Bil, båt og motorsykkel Reklamasjonsrett på gåen girkasse?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
Girkassen tok visstnok kvelden her om dagen.
Ser jo for meg at det fort kan bli en kostbar affære.
Bilen er kjørt ca 120 000km, og jeg har hatt bilen i ca 3,5 år, med en årlig kjørelengde på ca 12kkm.
Kjører normalt, dvs verken som gammel gubbe eller formel 1-fører, og ligger normalt sett et turtall på 1800-2000. Har heller ikke trukket campingvogn eller liknende, ei heller kjørt med spesielt mye tunglast i bilen....
Er det "normalt" at kassen tar kvelden såpass "tidlig"? Har lest noe om at det normalt sett skal være en del som holder leeenge....
Kjøpte bil av forhandler, som da har 5 års forpliktelse ifht reklamasjonsrett.
Vil det være noe å "hente her", dersom man henvender seg?
Og hvordan bør man gjøre når man henvender seg?

mvh
Proffen
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Hvor gammel er bilen totalt sett? Absolutt reklamasjonsrett er vel 5 år til forhandler men med en allerede (vel)brukt bil må noen andre svare på om det er mulig.

Hva med forsikringen din? Toppforsikring koster jo ikke mye i året så hvis du har det er vel det et åpenbart løp.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Er vel ingen grunn til at den skal ha noen garanti igjen, bilen er over 5 år og har gått over 100k og du har eid den i 3.5 år?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Snakker i og for seg ikke om garanti. Den varte i 7 år, og er således utgått.
Men er det "normalt" at en girkasse tar kvelden på 120 kkm? Leser på nett at det ikke er uvanlig at girkasser holder 200-250kkm, ja endatil mye lenger enn det og.
Så spørsmålet om evt reklamasjon relaterer da til om det er en del som ryker lenge før den bør?

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kan det f eks være verdt å sjekke om man kan få noen nytte av forsikringen man har på bilen, dvs "bruke" denne mot at man selv står for egenandelen.....?

mvh
Proffen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hentet fra annonsen:
" Denne bilen selges av en forhandler og dette medfører at du som kjøper har 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler. Reklamasjonsretten kan brukes dersom bilen er i dårligere stand enn du som kjøper har grunn til å forvente, basert på bilens alder, kjørelengde og informasjon du har fått fra selger. Reklamasjonsretten gjelder fra overlevering av bilen. "

Ovenforstående ordlyd er "generell", og oppgis som regel når forhandler selger biler....

Det er med andre ord reklamasjonsrett jeg snakker om, ikke garanti.
Så blir spørsmålet om man kan forvente at en girkasse skal holde lenger enn 120 000km.
Hadde neppe stilt samme spørsmålet om clutchen røk, for det kan jo skje på rundt den kmstanden.....

mvh
Proffen
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.064
Antall liker
1.055
Sted
'
Kan det f eks være verdt å sjekke om man kan få noen nytte av forsikringen man har på bilen
Ja, enkelte forsikringer dekker maskinskade opp til den alderen / kjørelengden du oppgir.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ja, enkelte forsikringer dekker maskinskade opp til den alderen / kjørelengden du oppgir.
Takk for innspill. Da tar jeg en telefon til forsikringsselskapet i morgen. Koster jo ikke noe å spørre.

mvh
Proffen
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Hadde motorforsikring på min bil, men den viste seg å ikke gjelde da det var "uventede" og plutselige havari som forsikringen gjaldt. Hvis det var kjente feil, dvs vanlige på den type motor, dekket ikke forsikringen skaden. Mao skade pga av kjente svakheter med visse motorer dekkes ikke.Tipper at det samme gjelder girkasser.
Min erfaring med Fords Powershiftkasse f.eks er at de holder nøyaktig 160 000km - verken mer eller mindre. Opplevde fire havari på disse (heldigvis ikke mine biler) på 160 000km. Opplevde at ei tiptronickasse til Ford holdt 10 000km.......
 

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Typisk er svaret nei her. En girkasse som ryker 3.5 år etter salg er ikke en skjult feil eller mangel, og det er umulig å vite hva den har vært gjennom i mellomtiden.

Hva som er normalt varierer veldig, i tillegg kan man være uheldig med produksjonssvakheter. Jeg hadde en bmw hvor girkassen røyk etter 50k, andre har sikkert opplevd å kjøre 500k.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
...og kommer du ingen vei, finnes sånt som dette:
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
...og kommer du ingen vei, finnes sånt som dette:

Har noen prøvd disse?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg tenker at en girkasse normalt sett er noe som burde holde hele bilens levetid. Ville nok prøvd meg på en reklamasjon hos forhandler hvis det var under fem år siden jeg kjøpte bilen.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Vi får se hvordan det hele ender.
På tlf fikk jeg i alle fall råd fra en jurist hos NAF om å kontakte forhandler. all den tid 120 kkm ikke er spesielt mye på en girkasse, sånn generelt.....
Har mailet forhandler, men regner vel strengt tatt ikke med at de står med åpen lommebok.....
Så får vi se hvordan man evt kan bruke forbrukerkjøpsloven.
Kan jo hende at girkasseproblemer er et "vanlig" problem på min bil.
Har også forespurt verksted om å kikke litt nærmere på "årsak" til at de anser kassen som gåen......
Iflg en atskillig mer bilkyndig kar enn undertegnede, kan det handle om noe så "banalt" som en ødelagt låsesplint, som gjør sitt til at armen i girkassen ikke løftes, senkes og beveger seg som den skal.....og da blir jo spørsmålet om hele "problemet" kan fikses ved å sette på en ny låsesplint til "79,90"..... Eller kan det være andre "bagatellmessige" feil som gjør at kassen ikke funker som den skal.....?
Ikke merket noen andre ulyder, oljelekkasjer eller annet som burde indikere at noe var på g........!

mvh
Proffen
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Går ut fra at det er automatgir. Hvordan er det med vedlikeholdshistorikken? Min oppfatning er at det ikke er uvanlig at det kan skje ting med en automatkasse med en sånn kjørelngde, men da kan det vanligvis settes i sammenheng med manglende eller feil vedlikehold, hovedsakelig i form av olje- og filterskift. Nyere automatkasser er avanserte saker og det er veldig viktig å følge vedlikeholdsintervallene til punkt og prikke. Imidlertid er det ofte en tid- og utstyrskrevende jobb hvor mange verksteder - inkludert merkeverksteder - av og til gjør kundene en bjørnetjenste ved å ta snarveier, eller i værste fall ikke gjøre det i noe hele tatt uten at kunden opplyses om dette. Det går gjerne med rundt 20 liter olje, så det bidrar også til å dra opp kostnadene. På de fleste (alle?) nyere biler holder det ikke å bare tappe av og fylle på ny olje, systemet skal skylles gjennom med ny olje etter en bestemt prosedyre, og det må brukes riktig olje. Bunnpannen på girkassen skal skrus ned og rengjøres og filter skal skiftes. Tiden da det "sikkert gikk bra å utsette det litt" og automatgirolje var automatgirolje er over for lenge siden, det var på 90-tallet.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Iflg en atskillig mer bilkyndig kar enn undertegnede, kan det handle om noe så "banalt" som en ødelagt låsesplint, som gjør sitt til at armen i girkassen ikke løftes, senkes og beveger seg som den skal.....og da blir jo spørsmålet om hele "problemet" kan fikses ved å sette på en ny låsesplint til "79,90"..... Eller kan det være andre "bagatellmessige" feil som gjør at kassen ikke funker som den skal.....?
Ikke merket noen andre ulyder, oljelekkasjer eller annet som burde indikere at noe var på g........!

mvh
Proffen
Det kan godt være noe banalt som feiler kassa men man risikerer å bruke en masse penger på å finne ut at det ikke er det. Kassa må ut og inn + åpnes. På Fordene var det aldri et tema å reparere kassene; de ble byttet. Tror det er ganske vanlig.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Det kan godt være noe banalt som feiler kassa men man risikerer å bruke en masse penger på å finne ut at det ikke er det. Kassa må ut og inn + åpnes. På Fordene var det aldri et tema å reparere kassene; de ble byttet. Tror det er ganske vanlig.
Det finnes spesielverksteder for automatkasser, også i Norge. Her, for eksempel: https://www.rats.no/
Kanskje de har noen tips, de skal visst være veldig bra. Det er jo svært sannsynlig at den kan repareres for en lavere sum enn en fabrikkny eller innbyttegirkasse koster.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Tror i allfall at det er bortkastet tid og tenke på noe med reklamasjonsrett..... for så lenge bilen har gått i 3,5 år så har bilen ikke hatt noen skjult feil eller mangel. At en grikasse ryker på 120k er selvfølgelig veldig kjedelig, men det er veldig vanskelig og bevise at det har vært en konkret feil med den etter 3,5 år.... om ikke umulig, hvis du f.eks ikke har fulgt en service intervall med f.esk olje/filter skifte på kassa.... så har du tapt på forhånd i en evt rettsak. Det beste er nok og bruke energien på og finne ut av hva/hvor feilen ligger. Noe ganger er det som du er inne på en filledel som har gått i stkker, er du riktig heldig så kan faktisk en flushing og et filterbytte redde deg...... men har kassa blitt overvarm pga gammel olje og tett filter er det egentlig bare byttekasse som gjelder. Jeg fikk aldri med meg hva slags bil det er snakk om, men hvis det f.eks er et VAG produkt så er det lett og finne en ny kasse til en fornuftig pris..... jeg ville da sett i rettning Polen etter en ny kasse..... der er det flere seriøse firmaer som ikke driver med noe annet enn overhaling av girkasser ment for det vestlige marked, de henter og leverer på døra di...... har hørt om flere som har benyttet seg av det og ikke hørt et vondt ord om de i etterkant........ et av disse firmaene driver stort sett bare med Range Rover kasser, brodern handlet med de og den nye kasse funker som bare det........ uansett... lykke til.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Minner meg litt om kollegaenes historier med 2 tyske velrennomerte bilmerker dette …
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Manuell kasse som havarerer etter 120.000 km. Utrolig, hva slags bil er dette ?
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Som Terje er inne på....... en manuell kasse som "raser" etter 120k........ hva slags bil er dette ?......... en manuell kasse "raser" ikke uten forvrsel....... de begynner ved slitasje og "male" i drevene hvilket er lett og høre....... synkronringene slites så raskt ned hvorpå den blir vanskelig og få i gir eller at den holder seg i et gir...... igjen veldig lett og merke....... men en et fullt "ras" på en manuell kasse er veldig uvanlig...... ved trimming og uvettig bruk ja, men ved vanlig bruk tror jeg aldri jeg har hørt om et gearkasse "ras" på en manuell kasse en eneste gang........ mer detaljer please, dette er litt spennende og høre om faktisk.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg mener at en manuell girkasse burde holde hele bilens levetid. Samme med clucthen egentlig. Men virker som flere og flere produsenter lager biler med flere og flere feil, og bare overlater til forbrukeren å ta regninga.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg mener at en manuell girkasse burde holde hele bilens levetid. Samme med clucthen egentlig. Men virker som flere og flere produsenter lager biler med flere og flere feil, og bare overlater til forbrukeren å ta regninga.


Er vel ikke helt enig med deg der fordi en Clutch er en "forbruksvare" på en bil på lik linje med bremseklosser og bremseskiver, at disse må byttes hver 100-150k er ganske så vanlig på de fleste biler........ selvfølgelig kan en clutch ved forsiktig bruk og liten belastning holde lenger, men den kan også holde vesentlig kortere.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Er vel ikke helt enig med deg der fordi en Clutch er en "forbruksvare" på en bil på lik linje med bremseklosser og bremseskiver, at disse må byttes hver 100-150k er ganske så vanlig på de fleste biler........ selvfølgelig kan en clutch ved forsiktig bruk og liten belastning holde lenger, men den kan også holde vesentlig kortere.
Skal ikke påstå at jeg har noen fasit på akkurat det, men ville sagt at en clutch som må byttes etter 150.000 km med normal kjøring høres ut som ganske labre saker.

Mitt inntrykk er helller at sånne ting har blitt vanligere i senere tid, og som sagt at det er et resultat av produsentenes prioriteringer som kundene må ta kostnadene for. Hvor mange har ikke hatt en bil som har gått både 200 og 300 tusen med original fabrikkmontert clucth, og som fortsatt satt i bilen når den ble sendt til opphugging?

Nå er liksom det historien man får uansett hva det er som går i stykker, at det er "slitedeler" og "sånn er det bare". Og clutch kan vel ikke helt sammenlignes med bremsedeler når det gjelder normal slitasje. :)
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
En clutch varer kanskje 500 000 kilometer med langkjøring men bare 50-100 000 kilometer med bykjøring/køkjøring.

-BB-
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Du beskriver jo ikke nøyaktig hva problemet er, men youtube har reddet mangen, så slenger bare ut en.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.905
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Og clutch kan vel ikke helt sammenlignes med bremsedeler når det gjelder normal slitasje. :)
Jo... den kann akkurat det. Beleggningen er den samme. Når du bremser, sliter du på klossen mot metalskiven, til bilen står stille.
Når du setter i gang, sliter du kopplingsbelegningen mot metalsvinghjul, til bilen er i gang. Akkurat samme.
Kjennte en av min fars kolleger, som kjørte en Volvo 544 1,2 mill Km uten og åpne motor, og på samme "clutch".
Men det var først på 60-tallet. Det har været utrekninger på cost/benefit et par mill. gange siden den tiden.
Gi´r @Rudi helt rett her. Om du kjører "normalt" og klarer 150.000 Km på en clutch, er det bare å være Happy, happy :)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Clutcher kan holde lenge, jeg kjørte Ford Sierra i 3 år, pendling og budkjøring. Solgte bilen med helt ok clutch etter 240.000 kilometer kjørt. Dette var på det glade åttitallet. Spoler vi frem til 2011 så kjøpte kona en Citroen DS3, hun kjørte den 150.000 km og ga den bort til guttungen. Nå har bilen snart gått 200.000 og clutchen er fortsatt helt ok. Og på den har vi bedrevet øvelseskjøring. I det hele er det uforståelig for meg at clutcher og manuelle kasser skal gå i stykker så raskt som det nevnes her.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
I perioder hjelper jeg en kamerat som driver bilbutikk med taksering av bruktbiler og jeg vil jo si at når det kommer inn en 10 år gammel bil så får jeg ikke akkurat noe sjokk hvis clutch, bremser, endeledd, bærekuler, foringer, hjullager, rust i traverser og bærearmer (+ rust ass andre steder), utrampningslager, sync ringer og overføringer, svinghjul, luftbelger, komressorer, foringer i støtdempertårn og så kommer alt med motoren og det elektriske i tilegg, men generelt vil jeg si at jeg får ikke sjokk over at noe er slitt etter 10 år og kanskje 150,000 kilometer på veien. Generelt er det veldig sjelden at det er problemer med biler med manuelle kasser selv om sync ringer på 2dre og 4-5 gir kan være litt slitt. Biler med DSG kasser og biler med en eller annen form for "tronic" kasse følger vi også veldig nøye opp for de blir ofte veldig dyre og reparere i etterkant. Når det kommer inn stasjonsvogner rettes det enda sterkere fokus på slitedeler da stasjonsvogner ofte går med høyere totalvekt enn personbil utgavene og således blir slitedelene utsatt for større belastning. Men jeg synes ikke folk skal bli overrasket at noe ryker eller blir utslitt på en bil som har passert 10 år og kanskje 150,000 kilometer, alle beveglige deler har en levealder. Men som jeg har vært inne på tidligere så har jeg ikke vært borte i noen bil med manuell kasse som har røket uten forvarsel.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jo... den kann akkurat det. Beleggningen er den samme. Når du bremser, sliter du på klossen mot metalskiven, til bilen står stille.
Når du setter i gang, sliter du kopplingsbelegningen mot metalsvinghjul, til bilen er i gang. Akkurat samme.
Kjennte en av min fars kolleger, som kjørte en Volvo 544 1,2 mill Km uten og åpne motor, og på samme "clutch".
Men det var først på 60-tallet. Det har været utrekninger på cost/benefit et par mill. gange siden den tiden.
Gi´r @Rudi helt rett her. Om du kjører "normalt" og klarer 150.000 Km på en clutch, er det bare å være Happy, happy :)
Har ikke sett noen utregninger på det, men vil vel også tippe at friksjonskreftene som kreves for å frikoble motoren i fart så man får skfitet gir, og å starte en bil fra stillestående ikke helt er de samme friksjonskreftene som kreves for å stoppe og bremse samme bil ned fra forskjellige hastigheter?

Ellers er jeg greit kjent med hvordan både clucth/svinghjul og skivebremser fungerer og ser ut. :)

For min egen del kan jeg vel bare si at jeg hadde følt meg regelrett lurt hvis en clutch ikke varte lenger enn bremsene på en bil, eller måtte byttes etter 50.000-100.000 kjørte kilometer under vanlige forhold.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.397
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Har ikke sett noen utregninger på det, men vil vel også tippe at friksjonskreftene som kreves for å frikoble motoren i fart så man får skfitet gir, og å starte en bil fra stillestående ikke helt er de samme friksjonskreftene som kreves for å stoppe og bremse samme bil ned fra forskjellige hastigheter?

Ellers er jeg greit kjent med hvordan både clucth/svinghjul og skivebremser fungerer og ser ut. :)

For min egen del kan jeg vel bare si at jeg hadde følt meg regelrett lurt hvis en clutch ikke varte lenger enn bremsene på en bil, eller måtte byttes etter 50.000-100.000 kjørte kilometer under vanlige forhold.

Nå fabrikkerer du jo opp litt problemer da ved og plutselig forandre 150,000 kilometer til 50,000-100,000 km....... jeg hadde også følt meg lurt hvis clutchen bare hadde holdt 50.000 kilomter....... MEN det var det jo ikke snakk om her eller hva ?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Nå fabrikkerer du jo opp litt problemer da ved og plutselig forandre 150,000 kilometer til 50,000-100,000 km....... jeg hadde også følt meg lurt hvis clutchen bare hadde holdt 50.000 kilomter....... MEN det var det jo ikke snakk om her eller hva ?
Hvis du ser innlegget til @BeetleBug blir det sagt 50'-100' ved kø og bykjøring. Men det gjelder egentlig ny clutch under 200', da hadde jeg tenkt at det var enten en drittbil eller at jeg hadde blitt lurt og fått en bil som har blitt herjet med hvis det var en bruktbil.

Kan godt medgi at bilbransjen kanskje er en av de bransjene jeg har minst tillit til, generelt.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
Vi får se hvordan det hele ender.
På tlf fikk jeg i alle fall råd fra en jurist hos NAF om å kontakte forhandler. all den tid 120 kkm ikke er spesielt mye på en girkasse, sånn generelt.....
Har mailet forhandler, men regner vel strengt tatt ikke med at de står med åpen lommebok.....
Så får vi se hvordan man evt kan bruke forbrukerkjøpsloven.
Kan jo hende at girkasseproblemer er et "vanlig" problem på min bil.
Har også forespurt verksted om å kikke litt nærmere på "årsak" til at de anser kassen som gåen......
Iflg en atskillig mer bilkyndig kar enn undertegnede, kan det handle om noe så "banalt" som en ødelagt låsesplint, som gjør sitt til at armen i girkassen ikke løftes, senkes og beveger seg som den skal.....og da blir jo spørsmålet om hele "problemet" kan fikses ved å sette på en ny låsesplint til "79,90"..... Eller kan det være andre "bagatellmessige" feil som gjør at kassen ikke funker som den skal.....?
Ikke merket noen andre ulyder, oljelekkasjer eller annet som burde indikere at noe var på g........!

mvh
Proffen
Ja, hva er det som skjer? Får du den i noe som helst slags gir? Kjennes det normalt ut om du prøver de forskjellige girene med motoren av?
 
Topp Bunn