Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Da er valget tatt og fornuften vant denne gangen. Jeg har bestemt meg for å kun kjøpe noe småtteri for å kunne spille av musikken min innimellom. Og vente med et større innkjøp til ny plass er iboks. Orker ikke å kjøpe noe kostbart og så måtte selge før jeg flytter.

    Så da blir det nok bare et helt ordinært anlegg her den neste tida.

    Hadde dama godtatt Ø i stua så hadde jeg gått for de. Men hun har satt foten ned, så da er det ikke håp.
    Blir da å finne et par høyttalere brukt, enten så sinnsykt billig ar de kan kastes eller et merke som er lett å selge igjen ved flytting.
    Klokt valg Retep! Ønsker deg og fruen alt det beste for 2019.

    -BB-
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Å nei, leser damen dette så blir det bråk. Får ta på meg de rosa tøflene igjen.
    Jeg går barfot stort sett... :)

    Min bedre halvdel har vert så grei mot meg i mange år, så får vel vere litt grei tilbake. Vi kjøpte huset her vi bor nå for å la meg få drømmen oppfylt om eget lydrom. Og her har leg leika meg i 7-8år. Uten å høre et kvekk. Så det var avtalen. Lyd i stua skal det bli, men hun skal bestemme hvordan det skal se ut.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Retep, prøvde du ut de forskjellige terminalene på høyttaleren?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da er valget tatt og fornuften vant denne gangen. Jeg har bestemt meg for å kun kjøpe noe småtteri for å kunne spille av musikken min innimellom. Og vente med et større innkjøp til ny plass er iboks. Orker ikke å kjøpe noe kostbart og så måtte selge før jeg flytter.

    Så da blir det nok bare et helt ordinært anlegg her den neste tida.

    Hadde dama godtatt Ø i stua så hadde jeg gått for de. Men hun har satt foten ned, så da er det ikke håp.
    Blir da å finne et par høyttalere brukt, enten så sinnsykt billig ar de kan kastes eller et merke som er lett å selge igjen ved flytting.
    Klokt valg Retep! Ønsker deg og fruen alt det beste for 2019.

    -BB-
    Takker BB. Du får hilse fruen. Godt nyttår
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Moro å lese om dine erfaringer om Ø Retep , jeg har virkelig tro på disse :)
    Vil samtidig ønske deg et knallgodt nytt år , og lykke til med hus og høyttalerjakt :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Moro å lese om dine erfaringer om Ø Retep , jeg har virkelig tro på disse :)
    Vil samtidig ønske deg et knallgodt nytt år , og lykke til med hus og høyttalerjakt :)
    Ø er rett og slett gode. Jo mer man hører på de og jo mer man legger i forsterker på de dess bedre blir lyden.

    Blir nok et lite anlegg her etterhvert. Får se hva jeg finner på. Såg du hadde muligens tenkt deg en tur til Einar. Kinoen med dobbel SBA. Det burde du.
    Godt nyttår Torolan
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    Ang rimelige høyttalere,..Buchardt og ennliten sub burde passe i en leilighet når den tid kommer. Buchard uten sub spilte fletta av mye annet på Hortensmessa 2017... Ikke er de dyre heller
    Godt nyttår!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ang rimelige høyttalere,..Buchardt og ennliten sub burde passe i en leilighet når den tid kommer. Buchard uten sub spilte fletta av mye annet på Hortensmessa 2017... Ikke er de dyre heller
    Godt nyttår!
    Godt nyttår Balle.
    Vi får se hva jeg finner på etterhvert.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Første dagen i det nye året. Hva skal man bruke den til. Jeg har valgt å vaske litt av de ny innkomne platene. Så frem med spinclean, kluter og stativer.

    DSC_1360.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen flere av platene som skal vaskes. Julegaver fra nissen det her.
    DSC_1359.jpg


    DSC_1358.jpg


    DSC_1357.jpg


    DSC_1355.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Så dukker det jo opp noen spørsmål rundt dette med vasking av plater. Hvor ofte vasker dere plater som har blitt vasket før? Er det noen spesielle ritualer på det? Har nå kommet igjen hele samlingen, og vasker da se nye platene jeg kjøper meg. Både nye og brukte.

