Rel - Dyb bassens konge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer!
    Denne REL sub kabelen ga nok en liten forbedring men det hjalp nok mest på nattesøvnen :).
    Etter hva jeg har erfart så er det en større forbedring å splitte opp original kabelen å koble den på høyttaler terminalene på høyttalerne og ikke på høyttaler terminalene på forsterkeren.
    Og så var det det med å finne rett plassering og justering av frekvens og volum men du bør nok spille på den (spille den inn) noen dager før finjustering. I mitt rom og anlegg så har jeg etter mye lytting kommet frem til at de beste "all round" innstillingene er 8 klikk opp på frekvens (ca. 50 Hz) og 18 klikk opp på volum.

    Jeg glemte å si at jeg fabler om å kjøpe en S5 til i symmetriens navn, er det noen her som har erfaringer med 2 stk. S5 sub'er?

    Jeg har 2 stk S-5 sammen med Focal høyttalere. Flytter fjell det. Var stor forskjell på en og to her, men mitt rom er umulig med "bare" en sub.

    Bare å glede seg.
    Da har jeg mottatt og installert den andre REL S5 sub’n, fy flate det ble bra med 2 stk.!
    Men det jeg erfarte var at det ikke var noe sjakktrekk å koble begge sub’ene i hvert sitt ledige 10 amp uttakene på strømrenseren, de må kobles rett i veggen om man ikke har ledige 16 amp. uttak.
    De må også vinkles slik at de peker rett mot lytterposisjon (de står på utsiden av hver hoved høyttaler).
    En annen ting er at når man har to slike sub’er så bør man koble (høynivå kabelens ledere) rød og gul kabel sammen og bruke de på + og den svarte på – tilkoblet rett på høyttaler terminalene på høyttalerne (blir høyere nivå av sånt).
    Anbefales!
    Samme her P.O.M, Storm 5 ble hentet hos en trivelig kar på Holmsbu og nå spiller den helt fortreffelig sammen med sin tvilling i stueoppsettet. Koblet det slik du også gjorde det og det er nå et fantastisk homogent lydbilde fra topp til dypeste bunn her. Måtte justere ned litt på volumet på sub'ene i forhold til når jeg bare spilte på én, men ellers er ting som før.

    Mulig jeg har litt mer å hente på plassering da jeg enda ikke har forsøkt REL's klare anbefaling om hjørneplassering.
    Nå foreløpig står de på innsiden av Harbeth'ene og litt bak.
    Får se om jeg flytter litt rundt på de i helgen...... artig å prøve seg litt frem.

    Men NÅ er det tid for nattens musikkøkt....gleder meg! :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.274
    Antall liker
    9.080
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Da kan man vel melde seg inn her.. om dåg med et lite hjertesukk..

    Rel har bommet litt på design må jeg tørre og si.. min kliss nye R-205 som kom inn døren nettopp har ikke egenskaper for å spille særlig høyt.
    Først misstenkte jeg rett å slett feilproduksjon på elementet da det ikke spilte rent.. etter litt prøving viser det seg fort at kassen er jo mange mange kilo for lett.. den står pent på gulvet å vibrerer og danser :)

    Spikes er nok ikke løsningen her på parketten så skal prøve med filtknotter.. dog tror jeg den vil skli enda lettere da. skal prøve finne noen gummiknotter kansje.

    Andre som har vært borti dette?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da kan man vel melde seg inn her.. om dåg med et lite hjertesukk..

    Rel har bommet litt på design må jeg tørre og si.. min kliss nye R-205 som kom inn døren nettopp har ikke egenskaper for å spille særlig høyt.
    Først misstenkte jeg rett å slett feilproduksjon på elementet da det ikke spilte rent.. etter litt prøving viser det seg fort at kassen er jo mange mange kilo for lett.. den står pent på gulvet å vibrerer og danser :)

    Spikes er nok ikke løsningen her på parketten så skal prøve med filtknotter.. dog tror jeg den vil skli enda lettere da. skal prøve finne noen gummiknotter kansje.

    Andre som har vært borti dette?
    Tror du må gjøre noe i andre enden av subben, hva med å sette noe tungt på den?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.274
    Antall liker
    9.080
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det er nok mulig det må til til slutt.. men vi får se.. skal spille litt og teste.. men fram til nå er jeg ikke voldsomt imponert med tanke på prisen :)
     

    Gurba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Innlegg
    345
    Antall liker
    86
    Da kan man vel melde seg inn her.. om dåg med et lite hjertesukk..

    Rel har bommet litt på design må jeg tørre og si.. min kliss nye R-205 som kom inn døren nettopp har ikke egenskaper for å spille særlig høyt.
    Først misstenkte jeg rett å slett feilproduksjon på elementet da det ikke spilte rent.. etter litt prøving viser det seg fort at kassen er jo mange mange kilo for lett.. den står pent på gulvet å vibrerer og danser :)

    Spikes er nok ikke løsningen her på parketten så skal prøve med filtknotter.. dog tror jeg den vil skli enda lettere da. skal prøve finne noen gummiknotter kansje.

    Andre som har vært borti dette?
    SVS SoundPath Isolation System 4 Kit Dempeføtter - Høyttalertilbehør - Tilbehør
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Da kan man vel melde seg inn her.. om dåg med et lite hjertesukk..

    Rel har bommet litt på design må jeg tørre og si.. min kliss nye R-205 som kom inn døren nettopp har ikke egenskaper for å spille særlig høyt.
    Først misstenkte jeg rett å slett feilproduksjon på elementet da det ikke spilte rent.. etter litt prøving viser det seg fort at kassen er jo mange mange kilo for lett.. den står pent på gulvet å vibrerer og danser :)

    Spikes er nok ikke løsningen her på parketten så skal prøve med filtknotter.. dog tror jeg den vil skli enda lettere da. skal prøve finne noen gummiknotter kansje.

    Andre som har vært borti dette?
    Hei gratulerer med ny subb
    Noen liker mor å andre datteren :cool:
    Sånn er det her også,,,har samme sub å er storfornøyd med designet ,,,
    Bruker en 40x40 cm og 5cm tykk betong med gummi knotter i hjørnene under denne, og sub står oppå på Spikes helt inne i hjørne, å ikke ute på gulv eller midt på vegg .da mister du db .
    Lese bruksanvisning:rolleyes: skal jo kun spille det helt laveste denne.
    Mvh Roy
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.274
    Antall liker
    9.080
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Skal leke litt mere med oppsett på denne, men syns det fort går ut i grøt på litt krevende saker..
    Nå står den på møbelknotter av noe gummi lignende, så den står i allefall iro, puttet jamo sub'en oppå som litt extra vekt og plassert den så langt inn i hjørnet jeg får den..

    vi får se om den myker opp og takler ting bedre med litt tid.. :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Takker..Bra test men fortsatt litt usikker på hvor bra den er på film.. Mye og velge imellom i den priskalssen!
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.858
    Antall liker
    50.921
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    IMG_2113.jpg

    Min 3 REL
    R-528 SE utrolig lette og integrere disse subbene kontra mange andre jeg har hatt innom.
    Denne spiller i en annen liga enn den forrige som var en R-205,dyp og fast bass uten noe rumling :)

    O
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    A

    ANM

    Gjest
    Hei RELbrødre,

    Forbereder meg litt på ankomsten av mine 2 stk. G1 og har et spørsmål. Ut ifra bruksanvisning er det tydelig at de helst hadde droppet lavnivå innganger, men høynivå løsningen de presenterer for oss med McIntosh monoblokker er uaktuell, så jeg lurer på følgende. Hvilken konsekvens får det å bare koble én RCA-kabel L-R til hver sub? Lavere output?
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Hei RELbrødre,

    Forbereder meg litt på ankomsten av mine 2 stk. G1 og har et spørsmål. Ut ifra bruksanvisning er det tydelig at de helst hadde droppet lavnivå innganger, men høynivå løsningen de presenterer for oss med McIntosh monoblokker er uaktuell, så jeg lurer på følgende. Hvilken konsekvens får det å bare koble én RCA-kabel L-R til hver sub? Lavere output?
    Hvorfor ikke høynivå med McIntosh monoblokker...?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Fordi de er fullbalanserte og sort må jordes i chassis. Det gjør jeg ikke.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Mener å huske at det stod noe i manualen til REL om at sort kunne henge løst, og sånn sett ikke nødvendigvis jordes i chassis.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Nå dreide spørsmålet seg om lavnivå, REL sin anbefalte tilkobling på høynivå for McIntosh er uaktuell som sagt.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Vær så snill da gutter! Jeg vet hvordan den skal kobles på høynivå. Jeg stilte ett konkret spørsmål.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Det står jo veldig greit forklart i lenken til Trond_B hvordan man kobler REL til to MC blokker. Kan ikke se at dette har noen negative konsekvenser.
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Hei.

    Jeg ville skrevet en mail til REL ang problemstillingen din. Jeg var usikker på hvordan best koble opp forsterkeren på høynivå. Syntes manualen var litt uklar. Jeg fikk raskt svar fra sjefen selv, og veldig oppklarende for min del.

    Jeg bruker 2 REL G2 koblet på høynivå til 'Dag Momentum stereo som er fullbalansert. Ingen støyproblemer, så trenger ikke og koble til jord til min forsterker.

    REL anbefaler sterkt å bruke høynivå, og min erfaring er at subbene integreres veldig godt med hoved HT koblet på denne måten. Ville absolutt forsøkt dette.

    mvh
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Får du lavere nivå, justerer du opp gain litt. ;)


    For protokollen har jeg aldri tatt i hverken REL eller Mac. ;)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jepp, er ikke stresset, henter dem i morgen og alle svar gir seg selv.:)
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Blir ikke lett å få riktig svar i en vennerstråd, når du ikke vil bruke produktet på anbefalt måte.
    Har hatt flere REL igjennom årene. Sist R-528SE. Hadde aldri vurdert lavsignal på REL.
     

    Trond_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.08.2004
    Innlegg
    791
    Antall liker
    206
    Torget vurderinger
    19
    REL er ikke bygget for å brukes på low level. Da kunne du like gjerne kjøpt et par billige SVS. :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Mao ingen har et svar på mitt enkle spørsmål?
    Vil bare gi deg gode råd fra egen erfaring med REL. Veldig dumt å betale dyrt for 2 stk flotte sub'er og bare hente ut 60% ytelse..men du gjør selvfølgelig som du vil...

    mvh
     
    A

    ANM

    Gjest
    Aksepterer det gutter. Åpenbart at inkompetansen er stor blant fanboysen og at selv de enkleste spørsmål blir for vanskelige for dere. :cool:
     
    A

    ANM

    Gjest
    Mao ingen har et svar på mitt enkle spørsmål?
    Vil bare gi deg gode råd fra egen erfaring med REL. Veldig dumt å betale dyrt for 2 stk flotte sub'er og bare hente ut 60% ytelse..men du gjør selvfølgelig som du vil...

    mvh
    Hvor har du det tallet fra? Har du prøvd selv? Mulig at REL ikke er i stand til å lage en god linjeforsterker, men de tilbyr en lavnivåinngang, om ikke de fungerer returnerer jeg selvfølgelig varene.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan mister man egentlig 40 prosent ytelse ved å bruke en inngang som subben jo leveres med? Bare av nysgjerrighet!
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Dette går helt fint, og hvis ikke, bygger jeg bare to småtasser til deg. Lover fabrikk finsch og alle muligheter, og kan ta 100 k per stk så du får den rette følelsen
     
    A

    ANM

    Gjest
    Selvfølgelig går det greit, men ba jo om det selv. Er jo en idiot som nekter meg selv digitalisering, kan ikke forvente mer av menigheten. 100k høres greit ut, om du leverer på døra og bærer ned tar jeg 4. ;D
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Mao ingen har et svar på mitt enkle spørsmål?
    Vil bare gi deg gode råd fra egen erfaring med REL. Veldig dumt å betale dyrt for 2 stk flotte sub'er og bare hente ut 60% ytelse..men du gjør selvfølgelig som du vil...

    mvh
    Hvor har du det tallet fra? Har du prøvd selv? Mulig at REL ikke er i stand til å lage en god linjeforsterker, men de tilbyr en lavnivåinngang, om ikke de fungerer returnerer jeg selvfølgelig varene.
    Tallet er synsing fra min side, selvfølgelig satt på spissen:cool:. Poenget mitt er at du oppnår langt fra maksimal ytelse med linjenivå. Det er i hvert fall min erfaring. Du får teste selv når de kommer...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn