Remastringer

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Er det bare meg, eller låter "nyere remastringer" bare jævlig flatt og oppblåst?

Har to eksempler, blant talløse andre.

Yes: fra "90125": "Changes" På den opprinnelige versjonen er det fin dybde i lydbildet, noe som er særlig hørbart på marimbaen. "Deluxe"-versjonen er mer punchy, men også mye flatere - igjen lett hørbart på marimbaen.

Original: https://tidal.com/browse/track/68708437
Deluxe version: https://tidal.com/browse/track/10923158

Eksempel to: Anne Grete Preus. "Fryd", opprinnelig versjon og 2013-remaster. Sistnevnte er hissig i toppen, oppblåst og stor i bredden. Til gjengjeld er det liten dybde. Originalen henger mye bedre sammen på alle måter.

Original: https://tidal.com/browse/track/69810494
2013 remaster: https://tidal.com/browse/track/23030005

Jeg kan godt tenke meg at de to "nyversjonene" her låter bra på monohøyttalere, eller sånne enkle bluetoothhøyttalere "folk flest" har stående i vinduskarmen i disse dager. Men på et skikkelig stereoanlegg låter de kjipt.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Et tema som er diskutert flittig rundt om.

Min erfaring er at noen (få) remasteringer er bra, men det meste er betydelig dårligere enn originalen.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Desverre. Remaster betyr gjerne masse kompresjon. Problemet med digital er at det er enkelt og uenderlig med muligheter for å manipulere signalet; fristelsen er åpenbart for stor. Omtrent som når folk går amok med HDR funksjon i Photoshop.....
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.651
Antall liker
1.200
Jeg har (nesten) helt sluttet å kjøpe remastringer på vinyl, går alltid etter originale/tidlige pressinger.
Hvis ikke tilgjengelig på vinyl, så kan det bli en remastret CD, men da er det for musikken, blir sjelden spesielt fornøyd med lyden selv om den kan være ca ok (det går an å høre på, men er langt fra "audiofilt")
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Jeg har (nesten) helt sluttet å kjøpe remastringer på vinyl, går alltid etter originale/tidlige pressinger.
Hvis ikke tilgjengelig på vinyl, så kan det bli en remastret CD, men da er det for musikken, blir sjelden spesielt fornøyd med lyden selv om den kan være ca ok (det går an å høre på, men er langt fra "audiofilt")

Remastring på vinyl er ofte vellykket, men remaster på vinyl er ikke så vanlig. Grunnen er at man ikke kan komprimere signalet på vinyl i like stor grad som i det digitale domene, uten at man får problemer med nivået og/eller plass til all musikken på en plateside....
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Enig, mange bra remastere på vinyl. Selvsagt er det mange poengløse utgivelser der også, som kun slippes for å tjene penger, men tilstanden er dog langt, langt bedre enn i CD-markedet der tilsynelatende (tilhørelatende?) nesten alt er dårligere enn originalene.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det har blitt gjort mange bra remasters innen klassisk-sjangeren. Rart med det, når målgruppen vil ha lyd som likner live og ikke passende ørepropper på bussen.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
Jeg har kjøpt hundrevis på hundrevis av nylig remastrerte CD'er de senere år. Utelukkende klassisk og en god del jazz. Dessverre sluttet de store selskapene med oppussing av jazz for ti år siden. Nesten uten unntak er disse nye utgavene til det bedre. Jeg hadde en del av dem fra før. De gamle virker ofte å ha bedre dynamikk ved første "ørekast", men det skyldes oftest mer aggressiv lyd. De nye har ofte mer pågående/mindre avslipt diskant, så de gavner utstyr med høyere oppløsning...
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Det er positivt å høre at det finnes en oppside i remastringen også. Har du noen eksempler som ligger på Tidal, Todani?
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
Ha'kke peiling. Jeg spiller kun CD og vinyl. Har aldri prøvd å laste ned noe musikk eller å strømme noe annet enn radio...
 
Topp Bunn