Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har bare hørt Ø en gang, og da med SS.
    Men det virker som om de som som har brukt SS rapporterer om en bedre synergi der, bla du, HCS (med ASR). Og igjen, ikke noe galt med det whatsoever (hverken med Ø eller SET).
    Jeg ville ikke ha brukt SET 8w sammen med Ø, heller ikke med mine Ta'us, for å gjenta meg selv. Synes ikke engang at 16w er nok engang med Ta'us, som jeg skrev i egen tråd.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har bare hørt Ø en gang, og da med SS.
    Men det virker som om de som som har brukt SS rapporterer om en bedre synergi der, bla du, HCS (med ASR). Og igjen, ikke noe galt med det whatsoever (hverken med Ø eller SET).
    Jeg ville ikke ha brukt SET 8w sammen med Ø, heller ikke med mine Ta'us, for å gjenta meg selv. Synes ikke engang at 16w er nok engang med Ta'us, som jeg skrev i egen tråd.
    Ok
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.246
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Ø Audio Icon. En kort rewiev fra casa Retep.

    Disclaimer, nå følger en rewiev som gjelder lyden fra høytalerene fra mitt rom som er satt opp for Triangle høyttalere, med mine ører og min smak og musikk.

    Ø Audio Icon er en voksen høyttaler, når vi sammenligner den fysiske størrelsen satt opp sammen med Audiovector X3 Signature. Som vel er en normal størrelse, om noe slikt finnes.
    Den er tung, skikkelig tung noe som betyr at de er satt sammen skikkelig. Noe vi testa her, ved å spille Infected Mushrooms på et volum jeg ikke lytter til.. Holder man handa på kabinettet så er det svært liten om noen om noen grad av vibrasjon. Ingen pustelyder fra portene heller. En god sammensatt høyttaler rett og slett.

    Ø er vel første høyttalerene med horn, eller stor waveguide jeg har hatt. Den neste under må vel bli Klipsch RF7

    Hvordan låter Icon da? Jo musikken blir presentert deg på første eller andre rad i en sal. Man får en direkte kobling til musikken og alle de nå nyanse som gjerne ligger der men som ikke kommer helt ut eller frem. Tenk på smatting, innpust åpning av leppene rett før man synger ol. Der er dynamikk over hele registeret. Attacen på låter fra Gabriela Y Rodrigo live, whitesnske sin live in Tokyo er bare rett og slett meget god. Jeg har spillt kassegitar i en del år, og føler at det så spille slike instrument tatt opp live låter sin det skal.
    Trompeter og andre blåseinstrumenter låter også ekte. Har ikke spillt slike instrument selv. Men har en bekjent som har spillt så har fått med meg hvordan det høres ut live, rett fremfor ansiktet i samme rom. Ø er svært lik originalen om innspillingen ikke legger en demping på det.

    Dette er virkelig strålende. Bassen er god den også og graver dypt. Igjen spiller jeg hifisentralen bass og morro lista, som ligger på både tidal og spotify.. Her er det mange måter med ulike typer bass. Ø har en plutselighet og hurtighet i bassen jeg kun har hørt på klipsch RF 7. Men her er den bare bedre. De går dypt, og under plassering av de i mitt rom så får jeg se til å spille ned til 18-20 Hz. Dette er altså inroom målinger. Kan legge ut om Mala tillater meg det.

    Mellomtonen eller hva skal man kalle det på en 2veis høyttaler.. Er open, detaljrik, jeg vil kalle den for nøytral, ikke for varm og ikke for kald. Rett og slett ærlig. Noe som også da naturligvis kommer fra toppen også. Hele høyttaleren fremstår som svært nøytral, men den låter ikke kjedelig. Og jeg vil tro at hva man setter av elektronikk fremfor de vil gi signaturen til lyden.

    Jeg fikk også låne ti forsterkere, en rør og en klasse D. Lyden som blir presentert er ulik med ulike forsterkere. Heldigvis.
    Med rør så synes jeg spesielt stemmer, fremstår som ekte, noe mer rasp og lyden virker større enn med klasse D, rørforsterkeren spiller i mitt rom og min musikk svært svært opent og stort, litt løs i stilen enn klasse D. Som jo vil kle noen typer musikk.

    Koblet jeg om til klasse D så tvinges bassen til å bli tightere, og slår enda hardere. Ikke i hard lyd, men i magen. Bilder på veggen står å dirrer i takt med bassen. Var en som kommenterte det svært bra igår " er som i de unge dagene hvor man rånet rundt med subber i bagasjerommet" Med såpass mye mer krefter som det er i klasse D settet. Så blir det mer kontoll, og det merkes sies både i bassen og faktisk i toppen også. Med rør og et volum jeg tipper man bare bruker når man har besøk eller vil dra på dkukkek, med basstung musikk, så blir tippen en anelse pågående og hardt. Skrur man ned lyden to knepp så blir det borte. Med klasse S settet så skjer ikke dette. Det blir bare høyere. Lyden forandrer seg ikke.

    Oppløsningen er god, lydbilde er stort og etter noen timers jobb med plassering så får jeg perspektivet i musikken til å sitte. Jeg får lyden til å komme både fra siden og bak meg, hvor den skal komme. Har noen faste referanser på dette. Og det sitter..
    Nevnte jeg at p høre musikk på de er gøy!? Du vet, når du sitter der og digger og volumet går opp. Så kommer man til et punkt hvor man ikke tørr å spille høyere, fordi man er redd for at høyttaleren skal vri seg i smerte. Med Ø, så gir ørene seg før høyttaleren. Og jeg mener ikke at lyden blir skarp og pågående. Selv om den ble det med rør, nei med klasse D så kommer man til steike dette er gøy punktet. Og man kan skru opp og opp og opp...


    Ø er rett og slett svært gode. Og er man på utkikk etter høyttalere, men også gøyttalere i denne prisklassen. Så burde man få seg en demo på de. Det kan jo vere akkurat et slikt par man er ute etter. Må si jeg er noe missunelig på 1/2 tom som skal få de her etter at jeg har kost meg med de.

    Du har noe å glede deg til!!!
    Takk for flott beskrivelse Retep. Jeg har vært konstant på jakt etter nye høyttalere i mange år og det blir Ø som erstatter de svenske fiskekassene. Har veldig lik oppfatning av lyden som du beskriver her. Et kvalitetstegn i tillegg til det du beskriver er på klassisk musikk i mellombassen hvor de skiller godt mellom alle lyder som foregår. Vanligvis er blir det en tykk grøt, men Ø løser dette fint opp. Det samme gjelder presensområdet. Knakende god høyttaler i mine ører.:)

    Angående matching tror jeg de kan drives vellykket av mye forskjellig. Spilte veldig godt med transistor hos Mala og Ncore med Rørpre hos HCS. Ser ingen grunn til at lydkortet mitt ikke vil fungere som pre heller.

    Morsomt med norske vellykkete konstruksjoner.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Tusen takk gutter for test og tilbakemeldinger på Ø Audio Icon. Jeg tok sjansen på å kjøpe de uhørt grunnet distansen til forhandler. Høres ut som dette kommer til å bli bra. Skal spille i en 80 kvadrats stue med parkett på gulvet og slette gipsvegger, normal takhøyde på 240cm. Skal kjøpe meg et stort teppe å ha foran høyttalerene. Forsterkeren er en Nuprime st10 og forforsterker en eldre Hegel P4. Spent på om Hegelen blir for lys, vi får se.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ø Audio Icon. En kort rewiev fra casa Retep.

    Disclaimer, nå følger en rewiev som gjelder lyden fra høytalerene fra mitt rom som er satt opp for Triangle høyttalere, med mine ører og min smak og musikk.

    Ø Audio Icon er en voksen høyttaler, når vi sammenligner den fysiske størrelsen satt opp sammen med Audiovector X3 Signature. Som vel er en normal størrelse, om noe slikt finnes.
    Den er tung, skikkelig tung noe som betyr at de er satt sammen skikkelig. Noe vi testa her, ved å spille Infected Mushrooms på et volum jeg ikke lytter til.. Holder man handa på kabinettet så er det svært liten om noen om noen grad av vibrasjon. Ingen pustelyder fra portene heller. En god sammensatt høyttaler rett og slett.

    Ø er vel første høyttalerene med horn, eller stor waveguide jeg har hatt. Den neste under må vel bli Klipsch RF7

    Hvordan låter Icon da? Jo musikken blir presentert deg på første eller andre rad i en sal. Man får en direkte kobling til musikken og alle de nå nyanse som gjerne ligger der men som ikke kommer helt ut eller frem. Tenk på smatting, innpust åpning av leppene rett før man synger ol. Der er dynamikk over hele registeret. Attacen på låter fra Gabriela Y Rodrigo live, whitesnske sin live in Tokyo er bare rett og slett meget god. Jeg har spillt kassegitar i en del år, og føler at det så spille slike instrument tatt opp live låter sin det skal.
    Trompeter og andre blåseinstrumenter låter også ekte. Har ikke spillt slike instrument selv. Men har en bekjent som har spillt så har fått med meg hvordan det høres ut live, rett fremfor ansiktet i samme rom. Ø er svært lik originalen om innspillingen ikke legger en demping på det.

    Dette er virkelig strålende. Bassen er god den også og graver dypt. Igjen spiller jeg hifisentralen bass og morro lista, som ligger på både tidal og spotify.. Her er det mange måter med ulike typer bass. Ø har en plutselighet og hurtighet i bassen jeg kun har hørt på klipsch RF 7. Men her er den bare bedre. De går dypt, og under plassering av de i mitt rom så får jeg se til å spille ned til 18-20 Hz. Dette er altså inroom målinger. Kan legge ut om Mala tillater meg det.

    Mellomtonen eller hva skal man kalle det på en 2veis høyttaler.. Er open, detaljrik, jeg vil kalle den for nøytral, ikke for varm og ikke for kald. Rett og slett ærlig. Noe som også da naturligvis kommer fra toppen også. Hele høyttaleren fremstår som svært nøytral, men den låter ikke kjedelig. Og jeg vil tro at hva man setter av elektronikk fremfor de vil gi signaturen til lyden.

    Jeg fikk også låne ti forsterkere, en rør og en klasse D. Lyden som blir presentert er ulik med ulike forsterkere. Heldigvis.
    Med rør så synes jeg spesielt stemmer, fremstår som ekte, noe mer rasp og lyden virker større enn med klasse D, rørforsterkeren spiller i mitt rom og min musikk svært svært opent og stort, litt løs i stilen enn klasse D. Som jo vil kle noen typer musikk.

    Koblet jeg om til klasse D så tvinges bassen til å bli tightere, og slår enda hardere. Ikke i hard lyd, men i magen. Bilder på veggen står å dirrer i takt med bassen. Var en som kommenterte det svært bra igår " er som i de unge dagene hvor man rånet rundt med subber i bagasjerommet" Med såpass mye mer krefter som det er i klasse D settet. Så blir det mer kontoll, og det merkes sies både i bassen og faktisk i toppen også. Med rør og et volum jeg tipper man bare bruker når man har besøk eller vil dra på dkukkek, med basstung musikk, så blir tippen en anelse pågående og hardt. Skrur man ned lyden to knepp så blir det borte. Med klasse S settet så skjer ikke dette. Det blir bare høyere. Lyden forandrer seg ikke.

    Oppløsningen er god, lydbilde er stort og etter noen timers jobb med plassering så får jeg perspektivet i musikken til å sitte. Jeg får lyden til å komme både fra siden og bak meg, hvor den skal komme. Har noen faste referanser på dette. Og det sitter..
    Nevnte jeg at p høre musikk på de er gøy!? Du vet, når du sitter der og digger og volumet går opp. Så kommer man til et punkt hvor man ikke tørr å spille høyere, fordi man er redd for at høyttaleren skal vri seg i smerte. Med Ø, så gir ørene seg før høyttaleren. Og jeg mener ikke at lyden blir skarp og pågående. Selv om den ble det med rør, nei med klasse D så kommer man til steike dette er gøy punktet. Og man kan skru opp og opp og opp...


    Ø er rett og slett svært gode. Og er man på utkikk etter høyttalere, men også gøyttalere i denne prisklassen. Så burde man få seg en demo på de. Det kan jo vere akkurat et slikt par man er ute etter. Må si jeg er noe missunelig på 1/2 tom som skal få de her etter at jeg har kost meg med de.

    Du har noe å glede deg til!!!
    Takk for flott beskrivelse Retep. Jeg har vært konstant på jakt etter nye høyttalere i mange år og det blir Ø som erstatter de svenske fiskekassene. Har veldig lik oppfatning av lyden som du beskriver her. Et kvalitetstegn i tillegg til det du beskriver er på klassisk musikk i mellombassen hvor de skiller godt mellom alle lyder som foregår. Vanligvis er blir det en tykk grøt, men Ø løser dette fint opp. Det samme gjelder presensområdet. Knakende god høyttaler i mine ører.:)

    Angående matching tror jeg de kan drives vellykket av mye forskjellig. Spilte veldig godt med transistor hos Mala og Ncore med Rørpre hos HCS. Ser ingen grunn til at lydkortet mitt ikke vil fungere som pre heller.

    Morsomt med norske vellykkete konstruksjoner.
    Jo, jeg prøver jo bare å skrive litt om mine inntrykk av de høyttalerene jeg har vert så heldig å få låne. Selv om de er solgt til en annen kar. Som ja, har mye å glede seg til. Jeg prøver også å vere rett frem og direkte mår jeg skriver, diffuse ord som for meg ikke betyr noe prøver jeg å holde meg unna. Høyttalerene er svært gode. Det er det absolutt ingen tvil om. Bruker mest mulig tid sammen med de, for å få et størst mulig lytte grunnlag. Nå står det nye på veien videre her. Ø står øverst på lista om jeg bruker hele pengebingen på lyd nå. Jeg er veldig usikker på hvilken vei jeg skal ta.

    Så jeg må bare bruke tida så godt som mulig før Sveinung henter de. Så får jeg se om savnet kommer og om det er så stort at jeg ikke klarer meg uten.

    RES kommer en tur innom idag, slik at jeg får hørt Ø på en dyrere forsterker.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Innimellom så detter haka mi. Med forsterkeren til Roy så kom et slikt hakeslepp. Fy grisen. Nå må vi ha nytt treff her. Dere har ikke hørt Ø enda!!!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_1350.jpg


    DSC_1351.jpg


    Boulder og brak. Dette var en match som var virkelig god. Fikk frem midbassen på en helt annen måte en de to andre forsterkersettene jeg har her. Nå koster denne forsterkeren en del mer, men nå kan jo denne skaffes brukt. Da Roy har den til salgs.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    God lyd koster dessverre penger, sånn erre bare:) Må du selge bilen nå eller revurdere din angst mot avbetaling;)
    Nei, avbetaling holder jeg meg unna. Selge bilen, da tror jeg dama hadde blitt sur...
    God lyd koster, men det er de siste 10-15 % som koster. Så mulig jeg bare avventer innkjøp til ny bolig kommer på plass. Og så kjøper jeg noe billig brukt noe som jeg kan spille musikk på. Det kjennes egentlig mest riktig ut det akkurat nå. Ø får jeg ikke ha i stua uansett har jeg fått beskjed om. Men det finnes høyttalere både jeg og hun liker.

    Jeg må bare rett og slett finne ut veien min.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.676
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hva med de Parasound JC 1 som ligger på brukten? De er visstnok noen år gamle med kan være verdt å sjekke de ut.
    Tror du kan få en grei deal på de, om de ikke er fra midten av 2000 tallet da. Da ville jeg vært litt mer skeptisk.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Innimellom så detter haka mi. Med forsterkeren til Roy så kom et slikt hakeslepp. Fy grisen. Nå må vi ha nytt treff her. Dere har ikke hørt Ø enda!!!
    Beklager at jeg ikke skrev noe før nå. Det var gøy og treffe nye fra menigheten. Når det gjelder ht. Så likte jeg dem godt, Nå har jeg hørt dem Hos Mala, og hos Deg ble lyden en del bedre. De var nok glad i forsterker med krefter. Med P. S audio så synes jeg de låt aller best med kontant og stram bass, og herlig oppover også ikke noe som stakk seg ut. Jeg kommer gjerne igjen, når som helst.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Innimellom så detter haka mi. Med forsterkeren til Roy så kom et slikt hakeslepp. Fy grisen. Nå må vi ha nytt treff her. Dere har ikke hørt Ø enda!!!
    Beklager at jeg ikke skrev noe før nå. Det var gøy og treffe nye fra menigheten. Når det gjelder ht. Så likte jeg dem godt, Nå har jeg hørt dem Hos Mala, og hos Deg ble lyden en del bedre. De var nok glad i forsterker med krefter. Med P. S audio så synes jeg de låt aller best med kontant og stram bass, og herlig oppover også ikke noe som stakk seg ut. Jeg kommer gjerne igjen, når som helst.
    Låter enda bedre nå med forsterkeren til ROY.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Innimellom så detter haka mi. Med forsterkeren til Roy så kom et slikt hakeslepp. Fy grisen. Nå må vi ha nytt treff her. Dere har ikke hørt Ø enda!!!
    Beklager at jeg ikke skrev noe før nå. Det var gøy og treffe nye fra menigheten. Når det gjelder ht. Så likte jeg dem godt, Nå har jeg hørt dem Hos Mala, og hos Deg ble lyden en del bedre. De var nok glad i forsterker med krefter. Med P. S audio så synes jeg de låt aller best med kontant og stram bass, og herlig oppover også ikke noe som stakk seg ut. Jeg kommer gjerne igjen, når som helst.
    Låter enda bedre nå med forsterkeren til ROY.
    Skulle det passe, så er jeg klar på tirsdag eller onsdag.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Innimellom så detter haka mi. Med forsterkeren til Roy så kom et slikt hakeslepp. Fy grisen. Nå må vi ha nytt treff her. Dere har ikke hørt Ø enda!!!
    Beklager at jeg ikke skrev noe før nå. Det var gøy og treffe nye fra menigheten. Når det gjelder ht. Så likte jeg dem godt, Nå har jeg hørt dem Hos Mala, og hos Deg ble lyden en del bedre. De var nok glad i forsterker med krefter. Med P. S audio så synes jeg de låt aller best med kontant og stram bass, og herlig oppover også ikke noe som stakk seg ut. Jeg kommer gjerne igjen, når som helst.
    Låter enda bedre nå med forsterkeren til ROY.
    Skulle det passe, så er jeg klar på tirsdag eller onsdag.
    Vi får se hvor lenge jeg får ha Ø her.. Dette paret er jo solgt til noen andre.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Screenshot_20181230-205733.jpg


    AC/DC sier det så greit med denne låta. Skulle tro at de skrev denne til Ø / Boulder kombinasjonen. :)

    Skal gi meg nå. Ø er mektig gode høyttalere rett og slett.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Da er valget tatt og fornuften vant denne gangen. Jeg har bestemt meg for å kun kjøpe noe småtteri for å kunne spille av musikken min innimellom. Og vente med et større innkjøp til ny plass er iboks. Orker ikke å kjøpe noe kostbart og så måtte selge før jeg flytter.

    Så da blir det nok bare et helt ordinært anlegg her den neste tida.

    Hadde dama godtatt Ø i stua så hadde jeg gått for de. Men hun har satt foten ned, så da er det ikke håp.
    Blir da å finne et par høyttalere brukt, enten så sinnsykt billig ar de kan kastes eller et merke som er lett å selge igjen ved flytting.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Vel, jeg skal ha Ø i finstuen, går fra et nusselig lite Klipsch Stadium designanlegg. Hiver damen ut Ø så følger jeg etter.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Å nei, leser damen dette så blir det bråk. Får ta på meg de rosa tøflene igjen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vel, jeg skal ha Ø i finstuen, går fra et nusselig lite Klipsch Stadium designanlegg. Hiver damen ut Ø så følger jeg etter.
    Ja damene er heldigvis ulike. Men har forståelse for hennes ønsket. Du ER heldig som får de ihus. De er rett og slett satans gode. Det som skjedde når jeg fikk på en integrert til over 100 kilokroner var rett og slett rått. De høyttalerene spiller meget godt på forsterkere i folkelig prisklasse. Jeg har testa med Rotelen som står i stua. Kosta vel 3-4000 for lenge siden og det låter bra. Men høyttalerene tåler å bli parret med elektronikk langt oppover i pris tydligvis. Er bittelitt misunnelig her nå ja.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn