Rel - Dyb bassens konge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    Medlem 1792

    Gjest
    Nå har jeg blitt en lykkelig eier av en REL S5 sub (brukes kun til musikk). Og så lurer jeg på om det er noen her som har erfaringer med REL Bassline Blue kabelen kontra den som følger med som original kabel: Blue™ | REL Acoustics
    Grattis med nyervervelsen POM :)
    Må få tatt en tur å høre på dette!
    Takk for det Liotheles, og ja du komme å høre!
    Som du kanskje vet så har jeg tidligere hatt to forskjellige typer «svenske« sub’er som jeg ikke har fått til å spille som jeg vil i mitt musikk anlegg/i mitt lytterom. Men denne REL sub’en satt jo som et skudd etter kun noen få timers spilling og justering og i tillegg så kommer jo fordelene med innspilling…
    Denne REL S5 sub’en synes jeg ble veldig godt integrert i mitt lytterom og passer meget godt til mine Dynaudio C2 høyttalere, for meg er dette så langt en «perfekt» musikk sub (innen rimelighetens grenser :))!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Melder meg herved inn i REL's venneklubb.

    I dag kom en REL S3 sub på plass i musikkanlegget mitt i TVstuen.

    Etter en times tid fant den tonen - ny fra butikken, må vite - og nå låter det riktig så bra sammen med ProAc D1. Jeg har blitt tipset om at noe innspilling er nødvendig - men da blir det vel bare enda bedre?

    Et bilde i full fart av de nye kameratene:



    En tight og fin klangsignatur, som passer veldig bra med ProAc D1. Jeg har jo Beolab 5 anlegget mitt å sammenligne med - men helt DER er ikke små-ProAc'ene + REL - men det er ikke langt unna.

    Jeg kjører inntil videre på lavnivå-tilkobling - altså fra forforsterkerens L+R-utganger til subens L+R-innganger. Hvis jeg leser REL's manual riktig, får jeg problem med å bruke Speakon-tilkoblingen med de to monoblokkene mine - Bryston PowerPac 300SST. REL anbefaler to suber i slike tilfeller. Men jeg har kan hende misforstått?

    Men uansett: veldig fornøyd!
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    ^ Gratulerer med ny REL sub og velkommen i klubben, Ulf-B :)
    Ikke spesielt problematisk å bruke speakon-kabelen i slikt oppsett for du kan vel tappe signalet ute på høyttalerne?
    Man må bare splitte opp kabelen såpass langt at man kan ha en plussleder til + på hver HT samt den svarte til - på venstre HT.

    Jeg gjør det samme med en Naim forsterker som pga sin litt sære konstruksjon ikke likte at jeg tappet signalet på forsterkersiden.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    ^ Gratulerer med ny REL sub og velkommen i klubben, Ulf-B :)
    Ikke spesielt problematisk å bruke speakon-kabelen i slikt oppsett for du kan vel tappe signalet ute på høyttalerne?
    Man må bare splitte opp kabelen såpass langt at man kan ha en plussleder til + på hver HT samt den svarte til - på venstre HT.

    Jeg gjør det samme med en Naim forsterker som pga sin litt sære konstruksjon ikke likte at jeg tappet signalet på forsterkersiden.
    Vel - vi får se. Høyttalerkablene er en del av den visuelle innredningen her hjemme - og jeg får diskutere med innredningssjefen om det er åpning for ytterligere kabel-rot. Men uansett så låter det aldeles fortreffelig slik jeg har det nå - så vi får se om jeg lager en sak av dette. Mange andre hifi-saker som er viktigere enn denne......

    PS: Slik ser det ut pr. i dag - og det synes både kona og jeg er ganske OK:

    IMGP5642.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Grattis Ulf-B, ryddig oppsett!

    Apropos kabling til REL sub så har jeg en slik kabel på vei:
    Blue™ | REL Acoustics
    Ja, jeg er "kabel troende" så dette blir nok en betydelig oppgradering for meg ;)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Ryddig og pent det der, og hvis det i tillegg låter fortreffelig er vel saken grei.

    Men da velger du av estetiske hensyn ikke å tilkoble REL sub slik de anbefaler for optimal lyd. Men det er selvfølgelig opp til deg (og sjefen) ;)
    Ved å tilkoble ute ved HT vil du ta med deg (eventuell) lydsignatur fra HT kabel og derved integreres det enda bedre med HT. Det er iallefall slik jeg oppfatter REL's anbefaling.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ulf-B, lag deg en enkel testkabel og bytt frem og tilbake med AB lyttetesting.
    Jeg gjorde det med T-5 m/ små Kef . Stor forskjell her i speakon's favør.

    Mvh. T-5 eier.
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Får melde meg inn her med en R218, en meget spennende inngang til RELs fortreffelige verden. Skulle ikke mye skruing til før den satt, dog hjulpet litt av en måling jeg gjorde uten sub som viste at rom + plassering av høyttalere basicly sluker alt under 70Hz.

    Har Tannoy Revolution XT8F i dag, men med en sub som integrerer så godt som REL frister det litt med noen litt mer HiFi stativhøyttalere. Noen som har erfaring med REL og stativ kontra gulvstående. Når under 70 Hz stort sett leveres av suben tenker jeg at jeg kan få mye ut av et par knallbra stativhøyttalere. Synes blant annet XTZ M2 virker spennende.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Melder meg herved inn i REL's venneklubb.

    I dag kom en REL S3 sub på plass i musikkanlegget mitt i TVstuen.

    Etter en times tid fant den tonen - ny fra butikken, må vite - og nå låter det riktig så bra sammen med ProAc D1. Jeg har blitt tipset om at noe innspilling er nødvendig - men da blir det vel bare enda bedre?

    Et bilde i full fart av de nye kameratene:



    En tight og fin klangsignatur, som passer veldig bra med ProAc D1. Jeg har jo Beolab 5 anlegget mitt å sammenligne med - men helt DER er ikke små-ProAc'ene + REL - men det er ikke langt unna.

    Jeg kjører inntil videre på lavnivå-tilkobling - altså fra forforsterkerens L+R-utganger til subens L+R-innganger. Hvis jeg leser REL's manual riktig, får jeg problem med å bruke Speakon-tilkoblingen med de to monoblokkene mine - Bryston PowerPac 300SST. REL anbefaler to suber i slike tilfeller. Men jeg har kan hende misforstått?

    Men uansett: veldig fornøyd!
    Gratulerer med REL S3 Ulf;)
    Dette ble ryddig og flott, sånn som det skal være:)

    gismo
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Ryddig og pent det der, og hvis det i tillegg låter fortreffelig er vel saken grei.

    Men da velger du av estetiske hensyn ikke å tilkoble REL sub slik de anbefaler for optimal lyd. Men det er selvfølgelig opp til deg (og sjefen) ;)
    Ved å tilkoble ute ved HT vil du ta med deg (eventuell) lydsignatur fra HT kabel og derved integreres det enda bedre med HT. Det er iallefall slik jeg oppfatter REL's anbefaling.
    Helt enig med Liotheles, det "må" kobles til på høyttaler terminalene og ikke forsterker terminalene om man vil ha best resultat (det har jeg testet ut selv). Gul til venstre +, rød til høyre + og sort til jord/forsterker kabinett om man har balansert forsterker.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ryddig og pent det der, og hvis det i tillegg låter fortreffelig er vel saken grei.

    Men da velger du av estetiske hensyn ikke å tilkoble REL sub slik de anbefaler for optimal lyd. Men det er selvfølgelig opp til deg (og sjefen) ;)
    Ved å tilkoble ute ved HT vil du ta med deg (eventuell) lydsignatur fra HT kabel og derved integreres det enda bedre med HT. Det er iallefall slik jeg oppfatter REL's anbefaling.
    Helt enig med Liotheles, det "må" kobles til på høyttaler terminalene og ikke forsterker terminalene om man vil ha best resultat (det har jeg testet ut selv). Gul til venstre +, rød til høyre + og sort til jord/forsterker kabinett om man har balansert forsterker.
    Jeg har bladd nøye gjennom manualen, og jeg finner ingenting om hvordan man skal koble én ensom REL S3 til to monoblokker via den medfølgende kabelen med Speakon-plugg. Tvert i mot: i tilfelle to monoblokker, anbefaler REL to suber. Det hadde naturligvis vært moro, det - to suber - men det er dessverre helt uaktuelt. Det er også helt uaktuelt å koble via høynivåtilkobling til bare én av monoblokkene - begge kanalene må være med.
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Ryddig og pent det der, og hvis det i tillegg låter fortreffelig er vel saken grei.

    Men da velger du av estetiske hensyn ikke å tilkoble REL sub slik de anbefaler for optimal lyd. Men det er selvfølgelig opp til deg (og sjefen) ;)
    Ved å tilkoble ute ved HT vil du ta med deg (eventuell) lydsignatur fra HT kabel og derved integreres det enda bedre med HT. Det er iallefall slik jeg oppfatter REL's anbefaling.
    Helt enig med Liotheles, det "må" kobles til på høyttaler terminalene og ikke forsterker terminalene om man vil ha best resultat (det har jeg testet ut selv). Gul til venstre +, rød til høyre + og sort til jord/forsterker kabinett om man har balansert forsterker.
    Jeg har bladd nøye gjennom manualen, og jeg finner ingenting om hvordan man skal koble én ensom REL S3 til to monoblokker via den medfølgende kabelen med Speakon-plugg. Tvert i mot: i tilfelle to monoblokker, anbefaler REL to suber. Det hadde naturligvis vært moro, det - to suber - men det er dessverre helt uaktuelt. Det er også helt uaktuelt å koble via høynivåtilkobling til bare én av monoblokkene - begge kanalene må være med.
    Enig at begge kanalene må være med.
    Om det er balanserte mono blokker/balanser drift så skulle jeg vel tro at jord kan kobles til den ene mono blokk kabinettet eller forforsterker...?
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.636
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det låter "tightere", eller "raskere" når RELen kobles til høyttalerterminalene på forsterkeren, det er min erfaring med min R 528.
    Jeg er meget fornøyd med min Subwoofer. Det eneste er at jeg godt kunne tenkt meg en til i samme anlegget.:)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ryddig og pent det der, og hvis det i tillegg låter fortreffelig er vel saken grei.

    Men da velger du av estetiske hensyn ikke å tilkoble REL sub slik de anbefaler for optimal lyd. Men det er selvfølgelig opp til deg (og sjefen) ;)
    Ved å tilkoble ute ved HT vil du ta med deg (eventuell) lydsignatur fra HT kabel og derved integreres det enda bedre med HT. Det er iallefall slik jeg oppfatter REL's anbefaling.
    Helt enig med Liotheles, det "må" kobles til på høyttaler terminalene og ikke forsterker terminalene om man vil ha best resultat (det har jeg testet ut selv). Gul til venstre +, rød til høyre + og sort til jord/forsterker kabinett om man har balansert forsterker.
    Jeg har bladd nøye gjennom manualen, og jeg finner ingenting om hvordan man skal koble én ensom REL S3 til to monoblokker via den medfølgende kabelen med Speakon-plugg. Tvert i mot: i tilfelle to monoblokker, anbefaler REL to suber. Det hadde naturligvis vært moro, det - to suber - men det er dessverre helt uaktuelt. Det er også helt uaktuelt å koble via høynivåtilkobling til bare én av monoblokkene - begge kanalene må være med.
    Enig at begge kanalene må være med.
    Om det er balanserte mono blokker/balanser drift så skulle jeg vel tro at jord kan kobles til den ene mono blokk kabinettet eller forforsterker...?
    Dette er ikke noe jeg har tenkt å koble opp på gefühlen. Derfor har jeg sendt en melding til Bryston og spurt om det er mulig å koble begge monoblokkene mine til suben via Speakon, og hvis så er tilfelle: få en klar beskrivelse av hvordan dette skal gjøres.
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Jeg har bladd nøye gjennom manualen, og jeg finner ingenting om hvordan man skal koble én ensom REL S3 til to monoblokker via den medfølgende kabelen med Speakon-plugg. Tvert i mot: i tilfelle to monoblokker, anbefaler REL to suber. Det hadde naturligvis vært moro, det - to suber - men det er dessverre helt uaktuelt. Det er også helt uaktuelt å koble via høynivåtilkobling til bare én av monoblokkene - begge kanalene må være med.
    Enig at begge kanalene må være med.
    Om det er balanserte mono blokker/balanser drift så skulle jeg vel tro at jord kan kobles til den ene mono blokk kabinettet eller forforsterker...?
    Dette er ikke noe jeg har tenkt å koble opp på gefühlen. Derfor har jeg sendt en melding til Bryston og spurt om det er mulig å koble begge monoblokkene mine til suben via Speakon, og hvis så er tilfelle: få en klar beskrivelse av hvordan dette skal gjøres.
    Jepp, "better safe than sorry"!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg har bladd nøye gjennom manualen, og jeg finner ingenting om hvordan man skal koble én ensom REL S3 til to monoblokker via den medfølgende kabelen med Speakon-plugg. Tvert i mot: i tilfelle to monoblokker, anbefaler REL to suber. Det hadde naturligvis vært moro, det - to suber - men det er dessverre helt uaktuelt. Det er også helt uaktuelt å koble via høynivåtilkobling til bare én av monoblokkene - begge kanalene må være med.
    Enig at begge kanalene må være med.
    Om det er balanserte mono blokker/balanser drift så skulle jeg vel tro at jord kan kobles til den ene mono blokk kabinettet eller forforsterker...?
    Dette er ikke noe jeg har tenkt å koble opp på gefühlen. Derfor har jeg sendt en melding til Bryston og spurt om det er mulig å koble begge monoblokkene mine til suben via Speakon, og hvis så er tilfelle: få en klar beskrivelse av hvordan dette skal gjøres.
    Jepp, "better safe than sorry"!
    Her er svaret jeg fikk fra Bryston nå nettopp:

    Hi Ulf,

    This is not possible, we recommend against trying to do it, to bridge two amplifier to your sub.

    Kindest regards,
    Brian...

    Da er høynivåtilkoblinger helt uaktuelt for mitt vedkommende.

    Men det låter jo bra via lavnivåtilkoblingene også - så dette er et ikke-problem.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Det låter "tightere", eller "raskere" når RELen kobles til høyttalerterminalene på forsterkeren, det er min erfaring med min R 528.
    Jeg er meget fornøyd med min Subwoofer. Det eneste er at jeg godt kunne tenkt meg en til i samme anlegget.:)
    Nå må du få tå dæ ullsokka mitt på sæmarn`n blues..:cool:

    Din sub er skitbra, 2 ville blitt dobbelt skitbra;);)
    Men du må senke "nivået litt" da je kjæm på besøk....:rolleyes:

    gismo
     
    Sist redigert:
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Dette er ikke noe jeg har tenkt å koble opp på gefühlen. Derfor har jeg sendt en melding til Bryston og spurt om det er mulig å koble begge monoblokkene mine til suben via Speakon, og hvis så er tilfelle: få en klar beskrivelse av hvordan dette skal gjøres.
    Jepp, "better safe than sorry"!
    Her er svaret jeg fikk fra Bryston nå nettopp:

    Hi Ulf,

    This is not possible, we recommend against trying to do it, to bridge two amplifier to your sub.

    Kindest regards,
    Brian...

    Da er høynivåtilkoblinger helt uaktuelt for mitt vedkommende.

    Men det låter jo bra via lavnivåtilkoblingene også - så dette er et ikke-problem.
    Godt å få det endelig avklart, raskt svart var det også :)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Dette er hentet fra Setup seksjonen på Rel.net:

    "High-level connection, using the enclosed cable with the Neutrik Speakon connector, is always the first choice compared with low-level connection. This connection can be made without affecting the performance of the amplifier because the REL’s amplifier input impedance is 150,000 ohms, in effect not producing any additional demand whatsoever on the rest of your system."

