Retep`s lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.026
    Antall liker
    12.937
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Marten Bird på brukten. Desverre.. Men denne gangen venter jeg på riktig kjøper.
    Absolutt ingen hastverk.
    Da kan du rådføre deg med kompetansen på HFS og planlegge DIY prosjekt mens du venter på riktig kjøper. :rolleyes:

    ...så slipper du denne evige rund dansen. Blir det ikke litt slitsomt i lengden med all denne byttinga?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.924
    Antall liker
    26.899
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har tidl anbefalt deg JBL Arrray 1400. Min beste kamrat som dessverre ikke er blant hos lenger, spillte med 1400 funket meget godt på det meste og rocket fett:cool:
    Han som kaller seg skrotnisse spillte vel også med A-1400 og vill minnes han kremet på godt med tungrock, husket han från av-forum mener han testet mye forskjellige slutsteg også.
    Dine gamle Bryston hade nog funket bra.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.406
    Antall liker
    3.604
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ganske sikker på at osten sitt nye oppsett med riktig target kurve for deg vil være en innertier. Etter å ha testet mange ulike targetkurver og korreksjoner, er jeg ganske overbevist om at hvis oppsettet er godt nok kan du skru lyden akkurat som du vil i et så godt behandlet rom som du har.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synes det nesten er litt synd. Hadde vært fint om Bird ga deg det du vil ha. Og diy, vel det er ikke lett.. På tross av kompetanse. Og gode ønsker.
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    4.124
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Har bare lyst å komme med en liten advarsel om JBL Array 1400, for meg funket ikke den og jeg ble veldig lei lyden.
    Var noe kunstig med hele lydbildet.:confused: Imponerte i starten riktignok...!

    Hadde de samtidig med Usher BE-10 DMD og valgte å beholde BE-10:) (solgte riktignok de også etterhvert) :rolleyes:
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    554
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Hei.

    Hadde selv Marten Bird i flere år,en utrolig bra Ht med myyye potensiale men også en krevende ht.
    Først og fremst syntes jeg elektronikken hadde mye og si.
    Jeg har hørt alt fra integrert til 20000kr til noe av det beste på markedet til 300000.
    Det som låt best syntes jeg var kraftige Klasse A forsterkere.

    En forholdsvis billig oppgradering jeg gjorde med bird, var og erstatte de medfølgende spikes med Ceraball føtter.

    Hvis du velger nå og selge bird så vil jeg holde en knapp på Tannoy definition Dc10,
    hvis du har rommet til det.
    En tilgivende ht som også liker rock, oppløsningen punktplassering og strammheten i bassen til bird får du ikke da.
    Eller hva med den nye topp serien fra System audio eller Dynaudio ht?


    Høyttaler reisen min er ialefall over på veldig veldig lenge med Vivid audio, der føler jeg jeg får i pose og sekk,
    de fleste kvalitetene til bird men mere tilgivende og mere dypbass og punch.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ikke fulgt med i tråden her tidligere... Men ser ut som en tråd med mye action! :)

    Jeg tror spørsmålet, Retep, er om du virkelig ønsker å kvitte deg med audiophilia nevrosa og bare lytte til musikken, eller om du ønsker å fortsette å bytte ut komponenter og høyttalere. Det virker som du er av typen "hifi-entusiast med lopper i blodet". Det kan være mye moro i den slags. Men hvis du ønsker å bygge rede og bare slå deg til ro med musikken, tror jeg det er lurt å binde seg til masten. Altså å begynne å tenke hifi på en måte som ikke gjør det mulig - hvor mye du enn vil - å oppgradere enkeltkomponenter. Og det betyr... drumroll drumroll... å gå for aktive alt-i-ett systemer. Kanskje ingen bombe at jeg skriver om det, men det er jo fordi jeg netopp setter pris på den zen-aktige freden som ligger i ha et ferdig system som man ikke kan tweake på.

    DIY kan gi deg masse lydkvalitet, ingen tvil om det. Men DIY kan også være et endeløst prosjekt som aldri tar slutt - tror jeg, fordi jeg aldri har prøvd. Når det er sagt kan det godt være jeg gyver løs på DIY en gang i fremtiden jeg også. Men fordelen/problemet - alt etter hvordan man ser det - er at DIY også gir mulighet for å tweake og forandre stadig vekk. Så dermed blir man ikke kurert for audiophilia nevrosa likevel.

    Her er noen forslag til aktive alt-i-ett systemer innenfor prisklassen jeg tror du befinner deg:

    - B&O Beoab 5. En del audiofile er skeptiske til B&O, og Beolab 5 er ikke for alle. Den heller mot det rundstrålende, så noe mindre fokusert stereobilde enn når man sitter i sweetspot i nærfelt mellom to tradisjonelle høyttalere feks. Men likevel synes jeg de spiller fantastisk... De går søren meg relativt flatt ned til 17-18 hz. Og disse kan man få hørt hos de fleste B&O-forhandlere.

    - Dynaudio XD600: Litt rimeligere enn det andre, men spiller veldig fint synes jeg. Her er alt inkludert. Dac, forsterker og det hele. Fullstendig hassle-fritt.

    - Code Acoustics, System-2: Dette har jeg ikke hørt, fordi det er helt nytt. Men lest litt om det, og lest messerapporter osv, og synes det ser veldig kult ut. Er et engelsk oppstarts-firma som begynner nå, og driver internet direct (så lavere priser). Hjertet i systemet er en kombinert forsterker-boks og DSP, som styrer alt sammen. Og så bygger man på med moduler. Man starter med en enkeltmodul - forsterker/DSP-boks samt en enkel toveis høyttaler - og så kan man utvide med så mange store bass-bokser man vil. Til sammen kan man da få et ganske heftig høyttaler- og bass-system, som jeg tipper vil kunne konkurrere med systemene til en av del av de seriøse bass-gutta her på sentralen.
    249219_1df12aac25804db682741aaaa06ae60b~mv2_d_4862_12539_s_4_2.jpg



    ----------
    Og så finnes det mye annet. Poenget er ikke å pushe noen av disse tingene i seg selv, men mer å lufte tanken: Et audiofilt liv der man binder seg til masten ved å gå for et ferdig aktivt system, så man slutter å tweake og oppgradere? Det er mulig! :)
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Vetta f... hva jeg skal gjøre. Helt ærlig så tror jeg ikke jeg finner det ene paret med høyttalere som gir meg alt.

    Så da betyr det DIY. Som igjen blir en utfordring pga liten tid, og ingen kunnskap om hvilke drivere jeg bør kjøpe og hvilken konstruksjon jeg burde gå for.

    Penger er alltid et hinder for meg. Det er ikke så veldig mye igjen hver mnd etter at alt er betalt og kroner lagt inn på felles buffer.

    Ser det er mange som ønsker meg vel og kommer med tips. Helt topp. Men igjen det er vanskelig for meg å ta stilling til noe jeg ikke har hørt selv. Da jeg tror jeg har en litt sær smak på hvordan ting skal låte.

    Nå ligger altså Bird for salg evnt bytte. Skjer det ingenting så gjør forsåvidt det ikke noe. Såpass godt liker jeg oppsettet idag. Mulig jeg kjøper inn et par Klipsch. Til de gangene jeg virkelig vil headbange litt. Et par RF63 feks koster ikke mange kronene.

    Tror nok det egentlig er bare å innse for egen del at det perfekte for meg ikke finnes. Og bare godta at det er slik.
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Hei Retep.

    Jeg har fulgt med å tråden din ei stund og jeg sliter litt med å se helt hva du er ute etter. Det å finne en høytaler som har "alt" er umulig, men det er mulig å finne en høytaler som har "alt i forhold til det du prioriterer og som også har mye på alt annet".

    Som tidligere nevnt her så har jeg hatt en del av høytalere og forsterkere så jeg tenkte å si litt om mine tanker her:

    JBL Array 1400: Rådigget den høytaleren! Men det var også en real drittsekk av en høytaler. På lavt volum var den fullstendig bortkasta så lavt-lytting en sein kveld når madammen sov var bare å gi opp. Den krever ekstremt av forsterkeren din så om du går for denne så vær bedret på å punge ut også på forsterkersiden. I tillegg så har den en meget "spesiell" egenlyd som er virkelig elsk eller hat. Jeg rådigget den, Spissoy likte den ikke. Noe fasitsvar finnes ikke, men for meg var den helt super når jeg parret den med parasound jc1 og mcintosh mc501.

    Klipsch rf7 mk2: undervurdert. Og særdeles vanskelig. Hvis man tenker rett opp av esken så vil for eksempel Arendal Sound Tower ha en langt større imponatorfaktor og kanskje være en vei å gå, men rf7 mk2 har en del kvaliteter du neppe finner andre steder. Jeg TROR at disse på 2 x mc275 kombinert en kvikk sub ala AS Sub 2 kan være himmelsk. Det var vel Rognlien som mente på at rf7 mk2 på Audio Valve Baldur 70 var noe av det råeste han hørt av de. Baldur har jeg ikke hørt enda, men tanken er der.

    Arendal Tower: knallkjøp! Men de er like ekstremt dynamiske som rett i trynet og du bør høre en del på de før du bestiller. Selv har jeg falt pladask for de og ser på de som et kupp for prisen. Er imildertid usikker på om deres live-lydbilde kommer til å treffe deg basert på alt du har skrevet tidligere.

    Swans f1.1f: Også meget undervurderte. Svindyre nå om dagen, ekstremt store, og noe mindre enn jc1/mc501 kan du glemme. litt tilbakelente, men ett trøkk og en fremførelse som bør resultere i daglige musikkorgasmer. Vær dog obs på at de kan være et sant helvete å integrere i rommet ditt.


    En generell betraktning: nå husker ikke alt du har skrevet i tråden din, men det virker som om råskapen til Klispch er et tilbakevendende tema her. Hva om du går for f.eks. rf63 og jobber med å finne en optimal forsterkerkombinasjon og et sub-system før du tenker noe mer på oppgradering? Bor et enormt potensiale i disse også, men mange har denne tanken om at de "bare må ha" de dyreste høytalerne med en gang og går ofte på en smell siden budsjettet er sprengt og det ikke står igjen nok til å jobbe med resten av kjeden.
     

    blindlemon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2010
    Innlegg
    100
    Antall liker
    7
    Sted
    Hakadal
    Synes det er litt trist at du ikke ble 100% fornøyd med de svenske fuglene. Har du fått testet tønnesubene til film?
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Har fulgt tråden på det seneste. Synes nok lidt synd på Retep lige nu - vel næsten som at regne med julegaven man brændende har ønsker sig, og så blev det alligevel ikke helt det.. Har ikke forstand på dette, men ser kloge folk skrive at de perfekte højtalere ikke eksisterer. Det blir altid et valg mellem kompromisser.

    Forslag: Nyd rejsen, drit i målet som du aldrig når :) Du har ca 60k i høytalerbudget, brug pengene til at skifte når du blir nysgerrig på nye ting. Fortsæt bare rejsen så længe du har lyst. (ikke særligt originalt, men i bedste mening :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Nesten synd han holder korta så tett til brystet når noe nytt skal inn... Sikkert mange som hadde reagert på valget, med tanke på hans musikk smak.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er det i det hele tatt mulig å få høyttalere som låter bra på alt? Mye musikk er jo ubrukelig innspilt, så vil ikke det uansett høres ut som rent skit hvis det er noenlunde transparens i høyttalerne?
    Det er mye musikk jeg før hørte på som jeg nå styrer unna fordi det høres forferdelig ut, men er det høyttalernes/forsterkerens feil? Det nekter jeg å gå med uten videre...
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Er det i det hele tatt mulig å få høyttalere som låter bra på alt? Mye musikk er jo ubrukelig innspilt, så vil ikke det uansett høres ut som rent skit hvis det er noenlunde transparens i høyttalerne?
    Det er mye musikk jeg før hørte på som jeg nå styrer unna fordi det høres forferdelig ut, men er det høyttalernes/forsterkerens feil? Det nekter jeg å gå med uten videre...
    Snakker bare for meg selv her. Men når mine står ca 60-80 cm fra bakvegg (målt fra bakplata) er det for mye fylde i bassen. Spesielt parret med McIntosh. Vesentlig bedre på 110 cm +. Dette smitter over på mellomtone og diskant og man får en noe dempet klang. Altså ikke optimalt for å lete etter mikrodetaljer og noen vil kanskje savne litt åpenhet på noe musikk.
    Det har likevel sine fordeler når det er parret opp slik. Det er nesten umulig å få det til å låte dårlig eller tynt, uansett musikk. Man vet at man ikke sitter med det perfekte anlegget. Men gud så deilig det er å selv kunne bestemme hva jeg vil høre på, og ikke anlegget.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er det i det hele tatt mulig å få høyttalere som låter bra på alt? Mye musikk er jo ubrukelig innspilt, så vil ikke det uansett høres ut som rent skit hvis det er noenlunde transparens i høyttalerne?
    Det er mye musikk jeg før hørte på som jeg nå styrer unna fordi det høres forferdelig ut, men er det høyttalernes/forsterkerens feil? Det nekter jeg å gå med uten videre...

    Har slete med det samme uansett høyttaler, men da Doxa kom i hus låt det bra og ikkje minst musikalsk på alt.
    Men det er jo min smak.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Lite musikk fortiden. Er sengeliggende med masse feber.
    Får se hva som skjer fremover, om Bird ikke blir solgt, så gjør det ikke noe særlig egentlig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: NLS

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.406
    Antall liker
    3.604
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    God bedring, litt god bakgrunnsmusikk er sikkert bare bra for helbredelsen:)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    God bedring, husk at det som ikke dreper deg gjør deg sterkere. Og lykke til med å finne den rette sti. Endelig har jeg funnet starten på stien selv, med 82A og Kt-88. Litt i pose og sekk i mine ører. ;D
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Finne den rette sti...

    Har fått noen tåpelige tilbud. Som å bytte et par høyttalere til 60.000 i mine.

    Det er greit å tro på julenissen, men tror ikke han kommer helt enda.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.999
    Antall liker
    51.633
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Finne den rette sti...

    Har fått noen tåpelige tilbud. Som å bytte et par høyttalere til 60.000 i mine.

    Det er greit å tro på julenissen, men tror ikke han kommer helt enda.
    Det er altid noen ;)

    O
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    3.208
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Retep

    Det ser ut som du har gått deg vill i skogen.
    Tror ikke du ser skogen for bare trær.🙈

    For det første tror ikke jeg at det sannsynligvis
    finnes et par høyttalere som vil spille alle typer
    musikk?😈
    Det er kun akustiske instrumenter og menneskestemmer
    som kan brukes som referanse, når høyttalere konstrueres.

    Elektriske instrumenter, rockekonserter mm. har ingen referanser.😡
    Der hører du lyden fra mikrofoner, mixere, pa forsterkere og
    PA høyttalere.

    Hvis du prøver hjemme og gjengi en rockekonsert, er din referanse
    sannsynlig en PA rigg. Da burde du ha ett PA system hjemme?

    Skal du prøve og gjengi en kirkekonsert som var helt uten forsterkning,
    kommer du ikke langt med en PA rigg?

    Håper du forstår?

    Dette betyr at jeg ikke tror noe stereoanlegg kan gjengi alle sjangere
    av musikk.😎(Dette på en troverdig måte)
    Dette gjelder ikke bare høyttalerne, men også elektronikken.

    Mitt råd til deg, måtte vel bli at du reiser rundt til forskjellige hi-fi
    entusiaster og finner ut hvilken retning DU ønsker å gå.😀

    Lykke til!
     

    fraiser

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2011
    Innlegg
    363
    Antall liker
    210
    Torget vurderinger
    10
    Hei Retep

    Det ser ut som du har gått deg vill i skogen.
    Tror ikke du ser skogen for bare trær.������

    For det første tror ikke jeg at det sannsynligvis
    finnes et par høyttalere som vil spille alle typer
    musikk?������
    Det er kun akustiske instrumenter og menneskestemmer
    som kan brukes som referanse, når høyttalere konstrueres.

    Elektriske instrumenter, rockekonserter mm. har ingen referanser.������
    Der hører du lyden fra mikrofoner, mixere, pa forsterkere og
    PA høyttalere.

    Hvis du prøver hjemme og gjengi en rockekonsert, er din referanse
    sannsynlig en PA rigg. Da burde du ha ett PA system hjemme?

    Skal du prøve og gjengi en kirkekonsert som var helt uten forsterkning,
    kommer du ikke langt med en PA rigg?

    Håper du forstår?

    Dette betyr at jeg ikke tror noe stereoanlegg kan gjengi alle sjangere
    av musikk.������(Dette på en troverdig måte)
    Dette gjelder ikke bare høyttalerne, men også elektronikken.

    Mitt råd til deg, måtte vel bli at du reiser rundt til forskjellige hi-fi
    entusiaster og finner ut hvilken retning DU ønsker å gå.������

    Lykke til!

    Her er det mye sannhet..
    Min jobb de siste 12 år har vært bla pa (public adress) ikke så mye musikk,kanskje 20-30 gigger ,men mye konferanse teknikk.

    Men man kan ikke flytte anlegget ut i hagen heller bare for å unngå problemer med rommet, det blir alltid kompromisser. Selv i Pa dreier det seg mye om kompromisser. Med bruk av kompressor,eq ,osv kan selv den beste artist bli fornøyd på lydprøve..
    I studio er saken en helt annen. Da er man i kontrolerte omgivelser,og lyden kan fintunes i en helt annen grad.

    Siden du har høyttalere av meget høy klasse,har du prøvd annen elektronikk? Jeg har aldrig blitt fortrolig med digital amper,selv om de har imponert meg til tider. Bare i beste mening,men kanskje en helt annen elektronikk kunne fått det du ønsker av Marten Ht dine..?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.227
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeg har byttet utstyr i skyhøyt tempo de 12-14 første årene etter at dyrere komponenter kom inn på banen. I laaaang tid byttet jeg alltid ut feil komponent, fordi kunnskapen ikke var god nok, med tanke på matching, rommets betydning og alt som kan forårsake uønsket lyd.
    Jeg har sakt det tidligere, og vil minne deg på at elektronikken har enormt mye å si. Du kan ikke bare kjøpe høyttalere til 160k, og gi dem kun 1 uke, fordi de låter drit på normale innspillinger. Tror neppe de ville blitt skamrost, om så var tilfelle.
    Da du forelsket deg i dem første gang så ble det blant annet brukt Carys ref rør oppsett. Det låt dynamisk rått, full kropp og varme.
    Disse høyttalerene er så nøytrale, som de må være for å kunne levere som allroundere.
    Elektronikk som Cary, Coda, og Electrocompaniet tror jeg vil kunne få disse høyttalerene til å rocke, samt effekttrinn med klasse A drift.
    Hva er det som haster slik at du må kvitte deg med dem med en gang, før du har tatt en runde med div elektronikk testing.
    Det var en periode jeg hadde 2 dacer og 2 forforsterkere. Den ene dacen og forforsterkeren hadde jeg en klar formening om låt skarpt, detaljert og litt tynt i klansignaturen. Dommen fra meg var bombastisk, så jeg la dem ut for salg. Tilfeldighetene fikk meg til å teste disse komponentene sammen og resultatet var så perfekt, og stikk det motsatte som jeg så sikkert hadde slått fast. Det endte med at jeg solgte det andre settet.
    I hifi er finnes ingen fasitt, så derfor håper jeg du senker farten, og reflekterer på hva du kan gjøre for å prøve å få dem dit du ønsker.
    Lykke til Peter.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Han spilte også på en devialet. Tror ikke du forstår hva jeg skriver Jonas.
    Bird låter mer enn godt nok på det meste av musikk som spilles her. Men jeg har hatt høyttalere som er bedre på metall og parametre i den musikk sjangeren som er viktige for meg.

    Om de ikke blir solgt så gjør ikke det noe heller.

    Når det gjelder matchen til forsterker og forsterker i det hele tatt så hører jeg egentlig veldig liten forskjell på en forsterker til 10.000 og en til 50.000. Så lenge de jobber innenfor sine grenser. Holder rør utenom.

    Om de presses så vil man etterhvert høre forskjell. Da den ene vil jobbe hardere enn den andre. Forhåpentligvis er det den billige, men slettes ikke alltid.

    Jeg tror svært mange er for opptatt av prislappen som står på komponentene enn de som som ofte kommer ut av høyttalerne.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.738
    Antall liker
    103.742
    Torget vurderinger
    23
    Vis manns tale - og bevis på at all bytting og testing du har gjort de siste årene har hatt sin funksjon. Du sitter inne med en erfaring som svært få kan vise til.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Enig. Når elektronikk virkelig låter annerledes så er som regel fordi den har høy forvrengning (evt. teknisk mismatch). God elektronikk med lav forvrengning låter veldig likt (med mindre forskjeller) og det får man både relativt rimelig og dyrt.

    OMF har forresten et flott hornoppsett jeg ville ha vurdert. Litt lite topphorn IMO, men uansett noe som overgår kommersielle løsninger med mange hakk. Med aktiv deling kan dette justeres med ulike preset. Dermed kan man få den lyden i stor grad man ønsker og om det viser seg nødvendig kan man bruke ulike justeringer til ulike typer musikk. F.eks en dip i presensområde og forhøyning i mellombassen til rock/metal og en mer linær fallende respons til andre typer musikk.

    Kombiner det gjerne med en hornsubwoofer, så får du et veldig veldig bra anlegg og som vil være enklere å integrerer i rommet ditt. Jeg vet om fraktmuligheter.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Så du mener det nesten ikke er forskjel på klasse A AB eller klasse D forsterkere, bytte av forsterkere kan ivertfall her være avgjørende mellom god og fantastisk lyd. Ikke sikkert forskjellene er like store med passive filtre som ved aktiv deling. På tide å begyne med diy og aktiv deling så du kan ha ulike preset for ulik musikk. En for metall og en for alt det andre.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    Jeg hører en ørliten forskjell på Anaview kl D (25 w) og First Watt SIT2 (10 w) i store effektive mellomtonehorn med 2" kompresjonsdriver av beryllium. A og B låter like bra bare bittelitte forskjellig.

    På vanlige høyttalere og også lettdrevne fulltoner (som er korrigert for jevn frekvensrespons) så hører jeg vesentlig forskjell på forsterkere. Både kraft (watt og powersupply), type A, AB, D og dempefaktor. Rør har også en misjon i forhold til å voice / dempe skarphet.

    På vanlige høyttalere så dreier det seg først og fremst om at ikke forsterkern skal forvrenge (for mye) og da må du ha behagelig forvrenging eller nok kraft. Deretter så kan du få "kulør" med rør. Enkelt sagt.

    Veldig veldig enkelt sagt så låter en god klasse A transistor svært bra på de aller fleste vanlige høyttalere. Det har du kanskje prøvd før?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Folk tror jo at man bare kan sette på hvilke som helst preamp.. Og skjønner ikke at det er der signalet vrenger når man drar på.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så du mener det nesten ikke er forskjel på klasse A AB eller klasse D forsterkere, bytte av forsterkere kan ivertfall her være avgjørende mellom god og fantastisk lyd. Ikke sikkert forskjellene er like store med passive filtre som ved aktiv deling. På tide å begyne med diy og aktiv deling så du kan ha ulike preset for ulik musikk. En for metall og en for alt det andre.
    Ingen som har sagt det ikke er forskjeller. Det som sies er at dersom forvrengningen er svært lav, så vil de låte særdeles identisk uavhengig av type.

    Det er selvsagt ikke alle forsterkere som har svært lav forvrengning. Men dersom man f.eks sammenligner den beste fra klasse A, klasse AB og klasse D så vil de låte mer eller mindre likt så sant de alle takler lasten.

    Når det er sagt, så vet jeg om ingen klasse AB eller klasse A forsterkere som er helt på nivå med Ncore når det kommer til forvrengning. Anaview AMS er heller ikke helt der.
    SIT2 som hornlyd nevner har forøvrig en ganske markant målemessig forvrengning.

    Å matche lyden med forvrengning fra elektronikk hører for min del fortiden til. I dag kan man justere både frekvensrespons og tilføre forvrengning elektronisk på enkle måter.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.891
    Antall liker
    10.739
    Torget vurderinger
    10
    Enig orso

    Men de fleste ønsker en høyttaler og en forsterker (uten EQ/DSP) og da er voicing med forvrengning og/eller preamp/effekt med impedansemismatch eneste løsning.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men de fleste ønsker en høyttaler og en forsterker (uten EQ/DSP) og da er voicing med forvrengning og/eller preamp/effekt med impedansemismatch eneste løsning.
    Ja, det er slikt i dag. Tror uansett dette vil endre seg etter hvert når det kommer andre alternativer og legges til rette for enklere løsninger.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Mye tips på hvordan du skal komme dit du vil, og det er jo veldig bra, men jeg tror det snart er på tide du tar med deg en pinne med musikk eller noe sølvplater, og besøker flere av topp oppsettene rundt om. Etter at da veien er staket ut, klemmer du i gang med DIY av "værste"sorten eller tar opp et nytt byggelån;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn