Bil, båt og motorsykkel Reklamasjonsrett på gåen girkasse?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Er vel ikke helt enig med deg der fordi en Clutch er en "forbruksvare" på en bil på lik linje med bremseklosser og bremseskiver, at disse må byttes hver 100-150k er ganske så vanlig på de fleste biler........ selvfølgelig kan en clutch ved forsiktig bruk og liten belastning holde lenger, men den kan også holde vesentlig kortere.

Det spørs hvordan man kjører. Jeg har en 23 år gammel Audi stående til pynt i hagen med original clutch og 534 000km på telleren. Den ble også brukt til å trekke 2 tonns campingvogn noe som medførte mye røyk fra clutchen ved finmanøvrering.....
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
For min egen del kan jeg vel bare si at jeg hadde følt meg regelrett lurt hvis en clutch ikke varte lenger enn bremsene på en bil, eller måtte byttes etter 50.000-100.000 kjørte kilometer under vanlige forhold.
Da skal jeg advare deg om ikke å kjøpe motorcykel med mer enn 100 HK da :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Klossene er 1/4 av størrelsen som på bil. Beleggningen er 1/4 så tykk som på en bil. Til gengjeld koster de 3-4 gange mere, enn til en bil........
og de varer med garanti ikke 50.000 Km.
Dagens tilbud..... Bare å betale :ROFLMAO::ROFLMAO:
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Hvis du ser innlegget til @BeetleBug blir det sagt 50'-100' ved kø og bykjøring. Men det gjelder egentlig ny clutch under 200', da hadde jeg tenkt at det var enten en drittbil eller at jeg hadde blitt lurt og fått en bil som har blitt herjet med hvis det var en bruktbil.

Kan godt medgi at bilbransjen kanskje er en av de bransjene jeg har minst tillit til, generelt.


Min tillitt til bilbranchen er også relativt lav, men grunnen til at jeg hjelper kompisen litt, er at han har drevet i branchen siden tidlig 80 tall og har har alltid vært flink til og feie foran sin dør....... så ikke alle er like........ men det finnes mange useriøs aktører der ute og spesielt finnes det en del av våre nye landsmenn innenfor branchen som ikke følger vanlige regler....... men det er en helt annen topic.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.927
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Skal ikke påstå at jeg har noen fasit på akkurat det, men ville sagt at en clutch som må byttes etter 150.000 km med normal kjøring høres ut som ganske labre saker.
Og clutch kan vel ikke helt sammenlignes med bremsedeler når det gjelder normal slitasje. :)
Jo - clutch er så absolutt en slitedel og levetid er svært avhengig av den som bruker bilen. Det er fullt mulig ved uvettig bruk å bruke opp en clutch på 20.000 km.
Og med uvettug bruk mener jeg f.eks unødig mye sluring - hvilket mange faktisk gjør.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Det spørs hvordan man kjører. Jeg har en 23 år gammel Audi stående til pynt i hagen med original clutch og 534 000km på telleren. Den ble også brukt til å trekke 2 tonns campingvogn noe som medførte mye røyk fra clutchen ved finmanøvrering.....

Det finnes alltid unntak........ og selvfølgelig vil disse enklet tilfellene bli highlighted i en tråd som dette. Jeg kjent en gang en taxi sjåfør som kjørte en Datsun Laurel med manuell kasse over 500,000 kilometer i Oslo trafikken uten clutch bytte..... men det hører til unntakene, det fantes en annen taxi sjåfør med lik bil som byttet clutch hver 80,000 km.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Da skal jeg advare deg om ikke å kjøpe motorcykel med mer enn 100 HK da :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:
Klossene er 1/4 av størrelsen som på bil. Beleggningen er 1/4 så tykk som på en bil. Til gengjeld koster de 3-4 gange mere, enn til en bil........
og de varer med garanti ikke 50.000 Km.
Dagens tilbud..... Bare å betale :ROFLMAO::ROFLMAO:
Ingen fare, hvis jeg først skulle hatt motorsykkel ville jeg trolig valgt noe a là Triumph Bonneville eller Scrambler, og ikke en eller annen hysterisk underlivsrakett med masse HK. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Min tillitt til bilbranchen er også relativt lav, men grunnen til at jeg hjelper kompisen litt, er at han har drevet i branchen siden tidlig 80 tall og har har alltid vært flink til og feie foran sin dør....... så ikke alle er like........ men det finnes mange useriøs aktører der ute og spesielt finnes det en del av våre nye landsmenn innenfor branchen som ikke følger vanlige regler....... men det er en helt annen topic.
Ja, det er jo forskjell på folk der også. Mange er nok ok, men liten tvil om at det er noen luringer i den bransjen. Tror ikke det har noe med hudfarge eller etnisitet å gjøre.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Jo - clutch er så absolutt en slitedel og levetid er svært avhengig av den som bruker bilen. Det er fullt mulig ved uvettig bruk å bruke opp en clutch på 20.000 km.
Og med uvettug bruk mener jeg f.eks unødig mye sluring - hvilket mange faktisk gjør.
Sier ikke at clutch ikke er en slitedel, men vil si at det ikke er vanlig at den slites like fort og må byttes like ofte som bremser, som ble trukket fram her. Det er ikke vanlig å bytte clutch ofte, selv om det sikkert finnes noen prakteksempler på sjåfører som får til det også. :)
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Sier ikke at clutch ikke er en slitedel, men vil si at det ikke er vanlig at den slites like fort og må byttes like ofte som bremser, som ble trukket fram her. Det er ikke vanlig å bytte clutch ofte, selv om det sikkert finnes noen prakteksempler på sjåfører som får til det også. :)
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Har registrert biler som har vært brukt til avisbudkjøring med 3-400 stopp pr dag, 6 dager i uka. Litt avhengig av kjørestil, så er det 2-3 år på en clutch. Riktig stressulf-sjåfør: 2 sett klosser og et sett skiver i året. Kontrast til automatgir på samme kjøring: 1 år på klosser, 2 år på skiver. Automatkasse fremdeles helt ok etter tre år, men girspak måtte byttes….

Imo - helt urimelig at en manuellkasse skal havarere etter 120’. Clutch kan jeg forstå, men ikke kassa.

Johan-Kr
 

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2017
Innlegg
134
Antall liker
147
Sted
Bodø
Hei.
Girkassen tok visstnok kvelden her om dagen.
Ser jo for meg at det fort kan bli en kostbar affære.
Bilen er kjørt ca 120 000km, og jeg har hatt bilen i ca 3,5 år, med en årlig kjørelengde på ca 12kkm.
Kjører normalt, dvs verken som gammel gubbe eller formel 1-fører, og ligger normalt sett et turtall på 1800-2000. Har heller ikke trukket campingvogn eller liknende, ei heller kjørt med spesielt mye tunglast i bilen....
Er det "normalt" at kassen tar kvelden såpass "tidlig"? Har lest noe om at det normalt sett skal være en del som holder leeenge....
Kjøpte bil av forhandler, som da har 5 års forpliktelse ifht reklamasjonsrett.
Vil det være noe å "hente her", dersom man henvender seg?
Og hvordan bør man gjøre når man henvender seg?

mvh
Proffen
Hvilken bil er det snakk om ?
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.010
Antall liker
390
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Det er begrensninger på drivverk-garantier. Min forsikring dekker skader på motor og gir til bilen er 8 år gammel og maks km. 200k.
Men en annen ting jeg stusser på med vag sine DSG-kasser: Møller sier at 6-trinns kassene skal ha oljeskift mens 7-trinns kassene er «lukket» og skal ikke ha oljeskift.
Jeg kjører selv en 7-trinns kasse - har jeg grunn til å være bekymret her eller kan jeg stole på Møller?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Ja, det er jo forskjell på folk der også. Mange er nok ok, men liten tvil om at det er noen luringer i den bransjen. Tror ikke det har noe med hudfarge eller etnisitet å gjøre.

Det betyr kanskje at du ikke har noen erfaringer med de det da ?....... jeg har erfaringer med flere av de og kompisen har erfaringer med mange av de og felles opplevelse for oss begge er at de kommer ikke særlig godt ut noen av de......men det finnes unntak også her, men jeg har ikke sagt at det er svarte eller at det er snakk om hudfarge.... de fleste innen branchen er hvite...... eller hvite isjh, men like forbanna er de så lure mange ganger at de lurer seg selv.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Det er begrensninger på drivverk-garantier. Min forsikring dekker skader på motor og gir til bilen er 8 år gammel og maks km. 200k.
Men en annen ting jeg stusser på med vag sine DSG-kasser: Møller sier at 6-trinns kassene skal ha oljeskift mens 7-trinns kassene er «lukket» og skal ikke ha oljeskift.
Jeg kjører selv en 7-trinns kasse - har jeg grunn til å være bekymret her eller kan jeg stole på Møller?

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en telefon til automatservice og hørt med de hva de mener om det hele....... de har tross alt bredest erfaring i Norge med problematikken.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en telefon til automatservice og hørt med de hva de mener om det hele....... de har tross alt bredest erfaring i Norge med problematikken.
Om det skulle vera nokon eg ikkje stolte på ville vel Møller vera ganske høgt oppe på den lista...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Det betyr kanskje at du ikke har noen erfaringer med de det da ?....... jeg har erfaringer med flere av de og kompisen har erfaringer med mange av de og felles opplevelse for oss begge er at de kommer ikke særlig godt ut noen av de......men det finnes unntak også her, men jeg har ikke sagt at det er svarte eller at det er snakk om hudfarge.... de fleste innen branchen er hvite...... eller hvite isjh, men like forbanna er de så lure mange ganger at de lurer seg selv.
Nei, du har rett i det. Jeg har aldri handlet bruktbil av innvandrere, men har opplevd mer enn èn gang at norske har vært sleipe og, må jeg si, direkte uærlige.

Også er jeg ikke så glad i generaliseringer og syns det er nok av dårlige norske bruktbilforhandlere til at det ikke er nødvendig å henge ut "nye landsmenn" som en spesielt uærlig eller homogen gruppe. Men ok, kan godt hende du har opplevd nok slike ting til å danne deg det inntrykket, men det blir allikevel mest anekdotisk for andre enn deg selv.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Nei, du har rett i det. Jeg har aldri handlet bruktbil av innvandrere, men har opplevd mer enn èn gang at norske har vært sleipe og, må jeg si, direkte uærlige.

Også er jeg ikke så glad i generaliseringer og syns det er nok av dårlige norske bruktbilforhandlere til at det ikke er nødvendig å henge ut "nye landsmenn" som en spesielt uærlig eller homogen gruppe. Men ok, kan godt hende du har opplevd nok slike ting til å danne deg det inntrykket, men det blir allikevel mest anekdotisk for andre enn deg selv.

Leser du noen gang bladet Motor/Naf ?
Etter snart 40 år med egne erfaringer fra den branchen og kompisens masser av kontakter med iranere, kashmirske, pakistanske, arabiske, irakiske, serbere, russere, palestinere, litauere, estiske, latviske, hviterussiske, ungarske, tjekkiske, slovakiske, tyske, polske, somaliske og ikke minst albanske forhandlere........så tillater jeg meg og kalle en sko for en sko ja. Men hvis du foretrekker og handle med disse så værsegod, jeg for min del har med årene blitt er svært forsiktig.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SAL

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.010
Antall liker
390
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Om det skulle vera nokon eg ikkje stolte på ville vel Møller vera ganske høgt oppe på den lista...
Jeg vil vel tro at Møller vil ha egen-interesse på å serve 7-trinns kassene om dette er påkrevet. De vil jo i så fall ta seg betalt og tjene penger på dette.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg vil vel tro at Møller vil ha egen-interesse på å serve 7-trinns kassene om dette er påkrevet. De vil jo i så fall ta seg betalt og tjene penger på dette.
Folk kjøper jo fortsatt driten så det er sikkert mer å tjene på nysalg enn ettermarked.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
En spade for en spade er blitt så loslitt...... så nå er det en sko for en sko som gjelder.
Jaja, hvis skoen passer så. Minner meg forresten om at man ikke skal dømme noen før man har gått en mil i deres sko. For da er man en mil unna, man har skoa deres, og man kan si akkurat hva f... man vil. ;P
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jaja, hvis skoen passer så. Minner meg forresten om at man ikke skal dømme noen før man har gått en mil i deres sko. For da er man en mil unna, man har skoa deres, og man kan si akkurat hva f... man vil. ;P

Tja.... hvis ikke 40 års grunnlag er nok for og gjøre seg opp en mening.......
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
Det er begrensninger på drivverk-garantier. Min forsikring dekker skader på motor og gir til bilen er 8 år gammel og maks km. 200k.
Men en annen ting jeg stusser på med vag sine DSG-kasser: Møller sier at 6-trinns kassene skal ha oljeskift mens 7-trinns kassene er «lukket» og skal ikke ha oljeskift.
Jeg kjører selv en 7-trinns kasse - har jeg grunn til å være bekymret her eller kan jeg stole på Møller?
Du har grunn til å være bekymret. Jeg har selv en Mercedes E klasse fra 2004. Oljen skulle aldri byttes på gearkassen i følge Mercedes, tok ikke lang tid før problemene kom rundt i verden. Mercedes innførte selv 60 000 km interval på automatkassen da de innså problemene.
Gammel artikkel, men like aktuell i dag...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Hadde motorforsikring på min bil, men den viste seg å ikke gjelde da det var "uventede" og plutselige havari som forsikringen gjaldt. Hvis det var kjente feil, dvs vanlige på den type motor, dekket ikke forsikringen skaden. Mao skade pga av kjente svakheter med visse motorer dekkes ikke.Tipper at det samme gjelder girkasser.
Min erfaring med Fords Powershiftkasse f.eks er at de holder nøyaktig 160 000km - verken mer eller mindre. Opplevde fire havari på disse (heldigvis ikke mine biler) på 160 000km. Opplevde at ei tiptronickasse til Ford holdt 10 000km.......
Helt merkelig type motor/gir/driverk forsikring du har. Har jobbet i bransjen siden 2012, de første årene med salg av skadeforsikring.

Felles for denne utvidedede forsikringen på motor/gir/drivverk, er at forsikringen inntrer hvis noe av dette hindrer fremdrift av bilen. Plutselige og uforutsette hendelser som hindrer fremdrift av bilen, f eks på girkasse, skal selvfølgelig dekkes. Forutsatt at servicer er overholdt. Er ikke olje byttet på girkassen, kan man selvfølgelig ikke forvente at forsikringen dekker.

Men, jeg vet i ett tilfelle at det var så mye feil på VW-kasser, at visse selskaper tok et slags forbehold om ikke å tilby utvidet dekning som «super» eller «premium».

Så lenge du har en aktiv forsikring, og ditt skadetilfelle er innenfor forsikringsvilkårene i avtalen, er det ingen mulighet for selskapet å komme seg unna.
Da er det bare å ta saken inn til forsikringsklagenemda hvor de aller fleste selskaper er tilsluttet (ikke Sparebanken).

Håper dette var til litt hjelp.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Felles for denne utvidedede forsikringen på motor/gir/drivverk, er at forsikringen inntrer hvis noe av dette hindrer fremdrift av bilen. Plutselige og uforutsette hendelser som hindrer fremdrift av bilen, f eks på girkasse, skal selvfølgelig dekkes. Forutsatt at servicer er overholdt. Er ikke olje byttet på girkassen, kan man selvfølgelig ikke forvente at forsikringen dekker.
Men hva er definisjonen på plutselig og uforutsette havari? Dersom denne type havari, plutselig eller ei, er en gjenganger på denne type kasser så er det ikke lengre uforutsett. Dermed dekker ikke forsikringen skaden.
Også dette med hinder av framdrift. Du kan ha girkassehavari, men bilen kan likevel ha fremdrift. F.eks manglet powershiftkassa til Ford plutselig 2, 4 og 6 gir. Men fram kom man. Det samme gjelder motor. Man kan risikere å måtte bytte motor for å reparere en plutselig skade, men bilen kan likevel være kjørbar.
Jeg har vært i gjennom denne mølla. Bilverkstedene forteller samme historie.
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Men hva er definisjonen på plutselig og uforutsette havari? Dersom denne type havari, plutselig eller ei, er en gjenganger på denne type kasser så er det ikke lengre uforutsett. Dermed dekker ikke forsikringen skaden. Jeg har vært i gjennom denne mølla.
All forsikring, tenk bil, vannskade hjemme, sykdom på reisen osv…så er det nettopp plutselige og uforutsette hendelser som dekkes. Det du ikke kunne forutse og forhindre.

Om dette er en type gjenganger feil på girkassa, og selskapet allikavel ønsker å tilby utvidet forsikring, så er det selvfølgelig selskapet som tar risikoen, ikke sant? Det er helt ulogisk at dem skal ta seg betalt for en forsikring, men den dagen du har behov for den, så kan dem si at «det har vært så mange feil med dette produktet, så da gjelder ikke forsikringen, selv om du har betalt for den».
Helt ulogisk, ikke sant?

Hvis selskapet oppdager at dem er ute å kjøre mht at mange kasser ryker og det blir dårlig butikk for dem, så er dem pliktig til å tilby dekningen frem til hovedforfall på din avtale, etter det kan dem velge å avslutte, ikke tilby lengre.

Ps! Forsikringsbransjen i norge går så det griner. De store selskapene har gode marginer ( combined ratio), langt bedre enn i sentral europa.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
All forsikring, tenk bil, vannskade hjemme, sykdom på reisen osv…så er det nettopp plutselige og uforutsette hendelser som dekkes. Det du ikke kunne forutse og forhindre.

Om dette er en type gjenganger feil på girkassa, og selskapet allikavel ønsker å tilby utvidet forsikring, så er det selvfølgelig selskapet som tar risikoen, ikke sant? Det er helt ulogisk at dem skal ta seg betalt for en forsikring, men den dagen du har behov for den, så kan dem si at «det har vært så mange feil med dette produktet, så da gjelder ikke forsikringen, selv om du har betalt for den».
Helt ulogisk, ikke sant?

Så var det dette som står med liten skrift da. Plutselig og uforutsett.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Så var det dette som står med liten skrift da. Plutselig og uforutsett.
Det er alltid forsikringsvilkårene som er styrende.

Er det tatt forbehold for visse bilmodeller i forsikringen, så skal det gjøres opomerksom på hvis forsikringen er aktivt solgt, og du har en modell som rammes.

Det vanlige for super/premium på bil er dekning opp til 8år, 200000km, det som inntrer først. Men litt forskjeller mellom selskapene.
 

Tunghørt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2017
Innlegg
134
Antall liker
147
Sted
Bodø
Det er begrensninger på drivverk-garantier. Min forsikring dekker skader på motor og gir til bilen er 8 år gammel og maks km. 200k.
Men en annen ting jeg stusser på med vag sine DSG-kasser: Møller sier at 6-trinns kassene skal ha oljeskift mens 7-trinns kassene er «lukket» og skal ikke ha oljeskift.
Jeg kjører selv en 7-trinns kasse - har jeg grunn til å være bekymret her eller kan jeg stole på Møller?
Denne tråden har sporet av for lengst som alle de andre tråden her på forumet(ikke noe kritikk mot deg). Velger å da å svare på ditt spørsmål. Regner med at du har en 1.6 tdi, eller en 1.2-1.4 bensiner med turbo.Disse motoren med ble levert med den minste dsg girkassen på 7 trinn. De har clutchplater som ikke går i oljebad.
Men det er fortsatt olje på girkassen din som en vanlig girkasse,men den ble kun byttet hvis det var reparasjon på styreenheten.Det var også en tilbakekall aksjon i 15-16 hvor det ble byttet olje pga de hadde funnet ut at oljen var elektrisk ledene. Men har også bytte flere clutch pakker på disse girkassene i sin tid som vw mekaniker. Hvis du har lyst å lese mer om din girkasse så skal du bare søke opp dq200,de første med clutcher i oljebad het dq250 osv.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Men hva er definisjonen på plutselig og uforutsette havari? Dersom denne type havari, plutselig eller ei, er en gjenganger på denne type kasser så er det ikke lengre uforutsett. Dermed dekker ikke forsikringen skaden.
Også dette med hinder av framdrift. Du kan ha girkassehavari, men bilen kan likevel ha fremdrift. F.eks manglet powershiftkassa til Ford plutselig 2, 4 og 6 gir. Men fram kom man. Det samme gjelder motor. Man kan risikere å måtte bytte motor for å reparere en plutselig skade, men bilen kan likevel være kjørbar.
Jeg har vært i gjennom denne mølla. Bilverkstedene forteller samme historie.
Det høres meget merkelig ut. Jeg har en 2013 VW Amarok 180hk diesel.

Jeg kjøpte bilen brukt i 2018, men tegnet motor-og gir-forsikring på bilen. Noen måneder etter at jeg hadde kjøpt bilen, begynte den å bruke kjølevæske, og det viste seg å være EGR-kjøleren. Dette har vært en gjengangerfeil på disse bilene, men den ble dekket av forsikringen uten spørsmål. Jeg måtte betale egenandelen, som gikk opp i opp med kostnaden for diagnose. Selve kostnaden med bytte på ca 12000kr gikk rett på forsikringa.

Johan-Kr
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.157
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Det høres meget merkelig ut. Jeg har en 2013 VW Amarok 180hk diesel.

Jeg kjøpte bilen brukt i 2018, men tegnet motor-og gir-forsikring på bilen. Noen måneder etter at jeg hadde kjøpt bilen, begynte den å bruke kjølevæske, og det viste seg å være EGR-kjøleren. Dette har vært en gjengangerfeil på disse bilene, men den ble dekket av forsikringen uten spørsmål. Jeg måtte betale egenandelen, som gikk opp i opp med kostnaden for diagnose. Selve kostnaden med bytte på ca 12000kr gikk rett på forsikringa.

Johan-Kr
Veldig bra. Har og slik forsikring så godt å høre. Synes det er dustete at du få bulke skader på forsikring selv om du er dust av en sjåfør, men en uventet mekanisk skade i bil, som du ikke er herre over, skal man ikke få dekket av slik forsikring. Samtidig vet jeg at om jeg får en stensprut i glasset til en av min adaptive frontlyter til 50' så er det ikke dekket. Trolig fordi enkelte som lar bilen stå ute i sola så glasset/plasten bli degradert, bruker hammeren og skylder på stensprut. Håper det ikke skjer, er vel det jeg kan gjøre - stensprut altså. Kjører jeg i en stolpe på en parkeringsplass så er det dekket...
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Det høres meget merkelig ut. Jeg har en 2013 VW Amarok 180hk diesel.

Jeg kjøpte bilen brukt i 2018, men tegnet motor-og gir-forsikring på bilen. Noen måneder etter at jeg hadde kjøpt bilen, begynte den å bruke kjølevæske, og det viste seg å være EGR-kjøleren. Dette har vært en gjengangerfeil på disse bilene, men den ble dekket av forsikringen uten spørsmål. Jeg måtte betale egenandelen, som gikk opp i opp med kostnaden for diagnose. Selve kostnaden med bytte på ca 12000kr gikk rett på forsikringa.

Johan-Kr

Det er dette med plutselig da. Og hvor fort må det skje hvis det ikke skal betegnes som gradvis?
Her er forsikringsklagenemdas avslag på motorhavari:

Spørsmålet er om selskapet er ansvarlig for utskiftning av motor under bilskadeforsikringen.
Forsikringen omfatter "Mekanisk brudd/brekkasje i motor som skjer plutselig og uforutsett og som
er til hinder for fremdrift av bilen" men har unntak for "Slitasje og skader som utvikles gradvis".
Sikrede har opplyst at problemet med høyt oljeforbruk startet høsten 2016. Det følger videre av
verkstedgjennomgangen at det har vært "diskusjon om dette tidligere", og takstmannen svarer
"nei" på spørsmål om skaden skyldes "plutselig og tilfeldig mekanisk eller elektronisk tilfelle som
hindrer fortsatt fremdrift". Ut fra dette kan nemnda ikke se at det er dokumentert at skaden har
oppstått plutselig.
Avgjørelsen er enstemmig.
Finansklagenemnda Skades konklusjon
Selskapet gis medhold.



Tipper at det samme gjelder girkasser. Har vært med på flere girkassehavari og symptomene kan komme måneder for eventuelt sammenbrudd.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Om en ignorerer symptomer og ikke får dette sjekket, så vil det naturlig nok ikke gå under ei havariforsikring.

Johan-Kr
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Om en ignorerer symptomer og ikke får dette sjekket, så vil det naturlig nok ikke gå under ei havariforsikring.

Johan-Kr

Joda, men symptomer kan være subtile og oppstå nå og da. For girkasser f.eks at girskiftet (automatgir) er rykkete mellom to gir en gang i blandt. For den aktuelle manuelle kassa kan det tenkes at den slites unormalt fort pga av dårlig konstruksjon (siden det visstnok er en kjent feil). Da kan forsikringselskapet påberope at det skjedde gradvis, ikke var uventet, ikke er tilfeldig og ikke er til hinder for fremdrift av bilen mao nødstopp.
Når det gjelder plutselig høyt oljeforbruk kan det ta flere tusen km før symptomene er klare; det tar gjerne et par tusen km før oljelampa lyser etter at feilen oppstod (de færreste sjekker olja daglig). Etter påfyll av olje tar de gjerne et par tusen km til før oljelampa lyser igjen. Da først skjønner man at man har et problem. Kjører man under tusen km i måneden går det fort et halvt år.
Den 180hk motoren i din Amarok er den CGLD motor (2Liter)? Jeg vet at CGLD motoren finnes i 177hk og 163hk varianter og finnes i Caravelle/Transporter, Audi A6 og VW Tiguan (få med denne motoren er solgt i Norge i denne bilen). Tipper at saken over fra forsikringsklagenemda dreier seg nettopp om denne motoren. Plutselig katastrofalt høyt oljeforbruk i årgang sånn ca. 2012-2015.......
 
Sist redigert:
Topp Bunn