    Tåler ikke Bryston blokkene dette Ulf?

     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Kan ikke sort/minus splittes og kjøres til begge terminalene?

    Man skal jo kjøre begge kanalene på samme "minusleder" om man kjører en stereoblokk.

    Hadde en stund en Strata 5 som fungerte meget godt.
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Det låter "tightere", eller "raskere" når RELen kobles til høyttalerterminalene på forsterkeren, det er min erfaring med min R 528.
    Jeg er meget fornøyd med min Subwoofer. Det eneste er at jeg godt kunne tenkt meg en til i samme anlegget.:)
    [/QUOT
    Hei hvor kjøpte du den geniale lampen for LP riggen din :cool:
    Mvh Roy
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Dette er hentet fra Setup seksjonen på Rel.net:

    "High-level connection, using the enclosed cable with the Neutrik Speakon connector, is always the first choice compared with low-level connection. This connection can be made without affecting the performance of the amplifier because the REL’s amplifier input impedance is 150,000 ohms, in effect not producing any additional demand whatsoever on the rest of your system."

    Tåler ikke Bryston blokkene dette Ulf?

    Bryston tåler sikkert 150.000 Ohm, men når REL ikke har noen oppskrift i manualen for S3 for å koble én enslig sub til to monoblokker (de har oppskrift for alt mulig annet) - snarere tvert i mot: de anbefaler to suber i slike tilfeller - og Bryston sterkt fraråder å prøve noe slikt på de to monoblokkene mine, er saken klar for meg. Dette er ikke noe jeg skal eksperimentere med, eller gå videre med.
     

    Bob_Marleys

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    Brukte en REL Stentor tidligere på EC monoblokker uten problemer. Sort gikk til chasis og rød og gul til hver forsterker. ingen brum eller problemer over 5-6 år bruk.

    Men Ulf-B. Hvorfor ikke sende en e-post eller ringe til importøren Mono. De er alltid behjelplig når jeg har ringt de og kan nok hjelpe deg få brukt RELen på beste måte.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror Ulf har helt rett. EN sub på TO monoblokker blir bare rot. Bedre å gjøre det slik Ulf nå gjør. Noe helt annet hadde det vært om det var plass til to subber.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.636
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    OT, men ettersom flere har lurt på "platespillerlampa" i innlegg # 253 skal jeg raskt bare formidle at denne fåes på IKEA, heter Jansjö og koster 98 kr.
    På tilbud tl 69 kr akkurat nå før 9 august.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Tror Ulf har helt rett. EN sub på TO monoblokker blir bare rot. Bedre å gjøre det slik Ulf nå gjør. Noe helt annet hadde det vært om det var plass til to subber.
    Hva mener du med "rot"?
    Hvis man googler litt finner man at mange kobler sin REL til monoblokker med Speakon kabelen.
    Han her har t.o.m. verifisert oppsettet med REL support og alt fungerer smertefritt.
    https://www.avforums.com/threads/ho...-subwoofer-to-my-monoblock-power-amps.170911/

    Vi prøver bare å hjelpe Ulf med å få det beste ut av sin nye REL men hvis han ikke ønsker å ta sjansen fordi Bryston ikke anbefaler dette (uten å helt vite hvorfor?) så må han selvfølgelig gjøre som han vil. Han er jo fornøyd slik det spiller nå så det er jo sånn sett unødvendig å prøve.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Problemet er jo åpenbart tilkoblingen av den sorte jordingskabelen. Å koble til jord på ene monoblokken blir ikke nødvendigvis riktig.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jepp, jord på bare en monoblokk er jeg usikker på hvordan vil fungere. At Bryston selv ikke tilrår det gjør det enkelt.
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Får straks en REL S5 inn døra. Noen tips til føtter, eller bruker man ikke noe? Ser ikke optimalt ut med aluminiumsføttene rett på parkett.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jordledningen kan vel fikses så den kan kobles på begge forsterkere, en sukkerbit og derfra to ledninger. Men, jeg skal ikke gjøre meg klok på dette.

    Har ikke noe problem med aluminiumsføtterne på parkett, men du kan jo gjøre de sorte på en eller annen lur måte kanskje.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Får straks en REL S5 inn døra. Noen tips til føtter, eller bruker man ikke noe? Ser ikke optimalt ut med aluminiumsføttene rett på parkett.
    Jeg klistret på noen helt vanlige møbelkonotter under føttene til min REL S3 - og dermed kunne jeg skyve den forsiktig på plass uten å være bekymret for parketten. Kan ikke si at jeg har fått noen lydmessig uro i sjelen av å gjøre det slik.
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    S5 på plass. Stor og tung rakkar :) førsteinntrykket er at den spiller veldig uanstrengt med masse overskudd. Føles litt lavere volum enn R 218 på samme innstillinger men det er nok mye pga innspilling. Har hørt at elementene skal være satt inn med noe som stiver av pga transport og må spilles myke igjen.

    Fikk beskjed om at det var noen små gummigreier under men den gang ei. Satt på møbelknotter da jeg mistenker at rett på parkett blir skrap skrap.

    Noen tips om innspilling? Ikke minst nysgjerrig på hvor stor endring folk opplevde.
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Grattis Ulf-B, ryddig oppsett!

    Apropos kabling til REL sub så har jeg en slik kabel på vei:
    Blue™ | REL Acoustics
    Ja, jeg er "kabel troende" så dette blir nok en betydelig oppgradering for meg ;)
    Hører gjerne om hvordan du opplevde forskjelllen.
    Gratulerer!
    Denne REL sub kabelen ga nok en liten forbedring men det hjalp nok mest på nattesøvnen :).
    Etter hva jeg har erfart så er det en større forbedring å splitte opp original kabelen å koble den på høyttaler terminalene på høyttalerne og ikke på høyttaler terminalene på forsterkeren.
    Og så var det det med å finne rett plassering og justering av frekvens og volum men du bør nok spille på den (spille den inn) noen dager før finjustering. I mitt rom og anlegg så har jeg etter mye lytting kommet frem til at de beste "all round" innstillingene er 8 klikk opp på frekvens (ca. 50 Hz) og 18 klikk opp på volum.

    Jeg glemte å si at jeg fabler om å kjøpe en S5 til i symmetriens navn, er det noen her som har erfaringer med 2 stk. S5 sub'er?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Takk for raske og gode svar her. :)

    Har ikke erfaring med 2 x S5, men har erfaring med 2 subber fra tidligere. Om man ikke savner noe eller føler noe er galt med 1 sub er jeg usikker på hvor mye man får ut av ha ha 2. Hovedgrunnen til å ha 2 subber slik jeg ser det er (1) at rommet er så stort at det krever 2 for å fylles med nok lyd eller (2) at man ikke kan plassere subben optimalt ift lytteposisjon og må bruke 2 subber for å jevne ut bassen over større deler av rommet.
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Grattis Ulf-B, ryddig oppsett!

    Apropos kabling til REL sub så har jeg en slik kabel på vei:
    Blue™ | REL Acoustics
    Ja, jeg er "kabel troende" så dette blir nok en betydelig oppgradering for meg ;)
    Hører gjerne om hvordan du opplevde forskjelllen.
    Gratulerer!
    Denne REL sub kabelen ga nok en liten forbedring men det hjalp nok mest på nattesøvnen :).
    Etter hva jeg har erfart så er det en større forbedring å splitte opp original kabelen å koble den på høyttaler terminalene på høyttalerne og ikke på høyttaler terminalene på forsterkeren.
    Og så var det det med å finne rett plassering og justering av frekvens og volum men du bør nok spille på den (spille den inn) noen dager før finjustering. I mitt rom og anlegg så har jeg etter mye lytting kommet frem til at de beste "all round" innstillingene er 8 klikk opp på frekvens (ca. 50 Hz) og 18 klikk opp på volum.

    Jeg glemte å si at jeg fabler om å kjøpe en S5 til i symmetriens navn, er det noen her som har erfaringer med 2 stk. S5 sub'er?
    Da er 1 stk REL S5 til bestilt så da får vi se hvordan det blir...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dette at REL stadig erklæres som bestlydende subber, hva mener dere REL fan er årsaken til det?

    Om ikke annet bevitner det om at en basshøyttaler/bassforsterker/kabinett nødvendigvis ikke er en basshøyttaler/bassforsterker/kabinett. Noe må skille teknikken fra de alle, til de få som stadig erklæres som best. Jeg snakker hele tiden om musikkgjengivelse. Ikke gøy i flere kanaler.
     

    Fei

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.06.2008
    Innlegg
    207
    Antall liker
    138
    Torget vurderinger
    2
    Grattis Ulf-B, ryddig oppsett!

    Apropos kabling til REL sub så har jeg en slik kabel på vei:
    Blue™ | REL Acoustics
    Ja, jeg er "kabel troende" så dette blir nok en betydelig oppgradering for meg ;)
    Hører gjerne om hvordan du opplevde forskjelllen.
    Gratulerer!
    Denne REL sub kabelen ga nok en liten forbedring men det hjalp nok mest på nattesøvnen :).
    Etter hva jeg har erfart så er det en større forbedring å splitte opp original kabelen å koble den på høyttaler terminalene på høyttalerne og ikke på høyttaler terminalene på forsterkeren.
    Og så var det det med å finne rett plassering og justering av frekvens og volum men du bør nok spille på den (spille den inn) noen dager før finjustering. I mitt rom og anlegg så har jeg etter mye lytting kommet frem til at de beste "all round" innstillingene er 8 klikk opp på frekvens (ca. 50 Hz) og 18 klikk opp på volum.

    Jeg glemte å si at jeg fabler om å kjøpe en S5 til i symmetriens navn, er det noen her som har erfaringer med 2 stk. S5 sub'er?

    Jeg har 2 stk S-5 sammen med Focal høyttalere. Flytter fjell det. Var stor forskjell på en og to her, men mitt rom er umulig med "bare" en sub.

    Bare å glede seg.
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Grattis Ulf-B, ryddig oppsett!

    Apropos kabling til REL sub så har jeg en slik kabel på vei:
    Blue™ | REL Acoustics
    Ja, jeg er "kabel troende" så dette blir nok en betydelig oppgradering for meg ;)
    Hører gjerne om hvordan du opplevde forskjelllen.
    Gratulerer!
    Denne REL sub kabelen ga nok en liten forbedring men det hjalp nok mest på nattesøvnen :).
    Etter hva jeg har erfart så er det en større forbedring å splitte opp original kabelen å koble den på høyttaler terminalene på høyttalerne og ikke på høyttaler terminalene på forsterkeren.
    Og så var det det med å finne rett plassering og justering av frekvens og volum men du bør nok spille på den (spille den inn) noen dager før finjustering. I mitt rom og anlegg så har jeg etter mye lytting kommet frem til at de beste "all round" innstillingene er 8 klikk opp på frekvens (ca. 50 Hz) og 18 klikk opp på volum.

    Jeg glemte å si at jeg fabler om å kjøpe en S5 til i symmetriens navn, er det noen her som har erfaringer med 2 stk. S5 sub'er?

    Jeg har 2 stk S-5 sammen med Focal høyttalere. Flytter fjell det. Var stor forskjell på en og to her, men mitt rom er umulig med "bare" en sub.

    Bare å glede seg.
    Da har jeg mottatt og installert den andre REL S5 sub’n, fy flate det ble bra med 2 stk.!
    Men det jeg erfarte var at det ikke var noe sjakktrekk å koble begge sub’ene i hvert sitt ledige 10 amp uttakene på strømrenseren, de må kobles rett i veggen om man ikke har ledige 16 amp. uttak.
    De må også vinkles slik at de peker rett mot lytterposisjon (de står på utsiden av hver hoved høyttaler).
    En annen ting er at når man har to slike sub’er så bør man koble (høynivå kabelens ledere) rød og gul kabel sammen og bruke de på + og den svarte på – tilkoblet rett på høyttaler terminalene på høyttalerne (blir høyere nivå av sånt).
    Anbefales!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn