rendezvous with rama

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    NOS-rør er raskt oppe og løper ut av esken. Prøver for tiden ut en skokk med forskjellige 6GK5 i Premier 14, og det slår meg hvor kjapt overtonene gnistrer og funkler etter påslag. Slik er det i årevis. It's bliss!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    NOS-rør er raskt oppe og løper ut av esken. Prøver for tiden ut en skokk med forskjellige 6GK5 i Premier 14, og det slår meg hvor kjapt overtonene gnistrer og funkler etter påslag. Slik er det i årevis. It's bliss!
    nice!
    digger premier 14 og 16, men valgte å selge min siste premier 14 pga litt mye gain + at jeg aldri vender meg til klikking og stegvis hopping i releer.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    siden jeg opplever at endring i bass også påvirker oktavene oppover, har jeg i kveld benyttet meg av verdens mest avanserte eq, nemlig rørrulling.
    snakk om å gjøre det vanskelig for seg selv, men jævlig gøy er det.
    er opptatt av å finne riktig balanse i stofflighet og åpenhet, det skal være luftig men uten typisk diskantlyd.
    sopraner som teresa stratas, maria callas og birgit nilsson får kjørt seg, men også pop- og folksangerinner med en liten mezzosopran i magen, og som har en tendens til å presse mikken endel, som joni mitchell og joan baez.


     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Men så rull'n ut da, rama. Hva ruller du på og hvilke utslag gir det?

    Her rulles det over en lav sko, og jeg får det som jeg vil. Det er det som gjør det så kjekt, og vi aner at rør fort vekk kan være det originale og beste gudeverktøyet.

    Siden i fjor sommer har et par subbasser gjort god tjeneste og latt seg integrere på en hyggelig måte. Siden de henter signalet fra høyttalerutgangen på forsterkeren, får rørbytter en direkte og nesten dobbel effekt - like mye oppover i frekvens som nedover. Kostnadseffektivt og bekvemt som ingenting annet.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ruller bare rør i manley the wave preampen, awe.
    diverse 12ax7 og 5687.
    med dagens oppsett synes jeg general eletric 5-star 5751 (istedenfor 12ax7) og mullard e182cc (istedenfor 5687) gir den beste lyden.
    riktig balanse mellom fasthet og punch i bass, en glatt og åpen mellomtone og følelse av rom og luft oppover uten tendenser til å betone detaljer på en unaturlig måte.
    i conrad johnson premier 11 har jeg konsekvent holdt meg til rca clear top 6fq7, rca black plate 5751 og nyproduserte tungsol 6550. liker ikke kt88 i premier 11.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Bare gode rør i den kurven, rama. Jeg hadde ikke ventet annet heller. Og det går jo an: Fast, rask bass som trykker til, differensiert mellomtone og informativt register oppover som ikke stikker og plager. Med rett klangbalanse faller mange biter på plass samtidig, og der kan godt omfang nedover gjøre justeringen lettere. De rette rørene kan åpne opp for overtonemylderet uten at balansen blir tynn, kvass og anstrengende.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hmmm… luxmans første pu på 40 år ser da rett så sexy ut, gjør den ikke?
    skal man løfte på sofaputene og se om det har ramlet noen mynter nedi, mon tro…


    CFF9A578-5BBB-4AB8-976C-4D2BFC902C05.jpeg



    2613A90E-80A4-4C6B-8C91-1D4A150BAE98.jpeg
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du får håpe på samme flaksen som dama som kjøpte seg sofa på loppa. Vel hjemme fant hun en Rolex i den da hun skulle rense. Det var nok til ca 25 Luxmam PU sikler på.
    Friskt mot, loppesesongen er her snart med våren🤞
    Selv er jeg ingen fan av Rolex.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Se der, ja!
    Da er du på vei, og veien er målet. Det vet alle garvede audiofile.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    du sier noe der, scape.
    har en svær boks med euro og pund, men dette var den første krona i samlingen.
    .
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ellers er det jo endel igjen av sesongen, men kan like godt betale broder gunner 200 kr for vårt årlige leeds vs arsenal veddemål.


    035CAFB4-A979-4283-B59E-0281A54CC221.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nå er det jaggu lenge siden jeg har oppdatert denne tøvete bloggen, og det skyldes en usedvanlig tung arbeidsperiode.
    men nå feirer vi med søndagsmiddag på en lørdag.
    steik og yorkshirepudding.
    take care, folkens.


    53050392-0434-470C-B0E3-5109355C81CF.jpeg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    acoustic elegance td15h.
    alltid likt basshjengivelse fra høyttalere og suber med ae-elementer involvert.
    hos hornlyd (storebror td18h) eller i ø audio icon (lillebror td12h), feks.
    sprettent, konturert, naturlig og med bra driv, selv om det finnes elementer i tilsvarende størrelse som har mer slagkraft og graver dypere.
    skulle gjerne hatt 18-tommersversjonen som hornlyd har, men har dessverre ikke plass til å huse to kasser av adekvat størrelse.
    en gang…


    75175BF9-52E8-40D6-AD8F-2D0FDFD4E0D7.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Takk for kaffen og lytten :)

    Det var en herlig varm (litt mørk) homogen vokal gjennom hele frekvensområdet med velkjent gullstøv på toppen. Du og du så ryddig med fullltoner. Disse R versjonene til Fostex er virkelig fnidderfrie.

    Gøy med rør og vinyl, jeg hører helt klart den tette, gode, varme raspen i vokalen som rør gir og de avslepne skarpe lydene som en god vinylrigg leverer uten at detaljer og dynamikk forsvinner. Litt klønete forklart kanskje, stopper der…. 😂

    Det var hvertfall kult å høre hvor bra 70 talls vinyl låt hos deg 👍

    Ironisk nok så låt det meste SVÆRT bra bortsett fra HiFi testmusikk som låt helt greit? Hmmm helt motsatt av i HiFi butikken?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    synes du naila det ganske bra, jeg, hornlyd.
    de siste ti åra har jeg skrudd lyd bort ifra hortenmusikkk og mer i retning musikk/opptak jeg selv er opptatt av.
    stilte meg selv spørsmålet hva som trakk meg til musikken da jeg var ung, og har navigert deretter.
    en organisk, homogen klang med bra groove trumfer alt.
    det låter helt greit på hortenmusikk også, skulle bare mangle, men de største hakeslippopplevelsene på den type musikk får jeg andre steder.
    skulle dog hatt et bassystem med mer kapasitet og rom som tåler det, kanskje det er noe jeg skal se på når vi en gang flytter inn i en annen kåk.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.958
    Antall liker
    13.287
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kanskje det er noen som har designet større kabinetter til de driverne som gjør at de får mere "balls"?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror det er mer enn nok kapasitet i AE TD15H bassdriverne dine. Ikke spiller du noe spesielt høyt heller?

    Men det er nok et lite potensial med videre finpuss av EQ justering. Evt også kikke på overgangen til Nagaoka??

    Jeg hørte i Rickey Lee Jones låta at det var meget bra slam og kropp. Men med Kari Bremnes var det ørlite for romlete. Det er nok noe som kan finjusteres.

    :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Og jeg hørte gjennom Cornelius plata du spilte nå (med øreplugger) mens jeg hogde ved her nå og da hører/skjønner jeg at du har et system som låter «organisk med kropp» 👍

    (Ikke så lett å forklare lyd med ord)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kanskje det er noen som har designet større kabinetter til de driverne som gjør at de får mere "balls"?
    ikke noe problem å få laget kasser på 130l til disse elementene, men da vokser subene helt bort til høyttalerne.
    jeg er avhengig av å komme til baki der fra tid til annet, og de 20 cm jeg har nå er akkurat nok for en skral kropp på 170cm og 60kg og med relativt tynne bein med litt for mye hår på.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Jeg tror det er mer enn nok kapasitet i AE TD15H bassdriverne dine. Ikke spiller du noe spesielt høyt heller?

    Men det er nok et lite potensial med videre finpuss av EQ justering. Evt også kikke på overgangen til Nagaoka??

    Jeg hørte i Rickey Lee Jones låta at det var meget bra slam og kropp. Men med Kari Bremnes var det ørlite for romlete. Det er nok noe som kan finjusteres.

    :)
    alltids noe man kan justere, og er dessuten for lite flink til å bruke presetknappen for ho kari og andre litt oppblåste innspillinger (litt lavere volum og deling på sub)..
    har det stort sett innstilt på den gylne middelvei og dundrer løst.
    og den gylne middelveien min går mer mot tool, sabbath, klassiske orkesterverk, etc, som fort kan bli litt blodfattig hvis ho kari og hennes hortenvenner prioriteres.
    uansett, synes det generelt er bra kontroll på bassen mtp at anlegget står i en betongstue uten akustiske tiltak.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    sneik meg unnna jobb idag for å besøke hårny.
    work in progress, han skal bl.a. få nye kasser med bassporten lagt på baksiden.
    men lekre fulltoner er det, med mange sterke egenskaper.


    6E53832A-4477-491C-B9CD-8CA4248D2EDF.jpeg


    426CB6F5-23C9-45BA-8135-BE74CBDA2C9E.jpeg
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.321
    Torget vurderinger
    5
    Det er små justeringer som trengs før det låter som det skal. Men med filterløse fulltoner må man bruke kabinetter, demping, kabler, plassering og forsterkermatching for å komme i mål. En interessant prosess der summen av de ulike grepene er avgjørende for resultatet. Underveis er det nyttig å få bekreftet at det man selv hører er riktig.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    denne ultimate forvrengningsmaskinen har vært litt undereksponert på hfs i det siste.
    nesten ikke noen bilder av den noe sted.
    på tide med et nytt et.
    i disse dager der selvhøytidelige hifi-jesuser avstår fra å høre musikk og krangler så busta fyker.
    gudbedre.
    jeg skal ha meg frabedt at anlegget mitt er objektivt korrekt.


    1B9A699C-BE8E-496B-8E44-26759F27A2C7.jpeg
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Langt på vei er det vel objektivt rett at anlegget ditt ikke er objektivt korrekt.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    100% objektivt synes jeg at ditt anlegg er 90% subjektivt korrekt og 10% objektivt korrekt, og jobber helt på grensen til hva de fysiske lovene makter å bære. Det er egentlig helt hinsides all fornuft, men likevel lekende lett å lukte. Resultatet taler for seg selv.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, objektivt sett er det rart er at alle som har vært innom her har likt lyden, om så på et subjektivt nivå.
    glad jeg har sluppet å panikkposte målinger i etterkant for å overbevise folk om at det ikke er noe ravende galt.
    og det enda jeg har jobbet etter fordelingen 48% på måfå, 32% sjamanisme og 20% håndspåleggelse.
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.866
    Antall liker
    13.733
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Sånn rent subjektivt @rama ; er det bare meg, eller er NAD3100PE uforskammet vellydende og tett på magisk sånn innimellom?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    neida, det er ikke bare deg, og objektivt sett var jeg en idiot som lot den gå.
    skulle brukt mer tid på måling, da hadde jeg funnet ut at det går an å flytte litt på en og annen strømforsyning og gjøre plass til 3100pe likevel.
    men jeg får holde meg til plan a, finne noe midsize greier.
    fint at du koser deg, glad den havnet hos en ålreit kar som kun bruker linjalen til måling innimellom, ikke hele tiden.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hadde jeg kjørt en ordtelling på siste sidene her ville "måling" vært et sentralt ord.. :). Når jeg leser selvhøytideligligheten som tyter ut av enkelte tråder.. Vel.. :sick:.. "ja, jeg har hatt 15 venteanlegg, denne mnd.. Bygget de selv.. Fikk pc krasj.. Og glava snue.. Lav Q.. Eller var det IQ?... Men jeg har ihvertfall ikke betalt noe for kabler.. Jeg kan alltids poste en graf.."..... Musikk er ment å koble av til, slappe av tenker jeg .. Akkurat nå målte jeg tempen, i øret.. 36,8...Ikke mye å skryte av.. Hadde jeg fått 43 skulle posta en MÅLING.. :cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn