre når han snakkar om subbene. Etter hva jeg leser om lytteintrykk av de som har vært i Langesund er det ikke så mye tvil om dette smaker av fugl og mere til.
    B
    Nevnte ikke noe om skryting jeg men å si at en kjøpe sub inntil 100000 kr , kan ikke nerme seg di han har laget det synes jeg er og ta litt i , nå har jeg selv hørt xtz cinema 3x12 og for prisen er dette subwoofere som produserer bass langt over sin pris , 2 av disse er nok i et rom på 25 kvadrat for og si det rett ut.

    Imagine
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Janteloven eksisterer i høyste grad på HFS. Det må da være lov å skryte litt av egne byggeprosjekter. Tror 8x12_Tom har sitt på det tørre når han snakkar om subbene. Etter hva jeg leser om lytteintrykk av de som har vært i Langesund er det ikke så mye tvil om dette smaker av fugl og mere til.
    B
    Nevnte ikke noe om skryting jeg men å si at en kjøpe sub inntil 100000 kr , kan ikke nerme seg di han har laget det synes jeg er og ta litt i , nå har jeg selv hørt xtz cinema 3x12 og for prisen er dette subwoofere som produserer bass langt over sin pris , 2 av disse er nok i et rom på 25 kvadrat for og si det rett ut.

    Imagine
    Så to er nok altså? Takk for den, siden jeg nå har kastet bort penger på 20stk 15" elementer.....

    Nei, 2 x XTZ greier er ikke nok for å få uanstrengt bass med kapasitet i et rom på 25m2, langt ifra faktisk
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Janteloven eksisterer i høyste grad på HFS. Det må da være lov å skryte litt av egne byggeprosjekter. Tror 8x12_Tom har sitt på det tørre når han snakkar om subbene. Etter hva jeg leser om lytteintrykk av de som har vært i Langesund er det ikke så mye tvil om dette smaker av fugl og mere til.
    B
    Nevnte ikke noe om skryting jeg men å si at en kjøpe sub inntil 100000 kr , kan ikke nerme seg di han har laget det synes jeg er og ta litt i , nå har jeg selv hørt xtz cinema 3x12 og for prisen er dette subwoofere som produserer bass langt over sin pris , 2 av disse er nok i et rom på 25 kvadrat for og si det rett ut.

    Imagine
    Så to er nok altså? Takk for den, siden jeg nå har kastet bort penger på 20stk 15" elementer.....

    Nei, 2 x XTZ greier er ikke nok for å få uanstrengt bass med kapasitet i et rom på 25m2, langt ifra faktisk
    Jo 2 er nok til film og musikk , 20 15 tommere er sikkert veldig heftig men blitt for mye bass , jeg bruker ikke en gang subwoofere til musikk. Vi er forskjellige når det kommer til hvordan vi vil ha bassen , jeg skal selv opp med et bass system men har god tid og planlegge på.

    Imagine
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.080
    Antall liker
    20.303
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Man lærer vel sålenge man lever...

    The more the merrier eller Go big or Go home er mitt nye motto...

    Det skjer noe med tankene rundt bassløsninger når man får hørt hvordan flere element som jobber sammen. Jeg er i vertfall blitt serdeles obs på det. Nå hifikontoen renner over igjen :rolleyes: så er det nok ikke helt usannsynlig at det kommer inn noen flere elementer her også.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.440
    Antall liker
    8.581
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Antall elementer skal det ikke spøkes med.
    Det blir ikke mer bass, bare mer riktig. Man fyller rommet på en helt annen måte.
    Mange elementer trenger nesten ikke ikke bevege seg noen ting for å få til samme oppgave som få.
    Det er god nok grund for mange elementer.
    Er vell det man kaller trykk uten trøkk, snodige greier egentlig.

    Steinar.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.440
    Antall liker
    8.581
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Janteloven eksisterer i høyste grad på HFS. Det må da være lov å skryte litt av egne byggeprosjekter. Tror 8x12_Tom har sitt på det tørre når han snakkar om subbene. Etter hva jeg leser om lytteintrykk av de som har vært i Langesund er det ikke så mye tvil om dette smaker av fugl og mere til.
    B
    Nevnte ikke noe om skryting jeg men å si at en kjøpe sub inntil 100000 kr , kan ikke nerme seg di han har laget det synes jeg er og ta litt i , nå har jeg selv hørt xtz cinema 3x12 og for prisen er dette subwoofere som produserer bass langt over sin pris , 2 av disse er nok i et rom på 25 kvadrat for og si det rett ut.

    Imagine
    Så to er nok altså? Takk for den, siden jeg nå har kastet bort penger på 20stk 15" elementer.....

    Nei, 2 x XTZ greier er ikke nok for å få uanstrengt bass med kapasitet i et rom på 25m2, langt ifra faktisk
    Jo 2 er nok til film og musikk , 20 15 tommere er sikkert veldig heftig men blitt for mye bass , jeg bruker ikke en gang subwoofere til musikk. Vi er forskjellige når det kommer til hvordan vi vil ha bassen , jeg skal selv opp med et bass system men har god tid og planlegge på.

    Imagine
    Det handle om å "temme" dem.
    Og da blir det ikke mye men riktig.

    Steinar.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    8x24" i bass/dypbass og 6x15 i øvre bass nedre mellomtone, er akkurat passe. Og du Imagine, jeg overdriver aldri;)

    Skrev dette innlegget om 3x12 med masse ironi og en Wink, men får unnskylde hvis jeg har tråkket på noen såre tær.

    Forresten opplever jeg oftere "for mye bass" i oppsett med for liten kapasitet.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Janteloven eksisterer i høyste grad på HFS. Det må da være lov å skryte litt av egne byggeprosjekter. Tror 8x12_Tom har sitt på det tørre når han snakkar om subbene. Etter hva jeg leser om lytteintrykk av de som har vært i Langesund er det ikke så mye tvil om dette smaker av fugl og mere til.
    B
    En ting er å skryte av egne prosjekter noe annet å trå andre merker ned i dritten på sin evangelie reise.

    Jeg har ingen problemer med å tro at 8x12 har laget eksemplariske subwoofere men å tro alt annet er rask er bare tull.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Så to er nok altså? Takk for den, siden jeg nå har kastet bort penger på 20stk 15" elementer.....

    Nei, 2 x XTZ greier er ikke nok for å få uanstrengt bass med kapasitet i et rom på 25m2, langt ifra faktisk
    Jo 2 er nok til film og musikk , 20 15 tommere er sikkert veldig heftig men blitt for mye bass , jeg bruker ikke en gang subwoofere til musikk. Vi er forskjellige når det kommer til hvordan vi vil ha bassen , jeg skal selv opp med et bass system men har god tid og planlegge på.

    Imagine
    Det handle om å "temme" dem.
    Og da blir det ikke mye men riktig.

    Steinar.
    Dette stemmer sikkert Steinar men det krever sin mann, de fleste oppsettene jeg har hørt eksterne subwoofere som prøves intergrert i ett passe porsjonert anlegg blir som oftest med ett dårlig resultat.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    8x24" i bass/dypbass og 6x15 i øvre bass nedre mellomtone, er akkurat passe. Og du Imagine, jeg overdriver aldri;)

    Skrev dette innlegget om 3x12 med masse ironi og en Wink, men får unnskylde hvis jeg har tråkket på noen såre tær.
    .
    Nesten så de skiftet farge her jeg satt.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.440
    Antall liker
    8.581
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nu må vi temme oss selv litt også da:)
    Vi er da siviliserte mennesker, er vi ikke?

    Steinar.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.035
    Antall liker
    12.959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Så to er nok altså? Takk for den, siden jeg nå har kastet bort penger på 20stk 15" elementer.....

    Nei, 2 x XTZ greier er ikke nok for å få uanstrengt bass med kapasitet i et rom på 25m2, langt ifra faktisk
    Jo 2 er nok til film og musikk , 20 15 tommere er sikkert veldig heftig men blitt for mye bass , jeg bruker ikke en gang subwoofere til musikk. Vi er forskjellige når det kommer til hvordan vi vil ha bassen , jeg skal selv opp med et bass system men har god tid og planlegge på.

    Imagine
    Det handle om å "temme" dem.
    Og da blir det ikke mye men riktig.

    Steinar.
    Dette stemmer sikkert Steinar men det krever sin mann, de fleste oppsettene jeg har hørt eksterne subwoofere som prøves intergrert i ett passe porsjonert anlegg blir som oftest med ett dårlig resultat.
    Dette er dessverre min erfaring også i mye av det jeg har hørt, men saken stiller seg litt annerledes med aktiv/digital deling og godt/kraftig dsp-verktøy. Det er mye lettere å integrere systemer i dag enn for bare få år siden da DSP fortsatt hadde en del barnesykdommer.
    B
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Det handle om å "temme" dem.
    Og da blir det ikke mye men riktig.

    Steinar.
    Dette stemmer sikkert Steinar men det krever sin mann, de fleste oppsettene jeg har hørt eksterne subwoofere som prøves intergrert i ett passe porsjonert anlegg blir som oftest med ett dårlig resultat.
    Dette er dessverre min erfaring også i mye av det jeg har hørt, men saken stiller seg litt annerledes med aktiv/digital deling og godt/kraftig dsp-verktøy. Det er mye lettere å integrere systemer i dag enn for bare få år siden da DSP fortsatt hadde en del barnesykdommer.
    B
    Har helt klart troen på det, har hørt Klipch subbene til Peter og det er vel sålangt det beste jeg har hørt til nå integrert til stereo. Bare synd aktivdeling og en god DSP krever så innihelv...mye fikling for få gode resultater.

    Å sette 2 subbtårn på gulvet uten DSP i kjeden og forventer at det skal spille sømløst med frontene er som å tro på Julenissen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn