rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    "Vinner'n", LMC?

    Som broder rama klokelig sa forleden. Vinnere er de som setter spor etter seg, folk som Einstein, Newton, Sartre osv. Resten av oss egennyttige borgere vil forsvinne stille, etter å ha kavet til oss det vi måtte klare av gods og gull. Jo mer man vektlegger de prestasjonene, jo mer patetisk vil det fortone seg. Noe i den duren, iaf essensen, som jeg oppfattet den (rama får korrigere ved behov).

    Jeg er enig.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    filterboksene ser veldig bra ut.
    snekker nikko har gjort en strålende jobb.
    dessverre bommet jeg med et par mm på tegningen, og må finne noen med tilgang til maskinsag, slik at jeg får sløyet bort litt av bunnplata.
    høyttalerterminalene skal monteres på topplata, som ligger løs og kan løftes hvis jeg har noen ærender nedi der.
    blir bra, dette.


    53FA57F5-5BAB-4EBE-9AED-B26F27C86FB6.jpeg


    3478B7BE-4DE5-4B08-87E2-CF487779BD06.jpeg


    D3C037AA-ECD5-4B9A-9468-D1183A4C550A.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ser bra ut....og spolene er underveis?
    ja, men hificollective sier at det kan ta 18 dager før de får pakken avgårde, siden spoler ikke er lagervare.
    så jeg kan vente dem i slutten av måneden, tenker jeg.
    er litt spent på hvordan lavere dcr vil slå ut lydmessig.
    påvirker det dempefaktoren, f.eks?
    og er det alltid kult å få dcr så lavt som mulig?
    jeg har lite peil på disse greiene og er litt skeptisk til at overdimensjonerte spoler egentlig har noe for seg.
    men prøve må man jo.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ca 30 sec inn i første sporet, kommer du til å takke sleivkjeften fra Drøbak
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ca 30 sec inn i første sporet, kommer du til å takke sleivkjeften fra Drøbak
    satser på det.
    men du kan ikke si noe generelt om hva som skjer (teknisk og lydmessig) når man senker dcr, annet enn at forsterkeren opplever marginalt (ubetydelig?) mindre effekktap på vei til elementene?
    og er lavest mulig dcr alltid målet?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    "Vinner'n", LMC?

    Som broder rama klokelig sa forleden. Vinnere er de som setter spor etter seg, folk som Einstein, Newton, Sartre osv. Resten av oss egennyttige borgere vil forsvinne stille, etter å ha kavet til oss det vi måtte klare av gods og gull. Jo mer man vektlegger de prestasjonene, jo mer patetisk vil det fortone seg. Noe i den duren, iaf essensen, som jeg oppfattet den (rama får korrigere ved behov).

    Jeg er enig.
    Skal man kåre en vinner må man definere mål og mening med det hele.
    Er målet å bli stående i historien? Er livet uten historisk betydning meningsløst? Er det mulig å finne andre mål med livet?

    For egen del tenker jeg at Hjemme hos Fosse neppe kommer til å bli lest ved neste århundreskifte. Men det er klart, man vet aldri.

    Har jeg noen «hensikt» ut over å ha liten betydning for Oslo i dag, og null betydning for verden om hundre år?

    Nei, det blir for trist. Det ligger hvile i erkjennelsen av at man er ubetydelig for verden og at man finner mening i egne enkle gleder.
     
    Sist redigert:

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.635
    Antall liker
    4.246
    Sted
    Bartistan
    Skal man kåre en vinner må man definere mål og mening med det hele.
    Er målet å bli stående i historien? Er livet uten historisk betydning meningsløst? Er det mulig å finne andre mål med livet?

    For egen del tenker jeg at Hjemme hos Fosse neppe kommer til å bli lest ved neste århundreskifte. Men det er klart, man vet aldri.

    Har jeg noen «hensikt» ut over å ha liten betydning for Oslo i dag, og null betydning for verden om hundre år?

    Nei, det blir for trist. Det ligger hvile i erkjennelsen av at man er ubetydelig for verden og at man finner mening i egne enkle gleder.
    Det eneste sikre er at vi er forgjengelige, de aller, aller fleste av oss.
    Og det er helt som det skal være :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skal man kåre en vinner må man definere mål og mening med det hele.
    Er målet å bli stående i historien? Er livet uten historisk betydning meningsløst? Er det mulig å finne andre mål med livet?

    For egen del tenker jeg at Hjemme hos Fosse neppe kommer til å bli lest ved neste århundreskifte. Men det er klart, man vet aldri.

    Har jeg noen «hensikt» ut over å ha liten betydning for Oslo i dag, og null betydning for verden om hundre år?

    Nei, det blir for trist. Det ligger hvile i erkjennelsen av at man er ubetydelig for verden og at man finner mening i egne enkle gleder.
    Hva som er meningsfylt får hver enkelt finne ut av, eller definere selv. Noen nyter en god vin, andre plukker plast på stranda eller reiser verden rundt - eller lytter til musikk foran anlegget. Einstein, feks, ble neppe drevet av målet å bli stående i historien - han gikk løs på større nøtter enn som så.

    Forøvrig var det kun et litt sleivete tilsvar til LMC' lille spøk. For vi vet jo, de fleste av oss, at det er da intet galt eller skammelig med det lille livet vårt - faktisk helt normalt - og det er neppe noen "vinnere" å spore her likevel - but who fucking cares anyway 🤷‍♂️ 🙄🤣

    Hvor tristheten kommer inn, ser jeg ikke.
     
    Sist redigert:

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Gunner, det er da flust av vinnere her inne,

    som der ute:giggle::giggle:
    Trump.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Høhøhø, han blir iaf stående i historien, som helt sikkert er hans mål ;)

    Sjølveste alfa-påfuglen blant påfugler! 💪
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Litt få fjær på Donald The Douche til å kvalifisere til påfugl synes jeg, kanskje litt pjuskete pels:

    0*hDa0TqFlH30WGPO6.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Høhøhø igjen, ingen kan ta fra ham det han har oppnådd, siden han sikkert har definert mål og mening med det hele.
    Litt få fjær på Donald The Douche til å kvalifisere til påfugl synes jeg, kanskje litt pjuskete pels:

    Vis vedlegget 673653
    Hehe, pelsen kan være så fin den vil, og man kan pynte på med egenfortreffelighet og annet staffasje, men det er og blir en katt, ja. Ikke noe galt med det, seff. Katter er ålreite, de, selv om de ikke akkurat er mangelvare.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Høhøhø igjen, ingen kan ta fra ham det han har oppnådd, siden han sikkert har definert mål og mening med det hele.


    Hehe, pelsen kan være så fin den vil, og man kan pynte på med egenfortreffelighet og annet staffasje, men det er og blir en katt, ja. Ikke noe galt med det, seff. Katter er ålreite, de, selv om de ikke akkurat er mangelvare.
    Mr.Trump er aldeles ingen katt, men ei jævla hyene!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Ja, jeg vet storab.
    Beklager det. Flott bilde for øvrig :cool:
    Hyener er fascinerende dyr med et komplisert sosialt hierarki a la ulven.
    Så et utrolig program om dem på en eller annen kanal, og et menneske som hadde fått innpass i flokken.

    Jeg vet da faen hva vi kan sammenligne denne selvopptatte narsissistiske korrupte imbesile løgnhalsen med :unsure:
    Men om noen kunne være så elskverdig å grave ham ned igjen der de fant ham, og deretter legge armering og støpe igjen?
    Fortrinnsvis under skammens mur langs grensen til Mexico (som jeg håper reverseres, rives og gjenbrukes til andre nyttigere formål).
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fikk hjelp av bho til å sløye vekk 3mm av bunnplata, og nå sitter’n perfekt.
    spolene kommer om et par uker, og da blir det fullt spetakkel i stua igjen.
    det draget over ansiktet på kona når jeg styrer med disse tingene skal dere slippe å høre om.
    nå er vi nede på et nivå der hun ikke skjønner hva all stresset og bannskapen er godt for, når sluttresultatet er at høyttalerne spiller akkurat som de gjorde igår.


    DF23A804-1DE3-4729-A206-147DD97A9303.jpeg
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    fikk hjelp av bho til å sløye vekk 3mm av bunnplata, og nå sitter’n perfekt.
    spolene kommer om et par uker, og da blir det fullt spetakkel i stua igjen.
    det draget over ansiktet på kona når jeg styrer med disse tingene skal dere slippe å høre om.
    nå er vi nede på et nivå der hun ikke skjønner hva all stresset og bannskapen er godt for, når sluttresultatet er at høyttalerne spiller akkurat som de gjorde igår.


    Vis vedlegget 674725
    Vi har alle vært der!
    Ser bra ut forresten 😊
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, det hadde vært noe.
    får låne din en dag og teste.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    ja, men hificollective sier at det kan ta 18 dager før de får pakken avgårde, siden spoler ikke er lagervare.
    så jeg kan vente dem i slutten av måneden, tenker jeg.
    er litt spent på hvordan lavere dcr vil slå ut lydmessig.
    påvirker det dempefaktoren, f.eks?
    og er det alltid kult å få dcr så lavt som mulig?
    jeg har lite peil på disse greiene og er litt skeptisk til at overdimensjonerte spoler egentlig har noe for seg.
    men prøve må man jo.
    Jeg har lekt meg litt med forskjellige spoler, har også ett par forskjellige størrelser av Jantzen 8awg foliespoler. Det er nok systemavhengig hvor stor oppgradering det er. Det er nok på større verdier det er mest å hente.
    Min er erfaring er at forholdet mellom dcr i spole og dcr i bass/mellomtone er viktig. For en bass bør dcr i spolen være under 10 prosent og helst ned mot 5 prosent. Og deler du over 500hz så bør du ikke bruke kjernespoler i serie med elementet.

    Selv er jeg svak for Jantzen litzwire spoler, bruker de når jeg kan
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for innspill.
    dcr på de nye spolene ligger på 0.2 ohm (både den store som ligger i serie og den lille i parallell).
    luftspoler med rund tråd, ikke kjerne.
    dette er et toveis bredbåndssystem der deling ligger på 5k hz.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    pussig at noe så kjedelig som spoler kan være så spennende :cool:
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takktakk, karer.
    tikktakk.
    klokka går for oss alle.
    med åra har jeg fått et hjerte av cryobehandlet granitt, ellers hadde jeg vurdert å bli litt rørt.
    får heller minne dere om følgende:


    F48428F1-D560-4EF3-8CCF-17E09EFFB657.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn