På tur og reise Restaurant i Paris

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.932
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Skal avsted med frøkna og ett vennepar til Paris i starten av November.
Derfor vil vi mannfolk overaske våre koner med en bedre middag på en snobbete og uhørt ekslusiv restaurant.
Noen absolutte annbefalinger?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.425
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
"snobbete og uhørt eksklusiv restaurant": La Tour d'Argent pleier å være svaret på det. Husk mørk dress og designersko.

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Antall liker
368
Sted
Moss
"snobbete og uhørt eksklusiv restaurant": La Tour d'Argent pleier å være svaret på det. Husk mørk dress og designersko.
...ikke brune sko etter kl 18!

C

cruiser

Gjest
Guy Savoy på rue troyon leverer alltid, men regn med en 4-5k pr pers for en stor tasting menu

N

nb

Gjest
Du som er i landbruket: L'Arpege i Paris. Jeg har ikke vært der selv, men den har 3 Michelinstjerner og fyren blir regnet som en trollmann med mat generelt og spesielt med grønnsaker, de har hager ulike steder i Frankrike for å dyrke bestemte sorter der de blir best, det sendes med lyntog til Paris hver morgen slik at alt er så ferskt som mulig.

Lite kjøtt og fisk på menyen og en av de dyreste i Paris.

Det som for øvrig tar livet av dere på mange restauranter er vinen, menyen koster jo hva den koster, men det kan fort balle på seg. Et alternativ er å ta lunch, det er som regel svært mye rimeligere, men da går fort resten av kvelden på å ligge i fosterstilling på hotellrommet...

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.425
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lunsj er lurt. Tour d'Argent har forøvrig en av Frankrikes største og dyreste vinkjellere. Jeg anbefalte den fordi det var spørsmål om en snobbete og eksklusiv restaurant. Innenfor Michelin segmentet finnes det nok mange bedre value for money valg. Selv anbefaler jeg Spania om det er snakk om VFM Michelin mat.

Posh nok?:

Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Argent ville jeg ha droppet, forlengst over middagshøyden og mer en turistfelle enn noe annet. Hadde vært lettere å anbefale noe om du sa noe om hvilken mat du er ute etter?

N

nb

Gjest
Av de Michelin-restaurantene jeg har vært på i Frankrike med en eller to stjerner (erfaringsgrunnlaget er dog relativt begrenset) så er min erfaring at nivået på et gitt antall stjerner er lavere - og det til tider ganske så mye lavere - enn hva jeg er vant til fra Oslo. Jeg har ikke vært på noen trestsjernes i Frankrike, så det har jeg ingen mening om, ei heller på en stjernerestaurant i Paris for den del. Litt flåsete sagt virker det på meg som man kommer langt med et svært fint lokale, mye kruseduller i form av bestikk osv, masse personale og de "rette" råvarene og godt håndtverk. At tilberednignen av disse ikke er spesielt spennede ser ikke alltid ut til å spille en rolle synest jeg. Value for money finner jeg betydelig bedre i Norge på dette nivået. Det hjelper sikkert også en del om restauranten var top notch for en god del år siden og chefen er berømt.

Skal dog på ingen måte påberope meg noen stor ekspertise på dette feltet, det er ikke så mange stjernerestauranter jeg har spist på.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.425
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er etter min erfaring helt korrekt at stjernene i Oslo sitter lenger inne enn lenger Sør og at en enstjerner i Oslo generelt er på et høyere nivå enn svært mange en og tostjernere lenger sør (selv om det er farlig å generalisere). Men så er det også enstjerneren i Oslo stort sett dyrere enn disse også - noe som selvsagt har med lønninger, sosiale kostnader og husleie å gjøre.

Jeg ville aldri drømme om å gå på Tour d'Argent selv, men siden man spurte om det ultimate i poshness nevnte jeg det. Jeg foretrekker å betale for mat, og ikke for innpakking. Stort sett ligger de beste opplevelsene i forhold til pris utenfor storbyene, der det ofte er renomme og et kunstig oppjekket prisnivå knyttet til pengefolket som bestemmer.

Mitt inntrykk stemmer ganske så godt med nb sitt, og jeg har som ham litt, men begrenset, erfaring.

C

cruiser

Gjest
Skal mye til å miste en stjerne eller to i Frankrike, spesielt om kjøkkenet har ett stort navn, de sitter relativt trygt. Mange stjernerestauranter er trauste og kjedelige i Frankrike, det krever endel å finne de rette plassene å spise. Skal man spise moderne mat så er top50 listen til Restaurant Magazine plassen å lete, den er veldig bra oppdatert og restaurantene stemmes på av kjøkkensjefer verden rundt. Men her må man også være obs å tenke på anledning, ikke spesialt romantisk å dele en blomstepotte på en pinnestol i København :D

Når det gjelder mathovedsteder så er det San Sebastian, London og New York som gjelder for meg.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.932
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Takk for ALLE svar!
Jeg skal finlese de litt senere og sjekke ut tipsene deres.
Det er ikke påkrevd at det skal være sånn eller sånn, litt av morroa med dette er jo at det skal være en overaskelse. Og gjerne såpass "pent" at det blir ironisk da vi stort sett er "down to earth" folk på tur. Bønda i byen osv....
Snegler, trøffler og froskelår dankes lett ut av en god biff, men det blir sjelden ett så stort samtalemne man kan kose seg med i lang tid fremover.

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
La Tour D'Argent ville jeg definitivt droppet.

Jeg har vært på flere av tre stjerners restaurantene i Paris og kan høyt anbefale L'Ambrosie eller Le Meurice som det ypperste innen fransk matkunst og luksus. Dersom du er interessert i noe litt mer eksprimentell kokkekunst men like god mat kan Pierre Gagnaire absolutt være et alternativ eller Guy Savoy på en god fjerde plass.

For noe litt mer down-to-earth men fremdeles på et fantastisk høyt nivå ville jeg valgt L'Atelier Joel Robuchon, L'Astrance, Chateaubriand eller Le Comptoir.

dersom det bare er maten som gjelder og man ikke er så opptatt av luksus, men likevel vil oppleve typisk fransk matkultur ville jeg spist på Brasserie Flo og bestilt et av deres fantastisk seafood platters. Pass da på å få med en som også inneholder Belon østers og gjerne levende sjøsnegler dersom du vil prøve noe eksepsjonelt men godt. De har opsjoner på seafood platters uten snegler selvsagt dersom det blir litt for eksperimentelt. Jeg må dog få legge til at når man først har spist en slik seafood platter med både Belon og snegler med en god Puligny Montrachet eller Meursault til er det ofte ingen annen mulighet enn å spørre kelneren om muligheten for å reserve bird for å komme tilbake før man reiser hjem til Norge. Det har man råd til på Brasserie Flo.

Mvh
Roysen

Sist redigert:
Topp Bunn