    Så, jeg har en karbon olatebørste som skal brukes på plata for å få bort støv. Hvordan er beste måten å rengjøre den på? Jeg synes ikke den plukker opp like mye nå som da jeg fikk den. Er det bare å kaste eller...?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.287
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri vasket en plate. Men behandler dem som meget pent ig berører aldri sporene Men tørker støv.
    Ser at noen rapporterer god effekt av å vakuum/ultralydbaske selv nye plater,..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har aldri vasket en plate. Men behandler dem som meget pent ig berører aldri sporene Men tørker støv.
    Ser at noen rapporterer god effekt av å vakuum/ultralydbaske selv nye plater,..

    Har bare en enkel spinclean. Men å se hva jeg tømmer ut etter at en 20 plater har vert igjennom gjør at jeg ikke stusser på invisteringen. Nå kjøper jeg endel brukte plater, og alle de skal igjennom spinclean før jeg legger nåla på plata..

    Har også invistert i nål rens. Så får vi se om det vil ha noe for seg.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_1353.jpg


    En uoffisiell utgivelse som det heter på discogs med lyd som er helt kurrant.. Morsomt.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nok en demo på Ø er nå kjørt.. Er gøy å se reaksjonen på folk når det spiller såpass. Høyttalerene blir hentet imorgen..
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kult.
    Å låne de ut til deg må ha vært noe av det lurere MA har funnet på :)

    Men de siste hendelsene forteller jo at så lenge et komponent et godt nok - ht i dette tilfellet - så er det bare å øse på med kvalitet andre steder i kjeden - forsterker i dette tilfellet (ref. Boulder). Godt utstyr vokser med oppgaven. Det at man bør legge mest i ht, er et greit utgangspunkt, men er og blir en tommefingerregel, i beste fall. Men så har vi den andre siden av opinionen, det at watt er billig, og man får lett 300 av dem - gode - for en rimelig penge. Ikke alltid lett, denne hobbyen;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hyggelig av Mala å låne ut ja. Og få meg hekta på dop.. Men Offroad og R.E.S skal også ha takk. Og ikke minst Lgrons som også låner ut utstyr til meg. Uten de så hadde det vert stille her i jula. Og når høyttalerene er så gode som de er, så er det bare hyggelig å holde åpen dag. Synd du ikke hadde mulighet Vinagunner, for jeg innbiller meg at de hadde falt i smak hos deg også.

    Samtidig så er det jo gøy med en happening i jula. Vi ble vel 15 stk tilsammen. Så oppmøtet var meget bra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: t.h

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Tror nok det var et lurt valg av Mala og låne deg utstyret. Billig reklame for produktene:)
    Og ikke minst utrolig bra service.

    Ut fra hvordan service han ga deg, har jeg 0 betenkelighet på å handle med Mala. Sjelden man opplever slik service:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her er mobilen plassert ned på spiller. Den er helt i vater.. Boblevstetet, ikke se på at boblen er feil begge veier. Jeg holder den for at ikke vekten skal komme på nåla. Men armen faller mot vinyl plata som dere ser. Ikke mye, men nok til at det irriterer meg.. Betyr dette veldig mye? Er det bare hifinevroser? Jeg innbiller meg at spes toppen kommer bedre frem med en ekstra matte. Med to så får jeg en litt mekanisk lyd. Har ikke bedre ord.
    Normalt/vanlig med 15° helling mot PU.
    Bare å google på: Vertical Tracking Angle, så finner du masse lesestoff. Og kutt ut de filt/ull mattene. I beste mening.
    FEMTEN grader positiv VTA? Aldri i Bergen!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror nok det var et lurt valg av Mala og låne deg utstyret. Billig reklame for produktene:)
    Og ikke minst utrolig bra service.

    Ut fra hvordan service han ga deg, har jeg 0 betenkelighet på å handle med Mala. Sjelden man opplever slik service:)
    Gode produkter, helt sjef sørvice og ja. Jeg har ingen problem med å anbefale folk å handle der.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hadde du ikke bodd så langt fra meg Retep, så skulle jeg gjerne ha tatt turen.
    Ikke så ofte jeg er nysgjerrig på ferdighøyttalere, men jeg har lyst å høre Ø.
    Men det kommer vel muligens snart et par til Bekkelaget jeg kan komme å inspisere.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Her er mobilen plassert ned på spiller. Den er helt i vater.. Boblevstetet, ikke se på at boblen er feil begge veier. Jeg holder den for at ikke vekten skal komme på nåla. Men armen faller mot vinyl plata som dere ser. Ikke mye, men nok til at det irriterer meg.. Betyr dette veldig mye? Er det bare hifinevroser? Jeg innbiller meg at spes toppen kommer bedre frem med en ekstra matte. Med to så får jeg en litt mekanisk lyd. Har ikke bedre ord.
    Normalt/vanlig med 15° helling mot PU.
    Bare å google på: Vertical Tracking Angle, så finner du masse lesestoff. Og kutt ut de filt/ull mattene. I beste mening.
    FEMTEN grader positiv VTA? Aldri i Bergen!
    Har fått Mala til å se på vta. Og jeg må til med avstandstykker. Men synes igrunn det låter godt fra 1210. Så ikke sikkert jeg gjør så veldig mye med det. Kjøper kanskje en gummi matte.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hadde du ikke bodd så langt fra meg Retep, så skulle jeg gjerne ha tatt turen.
    Ikke så ofte jeg er nysgjerrig på ferdighøyttalere, men jeg har lyst å høre Ø.
    Men det kommer vel muligens snart et par til Bekkelaget jeg kan komme å inspisere.
    Spennede Bergfinn. Ø trenger gjerne en par tre lytterunder. Mulig det gjelder kun meg, siden dette er første høyttalerparet jeg har hatt med så stor waveguide. Jo mer jeg lytter, dess mer liker jeg de rett og slett.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her er mobilen plassert ned på spiller. Den er helt i vater.. Boblevstetet, ikke se på at boblen er feil begge veier. Jeg holder den for at ikke vekten skal komme på nåla. Men armen faller mot vinyl plata som dere ser. Ikke mye, men nok til at det irriterer meg.. Betyr dette veldig mye? Er det bare hifinevroser? Jeg innbiller meg at spes toppen kommer bedre frem med en ekstra matte. Med to så får jeg en litt mekanisk lyd. Har ikke bedre ord.
    Normalt/vanlig med 15° helling mot PU.
    Bare å google på: Vertical Tracking Angle, så finner du masse lesestoff. Og kutt ut de filt/ull mattene. I beste mening.
    FEMTEN grader positiv VTA? Aldri i Bergen!
    Har fått Mala til å se på vta. Og jeg må til med avstandstykker. Men synes igrunn det låter godt fra 1210. Så ikke sikkert jeg gjør så veldig mye med det. Kjøper kanskje en gummi matte.

    Er det ikke enkelt justerbar VTA på 1210?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    FEMTEN grader positiv VTA? Aldri i Bergen!
    Har fått Mala til å se på vta. Og jeg må til med avstandstykker. Men synes igrunn det låter godt fra 1210. Så ikke sikkert jeg gjør så veldig mye med det. Kjøper kanskje en gummi matte.

    Er det ikke enkelt justerbar VTA på 1210?
    Jo, men pu er såpass lav at jeg ikke får senka armbssen nok.. Målet enten ha avstand stykke eller en tykkere matte.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.987
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_1367.jpg


    Er siste avskjedsbilde... Utstyret blir hentet idag (snufs) og høyttalere vil vere på vei over fjellet til ny eier. Setter spor de her. Sitter å koser meg med musica nuda live a pip nå.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Utrolig og se hvor mye god lyd du fikk ha i hus etter du solgte anlegget. Viser også hvor mange flotte mennesker som er her inne på forumet.

    Det skumle er at du fort kan bli fristet til og øke budsjett på ny kjøp.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Synd du ikke hadde mulighet Vinagunner, for jeg innbiller meg at de hadde falt i smak hos deg også.
    Åh, de falt da i smak allerede da jeg fikk hørt de i Horten, noe jeg hadde skrevet ved flere anledninger også. Dette inntrykket blir også backet opp av flere gode omtaler av dere andre i ettertid.
    Om det betyr at jeg anskaffer meg Ø med det føste, er nok mer tvilsomt. Føler ikke at jeg engang har fått ut hele potensialet i mine nåværende, så jeg velger å bruke ressursene på det.
    Min holdning ang hifi i de siste årene har vært "skaff deg noe good shit og jobb med det til det låter godt"! :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn